Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Eikö uusille opiskelijoille kerrota koulun

Lähettäjä: osoitetta? 
Päivämäärä:   11.7.25 13:48:43

Otsikossa kysymys. Kun uudet opiskelijat saavat tiedon opiskelupaikasta, eikö heille kerrota sen toimipisteen osoitetta, jossa opiskelu (pääsääntöisesti) tapahtuu?

Minulla vapautuu yksiö 1.8. ja siitä on ilmoitus facen paikallisessa vuokra-asuntoryhmässä. Ilmoituksessa on mainittuna sekä asunnon osoite, että ”ammattikorkeakoulun Opintien toimipisteeseen matkaa n. 500 m”. Ammattikorkeakoululla on täällä ainakin 5 eri toimipistettä ympäri kaupunkia. Joku toimipiste on ollut remontissa ja sen opiskelijat ovat olleet väistötiloissa, en tiedä onko remontti jo valmis.

Todella paljon tulee kyselyjä ”tulen opiskelemaan sähkötekniikkaa, onko tämä asunto lähellä koulua” tai ”aloitan tradenomiopinnot, onko koululle kävelymatka tältä asunnolta?”. Kun olen esittänyt vastakysymyksen, että missä kysyjän koulu on, niin eivät tiedä.

Miksi minun pitäisi tietää opintolinjan perusteella, missä vuokralaisehdokkaan koulun on, jos vuokralaisehdokas ei sitä itsekään tiedä.

Samassa faceryhmässä on paljon halutaan vuokrata ilmoituksia tekstillä ”tuleva elintarvikeinsinööri haluaisi vuokrata yksiön tai pienen kaksion läheltä ammattikorkeakoulua”. Ei mitään mainintaa, minkä ammattikorkeakoulun toimipisteen läheltä.

Re: Eikö uusille opiskelijoille kerrota koulun

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   11.7.25 13:51:58

Moni noista asunnonhakijoista hakee ensiasuntoaan eikä välttämättä tule edes ajatelleeksi, että isoissa kaupungeissa oppilaitoksilla on useita toimipisteitä. On ihan ymmärrettävää, ettei kaikkea hoksaa ajatella uudessa elämäntilanteessa.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   11.7.25 13:55:35

Ne kysyjät ovat maalaisia. Ovat tottuneet siihen, että koko kunnan alueella on vain yksi koulurakennus.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   11.7.25 13:56:11

Päivän "Nuoriso on pilalla" -aloitus.

Kerrankos sitä innoissaan unohtaa ajatella kaikkea isojen muutosten keskellä.

Erään kämppikseni kanssa nuorena ajauduttiin väärinymmärrykseen, koska hän vaihto-oppilaana käytti ammattikorkeakoulusta englanniksi termiä university. Yliopisto oli kaupungin toisella puolella ja amkin molemmat kampukset meidän kämpän nurkalla. Hän ihmetteli miten minulla saattoi olla melkein kahden kilometrin matka luennoille, kun hänellä on 300 metriä.

Lähettäjä: Lily 
Päivämäärä:   11.7.25 14:08:03

LähettäjäÄllö
Päivämäärä11.7.25 13:51:58

Moni noista asunnonhakijoista hakee ensiasuntoaan eikä välttämättä tule edes ajatelleeksi, että isoissa kaupungeissa oppilaitoksilla on useita toimipisteitä. On ihan ymmärrettävää, ettei kaikkea hoksaa ajatella uudessa elämäntilanteessa.

Tämä. En itsekään nuorena ja ’tollona’ oikeasti tajunnut sitä ennen kun vasta muuttaessa maalta ekaan opiskelukaupunkiini :D Tuli yllärinä, että opetus tapahtuikin monissa toimipaikoissa ihan eri puolilla kaupunkia missä itse ammattikoulun päärakennus.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   11.7.25 14:12:27

Lily, eipä siinä mitään tolloa ole. Ihan ymmärrettävää, että tilanne on uusi nuorelle, joka muuttaa maalta kaupunkiin. Tietämättömyyttä tai ajattelemattomuutta, mutta ei se kenestäkään tolloa tee. :) Uusi elämäntilanne on muutenkin jännittävä ja varmasti on paljon muitakin asioita, mitä ei heti hoksaa huomioida.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   11.7.25 14:14:48

Joillekin voi tulla yllärinä, että opiskelut eivät ole edes samassa kaupungissa. Muistan kun aikoinaan juttelin yhden kanssa, joka oli hakenut ja päässyt Oulun yliopistoon, mutta opiskelut olivatkin Kajaanissa. Itse kyllä mietin, että miten voi olla noin pihalla, mutta ilmeisesti voi. Mutta onhan noita Turun yliopistoa Porissa ja Itä-Suomen yliopistoa Joensuussa ja Kuopiossa.

Lähettäjä: Lily 
Päivämäärä:   11.7.25 14:18:14

LähettäjäÄllö
Päivämäärä11.7.25 14:12:27

Lily, eipä siinä mitään tolloa ole. Ihan ymmärrettävää, että tilanne on uusi nuorelle, joka muuttaa maalta kaupunkiin. Tietämättömyyttä tai ajattelemattomuutta, mutta ei se kenestäkään tolloa tee. :) Uusi elämäntilanne on muutenkin jännittävä ja varmasti on paljon muitakin asioita, mitä ei heti hoksaa huomioida.

