Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  40v ja joka paikka kankea koko ajan?

Lähettäjä: saara 
Päivämäärä:   9.7.25 21:08:39

Onko tämä enää normaalia? Hetkenkään jos istahtaa, niin on hankalaa päästä liikkeelle. Nyt kun lomalla vielä loikoillut pitempiä aikoja on tilanne entistä huonompi. Liikkuessa ei ongelmaa.

Pitäiskö tästä olla huolissaan vai onko tämä nyt vaan vanhenemisen riemuja?

Re: 40v ja joka paikka kankea koko ajan?

Lähettäjä: 43v 
Päivämäärä:   9.7.25 21:11:16

Tavallista vanhenemista

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   9.7.25 21:11:24

Ei ole normaalia. Miten syöt, nukut, liikut? Oletko kysellyt lääkärissä tästä?

Lähettäjä: saara 
Päivämäärä:   9.7.25 21:17:09

Nukun aika paljon ja hyvin. Teen seisomatyötä 100% työajasta, mutta muuten ei tule juuri liikuttua. Olen kova syömään, niin ruokaa kuin sokerisia herkkujakin.

Riittääkö nämä huonot tapani jo syyksi..?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.7.25 21:18:19

Vaihdevuodet alkamassa?

Päivämäärä:   9.7.25 21:18:51

Pitää venytellä joka päivä, tuossa kohtaa ekan kerran alkoi olla aamuisin olo et on tuorekelmua ympärillä. Nyt 60v kohtuu vetreä, joka päivä jotain liikettä.

Päivämäärä:   9.7.25 21:19:23

Ota apuun joku pilates tai voimajooga ja tee säännöllisesti.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   9.7.25 21:19:44

No ei todellakaan mihinkään lääkäriin tuon takia, ihan normaalia. Arkiliikuntaa, venyttelyä ja notkistelua. Tässä iässä kroppa tarvii enemmän huoltoa ja huolenpitoa.

Lähettäjä: Muuli 
Päivämäärä:   9.7.25 21:20:12

Aloitin samasta syystä joogan vähän päälle nelikymppisenä. Tuntui, että olin tosi kankea ja välillä olo oli kuin rollaattorimummolla. Minulla on vielä taustalla selkäongelmia. Joogan myötä olo on notkistunut, eikä kolota ja jomota enää. Tuntuu hassulta, että pari vuotta sitten autosta nouseminen kun oli vaikeaa.
Suosittelen joogaa aloittajalle.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   9.7.25 21:21:18

Jos teet seisomatyötä, jossa ollaan käytännössä koko ajan paikoillaan, niin se on yksi pahimmista asioista. Suosittelisin säännöllistä lenkkeilyä ja lihashuoltoa. Ihan jo pelkällä arkisella hyötyliikunnalla saa yllättävän paljon aikaan. Myös minä teen seisomatyötä, mutta työni on liikkuvaa ja ajoittain fyysistä, niin tilanne on aika erilainen kuin jatkuva tököttäminen yhdessä paikassa.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   9.7.25 21:24:14

Ainakin minä lähelle 40-vee alan kangistua huimaa vauhtia. Jotain pitää keksiä, sellaista että pitää liikkeellä pitkin päivää. Nuorena tein paljon tallihommia ja olin notkea kuin kastemato, ajattelinkin että ottaisitko sitä hepat omaan pihaan ja alkaisi kantaa niitä vesiämpäreitä kuten ennen vanhaan. Tulisi kevyttä liikettä aamusta iltaan pihassa touhutessa etätöiden lomassa.

Päivämäärä:   9.7.25 21:37:35

Mulla on 30+ iässä jo ollut tuota ja olen nyt 44, ei ole parantunut. Olen raskaana nyt joten ei voi vaihdevuosia syyttää. Lapsikin voi olla kankea jos ei liikuta kehoa monipuolisesti, ravitsemus vaikuttaa myös nivelten liikkuvuuteen.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.7.25 21:54:22

Aloittaja ei harrasta mitään liikuntaa eikä ilmeisesti kehonhuoltoakaan, onko ylipainoa myös? Sitten ihmettelee,että on kankea... kun sen oman hyvinvoinnin eteen pitäisi tehdäkin jotain.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   9.7.25 21:58:27

"Riittääkö nämä huonot tapani jo syyksi..?"

Riittää. Oon 37 ja heti kun alkaa olla viikko edellisestä salikäynnistä niin vetää niskan jumiin..

