Lähettäjä: Xssa
Päivämäärä: 8.7.25 14:14:27
Esikoinen on 15 v teini. Hän kyllä pärjää yksin kotona päivän ajan tai yön yli. Mutta minkä ikäisiä pikkusisaruksia hänen vastuulleen voi jättää, jos aikuinen on kuitenkin puhelimen päässä, kaapeissa ruokaa ja lapset pääsevät kulkemaan pyörällä, asuvat sivistyksen keskellä ja ovat ihan "normaaleja" eli ei mitään "vaikeasti nepsyjä", sairaita tai vammaisia? Eivät siis vaadi vahtimista 24/7 kuten esim diabeetikko tai syvästi autistinen. Lapsilla on puhelimet ja osaavat soittaa ja viestitellä kavereille ja vanhemmille.
Kysyn siksi, kun minä olen ollut tai ainakin olisi pitänyt olla lapsenvahtina 9- ja 10-vuotiaille lapsille. Teini on kotona. Mutta eipä lapsia näy eikä heitä kiinnosta luonani olla, kun haluavat mieluummin olla kotonaan ja näköjään myös pärjäävät keskenään kotonaan.
Onko se mielestänne ok, että kolme lasta, 15, 10 ja 9 -vuotiaat on kotonaan keskenään? Minusta he saavat kyllä olla, kun ei selkesti kiinnosta olla luonani ja pärjäävät kotonaan.
Lasten piti tulla luokseni perjantaina yöksi klo 14. Ei näy ei kuulu. Kysyin lasten vanhemmalta klo 16 että mihin aikaan tulevat ja vastaus oli "tulevatkin vasta sunnuntaina, pärjäävät kyllä kotona ja haluavat olla kotona". Ahaa. No olisi joku voinut ilmoittaa, niin en turhaan odota. Ja kun lapset olivat luonani yötä su-ma, lähti 9-v puolilta päivin kaverinsa luo pyörällä ja aikoi tulla iltapäivällä takaisin. Ei näy ei kuulu, ei vastaa puhelimeen. Laittoi klo 19 viestin, että tulee pian. Illalla klo 20.30 alkoi ihmetyttää kun ei vieläkään näy, jolloin lasten vanhempi laittoi viestiä. "9v lapsi olikin mennyt kotiin yöksi ja haluaa olla siellä, tulee huomenna luoksesi joskus klo 14". Oli siis ilmoittanut vanhemmalleen että ei menekään tädin luo yöksi ja vanhempi ilmoitti sitten myöhemmin minulle. Vähän meinasi ärsyttää, kun ei lapsi minulle ilmoittanut mitään.
9v oli siis 15-vuotiaan kanssa kahdestaan kotona ja 10 v minun luonani. 10-vuotiasta selkeästi ärsytti kun hän "joutui" olemaan minun luonani ja 9v "sai" olla kotonaan sisaruksensa kanssa. No olisin kyllä tuon 10-vuotiaankin päästänyt kotiinsa yöksi, jos olisin aiemmin saanut kuulla, että kuopuskin on sinne mennyt eikä tuplavuoron tekevällä vanhemmalla ome mitään sitä vastaan. Oli siis töissä ilta- ja yövuoron putkeen.
Mitä järkeä tässä siis on? Lapset ei halua olla luonani. He haluavat olla kotonaan. Pärjäävät keskenään kotonaan. Vanhempia ei haittaa, että lapset ovat keskenään kotona. Lapsia ärsyttää olla luonani ja minua ärsyttää, kun lapsia ärsyttää olla luonani. Ruuaksi lapset haluavat vain muroja ja välipalakeksejä. Heitä ei kiinnosta tehdä muuta kuin pelata puhelimella, piirtää tai katsoa telkkaria. Noita voivat tehdä kotonaankin ja välipalakeksitkin minä joudun ostamaan. Heillä on tylsää kun ajastettu ruutuaikaa puhelimella tulee täyteen. Ei kiinnosta lähteä ulos kun "huono sää" ja mitään pelejäkään, kuten muistipeli tai lautapeli, eivät halua pelata.
Tuntuu jotenkin väärältä pakottaa lapset luokseni, kun eivät halua tänne tulla ja täällä olla ja pärjäävät kotonaankin. Mutta miten väärin on pitää tuon ikäisiä kotona keskenään? Asun 3 km päässä, eli en kaukana. Ja lapset tosiaan kulkevat itse pyörällä. Eivät ole autokyytiä tarvinneet, vaikka sekin olisi ollut tarjolla.
Tekeekö joku siis laskun siitä, että lapset ovat kotonaan, kun siellä on kivempaa kuin muualla? Vai pitääkö heidät väkisin pakottaa täällä olemaan ja tänne tulemaan, vaikka eivät halua eikö ole ongelmia olla kotona?
Lasten isä siis tekee kolmivuorotyötä ja välillä tuplavuoroja, lasten äiti on työreissulla. Eikä kommunikointi näytä toimivan mihinkään suuntaan kun kaikki ajattelevat "joku muu hoitaa informoinnin". Minä nyhvään kotona kun lasten piti tänne tulla tai täällä olla tai koetan keksiä tekemistä tuolle 10-vuotiaalle, jota ei yksin kiinnosta täällä olla kun haluaisi olla kotonaan. Ja se nuorin tosiaan meni omin luo kotiinsa ei ole tänne takaisin tullut, vaikka piti tulla. Tai sitten molemmat ovat vänisseet täällä kun on tylsää, kun mikään tekeminen keskenään tai minun kanssani ei kelpaa ja kotona olisi kivempaa.
Annanko vain olla ja sanon lapsen vanhemmille, että turha on enää lapsenvahtina olla kun lapset ei halua eikä näköjään edes tarvitse. Vai pakotanko lapset tänne?
|