Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Minkä ikäiset lapset pärjää keskenään kotona?

Lähettäjä: Xssa 
Päivämäärä:   8.7.25 14:14:27

Esikoinen on 15 v teini. Hän kyllä pärjää yksin kotona päivän ajan tai yön yli. Mutta minkä ikäisiä pikkusisaruksia hänen vastuulleen voi jättää, jos aikuinen on kuitenkin puhelimen päässä, kaapeissa ruokaa ja lapset pääsevät kulkemaan pyörällä, asuvat sivistyksen keskellä ja ovat ihan "normaaleja" eli ei mitään "vaikeasti nepsyjä", sairaita tai vammaisia? Eivät siis vaadi vahtimista 24/7 kuten esim diabeetikko tai syvästi autistinen. Lapsilla on puhelimet ja osaavat soittaa ja viestitellä kavereille ja vanhemmille.

Kysyn siksi, kun minä olen ollut tai ainakin olisi pitänyt olla lapsenvahtina 9- ja 10-vuotiaille lapsille. Teini on kotona. Mutta eipä lapsia näy eikä heitä kiinnosta luonani olla, kun haluavat mieluummin olla kotonaan ja näköjään myös pärjäävät keskenään kotonaan.

Onko se mielestänne ok, että kolme lasta, 15, 10 ja 9 -vuotiaat on kotonaan keskenään? Minusta he saavat kyllä olla, kun ei selkesti kiinnosta olla luonani ja pärjäävät kotonaan.

Lasten piti tulla luokseni perjantaina yöksi klo 14. Ei näy ei kuulu. Kysyin lasten vanhemmalta klo 16 että mihin aikaan tulevat ja vastaus oli "tulevatkin vasta sunnuntaina, pärjäävät kyllä kotona ja haluavat olla kotona". Ahaa. No olisi joku voinut ilmoittaa, niin en turhaan odota. Ja kun lapset olivat luonani yötä su-ma, lähti 9-v puolilta päivin kaverinsa luo pyörällä ja aikoi tulla iltapäivällä takaisin. Ei näy ei kuulu, ei vastaa puhelimeen. Laittoi klo 19 viestin, että tulee pian. Illalla klo 20.30 alkoi ihmetyttää kun ei vieläkään näy, jolloin lasten vanhempi laittoi viestiä. "9v lapsi olikin mennyt kotiin yöksi ja haluaa olla siellä, tulee huomenna luoksesi joskus klo 14". Oli siis ilmoittanut vanhemmalleen että ei menekään tädin luo yöksi ja vanhempi ilmoitti sitten myöhemmin minulle. Vähän meinasi ärsyttää, kun ei lapsi minulle ilmoittanut mitään.

9v oli siis 15-vuotiaan kanssa kahdestaan kotona ja 10 v minun luonani. 10-vuotiasta selkeästi ärsytti kun hän "joutui" olemaan minun luonani ja 9v "sai" olla kotonaan sisaruksensa kanssa. No olisin kyllä tuon 10-vuotiaankin päästänyt kotiinsa yöksi, jos olisin aiemmin saanut kuulla, että kuopuskin on sinne mennyt eikä tuplavuoron tekevällä vanhemmalla ome mitään sitä vastaan. Oli siis töissä ilta- ja yövuoron putkeen.

Mitä järkeä tässä siis on? Lapset ei halua olla luonani. He haluavat olla kotonaan. Pärjäävät keskenään kotonaan. Vanhempia ei haittaa, että lapset ovat keskenään kotona. Lapsia ärsyttää olla luonani ja minua ärsyttää, kun lapsia ärsyttää olla luonani. Ruuaksi lapset haluavat vain muroja ja välipalakeksejä. Heitä ei kiinnosta tehdä muuta kuin pelata puhelimella, piirtää tai katsoa telkkaria. Noita voivat tehdä kotonaankin ja välipalakeksitkin minä joudun ostamaan. Heillä on tylsää kun ajastettu ruutuaikaa puhelimella tulee täyteen. Ei kiinnosta lähteä ulos kun "huono sää" ja mitään pelejäkään, kuten muistipeli tai lautapeli, eivät halua pelata.

Tuntuu jotenkin väärältä pakottaa lapset luokseni, kun eivät halua tänne tulla ja täällä olla ja pärjäävät kotonaankin. Mutta miten väärin on pitää tuon ikäisiä kotona keskenään? Asun 3 km päässä, eli en kaukana. Ja lapset tosiaan kulkevat itse pyörällä. Eivät ole autokyytiä tarvinneet, vaikka sekin olisi ollut tarjolla.