Lähettäjä: Kangaroo 
Päivämäärä:   9.7.25 22:07:24

Venytteletkö ja huollatko kehoasi? Minä olen sinua nuorempi (27v) ja olen tässä iässä jo kuin rautakanki jo nyt jos en venyttele. Juurikin esim liikkeelle lähtemisen kankeutta yms ilmenee heti, jos iltaverryttelyt jää väliin. Erityisesti seisomatyöhön siirryttyäni päivittäinen kehonhuolto on ihan must have juttu päivässä, jotta pysyn vetreänä (ratsastan, joten myös sen takia vetreä kroppa on äärimmäisen tärkeä minulle). Putkirullailun olen itse myös kokenut hyväksi.

Lähettäjä: Yks 
Päivämäärä:   9.7.25 22:47:42

Sama vika. Alkavaa nivelrikkoa ym itsellä. Sukuvika huonot nivelet.. Liikuttua tulee talli- ja ulkohommissa tuntikausia joka päivä, oikein ei muuta jaksais, kuminauhajumppaa fyssarin ohjeilla koitan pystyä välillä.

Päivämäärä:   9.7.25 22:55:38

Mulla alkoi ruotsalainen vaiheessa armottomat lihaskivut. Nivelet oli vaivanneet jo aiemmin ja myös vioittunut selkä.
Alkoi se että urheilusta ei palautunut, kamala kipu vaan yli viikon.

Ei oo kymmenessä vuodessa helpottanut eikä löytynyt syytä.

Lähettäjä: Nouhätä 
Päivämäärä:   9.7.25 23:02:34

Pelkkä 20x varpaillenousu useamman kerran päivässä vetristää loistavasti jalkoja.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   9.7.25 23:26:12

Instassa Fatima Witick jakaa tosi paljon kaikkia kehonhuoltovinkkejä, kannattaa ottaa seurantaan niin löydät itselle kivoja liikkeitä. Itse venyttelen ja liikuttelen itseäni usein netflixiä katsoessa. Matolla jotain kevyitä avaavia liikkeitä yhden jakson verran niin kummasti notkistuu.

Päivämäärä:   9.7.25 23:34:48

"Alkoi se että urheilusta ei palautunut, kamala kipu vaan yli viikon.

Ei oo kymmenessä vuodessa helpottanut eikä löytynyt syytä."

Fibromyalgia?

Lähettäjä: Niina 
Päivämäärä:   9.7.25 23:50:28

Mulla on sama ongelma, vaikka olen hoikka, terveellisesti syövä urheilija. Vaikka pitkirullaisin ja venyttelisin illalla tunnin, olen aamulla ihan jumissa. Urheilen päivittäin 1-2 tuntia. Istumatyö. Vaihdevuosilääkitys on. En voi ymmärtää mistä tämä jäykkyys tulee.

Lähettäjä: 40v 
Päivämäärä:   10.7.25 00:07:58

Normaalia

Päivämäärä:   10.7.25 00:17:54

Sama homma! Hoikka rautakanki täällä myös.

Lähettäjä: Nouhätä 
Päivämäärä:   10.7.25 00:20:29

Venyttely ei aina jumeihin auta. Etsi kipeät pisteet kehossa ja painele niitä, kunnes helpottaa. Tai mene hierojalle, fyssarille, osteopaatille, kiropraktikolle, naprapaatille, jäsenkorjaajalle jne tai jollekin.

Lähettäjä: ftf 
Päivämäärä:   10.7.25 04:56:23

Laitoin hevosen pois muutama vuosi sitten ja kuvittelin että arkiliikunnaksi riittää seisomatyö (toki siis liikutaan kävellen, ei varmaan missään seistä paikallaan koko työpäivää, kyllä silloin käytössä on varmaan jo tuoli, kuvittelen...) mutta eipä vain riittänyt, painoa on tullut viitisen kiloa lisää ja vaikka edelleen olen normaalipainoinen niin kroppa on ihan eri tavalla jäykkä ja kankea, iltaisin jalat kipeät.

Sanoisin siis samaa kuin muutkin, lisää palauttavaa kevyttä liikuntaa ja venyttelyä. Onko ruokavalio kunnossa, saatko riittävästi d-vitamiinia?

Lähettäjä: Bubblegum 
Päivämäärä:   10.7.25 05:07:17

Täällä myös yksi helposti jäykistyvä. Liikun paljon ja treenaan 5 x viikossa ohjatusti + elän aktiivista arkea, syön terveellisesti ja painoa alle 50 kg eli ylipaino ei vaivaa, mutta niin vaan tämä ruoto alkoi vaatia päivittäistä kehonhuoltoa about siinä vaiheessa kun 30 vuotta ikää tuli mittariin. Jos en tee dynaamista venyttelyä iltaisin, niin liikkuminen on taatusti kankeaa ja kivuliasta. Ja siltikin kaikesta vetristelyharjoituksista huolimatta on niitä päiviä, kun ihan jo aamulla sängystä ylös nouseminen on kipeä & työläs projekti ja vertyminen hidasta. Hierojalla käynti auttaa minua aina kun sinne saan itseni, siellä pitäisi käydä useammin. Ja jos syöminen jää liian niukaksi, niin sen olen huomannut pahentavan tilannetta.

