Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko Suomessa oikeasti kotiäitejä, jotka ovat

Lähettäjä: ..sitä työkseen? 
Päivämäärä:   7.7.25 11:04:53

Siis ihmisiä, joille se kotiäitinä oleminen oikeasti on ainoa työ ja mies maksaa lystin täysin? Usein kun puhutaan kotiäideistä, tarkoitetaan sillä normaalia hoitovapaata. Ollaan kotona se 2-3 vuotta, eli niin kauan kuin tuet juoksevat. Moni palaa sitten takaisin kodin ulkopuolisiin töihin.

Tietysti on sitten niitä suurperheen äitejä, joilla on jatkuvasti niitä vauvoja ja taaperoita helmassa pyörimässä ja kotona olo venähtää siitä syystä hyvin pitkäksi. Sitten osa tietämistäni kotiäideistä ovat influenssereita ja postaavat työkseen lapsiarjestaan someen. Eli todellisuudessa heilläkin on työ.

Mutta kuinka moni perus 1-3 lapsen äiti ilman someuraa jää yli 3-vuotiaiden lastensa kotiäidiksi?

Re: Onko Suomessa oikeasti kotiäitejä, jotka ovat

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.7.25 11:08:05

Työttömiksi niitä tykätään nykyään kutsua.

Ei varmaan paljon enää ole. Ei yhden palkalla oikein elä. Miehen äiti joskus aikanaan oli kotiäiti.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.7.25 11:24:38

Nykyään vähemmän, koska miehen palkalla ei enää koko perhe elä.

Lapsuudessani 70-80-luvuilla oli toisin ja kotiäitiys ihan tavallisissa keskituloisissa perheissä oli yleistä, minunkin äitini oli kotiäiti.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   7.7.25 11:25:28

On muutama kotirouva. Usein näilläkin on jokin 'oma juttu', vaikka somettaminen. On myös miehiä, jotka elävät vaimonsa rahoilla.

Läheskään aina tähän kuvioon ei liity lapsia.

Varakkaita on Suomessa vähän, joten tämä ei ole yleistä. Sen sijaan työttömiä on monta sataa tuhatta, joten työtön puoliso on monella.

60-luvulle asti oli normaalia, että vaimo oli kotona, ja tämä oli yleinen oletus. Vain vanhapiika pysyi nuoruuden jälkeen työelämässä. Mies pyrittiin valitsemaan niin, että tämä tarjosi toivotun elintason. Naisten töillä ansaitsi joka tapauksessa huonommin kuin miesten töillä, koska kyllähän kunnon naisen tuli löytää mies elättämään itsensä.

Vuosisadan alussa oli myös ammatteja, joihin ei otettu naisia viemään työpaikkoja miehiltä, 'joiden tuli elättää perheensä'.

Lähettäjä: Roope 
Päivämäärä:   7.7.25 11:28:57

"60-luvulle asti oli normaalia, että vaimo oli kotona"

Tällöin isolla osalla oli vielä maatila. Vaimo ei vain"ollut kotona ", vaan teki töitä kotona. Naiset ne navetat ja kanalat yleensä hoitivat, miehet tekivät ulkohommia.

80-luvulla ainakaan meillä päin ei enää ollut kotiäitejä. En muista yhtään kaveria, jonka äiti olisi ollut kotona.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   7.7.25 11:45:43

"Lapsuudessani 70-80-luvuilla oli toisin ja kotiäitiys ihan tavallisissa keskituloisissa perheissä oli yleistä, minunkin äitini oli kotiäiti."

Sama, äiti oli kotiäiti 80-luvulla, kun olin lapsi. Meni osa-aikatöihin, kun menin kolmannelle luokalle. Monen luokkakaverin äiti oli myös kotiäiti ja yhtä monen äiti oli perhepäivähoitaja ja siksi kotona.

