Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  30v-juhlat raskaana

Lähettäjä: kohta 30 
Päivämäärä:   9.7.25 14:14:12

Meillä on 2 lasta, ja ajatuksena oli kolmannen yrittäminen ehkä n. vuoden kuluttua. En ole moneen vuoteen juhlinut esimerkiksi syntymäpäiviä muuten kuin perheen kesken, mutta olin ajatellut että ensi keväänä kun täytän 30, niin pidän isot juhlat joihin kutsun kaikki kaverit. Hetki sitten tein kuitenkin yllätyksekseni positiivisen raskaustestin. Ensimmäinen ajatus oli että ihanaa, ja toinen ajatus "voi ei, nyt en voi juhlia niitä kolmekymppisiäni" jotka olisivat n. kuukausi vauvan lasketun ajan jälkeen. Aborttia en halua tehdä kun vauva oli kuitenkin toiveissa, vaikkakin vasta vähän myöhemmin vähän isommalla ikäerolla tämän hetkiseen kuopukseen. Mutta nyt jo pohdin noita ensi kevään juhliani, jotka kovasti haluaisin kuitenkin järjestää.

Miten tekisitte:
1) pitäisitte 30v-juhlat esim helmikuussa kuukautta ennen laskettua aikaa eli n. 2kk ennen virallista 30v-päivää

2) pitäisitte 30v-juhlat kesällä vauvan ollessa esim. 3-4kk ikäinen, jolloin raaskisin jättää vauvan isänsä kanssa (tai ehkä jopa mummon kanssa jotta mieskin pääsisi juhliin) koko illaksi

3) unohtaisitte juhlat kokonaan

4) joku muu vaihtoehto, mikä?

Ja jos raskaana juhlisi, niin olisiko teistä outoa että vieraat juovat alkoholia mutta päivänsankari ei?

Re: 30v-juhlat raskaana

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.7.25 14:20:29

Meillä ei viina ole juhlien tärkein osallistuja, niin pitäisin juhlat ihan normaalisti oli raskauksia tai ei.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   9.7.25 14:22:22

Siis lapsen oma isäkö ei hoitaisi lasta kertaakaan "kokonaista iltaa" (eli muutamaa tuntia) ennen kuin 3-4 kk:n kuluttua? Oletko tehnyt näin aiempienkin lasten kanssa, että lapsen omaa isää ei lueta vanhemmaksi ja hän hoitaa sitten joskus sinun opastuksellasi pieniä hetkiä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.7.25 14:22:58

2.

Lähettäjä: Jone 
Päivämäärä:   9.7.25 14:31:32

2

Jos oot ootellu kolmekymppisiä, niin 30 ja 1/2 l. 30 + 6 kk vois esim. olla ihan kiva. Kerro kaikille hyvissä ajoin että tietävät varautua ja kato kalenterista ja suunnittele! Soittele kaverit läpi. Ei se just niin tarkkaa oo sen päivän täsmääminen syntymäpäivään, silloin kakkukahvit perheen ja suvun kaa. Ja on kiva kun on mitä odottaa :)

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   9.7.25 14:32:42

Onko aloittaja siis näitä ilman hauskaakin voi olla viinaa -ihmisiä?

Entäs jos juhlisit selvinpäin?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   9.7.25 14:32:58

Hmm, harva pienen vauvan äiti haluaa olla vauvastaan erossa heti. En näe mitään outoa tuossa, että ehkä siinä 3-4 kk menee, että arki on saatu rullaamaan jne.

Päivämäärä:   9.7.25 14:36:07

. joka sanoit pitäväsi juhlat normaalisti, niin se ei ole vaihtoehto, kun laskettu aika on maaliskuussa ja 30v päiväni huhtikuussa enkä ole kuukauden kuluttua synnytyksestä valmis mihinkään juhliin.

hmm, siis tottakai mies hoitaa aiemminkin vauvaa esimerkiksi sellaisia aikoja kun käyn tallilla tmv, mutta haluaisin juhlien kestävän useita tunteja, siis esim klo 17-02 niin tuollaista pätkää en raaski itse olla poissa ihan vastasyntyneen tai kuukauden ikäisenkään luota kun toiveena on imettääkin.

