Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Panta plus flexi?

Lähettäjä: kaveri kertoi 
Päivämäärä:   7.7.25 16:04:38

Onko tuo yhdistelmä eläinrääkkäystä? Aiheuttaako se turhaa tuskaa ja kärsimystä?

Re: Panta plus flexi?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   7.7.25 16:05:30

No ei ole, eikä aiheuta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.7.25 16:05:51

On ja aiheuttaa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.7.25 16:06:32

Häh?!?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.7.25 16:08:57

Riippuu siitä miten sitä flexiä käytetään ja osaako koira olla ryntäilemättä.

Mun koiralla on miltei aina panta ja flexi. Se kulkee aina remmi löysällä, se tuntee koska flexi alkaa jarruttaa ja hidastaa tahtia ennen kuin remmi koiran pysäyttää. Se tulee luokse käskystä, sitä ei tarvitse remmillä hinata. Eikä se yritä sinkoilla eläinten yms. perään. Joten on aivan sama onko sillä panta vai valjaat (paitsi että ei, koska ko. koira vihaa valjaita :D), kun remmi ei koskaan kiristy.

Sitten taas jos meillä on jokaisen ohikulkijan ja auton ja kaiken perään säntäilevä koira, jonka annetaan sännätä se 5m täyteen vauhtiin jonka jälkeen tulee äkkipysäys niin ei, se ei tee hyvää valjaidenkaan kanssa mutta pannan kanssa voi sattua isompikin vahinko.

Päivämäärä:   7.7.25 17:01:13

Saa sitä valjailla ja hihnallakin vahinkoa jos haluaa. Ja monet saakin, kun koirilla näkee milloin minkälaisia, epäsopivia valjaita.

Päivämäärä:   7.7.25 17:14:19

On vastuutonta. Vaikka koira ei säntäilisi, on se koira. Valjaat ovat turvallisemmat enkä anna lasten tai eläinten päättää turvallisuusasioista.

Päivämäärä:   7.7.25 17:22:09

” se tuntee koska flexi alkaa jarruttaa ”

Ei mun omistamat flexit vaan jarruta ennen stoppia. Nykyisellä on flexissä jousto, joka toki vähän pehmentää. Ja aina valjaat.

Päivämäärä:   7.7.25 17:38:56

En taluttaisi pannasta edes tavallisella hihnalla kuin tilapäisesti. Flexi ei enää tilannetta juuri pahenna jos vetolujuus on maltillinen. Koira pääsee ainoastaan potentiaalisesti tempaisemaan vähän pitemmälle, mutta pysäytys ei ole kiinteällä remmillä yhtään flexiä pehmeämpi.

Päivämäärä:   7.7.25 18:06:56

"Ei mun omistamat flexit vaan jarruta ennen stoppia. Nykyisellä on flexissä jousto, joka toki vähän pehmentää. Ja aina valjaat."

Mun omistamista flexeistä kaikista tuntee ja kaikista aikaisemmistakin on tuntenut koska alkaa remmi loppua. Ja sen saman tuntee koirakin. Löytyy niin laatuvehkeitä kuin halpiksiakin, uusia ja 20v vanhoja.

Päivämäärä:   7.7.25 18:20:27

Minulla käytössä yhdellä koiralla panta ja flexi. Näillä vermeillä koiran on kaikista tyytyväisin ja siksi näin. Osaa toki kättäytyä eikä sinkoile tai vedä hihnassa, muutoinhan ei onnistuisi.

Päivämäärä:   7.7.25 18:26:26

"Mun omistamista flexeistä kaikista tuntee ja kaikista aikaisemmistakin on tuntenut koska alkaa remmi loppua. Ja sen saman tuntee koirakin. Löytyy niin laatuvehkeitä kuin halpiksiakin, uusia ja 20v vanhoja."

Kuinka usein koira stoppaa remmin loppumisen takia versus kun taluttaja jarruttaa napista?

Päivämäärä:   7.7.25 19:19:45

"Kuinka usein koira stoppaa remmin loppumisen takia versus kun taluttaja jarruttaa napista?"

Ei tarvitse jarruttaa napista kun koira osaa pysähtyä käskystä. Jos on ääni pois tmv niin riittää kun kevyesti painaa napista, remmi tuntuu koiralle normaalia kireämmältä ja se pysähtyy. Ei tarvitse tehdä mitään äkkipysäyksiä, etenkään kun koiran ei anna huidella missään 5m päässä paikassa missä liikkuu muita. Ja ihan suullisilla käskyillä sen koiran voi siinä lähelläkin pitää, ei tarvitse silloinkaan nappulasta pysäytellä.

Päivämäärä:   7.7.25 19:28:40

Mulle on myös opetettu, että flexin kanssa ei käytetä kaulapantaa.

Lähettäjä: harmis 
Päivämäärä:   7.7.25 19:32:39

Täällä koira ainakin osaa arvioida milloin stoppaa ja hiljentää itse vauhtia.

Lähettäjä: hipsu 
Päivämäärä:   7.7.25 19:34:04

En käytä panta + flexi yhdistelmää koska flexissä aika kova paine, mutta ei ole rääkkäystä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.7.25 13:53:51

Nahkainen puolikurra ketjulla ja flexi . Nahkahihnakin on ja se laitetaan kun lähdetään onnikalla kaupunkiin ja koira oikein asettautuu belggarimoodiin (koira sekarotunen , norjanharmaa-lapinkoira-belggari) Osaa myös remmirähjätä toisille nartuille kotikulmilla etenki jos toinen aloittaa muta silloin mennään sivulla vaikka mikä olis ja OHI ! Jos koira säntäilee hihnassa ku hihnassa ja tempoo pannassa tai valjaissa niin vika on siellä hihnan toisessa päässä oleva kaksjalkainen.

Päivämäärä:   8.7.25 19:22:03

"pysäytys ei ole kiinteällä remmillä yhtään flexiä pehmeämpi."

Flexissä koira kykenee ottamaan vauhtia, jolloin vahinko niskoihin on huomattavasti pahempi. Flexiä taas on turha käyttää, jos sen pituutta ei hyödynnä.

Ja vaikka koira ei tempoisi hihnassa, niin se ei tarvitse olla kuin kerran kun omistajan huomio on toisaalla (esim. kaatua) ja jotain tapahtuu. Siin on kiva sitten eläinlääkörille selittää, että ei se ikinä ennen.

Päivämäärä:   8.7.25 19:34:22

Jos flexi on ollenkaan mitoitettu koiran koolle, niin paine on pannassa melkoinen koko ajan ja koiralle jos ei rääkkäystä, niin ainakin epäreilu. Jälkiliina ja valjaat on aina käytössä silloin, kun on tarve ja mahdollisuus päästää koira pitkälle. Muuten nahkahihna ja silloinkin valjaat, kaulapanta on olemassa vain mahdollisen nimilaatan takia ja karkaustapauksen yllättäessä kiinniottoa helpottamaan vapaana ollessa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.