Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Voikohan minulla olla endometrioosi vai ovatko

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.7.25 21:03:08

ihan normaalit menkat? Ennen ensimmäisten menkkojen alkua kärsin kovista mahakivuista useamman kuukauden, lääkäri sanoi että voi johtua alkavista menkoista kun muuta ei löytynyt. Kivut ovat alusta asti olleet kovat, mutta ei mitenkään älyttömän. Kipu alkaa vuodon alkaessa tai pari tuntia ennen ja kestää 3-5 päivää. Pari ekaa päivää pahimmat ja sitten parina päivänä tulee aaltoina. EM kestäisi ilman Buranaa, mutta pelkkä burana 400 kuitenkin auttaa kipuun hyvin kunhan otan 4-5 tunnin välein ekat päivät.

Muuten en kärsi kivuista, välivuodoista tai muusta. Pissalla olen nuoresta asti rampannut useammin kuin muut, tai ainakin siltä tuntuu. Käyn aina myös öisin kerran.

Ultrassa ei näy mitään poikkeavaa. Anturin kääntäminen vasemmalla tuntuu vähän ikävältä suolistossa ja siitä olen lääkärille maininnut.

En ole asiaa vuosien aikana miettinyt mutta nyt lasta yrittäessään tullut mieleen että voiko olla piilevä endo vai kuulostaako ihan tavallisilta menkoilta?

Re: Voikohan minulla olla endometrioosi vai ovatko

Päivämäärä:   7.7.25 21:16:30

No mulla paljastui endo synnytyksessä. Ihan normaalit menkat oli ja tulin 40v. raskaaksi 3. kierrosta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.7.25 21:22:29

Vatsanseudun magneettikuvauksella voisi asian varmistaa. Minulta löytyi magneettikuvauksissa laajalle levinnyt endometrioosi, tosin osa siitä näkyi jo gynellä ultratessa. Passaan usein ja menkkakivut oli kamalat. Meni lopulta siihen, että koski jatkuvasti ja lähti jalat alta. Eli paheni hiljalleen iän myötä. Tutkittiin kun olin 29v ja magneettista sitten 30v.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.7.25 21:22:57

Passaan eli pissaan :D

Lähettäjä: Normaalia 
Päivämäärä:   7.7.25 22:04:23

Ihan normaaleilta kuukautisilta kuulostaa. Kuukautisiin nyt valitettavasti kuuluu kohdun krampit ja ne nyt tuppaa olemaan monilla kivuliaat. Harvinaisempaa taitaa olla ettei kuukautiset yhtään tunnu miltään.

Päivämäärä:   7.7.25 22:19:30

Miten kovasta kivusta puhutaan? Se on aika oleellista.

Minulla on myös kivuliaat kuukautiset (lapsena oksentelin kivusta, nykyään on sentään särkylääkkeitä tarjolla) ja isoin apu on oikeasti lämmöstä. Kuumavesipullo tai joku sähköllä lämmitettävä lämmitin auttaa melkein enemän kuin särkylääkkeet.

Lähettäjä: zxc 
Päivämäärä:   7.7.25 23:37:54

Kuukautisten aikaan ei kuulu olla kovin kipeä. Tähän sontaan uskoin itsekin ja kaikki lääkäritkin vakuutteli myöhemmin jatkuvienkin kipujen olevan normaalia. Endometrioosihan se lopulta oli ja kiireellä leikattiin. Kivut jäi sinne leikkauspöydälle ainakin toistaiseksi. Krooninen tautihan tämä on ja itse olen ollut teinistä asti kipeä. E-pillerit poisti oireet moneksi vuodeksi kunnes taas jostain 25-vuotiaasta asti alkoi pahentua. 10 vuotta meni diagnoosiin. Monet kaverit kyllä ihmettelivät
miten olen menkkojen aikaan niin huonossa kunnossa, toiset taas tunnistavat samoja oireita joista ovat vaan hiljaa kärsineet ja ovat myös alkaneet hankkia apua itselleen.

Ja pissalla rampannut usein myös ja suolisto temppuilee.

Endoahan ei sitten valtaosa gynekologeista edes tunnista.