Omassa kaveripiirissä on käytetty hoitovapaata (välillä myös isät) ja tehty sen jälkeen osa-aikatöitä siihen asti kun lapset olleet 4-5v. Pieniä ei ole laitettu päiväkotiin, vaikka töitä on tehtykin.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   7.7.25 11:52:42

No mun kaveri oli ainakin puhtaasti kotiäitinä ja mies joka pelasi NHL:ssä maksoi koko lystin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.7.25 11:53:58

Mä olin siihen asti, kun nuorin lapsi oli 6-vuotias. Ja olen ollut muutaman vuoden aina välillä, kun lapset isompia. Meillä miehen tulot riittää hyvin koko perheelle.

Naapurustossa yksi ollut 20 vuotta, mutta siellä ollut koko ajan ollut myös pieniä lapsia.

Harvinaista, mutta joku aina jossain.

80-luvulla mun lapsuudessa kaikkien äidit oli töissä. Ei ainakaan isossa kaupungissa ollut tavallista, että äidit olisi olleet kotona.

Lähettäjä: Koo 
Päivämäärä:   7.7.25 11:55:46

Meillä myös kasarilla äiti otti kotiin jotain muita lapsia välillä hoitoon mutta pääsääntöisesti oli kotona ja teki sitten myöhemmän työuransa vain puolta päivää. Koska ei tarvinnut. Isä hoiti rahat talouteen.

Aika vähän aikaa tämä nykyajan tyyppinen feminismi on ollut voimissaan. Siksi se on yhä vereslihalla kun saa iskuja. Ja muokkautuu myös tulevassa.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   7.7.25 11:57:01

"
80-luvulla mun lapsuudessa kaikkien äidit oli töissä. Ei ainakaan isossa kaupungissa ollut tavallista, että äidit olisi olleet kotona."

Mä tosiaan olin 80-luvulla lapsi kaupungissa, joka silloin oli neljän suurimman kaupungin joukossa. Asuttiin kyllä semmoisella ns. parempien keskituloisten alueella" mikä ehkä osittain selittää sitä, että äidit oli usein kotona.

Lähettäjä: waude 
Päivämäärä:   7.7.25 11:59:29

Kyllä meillä tallilla on rouva joka on ollut kotona 15 vuotta. Heillä kolme hevosta meidän kalliilla tallilla ja molemmat tytöt kisaa. Miehellä matkatyö ja voisi kuvitella huipputulot;)

Lähettäjä: Lol 
Päivämäärä:   7.7.25 12:00:36

No vaikka Ettan Ehrnrooth. Kotiäitinä yli 30 vuotta...

Päivämäärä:   7.7.25 12:07:51

"Tällöin isolla osalla oli vielä maatila. Vaimo ei vain"ollut kotona ", vaan teki töitä kotona. Naiset ne navetat ja kanalat yleensä hoitivat, miehet tekivät ulkohommia."

Pienillä maatiloilla oli noin, mutta jo ihan keskikokoista hieman suuremmissa oli normaalia, että ulkopuolista työvoimaa, piikoja ja renkejä oli käytössä sisä- ja ulkotöissä. Eli minunkin isoäitini ja hänen äitinsä olivat kotiäitejä ja piiat hoitivat sisätyöt.

Lähettäjä: Liu 
Päivämäärä:   7.7.25 12:11:09

Kaverini äiti oli kotiäiti, isä yrittäjä.

Perheessä 4 lasta, ensimmäinen syntyi -85 ja viimeinen -93. Jäi kotiäidiksi -85.

Kun nuorimmainen aloitti lukion joskus -08 tai -09, kotiäiti tuumasi, että nyt voisi olla aika mennä takaisin töihin.

Hankalaa oli. Oli ollut palkanlaskija 80-luvun alussa. Palkat laskettu kynällä ja paperilla. 2010-luvulla palkat laskettu tietokoneohjelmilla. Kävi jotain jatkokursseja, mutta ei enää työllistynyt. Jotain työkokeiluja on tehnyt mm. kaupoissa, mutta ilmeisesti pudonnut kelkasta tekniikan käytössä tai on jotain muuta ”vikaa”, kun ei ole työpaikkaa saanut. Joitain vuosia sitten tuli eläkeikä täyteen ja pääsi eläkkeelle. Suurin ongelma hänelle tuli, kun nuorimman yo-juhlien jälkeen mies löysi uuden ja tuli ero. On siitä lähtien joutunut elättämään itse itsensä. En tiedä aavisteliko eroa jo silloin, kun nuorin meni lukioon, kun alkoi etsiä töitä.