Tekeekö joku siis laskun siitä, että lapset ovat kotonaan, kun siellä on kivempaa kuin muualla? Vai pitääkö heidät väkisin pakottaa täällä olemaan ja tänne tulemaan, vaikka eivät halua eikö ole ongelmia olla kotona?

Lasten isä siis tekee kolmivuorotyötä ja välillä tuplavuoroja, lasten äiti on työreissulla. Eikä kommunikointi näytä toimivan mihinkään suuntaan kun kaikki ajattelevat "joku muu hoitaa informoinnin". Minä nyhvään kotona kun lasten piti tänne tulla tai täällä olla tai koetan keksiä tekemistä tuolle 10-vuotiaalle, jota ei yksin kiinnosta täällä olla kun haluaisi olla kotonaan. Ja se nuorin tosiaan meni omin luo kotiinsa ei ole tänne takaisin tullut, vaikka piti tulla. Tai sitten molemmat ovat vänisseet täällä kun on tylsää, kun mikään tekeminen keskenään tai minun kanssani ei kelpaa ja kotona olisi kivempaa.

Annanko vain olla ja sanon lapsen vanhemmille, että turha on enää lapsenvahtina olla kun lapset ei halua eikä näköjään edes tarvitse. Vai pakotanko lapset tänne?

Re: Minkä ikäiset lapset pärjää keskenään kotona?

Päivämäärä:   8.7.25 14:18:28

Lasten isä siis käy työvuorojen välissä kotona, eli lapset eivät olisi koko ajan yksinään keskenään. Mutta koska isä tekee välillä ilta+yö putkeen tai nukkuu vuoron jälkeen tai ennen, niin ei itsekään juuri muuta kotona tee kuin nukkuu tai pelaa pleikkaa. Joten tarvitseeko tuon ikäiset lapsenvahtia? Jotenkin luulin että kyllä, kun lapsenvahdiksi pyydettiin, mutta näköjään ei, kun lapset pärjäävät keskenään ja haluavat olla kotonaan. Mitä siis sanoo sennuraati?

Päivämäärä:   8.7.25 14:32:13

Lasten isällä on nyt yövuoroputki ja tarkoitus oli, että lapset ovat minun luonani yötä ja ehkä päivätkin. Halutessaan saavat siis käydä päivällä kotonaan mutta yöt piti olla luonani. Mutta eipä se sitten mennytkään niin, kun jäivät/meni kotiin minulle ilmoittamatta. Ja kun oli sovittu, että teen lapsille päivällisen, niin lapset ei sitten tulekaan, kun jäivätkin viikonloppuna kotiin. Ja kun teen ruokaa, joka yleensä on lasten herkkuruokaa, niin "ei ole nälkä. Haluan välipalakeksejä" joita sitten vetävät koko paketillisen jos en rajoita. Okei... Ja vaikka ehdotan tekemistä kanssani, että voivat osallistua, niin "ei kiinnosta'". Ehdotin sulkapalloa, mutta ei, vaikka lapsilla oli omat mailat mukana.

Ja kun se kuopus ei tänäänkään näytä tulevan eikä siitäkään ole minulle ilmoitettu, niin sanonko keskimmäiselle, että mene sinäkin vain kotiisi, kun täällä on tylsää? Kun häntä ei selkeästi kiinnosta luonani olla ja haluaisi kotiinsa.

Minulla on nyt todella typerä olo :O

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.7.25 15:18:08

Periaatteessa koululaiset pärjäävät esim. vanhempien työpäivän ajan. Jos tässä tapauksessa teini on vielä fiksu teini, niin en näe mitään syytä miksi eivät pärjäisi. Ja varmaan kertoisivat vanhemmilleen, jos eivät pärjää, ja sitten voi miettiä toisenlaisia kuvioita.
Tässä kohtaa ottaisin vanhempiin yhteyttä ja sanoutuisin irti koko kuviosta, eihän tosta noin mitään tule, kun lapset saavat tehdä mitä lystäävät.

Päivämäärä:   8.7.25 15:34:41

Päivisin olikin sovittu että saavat käydä halutessaan kotonaan. Vain öisin noiden pienempien oli tarkoitus (pakko) olla luonani kun siellä ei aikuisia ole. Mutta nyt he ovat olleet yöllä keskenään kotonaan silloin pe-la ja la-su ja esikoinen ja kuopus kahdestaan viime yön. Eikä minulle ole välttämättä ilmoitettu ollenkaan että missä lapset ovat tai etteivät olekaan tulossa luokseni. Minua ei siis informoida ollenkaan.

