Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Rumuus ahdistaa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.7.25 20:52:43

Kuten otsikossa. Ahdistaa rumuuteni.

Olin joskus nuorempana ihan kivan näköinen ja itsetunto oli ihan kohdillaan. Mutta juuri nyt en pääse eroon siitä ajatuksesta, että olen tosi ruma. Olen ollut parilla lomalla lähiaikoina kavereiden kanssa, en voi edes katsoa lomakuvia ilman että ajattelen että pilaan ne rumuudellani, ystävät taas näyttävät upeilta. Olen jotenkin hirveän surkean näköinen tyyppi ja hävettää oma ulkomuoto.

Rumuuden tunne varmaan on yleistä, meistä harvat kuitenkaan yltävät kauneusihanteeseen. Onko kullakaan ehdotuksia miten tätä voisi työstää? Joo, hyviä puolia on ulkonäön ulkopuolella, mutta mieluusti tuntisin itseni ihan ok näköiseksikin..

Re: Rumuus ahdistaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.7.25 20:55:33

Millä tavalla tunnet itsesi rumaksi? Mitä tarkalleen haluaisit ulkonäössäsi muuttaa? Mikä estää?

Päivämäärä:   10.7.25 21:02:37

Mielestäni kasvoni ovat rumat, pyöreäpiirteiset ja epäsymmetriset, vähän oudon näköiset. Hiukseni ovat ohuet ja littanat. Käsivarret ovat tosi paksut muuhun vartaloon nähden ja koen oloni aika pyyleväksi. Näytän kuvissa huonoryhtiseltä ja siltä että oloni on todella epämukava. En pidä vaatteistani- sen toki voi korjata, ostan uusia toisinaan, mutta nekin ovat usein oikeastaan hutiostoksia joissa olo on epämukava ja epävarma.

Päivämäärä:   10.7.25 21:03:39

Silti miestä tulee ovista ja ikkunoista.

Päivämäärä:   10.7.25 21:07:25

Kroppaa on helppo lähteä muokkaamaan saliharjoittelun, aerobisen liikunnan ja ruokavalion avulla. Toki kropan rakenne on kaikilla eri, mutta kumminkin. Jos näytät huonoryhtiseltä, niin todennäköisesti myös olet. Ohuita hiuksia pitää oppia laittamaan, kannattaa myös opetella meikkaamaan. Ei muuta ku hommiin, ei se valittamalla parane.

Lähettäjä: Bree Vandekamp 
Päivämäärä:   10.7.25 21:13:04

Aito kauneus tulee sisältä. Ei se kaunis ulkokuori pelasta jos sisältä on pelkkää mustaa paskaa.
Pisteeltä tulikin jo hyviä neuvoja. Keskity myös sisäiseen hyvinvointiin, sekin näkyy ulospäin positiivisesti jos on hyvä olla.
Minullakin on tosi ohuet ja lättänät hiukset. Laitan aina yöksi letit niin kiharat näyttävät paksummilta. On mulla ollut pidennyksiäkin.

Päivämäärä:   10.7.25 21:51:56

Aito ilo ja hymy kaunistaa jokaisen!

Päivämäärä:   10.7.25 21:59:30

Sama mulla. Olen myös ruma. Hävettää. Etenkin valokuvat.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   10.7.25 22:28:46

Tottakai lähtökohtaisesti kannattaa koittaa hyväksyä itsensä sellaisena kuin on. Mutta sitten taas toisaalta olen sitä mieltä, että jos joku asia häiritsee elämääsi kovin ja voit tehdä asialle jotain, niin tee se jos se tekee elämänlaatusi paremmaksi. Esim. minä oiotutin hampaani pitkän, pitkän mietinnän jälkeen enkä voisi olla tyytyväisempi. Olisin ollut niihin tyytymätön loppuelämäni.

Ylipäänsä fyysisestä kunnosta kannattaa pitää huolta jo oman terveyden takia. Hyvä olo säteilee ulospäin. Elämä on aika lyhyt, joten muuta se mitä todella haluat muuttaa.

Päivämäärä:   10.7.25 23:08:48

Höh. Niitä kauniita ihmisia lienee joku 1% väestöstä. Itsetunto kuntoon. Ihmisarvo ei ole riippuvainen ulkonäöstä. Ne on pakkoneuroottisia ajatuksia vain.

Päivämäärä:   11.7.25 01:19:41

Ihminen joka on iloinen, ei ole koskaan ruma. Aloita tanssiharrastus!

