Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä tietokoneelta vaaditaan?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.7.25 14:45:25

Olen pudonnut kehityksen kelkasta jo pari vuosikymmentä sitten. Mitä nykyään vaaditaan tietokoneelta, joka tulee kiinni älyttömään telkkariin satunnaiseen Areenan yms. katseluun? Wifi lienee kätevä ja hdmi pakollinen, mutta mites muisti ja tallennustila? Tekeekö 4Gt/128Gt-koneella mitään?

Re: Mitä tietokoneelta vaaditaan?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.7.25 14:47:03

Mitä ajattelit tallentaa? Ei kai tuollaiseen käyttöön tarvita kuin sen verran että netti kulkee ja kone suostuu aukeamaan.

Päivämäärä:   8.7.25 14:51:33

En ajatellut tallentaa mitään. Juurihan tässä yritin kysyä, että millaisilla spekseillä se kone aukenee ja netti kulkee... En ole seurannut esim. käyttöjärjestelmien resurssien käyttöä sitten Nt nelosen.

Päivämäärä:   8.7.25 14:55:21

Minulla on tuossa käytössä muistaakseni vuoden 2016 Lenovo ideapad, ja kyllä sillä pystyy areenan katsomisen lisäksi parhaillaan kirjoittamaan hötönettiin ja wordkin vielä toimii köhisemättä. Tarvittaessa tällä voi siis tehdä työt ja toimistohommatkin.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   8.7.25 14:56:22

Mulla yli kymmenen vuotta vanha kone tossa käytössä. Taitaa on 8Gt ja 128 Gt. Hyvin pelittää. Tossa Win10 eikä voi päivittää Win11, mutta tossa käytössä saa jatkaa kun viitsi toimivaa konetta poiskaan heittää.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.7.25 14:56:34

Mac mini.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   8.7.25 14:56:39

Jos windows 11:ta aiot käyttää, niin sille on nämä vaatimukset:

Processor: 1 gigahertz (GHz) or faster with two or more cores on a compatible 64-bit processor or system on a chip (SoC). Memory: 4 gigabytes (GB) or greater. Storage: 64 GB or greater available disk space

Päivämäärä:   8.7.25 15:00:41

Mulla olis vanhoja koneita kyllä nurkissa, mutta niistä puuttuu hdmi. Uus näytönohjain maksaa äkkiä saman kuin uus halpiskone.

Päivämäärä:   8.7.25 15:17:32

PC:t on paskaa.

Päivämäärä:   8.7.25 18:51:00

Windows juuri ja juuri minimivaatimukset täyttävässä koneessa ei ole ennen ainakaan ollut kovin mukava kokemus. Linux mun on pitänyt tökätä noihin vanhoihin, mutta se on ollut suunnitteluasteella jo kymmenisen vuotta.

Päivämäärä:   8.7.25 19:29:20

Ottaisin nykyään vähintään 8gt muistia ja tallennustilana voi tuo 128 gt riittääkin, jos ei paljoa ohjelmistoja lataile tai säilytä tiedostoja koneella.

Päivämäärä:   8.7.25 19:48:52

Kiitos. Hinta näkyy tuplaantuvan, muttei sentään mahdottomaksi muutu. Piti lomalla pähkäillä noita vanhoja koneita, mutta taas loma katosi jonnekin ilman, että ehdin edes aloittaa... Tuo vanha läppärikin kyllä joutaisi TV:n lisäosaksi, mutta sekin vaatinee Linuxin pyöriäkseen. Windows taisi jossain vaiheessa päivittää itsensä ihan tukkoon.

Hdmi-liittimiäkin taitaa olla jos jonkin sorttisia, joten piuhan ostaminenkaan ei taida onnistua ihan tuosta vaan...

Päivämäärä:   8.7.25 19:50:08

Mitä jos jättäisit miehelle sen homman?

Päivämäärä:   8.7.25 20:25:43

Jaa, puuseppä voikin olla pätevämpi kuin it-insinööri...

Päivämäärä:   8.7.25 20:28:18

Laita vanhaan läppäriin HDMI-adapteri

Päivämäärä:   8.7.25 20:30:48

Muuten hyvä mutta nainen ei voi olla IT-insinööri.

Päivämäärä:   8.7.25 20:57:51

Ei mulla ole minkäänlaista hdmi-piuhaa, joten sama se on ostaa kerralla oikeanlainen. Pitäisi vain saada aikaiseksi kaivaa läppäri, jostain arkistojen kätköistä ja kontata telkkarin taa, jotta näkisi millaiset portit niissä on. Melko varma kuitenkin olen, että läppärissäkin on hdmi-portti. Tuossa aikaisemmin telkkarissa kiinni olleessa pöytäkoneessa ei ole ja irtokaiuttimien kanssa puljaaminen alkoi kyllästyttää.

Lähettäjä: kl 
Päivämäärä:   8.7.25 21:12:35

Hdmi:ksi käy ihan tavallinenkin piuha. Ei tiedonsiirto koneen ja television välillä niin nopeaa ole, että se vaatisi markkinoiden kalliimman.

Päivämäärä:   8.7.25 21:15:47

Juu, niin käy, mutta päitä noissa lienee ainakin kolmenlaisia. Iso ei sopine miniin tai toisinpäin.

Lähettäjä: kl 
Päivämäärä:   8.7.25 21:50:42

Ei kai hdmi:tä ole kuin yhtä tyyppiä? Usbeja on sitten useampaa sorttia.

Päivämäärä:   8.7.25 22:38:18

Näkyy olevan itseasiassa viittä tyyppiä (eikä vain kolmea): A-, C- ja D-tyypit kai yleisimmät.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.