Nyt 10 v on kysellyt, että miksi hänen pitää minun luona olla kun 9v on kotona. Tai miksi 9v ei ole vieläkään tullut tänne vaikka hänen piti tulla jo 2,5 tuntia sitten. En todellakaan osaa vastata kun en tiedä vastauksia ja typerältä tämä tuntuu minunkin mielestäni... En edes tiedä onko se nuorin nyt kotona, kaverin luona vai missä.

Enkä tiedä onko se teini kovin fiksu kun ei tee muuta kuin selaa puhelinta tai tuijottaa töllöä. Ei häneen ole tuntunut saavan kontaktia enää muutamaan vuoteen.

Mutta jos pienemmät lapset eivät tänne yöksi tule eikä siitä minulle edes ilmoiteta, niin mitä järkeä tässä on?

Ilmeisesti on siis ok, että 9, 10 ja 15 v lapset on keskenään kotona.

Päivämäärä:   8.7.25 15:35:24

Tai siis keskenään ÖISIN kotona...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.7.25 15:39:56

”Enkä tiedä onko se teini kovin fiksu kun ei tee muuta kuin selaa puhelinta tai tuijottaa töllöä.”

Voisihan se järjestää vaikka kotibileet, joten fiksulta kuulostaa.

Päivämäärä:   8.7.25 16:10:42

Toki, mutta pointti on se, että onko hänestä ottamaan vastuuta pikkusisaruksistaan. Siihen kysyn näkemyksiä kun tuntuu, ettei nykyään edes 15-vuotias saisi olla varttituntia yksin kotona kun sehän on vasta lapsi. Eikä töissäkään saisi alaikäisillä teettää mitään hommia ilman että aikuinen koko ajan vieressä vahtii, kun alaikäinen on vasta lapsi ja aikuisen vastuulla. Ainakin vielä pari vuotta sitten täällä oltiin sitä mieltä, kun oli ketju siitä, mitä töitä 16-17-vuotiailla teineillä voi teettää yksin, keskenään tai aikuisen kanssa. Ilman aikuisia ei kuulemma yhtään mitään ja aikuisen seurassakaan ei mitään, joka vaatii häneltä muuta kuin paikoillaan ameebana olemista :O

Mutta ilmeisesti 15-vuotias on sennujen mielestä kuitenkin kykenevä olemaan öisin ilman aikuisia ja vahtimaan myös 9- ja 10-vuotiaita pikkusisaruksiaan?

Päivämäärä:   8.7.25 16:14:45

Jos se 9-vuotias ei tänäänkään tule luokseni yöksi eikä kukaan viitsi siitä minulle ilmoittaa, niin passitan kyllä tuon 10-vuotiaankin kotiinsa. Miksi hänen pitäisi täällä olla, kun muutkin saavat olla keskenään kotona?

Yleensä kai tällaisten on nykypäivänä ajateltu olevan heitteillä ja se olisi välittömästi lasun paikka, mutta eipä näytä enää olevan. Vielä kasarillahan lapsia kyllä jätettiin yksin kotiin, mutta 2000-luvulla lapsilla on jo pitänyt olla joku aikuinen seurana. Tai ainakin alle 12-vuotiailla. Mutta tämäkin kai ihan viime aikoina muuttunut?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   8.7.25 16:17:05

Siis nyt on pakko kysyä selventävä kysymys.
Kuka sinä, aloittaja, olet tässä kuviossa?
Lastenvahti vai jompikumpi vanhemmista?

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   8.7.25 16:20:10

Eikös aloittaja tuolla maininnut olevansa lasten täti

Päivämäärä:   8.7.25 16:20:49

Tarkentaviin kysymyksiisi olisi löytynyt vastaus aloituksesta. Siinä kerrotaan, että lasten isä on töissä ja äiti reissussa, eli en ole kumpikaan vanhemmista. Kerrotaan myös, että olen lasten täti ja minun oli tarkoitus toimia nuoremmille lapsille lapsenvahtina.

Lähettäjä: Kauppa 
Päivämäärä:   8.7.25 16:41:35

Miksi sinä asiasta stressaat? Jos lapset haluavat olla kotona ja vanhemmilleen se on ok niin kuka niitä sinun luoksesi pakottaa?