Lähettäjä: vanux 
Päivämäärä:   7.7.25 12:24:41

kyllä niitä on

Lähettäjä: Sattuu ja tapahtuu 
Päivämäärä:   7.7.25 12:33:55

Olen syntynyt 60-luvulla eikä äitini ollut ikinä kotiäitinä, sen 3kk äitiysloman jälkeen. Enkä juuri tiedä muitakaan, jotka olisi olleet. Eipä ollut isoäitinikään, hän kävi töissä koko ikänsä. Asuttiin keskisuuressa kaupungissa, mummo asui Helsingissä. Eli en tosiaan usko, että kotiäitiys olisi Suomessa ollut koskaan kovin yleistä. Maatalousyrittäjiä ei lasketa, heillä on työ ja yritystoiminta siellä kotona.

Päivämäärä:   7.7.25 12:43:27

^^
60-luvulla paljon nykyistä isompi osa asui maalla. Joka talossa oli muutama elikko. Naiset hoitivat lehmät, lampaat ja siat, ja lypsivät. Mies huolehti hevosesta (joka useimmiten kökötti tallissaan yksinään). Lapsia mies saattoi katsoa juuri sen verran, että nainen pääsi lypsylle - muuten mies ei osallistunut lastenhoitoon. Monessa talossa asuivat lisäksi miehen vanhemmat, jotka kunnostaan riippuen joko auttelivat vähän tai olivat naisen hoidettavina.

Lähettäjä: Hnmmnn 
Päivämäärä:   7.7.25 12:50:08

Ehkä tulen tosi köyhästä suvusta, vaikka meillä kaikki ovat ties kuinka monta sukupolvea käyneet ylioppilaiksi ja yliopiston, mutta kaikki suvun naiset ovat tehneet aina töitä. Nekin, jotka eivät ole käyneet yliopistoa, ovat olleet omalla maatillalla töissä (ilman palvelusväkeä) tai vaikka sitten ihan vain ompelijoita. Itse en tiedä ketään, joka olisi kotiäiti. Toki kavereilla oli 2000-luvulla joillakin vanhempia, jotka eivät olleet töissä, mutta he olivat työttömiä tai elelivät muuten tuilla.

Lähettäjä: 8876655 
Päivämäärä:   7.7.25 12:51:06

Lopettakaa jo muistelot, aloittaja halusi tietää onko NYKYÄÄN kotiäitejä? Kaikki tietää että joskus ennen on ollut.

Lähettäjä: N63 
Päivämäärä:   7.7.25 13:00:19

Olen 60-luvun lapsi maaseudulta. Molemmat mummoni olivat töissä, samoin äitini, hyvissä ammateissa. Kävivät melko kaukana töissä omilla autoillaan. Ei ollut ”elikoita” meillä, eli niitä eivät hoitaneet.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   7.7.25 13:10:21

Olin jonkun vuoden ja tunnen muitakin. Heillä se johtuu siitä, että on paljon rahaa eikä siksi kiinnosta myydä vapaa-aikaansa, meillä oli käytännön syyt.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   7.7.25 13:13:22

Naapurissa asuu kotirouva, lapset muuttaneet jo nuorinta (19v) lukuunottamatta pois. Koskaan ei ole palkkatöissä ollut, hoitaa kotiaan kyllä intohimoisesti. Varmasti laatii ruokalistat viikoksi ja hommaa tarkkaan ainesosat ym. Harrastuksina myynyt tupperia, party liteä, oriflamea. Nyt huolehtii kahta mökkiä myös, lapset perheineen saa käyttää niitä.
Kaikki tuntuvat olevan tyytyväisiä