Päivämäärä:   9.7.25 14:39:01

** voi huoh, jos vaihtoehtoon 1 päädyn niin tottakai juhlin selvinpäin. Vaihtoehdossa 2 on ajatus ottaa muutama juoma, en tykkää mitään kunnon kännejä enää edes vetää, sitä on jo koettu silloin teininä/parinkympin kynnyksellä. Mutta olisi kiva omissa juhlissaan juoda vaikka lonkero ja pari lasia boolia :) ja en nyt täysin alkoholittomia bileitä halua, siis siten että kukaan ei saisi juoda tippaakaan, kun en mikään täysi absolutisti itsekään ole.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   9.7.25 14:44:31

Juhlatko niin tärkeät että aborttikin käynyt mielessä vaikka kolmas lapsi on kuitenkin toiveissa?

Päivämäärä:   9.7.25 14:53:25

Voi apua näitä väärinymmärtäjiä, siis en tietenkään ole aborttia ajatellut sen takia että pääsisin juhlimaan :D vaan ylipäätään kun tarkoitus ei ollut vauvaa tehdä ihan vielä. Mutta tosiaan en ole sitä edes harkinnut, vaan on selvää että lapsi pidetään. Ja toki raskaus on niin alussa että mitä vain voi vielä käydä, mutta juhlapohdinnat sen perusteella että kaikki sujuu hyvin.

Päivämäärä:   9.7.25 15:01:42

2 ehdottomasti! Tärkeää, että voit nyös välillä poistua "vauvakuplasta" ja ottaa omaa aikaa.

Päivämäärä:   9.7.25 15:18:55

2 jos alkoholi on tärkeä, tai tärkein elementti juhlissa.

1 jos voi juhlia ja tavata ihmisiä selvinpäin.

Ö kyllä tahalleen "ymmärsi väärin." noloa.

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   9.7.25 15:55:46

2

Lähettäjä: Pippi 
Päivämäärä:   9.7.25 15:59:59

Minä juhlin 30 v juhlani raskaana. Ja vielä niin, että raskaus oli aluillaan enkä halunnut kertoa siitä vielä kenellekään. Hyvät juhlat oli, vaikka aluksi meinasi harmittaa.
Meillä esikoisen alulle saattaminen kesti yli vuoden. En osannut yhtään aavistaa, että toinen saa alkunsa ihan noin vain. Siksipä suunnittelin oikein isot 30 v juhlat ja samaan aikaan jätettiin ehkäisy pois. No niinhän siinä sitten kävi, että plussasin heti ensimmäisestä kierrosta ja juhliin oli aikaa 2 viikkoa. No juhlat juhlittiin ja kivaa oli. En normaalistikaan juo paljoa. Ainoastaan yksi vieraista arvasi minun olevan raskaana.

Päivämäärä:   9.7.25 16:02:42

"Ainoastaan yksi vieraista arvasi minun olevan raskaana."

Tai sitten useampi arvasi, mutta piti epäilynsä omana tietonaan.

Päivämäärä:   9.7.25 16:04:45

Äidinmaidon alkoholimäärällä ei ole käytännössä merkitystä. Sitä on puolen promillen kohdalla yhtä paljon kuin piimässä. Raskauden aikana tilanne on ihan eri, mutta imetysaikana äidinmaidon sokereista muodostuu "reilusti" alkoholia. Tyypillisesti tässä kohtaa imetyäviä äitejä pelotellaan suotta, mutta siihen on toki syynsä. Promillen humalassa olevan äidin kohdussa lapsikin on promillen humalassa, mikä on paha asia. Mutta jos lapsi juo desin äidinmaitoa jossa on promille alkohololia, niin lapsi saa sitä 0.1 grammaa. Ja jos lapsi painaa 5 kg, niin joku muu laskekoon siitä eteenpäin. Äidinmaidon sokerista taitaa muodostua hurjasti enemmän alkoholia.

Päivämäärä:   9.7.25 16:05:48

Ja voihan sitä maitoa vähän pullottaakin jos sitä hyvin tulee...

Päivämäärä:   9.7.25 16:06:34

Miksi et juhli oikeana päivänä? Ei se raskaus ole mikään sairaus, alkoholismi on.

Lähettäjä: Hmmmm 
Päivämäärä:   9.7.25 16:07:49

Surullista, että tuollainen ihminen on lisääntynyt ja vielä kolme kertaa.

Päivämäärä:   9.7.25 16:12:21

Siis anteeksi nyt, mutta mitä h*lvettiä te auotte päätänne aloittajalle, kutsutte alkoholistiksi, surette aloittajan lapsien puoledta ja ties mitä? Hyi hitto miten sairasta kommentointia välimerkkien takaa. Olette oikeasti sairaita, kun puratte omaa pahaa oloanne aloittajaan, joka tässä ihan fiksusti mietti eri vaihtoehtoja.