Päivämäärä:   8.7.25 17:14:11

Minun pitäisi siis olla täysin välinpitämätön siitä, missä lapset ovat? Vai miksi en saa ihmetellä sitä, ettei minulle ole viitsitty ilmoittaa, että lapset eivät tulekaan luokseni kuten oli sovittu? Okei, jatkossa en stressaa kun en ole saanut 9-vuotiaaseen mitään yhteyttä melkein 9 tuntiin vaikka vanhempien kanssa on sovittu, että minä olen lapsista vastuussa ja lapsi tulee luokseni päivälliselle klo 17. Kenenkään ei minulle tarvitse muutoksista ilmoittaa.

Ja tuotahan minä kysyin, että mikä pakko niiden lasten on luonani olla, kun eivät täällä halua olla ja pärjäävät keskenään kotona. Aluksi ilmeisesti oli pakko kun asiasta sovittiin, mutta sitten ei enää ollutkaan, kun minua ei pidetä ajan tasalla muutoksista.

Kysyin myös, että minkä ikäisten on ok olla keskenään öitä kotona ilman vanhempia ilman, että sitä pidetään lasten heitteillejättönä ja siitä tehdään lasu. Mutta aika huonosti tähän ketjuun on vastattu aiheeseen liittyen... Yksi vastasi, että kouluikäiset pärjäävät kyllä vanhempien työpäivän ajan, mutta kun tässä on nimenomaan kyse siitä, että lapset eivät olekaan yksin päivällä vaan yöllä. Näköjään yli 8-vuotiaat saavat olla keskenään eikä aikuisten kuulu olla heistä tietoinen.

Eikä minua oikeasti kiinnosta vaikka lapset ovatkin keskenään kotona, kunhan minulle siitä ilmoitettaisiin silloin, kun oli toisin sovittu. Tuntuu todella tyhmältä, että minun kanssani on sovittu että lapset ovat luonani yötä tai tulevat luokseni klo X ja syövät luonani päivällisen, ja vasta kun alan kysellä perään, sanotaan, ettei lapset olekaan tulossa. Mutta silti en saisi välittää ollenkaan, kun tehdään oharit ja odottelen lapsia turhaan?

Minulla olisi kyllä muutakin tekemistä kuin olla kotona tai varsinkaan vahtia lapsia, jotka eivät tulekaan luokseni ja tehdään oharit.

Päivämäärä:   8.7.25 17:22:18

Jo vuosia olen ihmetellyt vallitsevaa oharikulttuuria. Mutta näköjään oharit on ihan ok eikä kohde saa asiaa ihmetellä. Hyvä kuulla.

Jatkossa laitan kotini lukkoon, puhelimen kiinni ja lähden mökille ja lapset olkoot keskenään kotonaan. Kai minullakin on oikeus tehdä heille oharit? Kun nykyään kaikki on niin "minäminä minulla on oikeus tehdä oharit" minua kohtaan niin onhan minullakin se oikeus sitten muita kohtaan.

Passitin nyt tuon 10-vuotiaankin kotiinsa. Kun ei se 9-vuotias ole vieläkään tullut eikä kukaan ilmoittanut, onko hän edes tulossa, niin mitäpä minä tällä asialla enempää päätäni vaivaan.

Mutta tämän ketjun perusteella 9 v täyttäneet voivat olla keskenään öitä kotona ilman vanhempia eikä vanhempien tarvitse olla tietoisia siitä, missä 9 v täyttäneet ovat ja kenen kanssa. Eli joku muutos on tullut parin vuoden takaiseen, kun se esikoinen oli vähän siinä ja siinä saako olla kotonaan yötä yksin 13-vuotiaana kun pienemmät oli minun luonani. Ja nyt 15-vuotiaana on yöt vastuussa 9- ja 10-vuotiaista pikkusisaruksistaan.

Lähettäjä: Kauppa 
Päivämäärä:   8.7.25 17:26:54

Ongelmahan tässä kuulostaa olevan sisaresi, joka ei sinulle ilmoita sovittujen asioiden muuttumisesta.
Vanhemmat ovat lapsistaan vastuussa ja jos heille on ok lasten olla öitä yksin kotona ja lasu siitä tulee niin heidänhän asiansa sekin on.

Lähettäjä: Batba 
Päivämäärä:   8.7.25 17:48:57

Aloittaja voisi itse tehdä noista lapsista lasun. Eihän tuossa tuohussa ole mitään järkeä!!!