Lähettäjä: Epä-innostuja 
Päivämäärä:   10.7.25 07:58:27

Jos suvussa on reumaa niin reumafaktorit nyt voi verikokeen yhteydessä tarkistaa. Mutta ensisijaisesti kyllä kokeilisin itse aktivoitua - pientä liikettä keskeyttämään paikoillaan olon jaksot ja jotain lyhyttä venyttelyä ja liikkuvuutta parantavaa liikuntaa säännöllisesti.

Lähettäjä: Häh 
Päivämäärä:   10.7.25 08:28:21

:Aloittaja ei harrasta mitään liikuntaa eikä ilmeisesti kehonhuoltoakaan, onko ylipainoa myös? "

En ole aloittaja, mutta kaikkea tätä eli en harrasta mitään liikuntaa, jumppaan joskus ja jouluna, ja olen reilusti ylipainoinen. Ja luen tätä topikkia ihmeissäni. Siis mua nuoremmat tuossa kunnossa mitä moni kirjoittaa. Tai sen olen huomannut että paljon liikuntaa harrastavat ovat usein romuna neljänkympin jälkeen. Mut mä olen siis viisikymppinen. Mikään notkea en ole, en ole ollut koskaan, mutta en mä mikään kankeakaan ole, saatikka että esim liikkeille lähtö olisi hankalaa. Mitään kipuja ja jumeja ei ole. Mitä ihmettä? Sorry, on Off topic mutta kunhan ihmettelen.

Lähettäjä: Beige 
Päivämäärä:   10.7.25 08:37:04

Häh en omien kokemuksien pohjalta ihmettele yhtään, että olet kivuttomampi kuin vaikka minä eli aktiiviliikkuja ja orjallisen terveellistä ruokavaliota noudattava 31 vee nainen. Itselläni kipua ja kankeutta aiheuttaa se, että olen käyttänyt puolet elämästäni kilpaurheiluun. Vaikka varmasti se on tuonut paljon hyvääkin keholleni, mutta myös negatiivisia seurauksia, esim on kaikenlaisia pieniä ja paranneltuna vammoja jotka vaivaavat päivittäin yhtä enemmän mitä enemmän ikää tulee, on rasituksen aiheuttamia kulumia jne. Sanotaan vaikka näin, että aamuisin jo imelästi tuntuu, että kehoa on tullut käytettyä.

Lähettäjä: Häh 
Päivämäärä:   10.7.25 08:45:42

Beige: sitähän mä kirjoitinkin että tuttuista huomannut että paljon liikuntaa harrastavat ovat usein romuna nelikymppisenä, ja osa tosiaan jo aikaisemmin. Noi siis ex-kilpaurheilijoita, maratoneja juoksevia jne.

Sit kuitenkin mun pitäisi olla se totaalisesti romuna oleva ja oikeastaan jo liikuntakyvytön, koska ylipaino.

Lähettäjä: Peti 
Päivämäärä:   10.7.25 08:50:16

Niina//Jos yön jäljiltä olet jumissa niin vika sängyssä. Vietät kuitenkin sängyssä sen 7-8 tuntia niin onko tuo ihmekään, että vääränlaisen patjan ja tyynyn kanssa olet aamulla ihan jäykkä.

Aloittajan vaiva johtuu ihan liikkumattomuudesta eli kehon huoltoa peliin. Netistä löytyy paljon erilaisia rentoutus ja venyttelyharjoituksia, sopivan mittaisia jumppia yms.

Lähettäjä: = 
Päivämäärä:   10.7.25 08:53:43

"Mulla on sama ongelma, vaikka olen hoikka, terveellisesti syövä urheilija. Vaikka pitkirullaisin ja venyttelisin illalla tunnin, olen aamulla ihan jumissa."

Ei tää nyt ihan sama ole, kun aloittaja sanoo kokevansa kankeutta pienen istumisenkin jälkeen. Mielestäni on aika normaalia, jos yön jälkeen kroppa vaatii vähän herättelyä.

Aloittajalle suosittelisin, että alkaa ottaa jotakin kehonhuoltorutiineja arkeensa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   10.7.25 08:59:14

Olen 41-vuotias ja kyllä vaan alkaa kroppa vähän kangistua.