Lähettäjä: Jaha 
Päivämäärä:   9.7.25 16:18:58

Itse ainakin pidän kyseenalaisena, että aborttia pohditaan aloituksessa..

Päivämäärä:   9.7.25 16:22:45

Jaha, ei aloittaja pohtinut aborttia aloituksessa. Hän haluaa kolmannen lapsen, mutta ajankohta raskaudelle ei ollut hänelle otollisin mahdollinen, kun oli ajatellut saavansa lapsen vasta myöhemmin, ei vielä. Nyt kun lapsi kuitenkin on jo tulossa, hän on sopeutunut tilanteeseen, vaikka ajatteli asioiden menevän toisin. Hassusti ehkä ilmaistu, mutta näin minä tuon ymmärrän.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.7.25 16:24:16

Mä pitäisin juhlat kesällä.
Vauva juhlissa alkuillan mukana vaarin tai mummin kanssa, ja loppuillan ja yön samassa hoidossa.
Päivänsankari ja miehensä juhlivat.

Ei sitä alkoholia paljon, tai ollenkaan, tarvitse juoda, mutta voi juhlia vapaasti.

Minä en ainakaan viimeisilläni raskaana jaksanut juhlia muuta kuin ruokailun ajan, ja sitten kotiin.
Eikä vaihtoehto ole juhlimatta jättäminen.

Päivämäärä:   9.7.25 16:33:50

Aloituksessa ei pohdita aborttia ollenkaan. Ihme oikotulkintaa taas tällä foorumilla.

Päivämäärä:   9.7.25 16:35:44

"Aloituksessa ei pohdita aborttia ollenkaan. Ihme oikotulkintaa taas tällä foorumilla."

En minäkään nähnyt aloittajan pohtivan aborttia ja siksi tässä huuli pyöreänä ihmettelen tuota aloittajan saamaa lokaa.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   9.7.25 16:39:56

3

Lähettäjä: Vexi 
Päivämäärä:   9.7.25 16:54:16

Pitäisin nelikymppisenä sitten juhlat, kun tuntuu että perhearki on nyt se mitä on tarjolla.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   9.7.25 17:00:37

Miksi pitää olla alkoholia juhlissa ? Itse olen juhlinut kymmenvuotisjuhlat pelkällä onnittelumaljalla ja parhaat juhlat on selvin päin ja kaikilla mukavaa kun kukaan ei sekoile.
Kaikki kaverit voi kutsua ja pitää hauskan illan ilman alkoholia .

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   9.7.25 17:06:14

Miksi pitää olla alkoholia juhlissa ? Itse olen juhlinut kymmenvuotisjuhlat pelkällä onnittelumaljalla ja parhaat juhlat on selvin päin ja kaikilla mukavaa kun kukaan ei sekoile.
Kaikki kaverit voi kutsua ja pitää hauskan illan ilman alkoholia .”

Mistä olet saanut sen kuvan, että aloittajan juhlissa sekoillaan tai hauskaa ei olisi ilman alkoholia?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   9.7.25 17:08:20

Aloittajana pitäisin kesällä synttärit.

Itsellä taas jäisi välistä, sillä raskausajat olleet niin haastavia ja esikoinen muutenkin syntyi kuukauden etuajassa. Myös vauva-aika ollut sen verran haastavaa molemmilla lapsilla sekä olleet rinnassa kiinni niin viihteelle päässyt oikeastaan vasta sitten kun yöimetykset loppuneet.

Lähettäjä: Sissi 
Päivämäärä:   9.7.25 17:14:40

2

Ykkösvaihtoehto kaikkein huonoin kun raskaus vetelee viimeisiään.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   9.7.25 17:17:46

Siis jos aloittaja nyt haluaa että voi juoda muutamat niin eikö sitä päivänsankarin toivetta nyt vaan voi kunnioittaa ja keskittyä itse asiaan?

Mä pitäisin sitten kun vauva sen 3-4kk ilman stressiä.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   9.7.25 17:21:49

Ehdottomasti vaihtoehto 2. Ja pidäkin sitten kunnon juhlat, syötävää ja juotavaa ihan reilusti.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   9.7.25 17:23:14

2.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   9.7.25 17:25:22

Pitäisin juhlat oikean päivän tienoilla ja juhlisin tilanteen mukaan.