Lähettäjä: Toivon että ei 
Päivämäärä:   7.7.25 13:30:00

Enpä tiedä miksi minut jaoteltaisiin
Olen ollut maanviljelijän vaimona 80- luvulta saakka. Hoidin kodin ja lapset. Siinä sivussa hoidin eläimiäkin pienimuotoisesti. Aina olen auttanut myös metsähommissa ja pellolla kun on tarvittu. Kyllähän maatalossa aina tekemistä riittää.
En olisi edes voinut työttömäksi heittäytyä koska mieheni oli yrittäjä.
Myöhemmin tein puutarhurin töitäkin mutta matkat täältä töihin ovat vähintään 50- 100 kilsaa niin bensoihin kului aika tavalla ja omaa autoa olisi pitänyt käyttää työssäkin.
En vaan jaksanut sitä ja sitä kummallista ikärasismia jota yli 50- vuotiaisiin harjoitetaan.
Nykyisin olen ns.pojallani töissä täällä maatilalla jotta saan eläkkeen joskus jonkinlaisen.
Yrittäjäpuoliso on jo eläkkeellä ja näin ollen minun eläkkeeni pieneni pelkkänä työntekijänä. Näin se menee eikä sitä silloin nuorena oikein ajatellut edes. Olisi kannattanut maksaa eläkettä rahastoon ehdottomasti koska olen niin paljon nuorempi.
Ihmettelen todella jos joku nykyaikana olisi pelkkä kotiäiti maatalossa tai muuallakaan, eikä ajattelisi eläkettään,kai maailma on muuttunut niin paljon.

Päivämäärä:   7.7.25 13:33:11

Minä. Mies tienaa sen verran hyvin että säästöönkin jää, vaikka elättää koko perhettä. On esimies asemassa isossa yrityksessä. Työ on jo sen verran stressavaa että on aika väsynyt kun tulee kotiin ja tekee pitkiä päiviä. Meidän talo näyttäisi ihan sekasorrolta jos en olisi kotona. Ei ole lopullinen mutta tällä menty 3v. Tiedän nopeasti ajateltuna ainakin 2 jotka samassa asemassa.

Lähettäjä: mies 
Päivämäärä:   7.7.25 15:26:25

Metti Forssell. Eikös sen ainut homma ole ottaa itsestään kuvia designerkamppeissa ja jakaa niitä kuvia somessa.
Siivooja hoitaa kodin ja lastenhoitaja lapset.

Lähettäjä: Jone 
Päivämäärä:   7.7.25 15:46:59

Onhan meillä eri uskontoihin kuuluvia naisia jotka tekevät muksuja sitä mukaa kun niitä siunaantuu. Kotiäideiksi kutsuisin. Ei kuulkaa oo ihan vainparin kolmen vuoden paussi 10 lapsen äidillä.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   7.7.25 15:50:43

Kaveri oli. Ihan heidän tietoisella päätöksellä mies elätti perhettä (yrittäjä) ja vaimo hoiti kodin ja lapset. Lapsia on 8, puolet toki jo aikuisia. Nuorin tätä nykyä n 10-11v. Töihin palasi kun kotihoidontuki loppui nuorimmalta, oli siis yli 20v kotona. Ne vähäiset koulutukset oli jo aikaa sitten vanhentuneet, ei edes olemassa enää ammatteja mihin oli valmistunut. Jäi nyt tekemään kunnalla avustavia tehtäviä päiväkodeissa ym. kun ei halua lähteä opiskelemaan enää yli 50 vuotiaana.

Päivämäärä:   7.7.25 16:03:07

Tiedän aika monta kotiäitiä ja muutaman naisen sekä yhden miehen jotka elävät toisen tuloilla.

Jos A. tienaa kuussa vaikka nettona 7000 euroa ja puoliso B. omassa kokopäivätyössään tienaa nettona 1500 euroa niin aika helposti koetaan järkevämmäksi että toinen ei käy ulkopuolisella töissä vaan vastaa kodin mukavuudesta tai jopa ei lainkaan.

Minä itse (nainen) tienasin aikanaan varsin hyvin ja elätin mieheni joka ei käynyt töissä. Kotona oli aina siistiä ja jääkaapissa herkkuruoat ja välipalat odottamassa ja lemmikkinikin olivat suorastaan priimahoidolla. Se oli aika mukavaa aikaa.

