Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vauhtia saamattomaan mieheen?

Lähettäjä: ann 
Päivämäärä:   11.7.25 13:34:47

Mieheni on joissain asioissa ihan todella saamaton. Oikeastaan kaikki yhteiseen kotiin tai siisteyteen liittyvät asiat ovat hänelle ihan se ja sama; työt ja harrastukset hän toki saa mahtumaan kalenteriin. Silti hän on kamalan stressaantunut kaikesta keskeneräisestä ja kokee, ettei millekään riitä aikaa. Kerryttää tekemättömien asioiden listaa ja harmittelee, miten kiire aina on. Minulle tuo näyttäytyy huonona ajanhallintana, sillä mies ei kiireistään huolimatta tingi pitkistä aamutorkuistaan, puhelimen selailusta tai sohvalla makoilusta.

Itse olen aina ollut hyvinkin toimelias ja saan paljon iloa pois päiväjärjestyksestä hoidetuista projekteista ja askareista. Teen paljon asioita yhteiseksi hyväksi ja yleensä ihan mielellänikin, ja pyrin olemaan huomauttelematta puutteista ja sotkuista. Olen jo hyväksynyt kaaoksessa makuuhuoneessa tönöttävän työpöydän ja sotkuiset vaatekaapit, ovat miehen omia alueita. Kiitän, kun mies on jotain oma-aloitteisesti joskus tehnyt.

Tunnen silti suurta turhautumista välillä, kun yhteiset asiat eivät etene. Esimerkkinä vaatekaapin karsimisprojekti, joka aloitettiin joululomalla. Vaatteet on kuvattu, pesty ja ne pitäisi enää laittaa nettiin myyntiin. Olen koittanut kannustaa ja kertoa tekeväni sitä mieluusti hänen kanssaan, mutta mies ei ole kertaakaan aloittamisen jälkeen ehdottanut, että edistäisimme projektia. Vaatteet lojuvat saunassamme ja estävät sen käytön, minkä lisäksi sinne on kerätty postittamista varten kaikenlaista pakkausmateriaalia.

Miehen perhe on myös hyvin sotkuinen ja kaikki paikat heillä ovat täynnä tavaraa. Meilläkään ei yhden yhtä tyhjää hyllyä asunnosta löydy, mikä on itselleni ahdistavaa. Koen, ettei mies ota minua tosissaan, kun kerron roikkuvien asioiden vaikuttavan ihan hyvinvointiinikin. Olen lapsesta asti haaveillut kauniista, levollisesta omasta kodista, joka tuntuu nykyisin lähinnä mahdottomuudelta.

Onko kukaan keksinyt toimivaa keinoa saada saamaton puolison vauhtiin kotihommissa? Olen ehdottanut mm. siivoojan palkkaamista hänen rahoillaan, mutta siihenkään en saanut juuta enkä jaata. Vai onko minun lopulta tehtävä valinta miellyttävän elinympäristön tai rakkaan miehen välillä?

Re: Vauhtia saamattomaan mieheen?

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   11.7.25 13:39:08

Viekää ihan ekana ne vaatteet Uffille sieltä saunasta.

Lähettäjä: Tt 
Päivämäärä:   11.7.25 13:39:21

Pahoin pelkään ettei miestä saa millään muutettua jos tuollainen on jo hänen kotinsa ollut ja jatkaa sitä samaa tyyliä edelleen. Eli on pakko valita.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   11.7.25 13:40:53

"Vai onko minun lopulta tehtävä valinta miellyttävän elinympäristön tai rakkaan miehen välillä?"

Voi hyvin olla.

Kuten itsekin sanoit, miehellä on huonot ajanhallintataidot, aloitekyvyttömyys vaivaa ja kivat, ennakkoon aikataulutetut harrastushommat ja työt tulee hoidettua mutta kaikki mikä pitäisi itse aloittaa ja aikatauluttaa jää roikkumaan.

Ellie mies saa järjestettyä itselleen jotain ADHD-lääkitystä jos sellaisesta olisi apua, hän tuskin tulee muuttumaan. Tilannetta voi paikata sillä, että sinä otat vastuun projektien aikatauluttamisesta, jos mies sillä ryhtyisi hommiin, mutta onhan se lisää vastuuta sinulle.

Mutta tästä lähtisin keskustelemaan, että miten asia ratkaistaan vai eikö ratkaista. Ei sinuakaan voi vaatia asumaan työmaan keskellä vain siksi, että mies ei kykene hommia viemään loppuun.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.7.25 13:42:52

Onko mahdollista ADHD:ta tutkittu? Mulla on ADHD ja näyttäytyy just noin muunmuassa.

Lähettäjä: Lamaantuu 
Päivämäärä:   11.7.25 13:45:55

Tai sitten mies lamaantunut, kun aloittaja on niin aikaansaava. Esim. Niiden vaatteiden kanssa niin aloittajan mielestä ne pitäisi kuvata ja laittaa myyntiin, kun miehen mielestä se uffille vieminen olisi riittänyt, mutta koska pitää kumppania mielistellä ja tehdä hänen tyylillään eikä omalla tavallaan niin ei saa aikaiseksi.

Kannustaisin siis miestä tekemään asiat omalla tyylillään enkä omallatavallani.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   11.7.25 13:46:15

Tämmöinen mies tarvitsee Justiinan. Laita miehen ylimääräiset vaatteet saman tien itse myyntiin, tai jos niistä saa vain muutaman lantin, lahjoita jonnekin.