Ei sitä muuten huomaa, mutta juurikin tuollainen että on pitkän aikaa yhdessä asennossa ja lähtee liikkeelle.

Tai jos istun lattialla puoli tuntia - tunnin esim askarrellen tmv niin eipä noustakaan ylös enää yhtä ketterästi mitä 10 vuotta sitten.

Liikkuessa ei ongelmaa.

Lähettäjä: ripa 
Päivämäärä:   10.7.25 09:06:54

Tässä kyllä varmaan vaikuttaa aika paljon geenitkin valitettavasti. Kun lukee, että joidenkin kroppa on jo kolmekymppisenä vaatinut päivittäistä kehonhuoltoa. Olen nyt päälle 40, ja nyt huomaan että jonkinlaista kankeutta alkaa vähän olla. Selkä ilmoittelee itsestään välill ja just esim. pitkän istumisen jälkeen tuntuu kankealta nousta liikkeelle. Ei silti vielä niin paljon, että jaksaisin venytellä...

mat vanhempani ovat olleet aina tosi aktiivisia, mutta en muista nähneeni heidän koskaan esim. venyttelevän (no okei, ehkä ihan pari kertaa). Mutta tosiaan mikään varsinanen kehonhuolto ei ole heillä ikinä kuulunut ohjelmaan, ja tuntuu että he nyt seitsemänkymppisinä ovat vetreämpiä kuin minä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.7.25 09:09:16

Kyllä mäkin olen, neljänkympin jälkeen, ollut jäykkä pienenkin paikallaanolon jälkeen. Verryttyäni ole keskimääräistä notkeampi, mutta vartin istumisen jälkeen ylös nouseminen ja kävely on vaikeaa. Liikuntaa harrastan päivittäin 1-2h, myös kehonhuoltolajeja. Jooga yms. joissa samassa asennossa ollaan suht pitkään, pahentavat vaivaa, dynaamiset liikkeet ehkä hieman auttavat, tai eivät ainakaan pahenna.

Lähettäjä: N44 
Päivämäärä:   10.7.25 09:22:31

Puoli tuntia sohvalla ja siitä kun yrittää lähteä vessaan ni melkein konttaamiseksi menee. Normipaino, aktiiviliikkuja, kaikenlaista (diagnosoimatonta) kulumaa löytyy taatusti lähes joka nivelestä elinikäisen liikunnan sekä heppa- ja koiraharrastuksen ansiosta. Ihan normaalia, ellei ole täysin puskista alkanut vaiva. Leposärky yleensä kertoo jostain pahemmasta vammasta tai sidekudossairaudesta.

Lähettäjä: 43 
Päivämäärä:   10.7.25 10:05:54

Huomasin 40 täytettyäni, että alkoi tulla työperäisiä vaivoja ja kolotusta. Olen kyllä nyt todella paljon notkeampi kuin parikymppisenä. Olen aina ratsastanut, uinut ja käynyt jumpassa, mutta mitään säännöllisiä juoksulenkkejä en todellakaan enää tee. Kävelen paljon töissä ja vapaallakin.

Kun parikymppisenä tein päätetyötä mun oli todellakin pakko käydä jumpassa, koska muuten selkä oireili ratsastuksesta ja autossa istumisesta.

En ole koskaan harrastanut mitään kroppaa rikkovia lajeja. Juoksijoilla ja jalkapalloilijoilla taas on polvet leikattu ja lonkat p*skana jo monella alle nelikymppisellä.

Lähettäjä: 43 
Päivämäärä:   10.7.25 10:07:51

Ja mainittakoon vielä, että olen saanut geenilotossa ilmeisesti hyvät geenit. Siskolla kun on nivelrikkoa sun muuta, ja hän on vasta 40.

Päivämäärä:   10.7.25 10:48:11

Mäkin olen viiskymppinen ja hurjalta kuulostaa teidän kuvailut. Mitään kipuja tai jumeja ei ole, ja sängystäkin pomppaan ketterästi aamulla.

Sängystä; jos unikaverina on huomattavasti teitä painavampi puoliso, niin pehmeähkö patja saattaa painua kivasti hänen allaan ja nostaa teidät kovan "kuplan" päälle. Patja ei joustakaan enää sen kevyemmän alla ja sellaisen nukkumisen jälkeen on varmasti rautakanki aamulla.

Lähettäjä: Qwe 
Päivämäärä:   10.7.25 12:37:41

Mulla oli 40-42v myös joku kangistumisvaihe. Nyt 45v eikä ole enää ongelmaa. Syön ja liikun edelleen samalla tavalla. Ainoa ero on, että pandemian aikana oli jonkinlaista alakuloa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.