Päivämäärä:   7.7.25 23:42:10

Ja lämpö on näihin kipuihin tosi tehokas kuten yllä joku kirjoitti. Itse nukuin yöt
Back on Trackin lämpöpeitto alavatsalla/lantiolla. Nyt jäänyt tosiaan leikkauksen jälkeen vallan tarpeettomaksi. Nyt kun miettii taaksepäin, niin kaikkeen sitä ihminen tottuukin, ei voi käsittää.

Lähettäjä: musk 
Päivämäärä:   8.7.25 02:16:14

Oli selkäkipuja ja oli vatsakipuja, kaikki kivut poistuivat kun vaihdevuodet saapuivat ja menkat loppuivat.

Luulin että selässäni oli jotain vikaa. Ei ollut. Oli vain laajalle levinnyt endometrioosi ja kun se vaihdevuosien myötä alkoi kuivumaan pois, niin niin hävisivät kaikki "tukirankakivut".

Päivämäärä:   8.7.25 04:42:16

Voi olla myös myoomia kohdussa. Joka toinen ihan infernaaliset kivut ihan näin yli 40v edelleen. Se on särkylääkettä ja punaviiniä. Muu ei auta.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   8.7.25 06:09:49

Vo olla. Mulla oli juuri tuollaista. Suhteellisen vähäisten kipujen takia diagnoosi tuli vasta lähempänä neljää kymppiä, kun kystat kasvoivat tarpeeksi isoiksi.

Päivämäärä:   8.7.25 06:55:13

Eikö ultrassa kuitenkin näkyisi jotain? Lääkäri on kokenut lapsettomuuslääkäri joten osaa lukea ultraa kyllä varmasti. Kipuun auttaa burana ja lämpötyyny on tosi hyvä. Teininä oli ihan kauheita kipuja, makasin kuumassa suihkussa tuskissani ja kahdesti haettiin puolilta Panacodia. Nyt ikää reilu 30 eikä ole tuollaisia kipuja, toki vaikuttaa ehkä että osaan ottaa lääkkeen ajoissa ennen kuin kipu ehtii kunnolla päälle.

Tärinäkipua ei ole ja siksi olen ajatellut ettei ole endoa. Tärinä Jopa auttaa kipuun hyvin. Mutta onko tärinäkipua kaikilla?

Sitä mietin pitäisikö endoa yrittää etsiä, silloin lapsettomuushoitoihin saa korvaukset. Ja toki voi löytyä syy miksei tärppää. Toisaalta mietin kannattaako etsintään käyttää rahaa kun tämän kanssa muuten pärjään.

Päivämäärä:   8.7.25 07:16:49

Itsellä menkat alkoi 12v ja oli täysin kivuttomat. Pikkuhiljaa kipuja alkoi tulla ja 18v oli jo kovia kipuja, kunnes 25v jouduin sairaalaan kipukohtauksen vuoksi ja endo todettiin. Samana vuonna pesäkkeet poistettiin kirurgisesti ja kivut loppuivat siihen. Mulla munasarjat/johtimet oli puhtaat, joten raskautumisen kanssa ei ollut ongelmia.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   8.7.25 07:46:36

Mulla ei näkynyt ultrassa mitään muuta kuin vasemmalle kallistunut kohtu 15 vuotta ennen diagnoosia. Kystat näkyivät sitten myöhemmin. Tärinäkipua ei ollut, mitä gyne kovasti ihmetteli ottaen huomioon endon laajuuden. Tämä tauti on hyvin erilainen eri ihmisillä..

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   8.7.25 14:01:50

Ei välttämättä näy endometrioosi ultrassa. Itseasiassa taitaa olla harvinaisempaa, että näkyisi, kuin että ei näy. Muutenhan tähän saisi helposti diagnoosin.

Päivämäärä:   8.7.25 14:11:31

Mulla näkyi pesäkkeet ultralla vasta 30 vuotta sairastettuani. Endo on usein pientä pistemäistä.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   8.7.25 14:37:00

Mullakin näkyi ultrassa, mutta kolmas lääkäri vasta osasi tulkita näkemäänsä.