Siivoa työpöydän asiat pahvilaatikkoon, ja laita se pöydän alle. Kerää kaikki muu miehen ylimääräinen roina siihen sohvalle.

Huuda sen verran, että mies pelästyy, eikä ainakaan valita tavaroiden siirtelystä.

Olen itsekin sen verran saamaton, että lykkään asioita, joita inhoan. Ymmärrän teitä kumpaakin:)

Lähettäjä: Just Tiinaa 
Päivämäärä:   11.7.25 15:42:01

Olen itse rento oleilija mutta kotihommat hoidan jämptisti. Mies on eneginen, paljon aikaansaava sähikäinen joka ei saa kotihommissa mitään aikaan.

Sanon: nyt tulet tänne, ja seuraavat 15 min käyt läpi karsittavat p-kasi, minua veetuttaa katsella rytöläjiä niin nyt teet sen tai minä heitän roinasi 14 minuutin päästä roskiin. Saa suorittaa.

Eli asiallinen mutta kova pakotus. Jos miestä ei vaan hittojakaan kiinnosta kierrättelyt niin kamat pussiin ja roskikseen/uffiin.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.7.25 15:47:08

Eli kun mies ei tee niin joudut kuitenkin tekemään senkin osan töistä? Juu ei...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.7.25 15:49:59

Sinulla on todennäköisesti kolme vaihtoehtoa: Joko hyväksyt tuon tilanteen ja sen seuraukset, alat miehellesi työnjohtajaksi joka jatkuvasti kertoo mitä pitää seuraavaksi tehdä (tämä johtaa molempien kyrpiintymiseen) tai sitten miehesi on sitä sorttia joka, kun puhut tästä asiasta avoimesti ja kerrot miettiväsi eroa, ottaa asian todesta ja oikeasti muuttuu.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   11.7.25 15:54:15

Meillä on auttanut perinteinen siivouspäivä. Silloin laitetaan koko kämppä kuntoon. Tavaraa karsittu rankalla kädellä (ja juu, minä niitä olen lähinnä hävittänyt kun miehelle tavarasta luopuminen on vaikeaa, mutta teen sen myös helpoimmalla mahdollisella tavalla, en todellakaan kaupittele yksittäisiä vaatekappaleita missään) ja nyt on reilusti säilytystilaa niin tavarat saa helposti omille paikoilleen. Helpottaa elämää kummasti.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   11.7.25 15:55:22

Mitä niin hirveän ihanaa kerta toisensa jälkeen löydätte näistä miehistä ketkä eivät saa aikaiseksi ? Arvostatteko heitä ihan tosissanne ihmisinä, valitsette vielä lapsillenne isäksi ja esimerkiksi ? Ei vaan mikään viisari naisena värähtäisi jos toinen olisi laiskottelija, vastuunpakoilija, turhansomettelija tai pelailija.. Noin esimerkiksi. Eikö teitä innosta itsevarmat, aikaansaavat, dynaamiset miehet ? Kenen kanssa voi yhdessä tehdä paljon asioita eikä jämähdetä sinne sohvaan, ei sohvalle vaan sohvaan, joku elektroninen kapine kädessä tai edessä..

Lähettäjä: ann 
Päivämäärä:   11.7.25 18:38:21

Kiitos, paljon hyviä kommentteja! Olen varmasti itsekin liian kiltti, mutta en jaksaisi alkaa vanhemmaksi aikuiselle ihmiselle. Silloin kun olen suuttunut asiasta, hän menee ihan lukkoon eikä pysty lainkaan käsittelemään tilannetta. Itse kun sisuuntuisin, niin hän jäätyy, monessa ollaan erilaisia. On hänessä toki paljon hyvääkin, ei muuten oltaisi yhdessä :) Lapsia ei ole eikä onneksi niistä haaveillakaan.

Pitääkin tuoda AHDH:n mahdollisuutta yhdessä miettiä, sillä siitä on ollut muutaman kerran epäilyjä tässä elämänsä aikana. Ei ole koskaan tutkittu sen tarkemmin, mutta olisipa helpottavaa, jos jokin tuollainen syy löytyisi.

Olen antanut myyntiin menevien vaatteiden takarajaksi loman lopun (tosi kiva, mutta nytpähän olisi aikaa...), sitten menevät uffiin. Mies itsekin tiedostaa, että joukossa on merkkivaatteita, joista voisi tienatakin, joten en ole häntä tähän hommaan pakottanut. Tähän takarajaan ei kuitenkaan ns. sitoutunut tai kuitannut asiaa mitenkään, joten en yhtään tiedä onko rekisteröity :D

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   11.7.25 18:47:45

Nyt en ymmärrä lainkaan miksi otat yhtään mitään pulttia miehen (?) vaatteista.

Olet siis päättänyt että miehen pitäisi "tienata" vaatteillaan. Miksi? Jos ei halua nähdä vaivaa että laittaa myyntiin, laitat kierrätykseen. Siinä se. Ei siihen tarvita saunaa varastotiloiksi.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   11.7.25 19:11:41

Anna sille, niin ei oo enää saamaton.

Lähettäjä: fgh 
Päivämäärä:   11.7.25 19:16:19

Täällä myös yksi ADHD joka tunnistaa itsensä tuosta kuvauksesta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.