Päivämäärä:   11.7.25 01:30:39

Koita keksiä jotain kiinnostavampaa ajateltavaa kuin ulkonäkö.
Ja mieti että jos rumuus on se joka sinua ”ahdistaa” niin olet aika onnekas ihminen.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   11.7.25 02:47:57

Tyly ja tympeä naama tekee kaikista rumia.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   11.7.25 03:08:41

Itse olen ratkaissut asian niin, että en suostu valokuviin. Peilissä näytän sentään suht siedettävältä, mieliala pysyy parempana kun ei näe niitä susirumia kuvia itsestään, jotka itse myös tosiaan läsnäolollaan pilaa. Yksi kaveri on kova ottamaan ryhmäselfieitä joka tilanteessa ja hänen on ollut vaikea ymmärtää että ihan oikeasti en koskaan ikinä niihin halua, mutta kyllä se pikku hiljaa alkaa perille mennä.

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   11.7.25 05:02:32

Sama kuin edellisellä, en ole koskaan suostunut valokuviin ja lisäksi välttelen kyllä face-to-face -tilanteita aina kun vaan suinkin mahdollista. Parasta seuraa onneksi onkin kirjat ja eläimet.

Päivämäärä:   11.7.25 12:29:24

Kiitos avusta. En tahdo vältellä tilanteita tai kuviakaan (ainakaan enempää kuin jo nyt välttelen ryhmäkuvia yms.) olette oikeassa että voin tehdä asialle edes jotain ja itsetuntoakin olisi hyvä kohentaa.

Lähettäjä: Susiruma 
Päivämäärä:   11.7.25 12:41:57

Mä olen ruma, mutta ei se mua haittaa. Olen siis hyväksynyt sen että olen ruma. Jonkunhan on pakko olla ruma jotta muut voivat olla hyvännäköisiä/kauniita.

Ei minustakaan ole juurikaan kuvia enkä tykkää, että kuvataan tai on esim palaverissa kamera päällä. Etenkin jälkimmäinen liittyy kiusaamiskokemukseen. Kaiken kaikkiaan luulen että johtuu siitä että en ole tottunut olemaan kuvattavana eikä tilanne ole mulle luonteva. Huvittaa, kun töissä ovat sitä mieltä, että en tykkää kameroista ulkonäköni takia. Pitäisikin joskus näpäyttää, että ai, mä oon sun mielestä ruma vai, kun vihjailevat tuon suuntaista.

Lähettäjä: Sinkkuinkku 
Päivämäärä:   11.7.25 14:24:13

Hymyile, ole hyväntuulinen, katso päin (ryhti paranee kun ei tuijottele alas).
Katso itseäsi peilistä ja valitse mistä kohdasta erityisesti tykkäät. Vaikka sit huulet.
Sit alat aamuisin vilkaista peiliin ja todeta, että kivat huulet ja hymyillä.

Päivämäärä:   11.7.25 14:24:34

Entä jos on huonot hampaat?

Lähettäjä: Muhvi 
Päivämäärä:   11.7.25 14:32:10

Lähettäjä: -
Päivämäärä: 10.7.25 21:02:37

Mielestäni kasvoni ovat rumat, pyöreäpiirteiset ja epäsymmetriset, vähän oudon näköiset. Hiukseni ovat ohuet ja littanat. Käsivarret ovat tosi paksut muuhun vartaloon nähden ja koen oloni aika pyyleväksi. Näytän kuvissa huonoryhtiseltä ja siltä että oloni on todella epämukava. En pidä vaatteistani- sen toki voi korjata, ostan uusia toisinaan, mutta nekin ovat usein oikeastaan hutiostoksia joissa olo on epämukava ja epävarma."

Suurimmalle osalle noista voi tehdä jotain ilman kirurgin veistä.

Jos käsivarret ovat paksut, niissä on ylimääräistä rasvaa ja ehkä liian vähän lihastakin. Jos olo on muutenkin pyylevä, sekin kertoo sen, että todennäköisesti et ole kovin urheilullisessa kunnossa. Paljonko painat ja kuinka pitkä olet? Olisiko ihan niinkin arkisesta asiasta kyse, että liian vähän liikuntaa ja liikaa painoa?

Jos näytät kuvissa huonoryhtiseltä, sinulla on huono ryhti. Senkin asian voi korjata liikunnalla ja venyttelyllä.

Jos et pidä vaatteistasi ja teet hutiostoksia, se kertoo, että et tiedä, millaisia kannattaa ostaa. Tiedätkö esimerkiksi, mitkä värit sopivat ihosi sävyyn (värianalyysi)? Entä mikä on vartalotyyppisi (Y, A, X, H)? Kannattaa tutustua myös vaatteiden materiaaleihin ja muihin yksityiskohtiin, jotka saavat vaatteet näyttämään laadukkailta tai halvoilta. Jos esimerkiksi ostat pikamuotiketjujen vaatteita, jotka on tehty jostain ohuesta puuvillasta tai huonosta polyesteristä, ei pidä odottaa, että ne näyttäisivät hyvältä päällä.

