Lähettäjä: ann
Päivämäärä: 11.7.25 13:34:47
Mieheni on joissain asioissa ihan todella saamaton. Oikeastaan kaikki yhteiseen kotiin tai siisteyteen liittyvät asiat ovat hänelle ihan se ja sama; työt ja harrastukset hän toki saa mahtumaan kalenteriin. Silti hän on kamalan stressaantunut kaikesta keskeneräisestä ja kokee, ettei millekään riitä aikaa. Kerryttää tekemättömien asioiden listaa ja harmittelee, miten kiire aina on. Minulle tuo näyttäytyy huonona ajanhallintana, sillä mies ei kiireistään huolimatta tingi pitkistä aamutorkuistaan, puhelimen selailusta tai sohvalla makoilusta.
Itse olen aina ollut hyvinkin toimelias ja saan paljon iloa pois päiväjärjestyksestä hoidetuista projekteista ja askareista. Teen paljon asioita yhteiseksi hyväksi ja yleensä ihan mielellänikin, ja pyrin olemaan huomauttelematta puutteista ja sotkuista. Olen jo hyväksynyt kaaoksessa makuuhuoneessa tönöttävän työpöydän ja sotkuiset vaatekaapit, ovat miehen omia alueita. Kiitän, kun mies on jotain oma-aloitteisesti joskus tehnyt.
Tunnen silti suurta turhautumista välillä, kun yhteiset asiat eivät etene. Esimerkkinä vaatekaapin karsimisprojekti, joka aloitettiin joululomalla. Vaatteet on kuvattu, pesty ja ne pitäisi enää laittaa nettiin myyntiin. Olen koittanut kannustaa ja kertoa tekeväni sitä mieluusti hänen kanssaan, mutta mies ei ole kertaakaan aloittamisen jälkeen ehdottanut, että edistäisimme projektia. Vaatteet lojuvat saunassamme ja estävät sen käytön, minkä lisäksi sinne on kerätty postittamista varten kaikenlaista pakkausmateriaalia.
Miehen perhe on myös hyvin sotkuinen ja kaikki paikat heillä ovat täynnä tavaraa. Meilläkään ei yhden yhtä tyhjää hyllyä asunnosta löydy, mikä on itselleni ahdistavaa. Koen, ettei mies ota minua tosissaan, kun kerron roikkuvien asioiden vaikuttavan ihan hyvinvointiinikin. Olen lapsesta asti haaveillut kauniista, levollisesta omasta kodista, joka tuntuu nykyisin lähinnä mahdottomuudelta.
Onko kukaan keksinyt toimivaa keinoa saada saamaton puolison vauhtiin kotihommissa? Olen ehdottanut mm. siivoojan palkkaamista hänen rahoillaan, mutta siihenkään en saanut juuta enkä jaata. Vai onko minun lopulta tehtävä valinta miellyttävän elinympäristön tai rakkaan miehen välillä?
|