Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lattian vahaus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.7.25 16:14:37

Kukaan tehnyt itse ?

Kyseessä 1990 mosaiikkiparketti, menee vaihtoon jossain vaiheessa mut sitä ennen voisi vähän tekohengittää, kyselin siivousfirmoilta, ei voi kun tarvii olla joku kone vanhan vahan poistamiseen tai sit ei ollut aikaa kuukauteen.

Ei kai se nyt niin vakavaa ole ? N 40m2

Re: Lattian vahaus

Lähettäjä: Flfl 
Päivämäärä:   8.7.25 16:17:43

Parketille riittää kyllä ihan käsin pesu, eihän se edes vettä kestä niin että voisi vahanpoistoainetta laittaa vaikuttamaan ja vedellä lutrata.

Isä vahaa kotinsa parketin vuosittain ihan itse ilman koneita ja ihan vain pesee pyyhkeellä ja vahaa jollain rätillä, mopilla tms.

Eli voi tehdä itse eikä tarvitse koneita. Eikä todellakaan tarvitse lotrata ja liottaa vedellä.

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   8.7.25 16:26:04

Öhm.

Kahdesti vuodessa vahaan ihan konttaamalla vanhan parketin ja komistuu aina kummasti.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.7.25 16:30:29

Jos parketti onnkoko ajan hoidettu hyvin, niin riittää vahaus pari kertaa vuoteen.
MUTTA, jos vanhat vahat ovat skraiduilla, ja edellisestä vahauksesta liian pitkä aika, niin vaatii vahan poiston.

Vahan poisto todellakin tehdään koneella, ja sitten voi vaikka itse vahata uudelleen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.7.25 16:48:30

Vahasin itse, mutta muovimatto lattian, pesin prstalla ja vahan levitin kolmeen kertaan. Nyt kiiltää, kuin uutena ja sai lisäaikaa.
Keittiössä vahasin samalla lattiavahalla, tummat puuviilu kaappien ovet, hieno kiilto ja keittiöremppa siirtyi tulevaisuuteen.
Vinkki vahaukseen, levitä moppiliinalla tai ikkunanpesu "kissalla", jos joudut taukoja pitämään, sulje rätti muovipussiin tiukasti, niin ei tarvi pestä joka välissä.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   8.7.25 18:31:49

Muovimaton lattiavaha (metallivaha) on sitten ihan eri tavaraa kuin parketin vaha/ öljy.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   8.7.25 18:41:29

Lisäyksenä:

Yleensä 90-luvun parketit on lakattu ja sen päälle en suosittele puuvahaa tai öljyä.
Jos on metallivahalla käsitelty, niin vahanpoistoaine ja reilusti vettä. Mekaaninen poisto. Eli se kone on ihan tavallinen lattianhoitokone karhunkielilaikalla.
Vesi-imurilla koko ajan, ettei nurkat turpoa. Pesu ja uusi vaha päälle.
Voi tehdä myös ilman konetta, mutta lavallinen vissyä, pari kaveria ja mobilattia.

Lähettäjä: Siivooja 
Päivämäärä:   8.7.25 21:01:02

No parkettia ei kyllä vahata vaan hiotaan ja lakataan jos kulunut. Vaha vain vettä kestäville pinnoille.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.