Päivämäärä:   8.7.25 18:00:16

Juu, ei tuossa ongelma ole ne lapset, vaan lasten vanhemmat, joita ei tunnu kiinnostavan, ettei lapset noudata annettuja sääntöjä tai aikatauluja, vaan huitelee missä lystää asiasta edes ilmoittamatta.
Jos olisi mun lapsi, olisin sen kiikuttanut sinne lapsenvahdin luo ilman kotiavaimia, on sitten tallessa ainakin, eikä ole mitään tarvista päivisinkään kotona käydä, kun ei kerran osaa takaisin tulla sovittuna ajankohtana. Saati syödä sitä, mitä nenän eteen laitetaan. Vapauksia voi sitten ansaita takaisin hyvällä käytöksellä tms.

Kyllähän nuo varmaan pärjää, ei siinä mitä, mutta sinuna kyllä keskustelisin lasten vanhempien kanssa vakavasti.

Lähettäjä: Täällä myös 
Päivämäärä:   8.7.25 18:00:41

Feel you aloittaja. Olen nyt vahtimut kaverin 10v lasta pari päivää. Puhelimessa on rajoitus 5 h per päivä ja lapsi ei muuta tee kuin venyy puhelimella ja sitten valittaa kun on tylsää mutta mikään tekeminen ei kelpaa. Ruuaksi haluaa vain näkkileipää vaikka mitä hänen pyytämäänsä kokkaan. Nytkin olen pyytänyt syömään monta kertaa mutta lapsi vain lojuu sohvalla "joo"ta hokien.

Tarvitseeko tuollaiseen kuluttaa aikaa ja energiaa ja mikä pakko minun on häntä ruokkia, kun ruuaksi kelpaa vain näkkäri ja lapsi vain venyy puhelimella?

Eipä nykyvanhemmat lapsiaan todellakaan opeta muuhun kuin puhelimella olemiseen. Korvat vain koristeena. Ei kyllä huvita enää lapsenvahtina olla. Ja tuokin vasta 10v!!! Mitä lie sitten muutaman vuoden päästä.

Päivämäärä:   8.7.25 18:09:10

Aiemmin noiden lasten olemiseen ja menemiset on vanhempia kyllä kiinnostanut. Vielä kesäkuussa piti tietää missä lapset ovat ja aina oli pienemmillä lapsenvahti jos vanhemmat ei itse voineet vahtia. Tämä pelleily on ihan uusi asia ja alkoi viime viikonloppuna.

Päivämäärä:   8.7.25 18:21:33

Miksi ihmeessä pitäisi "pärjätä"? Ilman muuta aikuinen aina paikalle! Tuossa joukossa tyhmyys tiivistyy. 10 ja 9 vuotiaita ei todellakaan jätetä ilman aikuisten läsnäoloa.

Missä on isovanhemmat?

Päivämäärä:   8.7.25 18:22:38

Täällä myös: Mukava kuulla, että muillakin menee mukavasti..

Päivämäärä:   8.7.25 18:35:35

Isovanhemmista yksi kuollut, leski asuu hädin tuskin kotihoidon tuella yksin kotona ja kaksi muuta asuvat satojen kilometrien päässä. Lasten vanhempien sisaruksista yksikään ei myöskään asu lähelläkään, kaikki jossain satojen kilometrien päässä. Minä olen ainoa sukulainen, joka asuu lähellä.

Ihan ensinhän oharit teki lasten isä, kun oli hänen kanssaan sovittu, että lapset tulee tänne perjantaina. Olisi luullut, että hän ilmoittaa muutoksista, mutta ei. Ja sen jälkeenkin ihmetyttää, ettei lapset ilmoita mitään KENELLEKÄÄN eikä näytä vanhempaakaan kiinnostavan missä lapset on ja että ei olekaan siellä missä sovittu. Ilmoitti vai huihai-tyyliin, että 9v lapsi onkin kuulemma kotonaan ja jää sinne yöksi. Ja se tuli hänellekin kai yllätyksenä, mutta eipä jaksanut kiinnostaa?

Lasten äiti aika satavarmasti täysin tiedoton koko tästä pelleilystä, joten häntä en syytä mistään.

Lähettäjä: Gg 
Päivämäärä:   8.7.25 18:36:27

Miksi te isovanhempien perään kyselette kun aloittajahan on luvannut olla lapsenvahtina.

