Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Omakotitalossa asuvat

Lähettäjä: Jappadi 
Päivämäärä:   9.7.25 06:59:13

Vertaistukea. Miksi aina joka nurkka on rempallaan, edellisestä remontista, yllätyksestä tms kun on selvitty niin aina uutta remonttia ja ongelmaa pukkaa.

Usein tuntuu sille että muilla remontoidaan silkasta huvista ja omasta ilosta. Itse toteuttanut kaiken aina silkasta pakosta kun joku asia ei olekkaan kestänyt edes luvattua käyttöikää.

Katto alkoi vuotaa piipun juuresta (tiedossa oli että katon käyttöikä tulee tien päähän 5-10 vuoden päästä) mutta koko höskä meneekin vaihtoon jo aiemmin.

Ai saakeli että ärsyttää. Omakotitalo on oikeasti ihana juttu, mutta kyllä joskus rusinat rasahtelee.

Re: Omakotitalossa asuvat

Lähettäjä: Kala 
Päivämäärä:   9.7.25 07:34:15

Vanhoissa taloissa on korjausvelkaa ja jos niitä ei jatkuvasti laittelen etukäteen kuntoon, mikä näyttää siltä että muut tekee huvikseen, niin sitten tulee "yllätyksiä"

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.7.25 07:56:53

Juu, asenne ja ennakointi vaikuttaa siihen, että antaako vaikutelman huvista ja omasta ilosta vai pakkopullasta.

Lähettäjä: Hillevi 
Päivämäärä:   9.7.25 08:03:15

Ainoa hankaluus on löytää ammattitaitoinen ja kaikin puolin hyvä, myös reklamaatiota kestävä, remppamies. Onneksi suurimmat on tehty, mutta vielä olisi laitettavaa, ja sitten voisi aloittaa alusta. Tarttis vaan sen luotettavan tyypin tekemään hommat, mutta ei tunnu löytyvän vaikka hyvät rahat saisi.

Päivämäärä:   9.7.25 08:11:12

Ärsyttävintä tässä onkin se että on oikeasti yrittänyt ennakoida. Mutta juu, kaipa se on vaa pärjättävä ja koitettava jaksaa näitä remontteja hoitaa.

Lähettäjä: enni 
Päivämäärä:   9.7.25 08:13:54

Mä olen 5-kymppinen ja lapseton, omistan pienen vanhan mökin jossa asun yksin. Hinta-arvio noin 50t€. Olen jo luovuttanut tuon remppa-asian suhteen ja ajattelen että kyllä tää mökki nyt menee niin kauan kuin mä elän tai pystyn tässä yksin asumaan. Saa sitten purkaa kun minua ei enää ole. Perintöä mun ei tarvi kenellekään jättää, joten ihan sama. Käytän vähäiset rahat nyt mieluummin ihan vaan elämiseen kuin remontteihin.

Lähettäjä: hön 
Päivämäärä:   9.7.25 08:17:46

Remppaatko liian raskaasti? Jos piipunjuuri vuotaa, sen luultavasti saa paikattua järkevästi ilman että koko kattoa pistää uusiksi.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   9.7.25 08:18:30

Vanhassa talossa on aina jotain rempattavaa. Iso apu on jos osaa itse tehdä.

Me ostettiin remonttikohde 10 vuotta sitten, ja sitä se on edelleen. Moni "pikku"vika on sellainen minkä kanssa on oppinut elämään joten hälläväliä lähteekö sitä korjaamaan.

Remonttilista on pitkä, uudet ikkunat, pesuhuone ja siihen liittyen lattian alla menevän viemärin uusiminen, yhden lisävessan rakentaminen, ulkovuoraus, lankkulattian hionta, sähköt. Nämä olisi akuutteja, ollut sitä jo tuon kymmenen vuotta.
Tulossa olevia on mm lämmitysjärjestelmän uusiminen.

Lähettäjä: hön 
Päivämäärä:   9.7.25 08:21:25

Mutta totta, asuminen ylipäänsä vaatii jatkuvaa ylläpitoa ja sitä remppaakin tulee säännöllisellä tahdilla. Taloyhtiöissä ylläpito ja remontointi on yleensä paljon suunnitelmallisempaa ja hommat toteuttaa ulkopuolinen urakoitsija, mutta yhtälailla niissäkin joutuu koko ajan jotain paikkaa laittamaan.
Helpottaisiko ahdistusta jos laatisi viiden vuoden suunnitelman remonteille, tietäisi jo etukäteen varautua rahallisestikin tuleviin hommiin.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   9.7.25 08:26:09

Itse on talo rakennettu ja tehty hommat lähes alusta pitäen kunnolla, apuna (maksettuina työmiehinä) tutut ammattilaiset). Ei ole tarvinnut ns. turhaan rempata rakennuksen jälkeen.

