Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Plantaarifaskiitti?

Lähettäjä: Kinttu 
Päivämäärä:   7.7.25 18:37:34

Oletan että mulla on varmaan plantaarifaskiitti oikeassa jalassa. Oli varmaankin molemmissa, mutta vasen on nyt tosi paljon parempi ja oikea tuntuu menevän vaan pahemmaksi. Diagnoosia ei siis ole tehty lääkärissä, tarviiko minun mennä lääkäriin? Kipua on ollut jo vähintäänkin kuukauden, jollei pitempäänkin. Oletin vaan että se menisi ohi kun vaihtaa parempiin kenkiin, eikä käynyt mielessäkään että tämä olisi plantaarifaskiittia (jos nyt siis on). Kipu kun ei ole suoraan kantapäässä vaan kantapään etuosassa sisäsyrjällä.

Re: Plantaarifaskiitti?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.7.25 19:15:00

Menee se itsestään ohi mutta voi kestää vuoden tai kaksikin.
Tämän videon liike erittäin hyvä ja tehokas:
https://youtu.be/TL-2DhBlkbA?feature=shared

Lisäksi kannattaa hoitaa lihaskalvot kuntoon ylempää jalkaa; pohje, takareisi ja pakarat.

Minulla avun toi myös pj kengät mutta toisilla ne voi myös pahentaa.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   7.7.25 19:17:24

Ei tarvitse mennä lääkäriin kun ei siihen mitään lääketieteellistä hoitoa ole. Mulla kesti puolitoista vuotta mutta ei onneksi ole uusinut.

Lähettäjä: Ykss 
Päivämäärä:   7.7.25 19:18:23

Tuo on se yleisin kipupiste. Kipu pahimmillaan ylös noustessa? Aika selkeä tapaus. Kannattaa hoitaa heti niin hyvin kuin mahdollista. T. melkein 7 vuotta plantaarifaskiitti yhdessä jalassa ja välillä samaan aikaan molemmissa, kaikki mahdolliset hoidot leikkausta lukuun ottamatta kokeiltu...

Nyt otin uusimpana testiin jumpat tästä ohjevihkosesta (PDF, jumpat sivu 23 ->) https://tinyurl.com/HomeRecoveryGuide

Edes vähän paremmalta tuntunut joinain päivinä, kun näitä jaksaa tehdä. Mutta en odota vaivan paranevan ihan heti, niin jatkellaanpa tätä nyt joitain kuukausia ja venyttelyt ja portailla varpaille nousut tuohon kaveriksi. Katsotaan auttaisiko.

Lähettäjä: Ida 
Päivämäärä:   7.7.25 19:19:52

Yöksi käyttöön tuki joka vetää varpaita ylöspäin.

Lähettäjä: Kinttu 
Päivämäärä:   7.7.25 19:31:48

Voi päre.

Mulla tämä siis ilmestyi kun aloin käyttää lenkillä huonommin vaimennettuja kenkiä missä on tosi joustava pohja. Ei siis paljasjalkakengät mutta vähän siihen suuntaan. Luulin aluksi, että jalkapohjan lihakset on vaan kipeät kun ovat joutuneet eri tavalla töihin.

Nyt lennätän nuo kengät roskiin ja otan lenkeille paremmat kengät käyttöön.

Kipu on pahimmillaan aina hetken levon jälkeen liikkeellelähtiessä. Nyt on alkanut vähän jomottaa levossa ja äsken oli sellaista polttavaa tunnetta.

Lähettäjä: Gio 
Päivämäärä:   7.7.25 19:41:38

Lantio vinossa, käy kiropraktikolla

Lähettäjä: Kpl 
Päivämäärä:   7.7.25 20:28:43

Mulla auttaa kun pidän myös sisällä kenkiä, paljain jaloin kovalla lattialla kävely on pahin. Ja joo, ei tartte lääkäriä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.7.25 20:35:56

Opettele askeltamaan oikein! Älä paukuta kantapää edellä:)

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.7.25 20:43:16

Onneksi ennen hoidettiin piikittämällä. Minulla se meni niin pahaksi.

Lähettäjä: Samis 
Päivämäärä:   7.7.25 21:25:36

Minulla vaivan paransi Kalevalainen jäsenkorjaaja. Kaikenlaista kokeilin tuloksetta tähän ikävään vaivaan mutta muutama käynti Kalevalaisella vei kivut mennessään. Kannattaa ehdottomasti kokeilla.

Lähettäjä: Sari 
Päivämäärä:   7.7.25 23:12:41

Kerron oman kokemuksen. Kantapäät on ollut kipeinä parisen kuukautta. On ollut vasen ja sitten oikea ja sitten molemmat. Töissä fyssarikin ihmetteli mun kävelyä ja antoi vihjeenä juuri tuon varpaiden venyttelyä ylöspäin. Toimii jos muistaa tehdä. No tänään sitten olin töissä ja yksi esihenkilöistä sanoi että noi autopaikat lähellä ovea on varattu vanhuksille ja huonojalkaisille omaisille jotka tulevat käymään. Hoitajien paikat on ylempänä. Meinasi heittää kinttuni siihen pöydälle ja näyttää kantapääni joissa on silikoniset pehmikkeet jotta voin käydä töissä. Se kipu on pahin kun nousee ylös sängystä , tuolista ja tässä tapauksessa myös autosta. Saisinkohan lääkäriltä lausunnon työnantajalle että teidän hoitaja ei ole laiska paska vaan yrittää selviytyä kipujen kanssa töihin . Ja itkuhymiö tähän --> x.

Lähettäjä: Ykss 
Päivämäärä:   7.7.25 23:51:39

Tuota kalevalaista olen muuten miettinyt kokeilla, se on vielä testaamatta ja äitini sai toiseen vaivaan siitä avun. Täytyypä miettiä sitä tässä tilaisuuden tullen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.7.25 06:18:09

Oikea kävelytekniikka auttoi omaan vaivaani. Varvastyöntö oli puutteellinen, jolloin plantaarifaskia ei lyhene ja veny kävellessä oikein. Pitkään meni, että sain aktivoitua pakaran kävellessä ja sitä myötä parannettua kävelytekniikkaani, mutta sen koommin eivät ole toistuvasti vaivanneet plantaarifaskiat enää oireilleet.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.