Päivämäärä:   7.7.25 16:13:15

Mä tiedän kolme naista, jotka tituleeraavat itseään kotiäidiksi.

Ja yhden, joka oli olevinaan sitä siihen asti, kun viimeinenkin kahdeksasta lapsesta muutti kotoa pois 17-vuotiaana.
Ja lapset kuudelle eri isälle.
Nykyään hän on kuuskymppinen hoiva-avustaja, ja kertoo edelleen toiveammatikseen kotiäiti.

Nuo kolme ensin mainittua ovat työni kautta "tuttuja". Lapsia 4-7, ja melkein kaikki eri miehille. Äideillä ei koulutusta. Tk:n viikottaisia asiakkaita ovat.
Ja sossun.

Lähettäjä: Taika 
Päivämäärä:   7.7.25 16:13:32

Minun mielestäni, jos toinen puoliso tekee uraa, niin toisen on syytä hoitaa koti + lapset. Ja toivottavasti asiasta on keskusteltu ja järjestetty kotiin jäävälle tulevaisuuden turvaa.

Päivämäärä:   7.7.25 16:19:39

Aamulehdessä oli kevättalvella juttu pariskunnasta, jonka mies on menestyvä yrittäjä ja vaimo kotirouva.
Heillä ei ole lapsia.
Vaimo on ihan virallisesti miehen yrityksessä töissä kotirouvana, ja saa siitä kuukausipalkkaa, jotta eläkettä kertyy.
Pitää kodin siistinä ja tekee ruokaa miehelle. Tekee siis kaikki kotityöt, mies ei tee kotona mitään.
Että voi se toimia noinkin.

Päivämäärä:   7.7.25 16:28:57

Ennen tyydyttiin siihen elintasoon mihin yhden palkka riitti. Enää ei haluta asua perheenä yksiössä.

Päivämäärä:   7.7.25 17:25:14

Kaverillani on viisi lasta eikä ole ollut ikinä elämässään palkkatyössä. Ei ole miestäkään maksamassa ollut vuosikausiin vaan elävät tuilla. Vaikuttavat hyvin onnellisilta ja reippaita, iloisia lapsia kaikki. Todella tervehenkistä kasvatusta, lasten ei tarvitse pelätä mitään kotonaan.

Kyllä hän on opiskellut omien kiinnostustensa mukaan vuosien mittaan paljonkin, mutta opinnot ovat kurssiluonteisia eikä hänellä ole ns. virallisia tutkintoja ollenkaan, vain peruskoulu käytynä. On aktiivinen vapaaehtoistoimija vanhemmuuteen liittyvissä yhdistyksissä sekä steinerkoulun toiminnassa.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   7.7.25 17:41:42

Mun kaveripiirissä on kaksi vähän vajaat viisikymppistä koti-isää. Molempien vaimot virkamiesuralla, mukulat nyt jo hetken olleet koulussa. Toinen näistä pesueista asuu ulkomailla, ja isä siellä pyöritti kuukausien pituiset koronasulkukotikoulut kyseisen maan kielellä, vaikkei itse ole sitä opiskellut. Oli kuulemma erään sortin kokemus.

Entisissä työkavereissa on ex-kotiäiti, pojat synty laman aikana ja kotiäitinä oli siihen asti, kun mies vaihtoi nuorempaan 2010-luvun puolivälissä. Ero ei ollut riitaisa ja vaimolle oli kerätty eläkettä. Omasta ammatistaan oli tietty tipahtanut kärryiltä, mutta alan toimistossa oli kumminkin hyötyä alan tuntevasta sihteeristä. Vaimolle jäi velaton talo ja miehelle mökki ja vene. Taisi olla onkin sortin dippainssi hän, olikohan väitellytkin.

Lähettäjä: akaks 
Päivämäärä:   7.7.25 17:41:54

En nyt täysin nykyajasta tiedä, mutta 10-vuotta sitten vielä oli tuttavapiirissä kotiäiti, jolle siis mies maksoi ihan eläkemaksujakin siitä että oli kotona. En tiedä, oliko tämä tyel, yle, vai vapaaehtoisia eläkevakuutuksia.