Lähettäjä: Gup 
Päivämäärä:   8.7.25 18:52:05

Hullua, ettei lapsilla ole mitään rajoja ilmoittaa mihin menevät eikä tarvitse noudattaa myöskään mitään käskyjä tulla kotiin/tädille. Mutta sinuna kyllä laittaisin sinun kotonasi omat säännöt. Samoin se toinen jolla 10v.hoidossa. kun sanotaan syömään, tullaan syömään eikä hoeta joota. Syödään mitä tarjotaan ja kunnon ruokaa eikä mitään näkkäriä ja välipalakelesjä. Kotiintuloaikoja noudatetaan ja muutenkin aikuinen päättää missä tuon ikäinen on ja kuinka kauan. Jos ei nappaile, voi mennä kotiinsa ja vanhemmat keksikööt uuden hoitopaikan.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   8.7.25 19:03:14

Minä laittaisin itse lapsille selkeät rajat. Menemiset ja tulemiset on ilmoitettava ja siihen piste. Mennä ja tulla saa, mutta ei ilman ilmoitusta. Ilmoittamatta jättämisestä menemiset ja ruutuaika loppuvat. Sitä syödään, mitä tarjotaan. Ruuanlaittoon/ tiskaamiseen osallistutaan ikätasoisesti. Lapset tarvivat rajoja ja johdonmukaisuutta. Jos aikuisille on ihan sama, missä 10v viettää yönsä, niin ollaan kyllä aika hataralla pohjalla. Sitä teini-ikää odotellessa...

Päivämäärä:   8.7.25 19:08:55

En minäkään ymmärrä miksi huutelette isovanhempien perään kun eihän aiheena ole lapsenvahtien puute.

Päivämäärä:   8.7.25 19:16:50

"Lasten äiti aika satavarmasti täysin tiedoton koko tästä pelleilystä"

No soita nyt ihan ensimmäisenä sille lasten äidille, josko saisi perheensä (miehensä myös) jonkinlaiseen kuriin, jos ilman häntä koko pakka sekoaa täysin.
Olisin sinuna soittanut jo silloin, kun ensimmäisen kerran jäi lapsi saapumatta paikalle, vaikka oli sovittu.

Lähettäjä: Vvc 
Päivämäärä:   8.7.25 19:20:55

Olen lapsenvahtina siskoni lapselle. Kahdeksanvuotias. Lähti kaverilleen aamulla. Piti tulla lounaalle kotiin. Ei tullut eikä vastannut puhelimeen. Neljän jälkeen kuulin että on kaverin kanssa kylällä. Sanoin, että ruoka on valmista, tule syömään. Puoli seitsemältä vastasi "mitä on ruokana?". Vastasin. Kertoi tulevansa pian. Milloinhan tämä pian mahtaa olla? Asun ihan kylän keskustan reunalla eli matka ei ole pitkä.

Mitähän lapsi olisi vastannut jos ruoka ei olisi ollut mieluista? Syövänsä muualla? En ole tosiaan antanut muuta ruokaa kuin aamiaisen ja hänen piti tulla jo lounaalle kotiin, muttei tullut. Lapsen isä sanoo "kai se kavereiden kanssa pärjää ja onhan sillä puhelin". Lapsen isä on töissä aamu+ilta niin siksi lapsi nyt minulla. Lapsen äiti tämän viikon ulkomailla.

Siis vattu oikeasti tuo lapsi on kahdeksanvuotias.

Ihan käsittämätöntä tämä lasten kasvatus nykyään. Eivät sano mitään. Ei vastaa kun kysytään. Ei vastaa puhelimeen eikä viesteihin. Huitelee missä huvittaa eikä vanhempaa kiinnosta.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   8.7.25 19:23:24

Aloittajana puhuisin lasten vanhempien kanssa tuosta kuviosta ja sanoisin suoraan etten jatka lastenvahtina, jos ei kunnioiteta yhtään eli lapset menee missä lystää eikä kukaan ilmoita mitään yms. Eli joko sovitaan selkeistä rajoista joista pidetään kiinni tai se on sitten siinä.

Päivämäärä:   8.7.25 19:25:58

Lasten äiti on kiireinen ja todella kuormittunut jo muutenkin. En mitenkään halua häntä rasittaa. Soittelin muissa asioissa sunnuntaina ja hänellä levisi pää jo omiin asioihinsa kun kaikki mennyt päin hemmettiä, niin en missään nimessä alkanut enää perheasioillaan häntä infota, kun ne ei hänen vastuullaan nyt ole. Hän kantaa suurimman vastuun kotona ollessaan niin ei nyt hemmetti sentään tarvitse tehdä sitä myös reissussa ollessaan!!! Kyllä saa lasten isä sitä vastuuta ottaa ja kantaa vuorollaan. Ei todellakaan tarvitse aina laittaa kaikkea äidin niskaan!

