Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Dalmatialainen

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   6.7.25 20:50:28

Olen jo muutaman vuoden halunnut dalmiksen, olisiko jollain kokemusta kyseisestä rodusta tallikoirana? Minulla on pari oma hevosta tallipaikalla, olisi ihanaa saada koira vapaana mukaan maastolenkeille ja muutenkin tallille pääsisi usein mukaan pyörimään.

Osaatteko suositella kenneliä josta kysellä ns seurakoiraa, en ole kiinnostunut näyttelyistä.

Re: Dalmatialainen

Lähettäjä: Eiy 
Päivämäärä:   6.7.25 22:30:59

Vetävät ihan hanat hevosten ohi miten sattuu. Todella rasittavaa kun yhtäkkiä kentän läpi syöksyy koira, ovat todella nopeita. Tykkäävät myös kelata ihmisten vierestä niin että helposti kaatuu jollet huomaa sen tulevan.

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   6.7.25 22:35:28

Pennun pitäisi olla kuulotestattu. Kuuroa pentua ei voi turvallisesti lenkittä vapaana.

Dalmatiankoirilla on erityinen geenivirhe, joka vaikuttaa virtsahapon aineenvaihduntaan. Virtsakivet on todella ikävä vaiva.

Dallut tekevät yleensä isoja pentueita. Pentueissa on varmasti mukana pari, jotka eivät ole ulkomuodollisesti niitä lupaavampia. Niillä on esim. liian vähän pilkkuja tai liikaa pilkkuja jne.

Etsi vastuullinen kasvattaja. Sellainen, joka tietää koiriensa geeniperimästä. On tukenasi...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.7.25 23:00:12

Onko susta eettistä ostaa rotukoira, jonka pentueisiin syntyy ajoittain kuuroja pentuja ainoastaan värin vuoksi? Ja nämä kuurot pennut sitten lopetetaan ennen luovutusikää.

Mun mielestä dalmatialainen on upea koira ja olisi luonteensa puolesta sopinut meille, mutta mä en olisi pystynyt elämään tämän kuurojen pentujen lopettamisen kanssa.

Lähettäjä: Roope 
Päivämäärä:   7.7.25 00:40:40

"LähettäjäEiy

Päivämäärä6.7.25 22:30:59

Vetävät ihan hanat hevosten ohi miten sattuu. Todella rasittavaa kun yhtäkkiä kentän läpi syöksyy koira, ovat todella nopeita. Tykkäävät myös kelata ihmisten vierestä niin että helposti kaatuu jollet huomaa sen tulevan."

Tämä. Dalmatialaiset eivät ole mitään rentoja hevosen perässä tai vierellä köpötteleviä söpöliinejä, vaan juoksevat täysillä pitkin metsiä puskat heiluen. Suosittelen jotain muuta rotua, jos maastoilukaveri on haussa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.7.25 02:44:11

Kuurous perustuu dallun väriin. Siitä vaan miettimään, miten eettistä on jalostaa rotua jossa ihaillaan ja vannotaan väriä, joka altistaa kuuroudelle. Plätta väriset (tasamustat korvat) eivät ole kuuroja, mutta niitä ei sitten saa jalostaa - helkatin eettistä rotukoira menoa..

Ja tosiaan. Kuurot pennut lopetetaan eikä niitä merkitä mihinkään.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   7.7.25 04:01:51

Koiranetissä on tulokset ja kyllä siellä kuurot ja kuulevat näkyvät listassa. Pennut sirutetaan ja rekisteröidään ennen BAER tutkimusta.
Jos virtsakivet haluaa välttää kannattaa kysyä kasvattajalta onko pentu LUA pohjainen. Aikanaan rotuun risteytettiin pointteria ja saatiin puuttuva geeni takaisin. Jo kiinnostaa niin täällä on hyvä artikkeli siitä https://www.aboensis.fi/lua
Lisättäköön ettei minulla ole enkä ole edes haaveillut dalmatialaisesta.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   7.7.25 08:00:30

Olen selvittänyt ja haluankin että koira on LUA ja kuulotestattu asianmukaisesti.
Kasvattajia on paljon ja haluaisinkin löytää sellaisen vastuullisen, siksipä kyselin täältä olisiko kokemuksia.

Olen avoin myös muille vaihtoehdoille, rhodesiankoiraa myös miettinyt mutta dalmiksiin kuitenkin aina päätynyt.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.7.25 08:23:48

Ja dalmiksesta sit lähtee karvaa ja PALJON ja se on sit sellasta tikkukarvaa

Itel ei oo dalmista, mut joskus oisko ollu yläasteaikoina, naapurissa asu perhe, jolla oli dalmis ja se karvanlähtö oli "hirveetä"

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.