Mies tienasi hyvin ja asuivat osan ajasta ulkomailla, heillä oli kolme lasta. Tosin lapsien ollessa pieniä, ulkomailla oli myös aupair. Nyt molemmat ovat eläkkeellä ja lapsetkin aikuisia.

En näkisi mahdottomana, etteikö jossain päin tälläkin hetkellä olisi tälläisiä järjestelyjä, silloin kun rahasta ei ole pulaa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.7.25 18:00:21

No ei sillä yhden palkalla kyllä ennenkään eletty, lähinnä vaan pysyttiin hengissä, jos ei sitten ollut todella kovapalkkainen ammattilainen tai asiantuntija. Kulttuuri vaan oli toinen, ja sellaisia hyvin köyhiä perheitä joissa äiti kuitenkin hoiti vain kodin oli valtavan paljon enemmän.

Päivämäärä:   7.7.25 18:22:50

^
Kun vain yksi tienasi, elikot (unohdin mainita, että hyvin monella oli kanoja) ja perunamaa olivat tärkeät.

Ei tarvitse mennä kovin pitkälle taaksepäin, kun lapset kävivät koulua vain 12-vuotiksi, ja sitten menivät töihin. Piiaksi, rengiksi, paimeneksi, lastenhoitajaksi, karjakon apulaiseksi; ei jumala laiskoja ruoki.

Lähettäjä: Kotirouva 
Päivämäärä:   8.7.25 00:55:02

Työkaverini voisi periaatteessa laskea kotirouvaksi.

3 lasta, 2 vanhinta asuvat jo omillaan, nuorin lukiossa. On ollut normaalisti töissä aiemmin, mutta joitain vuosia sitten miehensä sai ison ylennyksen. On nykyään verolistoilla maakunnan 100 parhaiten tienaavan joukossa. Työkaveri lopetti silloinsen vakityönsä, oli muutaman vuoden kotiäitinä/rouvana, mutta kyllästyi peukaloiden pyörittelyyn.

Nykyisin ”harrastaa” työntekoa. On osa-aikaisena työntekijänä niin, että kuun vaihteessa on toisena viikkona töissä 2 päivää ja toisena 3 päivää. Sitten kun kuun vaihteen kiireet ovat ohi, hän ei töihin tule ennen kuin vasta seuraavassa kuun vaihteessa.

Sanoo itse, että mies maksaa kaiken, mutta tuolla 5pvä/kk työskentelyllä saa vaihtelua päiviinsä ja vähän omaa ”taskurahaa”, jolla voi ostaa jotain extraa itselleen tai kotona asuvalle lapselleen. Ei aina halua miehen tietävän, paljonko joku vaate tai kampaamokäynti on maksanut.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   8.7.25 02:24:37

Mun kaveri oli 10 v kotiäitinä, mutta tästä on kyllä aikaa kohta 40 vuotta. Kun nuorin meni kouluun, alkoi opiskelemaan. Se oli vielä ukolle ok, mutta kun valmistui ja sai työpaikan, tuli ero. Ukko olisi halunnut, että kaveri on vaan kotona.

Päivämäärä:   8.7.25 04:47:27

Jaa-a.... Olin koko ajan yrittäjä, kuten lapsen isäkin. Hoidin 4v asti kotona. Ja näin 20v myöhemmin ajattelen, että olisinpa hoitanut ihan sinne 7v saakka. Aikaa ei saa takaisin, mutta minkäs teet. Nyt tyttö 17v.

Lähettäjä: 60-luvulla syntyny 
Päivämäärä:   8.7.25 08:29:45

En millään miellä somettamista oikeaksi työksi. Kun tuossa mainittiin someura ja influensseri. Mun silmissä ne on huomionhakuisia someriippuvaisia reppanoita joilla on puhelin kasvanut käteen kiinni millä otetaan päivässä sen 500 selfietä.
*tirsk*

Päivämäärä:   8.7.25 08:44:51

Jos tyytyy vähään, ei tarvita ökytuloista puolisoa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.