Lähettäjä: Jhz 
Päivämäärä:   8.7.25 19:35:24

"No soita nyt ihan ensimmäisenä sille lasten äidille, josko saisi perheensä (miehensä myös) jonkinlaiseen kuriin, jos ilman häntä koko pakka sekoaa täysin.
Olisin sinuna soittanut jo silloin, kun ensimmäisen kerran jäi lapsi saapumatta paikalle, vaikka oli sovittu."

Milloin lopetetaan tämä äitien syyttely ja laitetaan isät kantamaan vastuu omista lapsistaan? Aloituksen tapauksessa ilmeisesti isä on lasten vanhempi ihan yhtä lailla ja nimenomaan hänen kuuluu olla vastuussa nyt kun lasten äiti on muualla. Saat4na sentään kun heti pitäisi olla soittamassa äidille että laita nyt se miehes ottamaan vastuu. Vttu.

T: lapseton nelikymppinen.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   8.7.25 19:44:38

Turha tuossa lähteä ketään syyttelemään vaan aloittaja puhuu asiasta niin, että molemmat vanhemmat paikalla ja kertoo rehellisesti ettei nykyinen kuvio toimi joten siitä pitää yhdessä sopia ja pitää kiinni, jos kaipaavat aloittajan apua.

Lähettäjä: Hasa 
Päivämäärä:   8.7.25 19:44:49

Olen nelikymppinen aineenopettaja yläkoulussa ja tämän ketjun lukeminen itkettää. Tämä kaikki on kyllä oppilaissa ja heidän vanhemmistaan nähtävissä. Mitään ei tehdä. Mitään ei voi vaatia. Mistään ei saa huomauttaa. Vanhemmat haukkuu minua kun lapsi saa niin huonoja numeroita. Vain seiskan vaikka ansaitsisi vitosen. No en voi antaa kuin seiskan kun häiriköi tunnilla, ei tee läksyjä ja saa kokeista hädin tuskin hyväksytyn ja senkin vain siksi, että arvostelukriteerejä on höllennetty. Minun peruskouluaikana oli ihan eri kriteerit.

Olen jo 10 v halunnut vaihtaa alaa ja edelleen mietin, miksi en sitä tee. Jos oppilaat ovat vuosi vuodelta paskempia kotikasvatuksen puutteen vuoksi niin ei tällä alalla kohta enää kukaan viihdy.

Päivämäärä:   8.7.25 19:48:07

Otan asian kyllä puheeksi sitten kun lasten äiti ensi viikolla palaa, jos hän jaksaa keskustella. Veikkaan, ettei jaksa mitään ylimääräistä. Ja toki vastaan jos jotain aiemmin kysyy, mutta nyt ovat lapset isänsä vastuulla enkä minä heistä enää huolehdi kun ketään ei kiinnostanut huolehtia siitä, että olen ajan tasalla.

Lähettäjä: Inna 
Päivämäärä:   8.7.25 20:39:06

Entä jos lapsille sattuu jotakin ikävää kun ovat keskenään tai kavereillaan? Keksivät vaikka leikkiä viinanjuontia ja makaavat sammuneena jossakin ja kukaan ei tiedä. Tai lähtevät uimaan, yksi hukkuu ja toiset lähtevät kotiin. Namusetä houkuttelee kotiinsa katsomaan pornofilmejä ja syömään karkkia. Äiti on siinä uskossa, että sinä huolehdit. Isäähän ei kiinnosta.

Päivämäärä:   8.7.25 20:58:20

Inna: Eipä sillä ole mitään väliä. Kun ei ketään kiinnostanut lapset aiemminkaan eikä pitää minua ajan tasalla eikä ilmoittaa minulle mitään tai pitää kiinni sovituista asioista, niin miksi minun pitää sitten enää huolehtia mistään? Miksi minun pitää kysellä ja kysellä ja kysellä, kun kysymättä ei kerrota mitään ja kysyttäessäkin vasta kun ties monetta kertaa kysyn, että missä nyt mennään. Miksi niillä muilla ei ole velvollisuutta informoida minua ja pitää sovitusta kiinni?

Lasten isä on tietoinen siitä, että lopetin lapsenvahtina olemisen ja syynkin tietää. Ei edes pahoitellut. Joten lapset olkoot nyt keskenään tai hankkikoot uuden lapsenvahdin. Ei ole enää minun ongelmani.