"
Siis lapsen oma isäkö ei hoitaisi lasta kertaakaan "kokonaista iltaa" (eli muutamaa tuntia) ennen kuin 3-4 kk:n kuluttua? Oletko tehnyt näin aiempienkin lasten kanssa, että lapsen omaa isää ei lueta vanhemmaksi ja hän hoitaa sitten joskus sinun opastuksellasi pieniä hetkiä?"

Täysimetyksellä oleva ja pulloa hylkivä vauva on hyvin vaikea jättää siksi muutamaksikaan tunniksi, varsinkin illalla, joka yleensä on tankkausaikaa. Mulla on kolmesta kaksi tuon ikäisinä tankannut tuntikausia iltaisin, eivätkä huolineet pulloa, että jätäpä ne nyt sitten. Yksi kolmesta kelpuutti pullon ajoittain. Vauva-aikana päävastuu lapsesta on ollut äidillä. Isä ehtii silti hyvin olla tasa-arvoinen vanhempi.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   9.7.25 17:30:08

Pitäisin juhlat kesällä. Ei sillä minusta ole mitään väliä vaikka ovat paljon synttäreitä myöhemmin. Enemmänhän tuollaiset synttärit on vaan syy järjestää juhlat ja juhlia voi koska vaan.

En itse jaksaisi isompia juhlia järjestää enää ihan raskauden viime vaiheilla ja vauva saattaa syntyäkin etuajassa.

Mieluummin niin että pitää sitten kun tuntuu että arki rullaa ja vauvan pystyy jättämään isälle sen verran että pystyy keskittymään juhliin.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   9.7.25 17:31:11

Ja jos ei vauvavuotena jaksa juhlia, en näe mitään ongelmaa että juhlii isosti sitten 31v synttäreitä.

Päivämäärä:   9.7.25 19:13:10

Monella vanhemmalla hormonit toimivat kuten kuuluukin, jolloin äiti ei ole huvikseen erossa vastasyntyneestään hirveän pitkiä aikoja. Eli alkoholinhuuruinen ilta= useita tunteja, seuraavaan päivään jopa. Ja ihan huvikseen. Siksi aloittaja pohtinee siltä kannalta, milloin raskii jättää vauvan. Lisäksi "suoraan synnäriltä" kapakkiin mennessä voisi kuvitella alkoholin tekevän tepposensa. En tiedä kun en ole kokeillut.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   9.7.25 21:12:46

Juhlisin syntymäpäiviä ja vauvan ristiäisiä/ nimiäisiä samalla.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   9.7.25 21:34:57

2 tai 4

Jos olisin aloittaja, niin ottaisin nro 4. Järkkäisin syksylle kavereille juhlat esim. venetsialaiset/muinaistulienilta, halloween tai sitten ihan vaan juhlat.

Lähettäjä: Hei halooo 
Päivämäärä:   9.7.25 23:17:03

Just, kyllä taas on ongelma.
Äänestän 2. ja tietysti mies mukaan ja hoitaja lapsille.
Ei kait alkoholin nauttiminen mikään must juttu ole ?

Päivämäärä:   9.7.25 23:18:26

Pitäisin juhlat kesällä tai syksyllä. Loppuraskaudesta olen itse ainakin ollut ihan poikki, juhliminen olisi lähinnä ollut tukalaa. Ja ihan heti en pitäisi juhlia koska en osaisi kuitenkaan rentoutua ilman vauvaa, jälkivuoto häiritsisi ja ekat kuukaudet rinnat pakkautuvat ja jopa vuotavat omineen herkästi maitoa. Näissä oloissa olen mieluiten pesinyt rauhassa.

Lähettäjä: Mama 
Päivämäärä:   9.7.25 23:37:17

On kyllä harvinaisen typeriä kommentteja tässä ketjussa. Tahallista trollaamista varmaan. Mut koitapa tänne jotain järjellistä keskustelua tehdä niin saa olla vaan vänkäämässä trollien kanssa...