Hiuksiinkin voi vaikuttaa sopivalla pituudella, leikkauksella ja laittamisella. Jos hiusten vain antaa roikkua sellaisenaan, eivät ne kaikilla näytä hyvältä niin.

Voisit ottaa tästä positiivisen ja mielenkiintoisen seikkailun, kun alat muuttaa asioita. Jos sen sijaan vain surkuttelet kotona etkä tee asioille mitään, mikään ei muutu. Miksi haluaisit sellaista?

Päivämäärä:   11.7.25 14:35:13

"Rumuuden tunne varmaan on yleistä, meistä harvat kuitenkaan yltävät kauneusihanteeseen."

Njääh. Kauneusihanteet on feikkiä, ei niihin ole mitään järkeä pyrkiä.

Elämää elää kaikenlaiset tavisihmiset tavisnaamoineen ja taviskroppineen. Miksi minä olisin poikkeus?

Päivämäärä:   11.7.25 14:56:48

Itsekin olen kauneusihanteiden mukaan ruma. Välillä ajatus siitä pistää mielen matalaksi, mutta sitten pakotan itseni ajattelemaan, että mitä väliä ulkonäöllä on ihan oikeasti. Lopulta ajatus rupeaa jo ihan naurattamaan, että kyllä on syvälle päässyt ihmisiin markkinointi kaikesta kauneushumpuukista, kun todella moni on valmis riskeeraamaan henkensä ja vähintäänkin kärsimään hirveitä kipuja ja mahdollisia komplikaatioita tiettyyn muottiin mahtumisen tavoittelussa. Ja vaikka ei nyt leikkaustoimenpiteisiin asti mene, niin sekin on kyllä vaan hölmöä masentua ja ahdistua siitä että sattuu näyttämään siltä miltä nyt sitten näyttää. Ja vaikka jollekin asialle voi tehdä jotain, voi kyllä hetken miettiä että miksi sekään on tarpeen. Mihin se vaikuttaa, jos tukka ei ole tuuhea? Ihon luonnollinen väri on epätasainen? Huulessa vanhan arven aiheuttama epäsymmetria? Mahassa makkara tai käsivarren ympärys ei vastaa omaa ihannetta? Että mitä nuo edellä olevat esimerkit estävät tekemästä? Moni kaunis tai kauniiksi itsensä operoinut on edelleen tyytymätön itseensä ja/tai masentunut. Eli epävarmuus ja ahdistus ei riipu ulkokuoresta, kyllä se on se pään sisältö laitettava kuntoon.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   11.7.25 22:55:45

silmä pussit pois???👀😒

Päivämäärä:   11.7.25 23:44:00

”Moni kaunis tai kauniiksi itsensä operoinut on edelleen tyytymätön itseensä ja/tai masentunut. Eli epävarmuus ja ahdistus ei riipu ulkokuoresta, kyllä se on se pään sisältö laitettava kuntoon”

Tämä on niin totta. Voi olla houkuttelevaa ajatella että jos olisin kauniimpi/laihempi/ymjne olisin varmasti onnellisempi, mutta näinhän se ei toimi.

Päivämäärä:   12.7.25 01:30:45

Niin tuttua tuo kameroiden välttely. Peilikuvan kanssa vielä jotenkin pärjään, mutta kuvat ovat armottomia. Aika moni kaveri jo on sen hyväksynyt, että minun kanssani ei oteta hassuja selfieitä.

Hirvein kokemus aikoihin oli lentoyhtiön tunnistautuminen, kun ostin lipun bookkaussivustolta. Halusin vaan hoitaa homman heti pois, ja kun olin ko. päivänä kotona vaan, ei ollut meikkiä, hiuksetkin likaiset ja päätä pitkin. En voi sanoin kuvailla, miten hirveältä näytin sen tunnistautumisihjelman kuvissa. Tiedän että kuulostaa ihan idioottimaiselta, mutta voi mennä useampi viikko, että pääsen tuosta kokemuksesta yli :-/

Tiedostan myös sen, että vaikka en ihan objektiivisestikaan katsottuna ole ns. kaunis, kärsin jollain tasolla myös kehodysmorfiasta eli BDD:stä. Kyseinen häiriö on "sukua" OCD:lle, jonka piirteitä minulla myös on ja lähisukulaisella se on hyvin vahvana. Joskus toivoisin, että voisin hetken nähdä itseni jonkun muun silmin, ja toisaalta taas se ajatus on aika karmaiseva.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.