Kun ketään ei kiinnostanut missä lapset ovat ja ovatko hengissä vai ei, niin miksi ihmeessä minua pitäisi nyt alkaa syytellä siitä, että että jos lapsille sattuu jotain kun minä en ole heitä vahtimassa. No mitä sitten? Eihän heitä kukaan ollut vahtimassa myöskään viikonloppuna eikä ketään kiinnostanut silloinkaan edes kertoa minulle, että lapset on keskenään kotona, vaikka muuta oli sovittu.

Kyllähän se lasten isä käy kotonaan välillä päivällä tai yöllä tai en minä tiedä. Kun eipä ole siitäkään informoitu, niin ilmeisesti minun ei kuulukaan tietää.

Lasten äidinkään on turha syyttää minua, kun vastuu on lasten isällä. Enhän minäkään syytä lasten äitiä siitä, että on työmatkalla. On hän ennenkin ollut poissa, jopa pidempään kuin viikon ja silloin lasten isä on kantanut vastuun ihan onnistuneesti.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   8.7.25 21:29:32

Raivostuttaa aloittajan (ja muidenkin, kuten tuon opettajan) puolesta. Nykyvanhemmat, aaargh. Hyvä että irtisanouduit lapsenvahtihommasta.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   8.7.25 21:52:37

Eiköhän ne kotona pärjää. Etkö keksi mitään kivaa lasten kanssa. Nipotat vaan samalla tavalla, mitä täälläkin tuossa aloituksessa. Antaa lasten olla lomalla ja levätä kuin ellun kanat. Tekee hyvää lapsille.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.7.25 22:20:22

Olen kyllä aika järkyttynyt tässä topassa esiin tulleiden lasten tavoista. En siis siksi, että lapset olisivat itsensä sellaiseksi saaneet, vaan koska nuo vanhemmat antavat tuolla tavoin olla ruuduilla ja lapset saavat päättää menonsa ja tulonsa ja missä nukkuvat ja kenen kanssa. Eihän tuo ole millään tavalla ok. 5h puhelinaikaa päivässä??? Mitä ihmettä oikeasti.

En tiedä. Meidän esikoinen on 10v ja hän ei ole päivässä hetkeäkään puhelimella tai pelikoneella. Hän juoksee ulkona sisaruksien tai kaverien kanssa, leikkii keppareilla ja rakentavat esteratoja, leikkivät metsissä.. Sisällä piirrellään ja luetaan kirjoja. Tallilla käydään ratsastustunnilla ja välillä muuten vaan. Hetken katsoo päivässä tv:tä, joko aamulla tai iltapäivällä, mutta on paljon päiviä joina ei ollenkaan.

Enkä todellakaan jättäisi tätä meidän 10v lasta teinin kanssa pitkäksi aikaa. Tavallisen työpäivän mitan voisi toki olla välillä, jos ei olisi mikään ruututeini. Mutta olen kyllä kuullut myös niistä vanhemmista, jotka pleikkaria vaikka hakkaavat päivästä myöhään yöhön piittaamatta lapsista. Einestä nassuun jossain välissä jos sattuu lapsia näkymään. Ei ihme, että lapsetkaan ei muuta osaa, jos vanhemmat itse toimii näin ja antavat vapaat oltavat. Aivan hirvittävän surullista.

Päivämäärä:   8.7.25 23:51:55

Vvc: aivan kamalaa. Ja tulisi tupenrapinat, jos kotiin/meille ei tultaisi sovittuna aikana tai ilmoitettaisi myöhästymisestä. Siinä samalla voisi sopia ruokailuajan uudelleen. Oma perhe saa kyllä ruokaa laittaa milloin tahansa, kukaan vieras lapsi ei meillä kuitenkaan määräile ruoka-ajoista, vaan ruoka on silloin kun niin on sovittu.

Päivämäärä:   8.7.25 23:54:51

Ai, olet varmaan lapsen kotona. Silti aikuinen päättää. Lapsellehan olisi voinut vaikka sattua jotakin! Jos kuulisin, että meillä olisi käyttäydytty noin rumasti kotimiestä kohtaan, niin eipä hyvä heiluisi! Ja se on ihan lasten parhaaksi se.

Lähettäjä: Mummo 65 
Päivämäärä:   9.7.25 12:59:38

Sanoisin, että +40 v, sitten pärjää keskenään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.