Lähettäjä: Hippo
Päivämäärä: 6.7.25 17:26:17
Mutta sijoittaminen ei ole mitään ydinfysiikkaa tai avaruustiedettä, joten sitä ei pidä pelätä. Itse aloin aikoinaan ostamaan suoraan osakkeitta mm. Helsingin pörssistä. Ostin vanhoja ja vakaita yrityksiä, hyviä osingonmaksajia, niitä jotka minun mielestäni teki oikeita asioita sillä hetkellä ja tulevaisuutta silmällä pitäen. Todella tyytyväinen olen, että lähdin sijoittamaan, vaikka mitään syväanalyysejä en silloin, enkä oikeastaan nytkään osannut/osaa yrityksistä tehdä, vaan koetan miettiä maalaisjärjellä, että mikä menestyy tulevaisuudessa ja mikä ei.
Heitän muutaman esimerkkiyhtiön joita minulta löytyy mm:
Nordea
pankeilla kyky tehdä voitollista liiketoimintaa kaikissa ympäristöissä, myös nollakorkoaikoina. Erittäin hyvä osingonmaksaja ollut jo kauan ja uskon, että myös tulevaisuudessa. Ostin aikoinaan osaketta noin 9€ / kpl eli sijoitettuun pääomaan suhteutettuna osinko on minulla yli 10% vuodessa.
Fortum
Kärsi Venäjän hyökkäyssodasta paljon, mutta pikku hiljaa alkanut kurssi nousemaan ja valtionomisteinen yhtiö jakaa kivasti osinkoa. Ollut hyvä osingonmaksaja ja uskon, että sähkönkulutus kasvaa tulevaisuudessa ja se tietää voittoja myös Fortumille.
Telia
Vakaa ja hyvä osingonmaksaja jo kauan. Omat ongelmansa tälläkin, mutta nyt korjausliikkeitä tehty ja suunta parempaan. Ostin parilla eurolla / kpl, siihen suhteutettuna osinko pyörii vuosittain noin 10%. Hinta nyt reilun 3 euroa eli arvon nousuakin tullut..
Osinkoyhtiöt eivät niin paljoa heittele arvoltaan, mutta pitkäjänteinen sijoittaminen saa aikaiseksi sen, että alkaa samaan ihan kivaa palkanlisää, eläkkeenlisää, jopa joka kuukausi. Jotkut onnistuvat jopa jäämään työelämästä pois, mutta siihen vaaditaan jo aika tuhtia salkkua.
|