Ja se on totta, että hyviä remppamiehiä on vaikea saada. Meilläkin alkuun oli talotehtaan suosittelema porukka, mutta oli sellainen paskalafka se, että saivat häipyä tontilta! Sotkettiin mm. tupakan tumpeilla, valitettiin kun piti tehdä hommat turvallisesti eikä sirkustemppuilemalla, ei kuunneltu ohjeita (ei pädetty turhia, vaan tyyliin ”kuvassa ikkuna tulee tähän, et voi laittaa sitä hirttä tähän!” -tyylisiä neuvoja). Voi huoh.. sitten todettiin että tehdään itse, kun päästään helpommalla.

On myös todettu että talosta pitää huolehtia jatkuvasti, ettei tule korjausvelkaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.7.25 08:30:02

Vähän sama kuin ennillä, lopetin jossain vaiheessa liian stressaamisen ja osa syynä se, että on täysin mahdotonta isompiin hommiin saada osaavia ammattilaisia nykyään.

Päivämäärä:   9.7.25 08:38:24

Edellinen asukas ei ole kovin hyvin huolehtinut huopakatosta joten helpompi varmaan vetää koko katto uusiksi vaikka piippu on jo paikattu.

Seuraava murheen kryyni onkin sitten sokkelista ilmennyt ongelma.

Joskus mietin että mitä ideaa oli kuntotarkatuttaa tönö osttaessa kun siellä ilmentyneet ”epäkohdat” ovat olleet ok mutta ongelmia löytyy kaikkialta muualta. Tai sille se tuntuu.

Olisikin ihanaa jos osaisi olla välittämättä asioista.

Lähettäjä: Hillevi 
Päivämäärä:   9.7.25 08:50:55

Jappadi: Huopakatossa saattaa sitten huolta riittää vaikka on uusittu. Porukoilla oli vuosikymmeniä huopakatto ja koko ajan ongelmaa, vaikka se uusittiin ja sitä korjattiin. Laitattivat peltikaton niin ongelmat loppuivat. Vinkkinä tämä, kun kattoremppa teillä tulossa, ja jos ette ole tuota vielä päättäneet tehdä.

Päivämäärä:   9.7.25 09:06:07

Juu peltikatto on tulossa juurikin noista syistä mitä mainitsit

Päivämäärä:   9.7.25 09:37:34

"Joskus mietin että mitä ideaa oli kuntotarkatuttaa tönö osttaessa kun siellä ilmentyneet ”epäkohdat” ovat olleet ok mutta ongelmia löytyy kaikkialta muualta. Tai sille se tuntuu."

Kuulostaa siltä, että olette ostaneet vanhan talon, josta ei ole asianmukaisesti huolehdittu ja siksi talossa on korjausvelkaa. Kai itse perehdyitte kiinteistöön ennen ostoa, jotta tiesitte, mitä olette ostamassa? Kuntotarkastus ei korvaa ostajan selvitysvelvollisuutta.

Päivämäärä:   9.7.25 09:41:23

2004 rakennettu omakotitalo. Juu on perehdytty oman osaamisen mukaan ja pari muutakin tuttua henkilöä perehtyi jotka hieman enemmän rakentamisesta ymmärtävät.

Päivämäärä:   9.7.25 09:43:28

Juuri tuo 20v on se ikä, missä korjaustarpeet alkavat.

Päivämäärä:   9.7.25 09:47:43

Juu ja se oli kyllä tiedossa etenkin kun remontteja ei ole tehty eli talo ns alkuperäiskunnossa. Mutta silti ärsyttää kun nyt kaikki tuntuu iskevän kerralla. Tavallaan ymmärrän tilanteen mutta tavallaa ärsyttää kun oli kuitenkin ostaessa joku ajatus päässä miten remontteja aletaan tehdä ja sitten kaikki iskeekin kerralla ja siihen päälle vielä muitakin juttuja mitkä yllättäneet. Mut niinhän se on että turha pierua pidätellä jos paskat on jo housuissa :-D

Lähettäjä: Mutsi 
Päivämäärä:   9.7.25 12:53:37

Juuuh, tuttu juttu. 2007 rakennettu talo ja viime vuonna huoltomaalattiin. Edellisvuonna tehtiin alakerran pintaremontti, laitettiin kuluneen lankun päälle kestävämpi vinyyli ja uusittiin tapetit sekä maalattiin listat. Seuraavana vuorossa kylpyhuone noin viiden vuoden kuluttua kun ollaan nykyinen remonttilaina maksettu. Tätä se on.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   9.7.25 14:31:07

Moni varmaan remppais enemmänkin, mutta kaikki maksaa niin paljon. Ei tavallisilla työssäkäyvillä välttämättä ole laittaa tyyliin 5-20 tuhatta euroa vuodessa remontteihin, kun muukin eläminen pitäisi maksaa...

Nimimerkillä: nykyisin kerrostaloeläjä =)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.