No totta kyllä tuo, hyvä korjaus, kiitos :)

Lähettäjä: Oho 
Päivämäärä:   11.7.25 14:29:15

"oli hakenut ja päässyt Oulun yliopistoon, mutta opiskelut olivatkin Kajaanissa. Itse kyllä mietin, että miten voi olla noin pihalla, mutta ilmeisesti voi. Mutta onhan noita Turun yliopistoa Porissa ja Itä-Suomen yliopistoa Joensuussa ja Kuopiossa."

Tämä oli minullekin ihan uutta tietoa. Omista opinnoista on jo tosin aikaa, mutta enpä tiennyt että saman koulun yksiköt voivat olla jopa eri kaupungeissa.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   11.7.25 14:58:04

"Tämä oli minullekin ihan uutta tietoa. Omista opinnoista on jo tosin aikaa, mutta enpä tiennyt että saman koulun yksiköt voivat olla jopa eri kaupungeissa."

Varsinkin luokanopettajakoulutuksessa noita filiaaleja on ollut monta, mutta osa niistä on nyttemmin lakkautettu. Tuo Kajaanikin välillä, mutta nyt siellä näköjään järjestetään taas ainakin erityisopettaja- ja varhaiskasvatuskoulutusta.

Lähettäjä: Djw 
Päivämäärä:   11.7.25 15:23:25

Kyllä niissä "sait opiskelupaikan" -ilmoituksissa kerrotaan, missä yksikössä opinnot on. Mutta nykyihmiset ei osaa lukea, joten ei heitä voida vaatia tietämään, alkaako sairaanhoitajan opinnot Oulun amkin Kontinkankaan vai Linnanmaan yksikössä, kun se tieto on ihan liian vaikea lukea.

Ja nämä samat yksilöt sitten alkavat opiskella korkeakoulussa, jossa ei opiskelijoilta voida enää vaatia yhtään mitään, kun eivät osaa lukea, saati kirjoittaa itse. Tekoäly hoitaa kaiken ja tekoälyn tuotos kopioidaan sellaisenaan, ei edes lueta sitä läpi.

Näkeehän ihmisten lukutaidottomuuden jo tälläkin foorumilla, jossa moni kertoo olevansa korkeakoulutettu ja tekevänsä vaativaa asiantuntijatyötä. Kai se on vaativaa, kun vaaditaan luku- ja kirjoitustaitoa, eikä kumpaakaan näillä ihmisillä ole...

Lähettäjä: Ninja 
Päivämäärä:   11.7.25 15:36:01

Kyllä itsenikin pikkukaupungin kasvattina pääsi yllättämään se, että isossa opiskelukaupungissa oman alani opetusta oli eri paikoissa eri puolilla kaupunkia ja sitä paikkaa piti vielä oppituntien väleillä vaihtaa parhaillaan useita kertoja päivässäkin. Opetusta oli lopulta jopa enemmän muualla, kuin siinä yksikössä joka oli alani ns kotiyksikkö. Jos olisin tajunnut sen ennen muuttoa, niin olisin valinnut asuntoni sijainnin eri tavalla. Mutta kaikkea ei aina voi tajuta.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   11.7.25 16:23:13

” Kyllä niissä "sait opiskelupaikan" -ilmoituksissa kerrotaan, missä yksikössä opinnot on. Mutta nykyihmiset ei osaa lukea, joten ei heitä voida vaatia tietämään, alkaako sairaanhoitajan opinnot Oulun amkin Kontinkankaan vai Linnanmaan yksikössä, kun se tieto on ihan liian vaikea lukea.”

Tämä. Itse kun hain, otin jo siinä vaiheessa selvää koulun sijainnista ja mistä päin kaupunkia etdin asuntoa. Ja mä olin se maalta tuleva. Siksi just haludin selvittää asiat, että pystyin olemaan varma että haluan hakea ko. kouluun ja opiskelu on edes mahdollista.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.7.25 20:24:08

Ikävä kyllä monet eivät osaa selvittää koulun sijaintia. Eihän osata edes selvittää onko kauppa auki. Googlesta katsotaan aukioloajat, joita voi varmaan kuka tahansa päivittää. Ei tule mieleenkään mennä kaupan omille sivuille.
Esimerkkinä juhannus. Fb:n puskaradiossa ja jodelissa useita kysymyksiä onko kauppa x auki. Kuvassa sitten googlen aukioloajat. Kaupan sivuilla luki selvästi miten on avoinna, mutta ei tajuttu sieltä mennä katsomaan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.7.25 20:49:03

Mun opinnot yhdellä alalla tyssäsi siihen, kun vasta opintojen alkaessa kerrottiin, että kaupungissa A alkavan linjan opetus tapahtuukin tyystin kaupungissa B ja vain hallinto on kaupungissa A. Välimatkaa 60km väärään suuntaan. Mun koulumatkasta olisi 30 kilometrin sijaan tullut 90-kilometrinen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.