Päivämäärä:   8.7.25 15:24:45

Ei näy endo aina ultrassa tai magneetissa, ja vaikka näkyisikin, harva gyne tosiaan osaa tai haluaa nähdä sitä. Been there. Laparoskopia on se varmin.

Tärinäkipua ei ole koskaan ollut minullakaan, en tiedä miksi sitä painotetaan niin paljon. Ainakin mitä itse
noita vertaistukiryhmiäkin selaaa, niin harvemmalla sitä oiretta on. Kovat kivut, pissaamis ja suolistovaivat, jatkuva vuoto, lapsettomuus. Siinä ne yleisimmät.

Lähettäjä: Normaalia 
Päivämäärä:   8.7.25 16:51:12

zxc//No mutta se kipu nyt osittain kuuluu kuukautisiin. Aloittaja pärjäisi ilman särkylääkkeitäkin, mutta haluaa niitä syödä, koska vievät kivut pois niin en nyt lähtisi vertaamaan sinun tilanteeseen.

"Kuukautiskipu on yleinen kuukautisiin liittyvä oire, joka kestää yleensä 1–2 vuorokautta vuodon alkamisesta. Kivut aiheutuvat siitä, että kohdun limakalvosta erittyvät prostaglandiinit saavat kohdun supistelemaan saadakseen ylimääräisen limakalvon poistumaan."

Ja noin aloittajalla kuulostaa olevan eli ekat päivät kovemmat kivut ja sitten vain ajoittan.

Aloittaja// Terveyskirjaston sivuilta löydät aiheesta ja milloin kannattaa kääntyä lääkärin puoleen.

Päivämäärä:   8.7.25 17:02:46

Mulla gynekologi ei "tarkoista tutkimuksista" eli yhdestä ultrasta huolimatta löytänyt endometrioosia. Onneksi istukkani ekassa raskaudessa oli etinen ja jouduin sektioon, sillä samalla löytyi laajoja kasvustoja. Itse en tietenkään yllättynyt, mutta he polttivat niitä siinä kun olin muutenkin auki. Nykyään kestän menkkakivut yleensä ilman lääkkeitä. Yrittäkää vaatia tutkimuksia, sillä säännöllinen vahvojen särkylääkkeiden syöminen vuosikymmeniä on tosi epäterveellistä keholle. (Varsinkin kun tilanteeseen olisi toisenkinlainen helpotus)

Päivämäärä:   8.7.25 17:06:30

Normaalia: Jos aloittaja on teininä ollut niin kipeä luin kuvaa ja nyt joutuu ensimmäiset päivät syödä 4-5 tunnin välein Buranaa, niin ei ole normaalia. Ja nyt vielä kärsii lapsettomuudesta niin ei tarvitse varsinainen Einstein olla.

Naisten kuukautiskivut on niin normalisoitu asia, mutta
oikeasti niistä ei terve nainen tarvitse edes särkylääkettä selvitäkseen. Ainakaan muutaman tunnin välein. Aivan turha uskotella muuta, diagnoosit
viivästyy ja on vääriä näiden kivikautisten huuhaa-uskomusten takia.

Kaikkeen myös tottuu. Niin minäkin "pärjäsin" kipujeni kanssa kun en muusta enää tiennyt ja luin, että kaikki naistethan on yhtä lailla kipeitä. Nyt kun kaikki kivut on historiaa, myös ne taukoviikkojen/menkkojen aikaiset, niin ymmärrän, miten varmasti valtaosa menkatkin kokee ja tästä syystä kivuttomat naisgynetkään eivät
osaa asettua oikeasti kivuista kärsivän asemaan.

Päivämäärä:   8.7.25 17:10:56

Olen jo ohi vaihdevuosien, mutten muista ikinä syöneeni kipulääkettä kuukautiskipuihin. Ei ollut tarvetta.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   8.7.25 17:30:04

"Olen jo ohi vaihdevuosien, mutten muista ikinä syöneeni kipulääkettä kuukautiskipuihin. Ei ollut tarvetta."

Oletpa todella onnekas. Mikä painajainen olisikaan, jos menkkakivut alkaisivat yötä vasten ja särkylääke olisi loppu, eikä apteekkiin pääsisi. Koko yö menisi kivuissa valvoen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.