Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Teetkä asiat ajoissa vai viime tipassa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.7.25 18:20:29

Teen aina kaiken viime tipassa. Mulle tulee jokin "jännitys" jos pitää tehdä isompi tehtävä ja sitten saan ramppikuumeen, en tiedä parempaa sanaa ja vitkutan asiaa. Kukaan ei tästä enempää kärsi kuin itse, asia tulee lopulta hoidetuksi mutta onhan se järjetöntä.

Vain ankaraa, yli-inhimillistä kuria noudattaen jaksan joskus tsempata ja tehdä asian ajoissa enkä viime hetkellä mutta se kuri imee minusta myös niin paljon voimia etten tiedä onko se sen helpompaa!

Miltä tuntuu tehdä asiat useimmin ajoissa? Millainen mielentila teillä siihen liittyy?

Re: Teetkä asiat ajoissa vai viime tipassa?

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   7.7.25 18:22:23

Pitäisi hommata puita talveksi mutta on varmaan liian aikaista.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   7.7.25 18:27:15

Alan suunnitella ajoissa mutta tekeminen jää viime tippaan

Päivämäärä:   7.7.25 18:32:36

Aloittajan kannattaisi miettiä ADHDta, jos ei diagnoosia niin vinkkejä joita he jakavat toisilleen tuollaisissa asioissa. Ei tarvitse diagnoosia että voi hyötyä niistä.

Minä teen vähän molempia. Mitä stressaavampi ja pelottavampi asia, sitä myöhempään se jää kunnes se ajan puutteen tuoma stressi on isompaa kuin asian pelottavuus. Joskus on asioita joissa se ei koskaan ole yhtä stressaavaa, joten tekemättä jää.

Lähettäjä: Paniikki 
Päivämäärä:   7.7.25 18:47:24

Mä jätän aina kaiken viime tinkaan. Viimeks lauantaina kirosin itseäni, oli juhlat pitkän matkan päässä ja jotenkaan en ajatellut että ajoaika olisi tosiaan 3h vaikka maps myös kertoi niin. Varasin sitten ajoaikaa 3h 15 min sillä ajatuksella että siinä olisi reilusti ilmaa. Voitte kuvitella että koska en ollut ainoa liikkeellä olija, niin melko tiukka aikataulu. Esim. Omia wc taukoja en huomioinut ollenkaan. Ja tämä on nyt ihan yksi esimerkki tuhansista.

Ja siis minäkin olen ihan normaalisti pärjäävä fiksu ihminen mutta onhan tämä nyt raivostuttava ominaisuus!

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.7.25 19:01:07

Välillä teen ja välillä en.

Lähettäjä: Ajoissa 
Päivämäärä:   7.7.25 19:05:03

Teen pääasiassa asiat ajoissa ja varaan matkoihin yms. Hyvin aikaa. Inhoan stressiä ja kiirettä sekä sitä, että tehtävä asia kummittelee koko ajan jossain taustalla. Esim. Minulla oli koko kesän aikaa tehdä yksi verkkokurssi tehtävineen. Tykitin sen kahdessa viikossa ja loppuajan sitten nautin ilman koulutehtäviä.

Olen tehnyt työtä jossa joutui jatkuvasti priorisoimaan työt kiireen ja miehistö vajeen vuoksi ja kuuluin siinä loppuun. Ei vaan sopinut minulle se, että mielessä miljoona asiaa mitkä pitää ehtiä hoitamaan tietyn ajan sisällä ja jatkuvasti tulinpersiin alla.

Päivämäärä:   7.7.25 19:06:47

Viime tinkaan, mutta aina kuitenkin deadlinen mukaan. En ole hakenut diagnoosia, mutta 99% varmasti ADHD.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.7.25 19:53:40

En tee heti, mutta teen aina ajoissa. Esim.jos dl on viikon päästä niin siinä puolen välin paikkeilla homma valmis.

Mies vitkuttaa kaiken mahdollisen deadlineen ja sitten ihmettelee kun minua @!#$ kun yhteiset asiat menee vituiksi tai sitten vaikka olisi hänen omia juttujaan niin minun aikataulut silti kusee kun yhtäkkiä kaikki hommat ja lapset jää täysin minulle varoittamatta kun mies ei tee muuta kuin yrittää räpiköidä sen hommansa deadlineksi valmiiksi.

Yksin ollessa on sama miten asiansa hoitaa, mutta perheessä pitäisi nähdä muutkin kuin oma napa ja lopettaa itsekkyys

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   7.7.25 21:01:18

Riippuu asiasta.

Lähettäjä: Tylsää 
Päivämäärä:   8.7.25 01:23:00

Puhutaanko nyt työ- vai vapaa-ajan asioista?

Kivat asiat teen etuajassa, jos se on mahdollista. Tylsät/ikävät asiat sitten viime tipassa.

Esimerkiksi en pidä siivoamisesta. Yleensä siivoan maanantaisin, mutta jos tiedän, että on tulossa vieraita torstaina, vaihtoehdot ovat 1) teen maanantaina normaalit viikkosiivot ja keskiviikkona/torstaina pikasiivouksen tai 2) en siivoa maanantaina ja teen tavallista perusteellisemman viikkosiivouksen ke/to.

Päivämäärä:   8.7.25 08:00:08

Ajoissa.

Päivämäärä:   8.7.25 13:40:19

Olen ollut viime tinkaan jos silloinkaan/milloinkaan -ihminen, mutta nyt kun olen 50v+ olen oppinut tekemään myös ajoissa ja varaamaan aikaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.