Aloittajalla hyvää pohdintaa aiheesta. Itse ehkäpä tekisin niin, että juhlat vasta syksyllä kun vauva on vaikkapa n. 6kk. Kun jo vähän syö kiinteitä, esim iltapuuron niin sulta vähenee stressi vauvan ruokkimisen suhteen. Kannattaa yrittää opettaa myös pullolle pienestä pitäen. Meidän vauva opetettiin pullolle jo heti ihan alusta asti, jolloin toinen vanhempi tai joku muu voi tarvittaessa ruokkia. Kaikki ei välttämättä opi mutta jos se onnistuu, helpottaa elämää ihan tosi paljon kun on itselläkin vauvan kanssa liikkuessa ollut tilanteita, joissa on ollut helpompi kaivaa pullo kuin tissit esille. Ja jos ei onnistu, vauva syö kuitenkin kiinteitä syksyllä niin ruokkiminen onnistuu kuitenkin. Hyvä ajatus oli, että vauva on isovanhemman kanssa alkuillan juhlissa, jolloin voit imettää eikä tule liian pitkää erossa oloa vauvasta. Puolivuotiaan lapsen äidin on todennäköisesti jo helpompaa myös rentoutua juhlimaan, vaikkei olekaan tarkoitus vetää päätä täyteen niin voi rauhallisin mielin luottaa vauvan esimerkiksi tutulle isovanhemmalle hoitoon. Vastasyntynyt tai muutaman kuukauden ikäinen voi olla myös hyvin kiinni äidissä, on ihan luonnollista että ihan pieni vauva kokee vain äidin turvakseen koska on tämän mahassa kasvanut ja tuoksu on tuttu. Vaikka toinen vanhempi olisi tosi hyvä ja osallistuva, alussa voi hyvinkin olla että vauva tarvitsee äidin rauhoittuakseen ja tässä vaiheessa juhliminen ei tule edes mieleen. Itsesi takia siis myös, juhlat hieman myöhemmin niin saat niistä kaiken irti. En kyllä järkkäisi juhlia plus miinus 1kk lasketun ajan. Vauva voi syntyä etuajassa, raskaus voi johtaa jopa vuodelepoon tai vaikka olisitkin hyvävointinen, juhliminen voi olla jo tukalaa tuossa vaiheessa. Sitten taas pariviikkoisen vauvan kanssa oikeana syntymäpäivänäsi voi olla ettet pysty vielä edes istumaan. Juhlat pitää kuitenkin siirtää oikeasta päivästä, jolloin on ihan sama siirtää sit muutama kuukausi vielä lisää.

Lähettäjä: kohta30 
Päivämäärä:   9.7.25 23:49:22

Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille! Joo, on varmaan fiksuinta siirtää juhlat loppukesään tai syksyyn, mutta täytyy pohtia ensi vuoden puolella lisää.

Lähettäjä: Säykki 
Päivämäärä:   10.7.25 07:07:19

Komppaan makaa ja ällöä :)

Ihan @!#$ ankeaa trollaamista täällä.

Päivämäärä:   10.7.25 07:31:52

Jos ÄÖ:si on niin pieni ettet kykene aloitusta itse ratkaisemaan vaan pitää kysyä muilta nin... :)

Lähettäjä: Myy 
Päivämäärä:   10.7.25 07:35:23

”Jos ÄÖ:si on niin pieni ettet kykene aloitusta itse ratkaisemaan vaan pitää kysyä muilta nin... :)”

Sun varmaan ei kannata keskustelupalstalla viettää jatkossa aikaa, jos asioista keskustelu on mielestäsi typerää! Varmasti keksit itsellesi jonkun sopivamman harrastuksen.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   10.7.25 07:36:40

Ja pisteen "ÄÖ" on kengännumeron verran :D

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   10.7.25 08:46:47

Olin raskaana omilla kolmekymppisilläni. Ystävistä osa joi alkoholia ja osa ei, kuten tekevät ilman raskaana oleviakin. Kivat juhlat oli, meillä ei alkoholi ole juhlien pääjuttu

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.7.25 09:03:15

2) koska ei voi ikinä tietää miten se raskaus menee, siinä jos järkkää vielä isoja juhlia ja joutuukin perumaan, niin se on sitten ikävää kaikille. Kesällä on kiva juhlia, ei haittaa mitään ettei ole se oikea päivä, vaan kutsut ihmiset ajoissa paikalle ja vietät itselle sopivana päivänä. Onnea jo etukäteen, vauvasta ja synttäreistä!

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   10.7.25 09:24:07

Juhlat kesällä, itse juhlin täysiä alkuvuodesta ja se on ikävää aikaa pitää mitään juhlia. Moni "estyy" tulemasta kun on kylmää ja pimeää ja huonot ajokelit, vaikka olisi isokin juhlapaikka varattuna. Kesällä juhlissa on omanlaisensa tunnelma.

Ala suunnittelemaan nelikymppisiä ajoissa.

Päivämäärä:   10.7.25 09:56:11

.: sun ÄlykkyysÖsamääräsihän se vasta suuri onkin kun et tuota lyhennystäkään oikein saanut.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.