Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Te kenellä on näössä vain vähän vikaa, auttoiko

Lähettäjä: Silmälasit? 
Päivämäärä:   5.7.25 22:12:28

Minulla on ollut jo pidempään kuivat silmät, silmien ympäristöä särkee ja etenkin jos lukee paljon niin tekisi mieli vain laittaa silmät kiinni.

Kävin näöntarkastuksessa ja silmälääkärillä. Näköni oli kohtalaisen hyvä eikä mitään vikaa löytynyt, mutta suosittelivat kuitenkin silmälaseja ja sellaiset laitettiin tilaukseen. Nyt olen odottanut laseja malttamattomana josko ne auttaisivat silmiä pysymään viekeämpinä. Nyt aloin kuitenkin miettimään onko laseista kuitenkaan hyötyä näihin muihin ongelmiin kun näen ihan kohtuu hyvin ilmankin. Silmälaseihin tarvittiin linssit joissa on -0,75 ja -0,5 sekä kummassakin silmässä +1,5.
Eikö tuo ole ihan hyvä näkö viellä vaikka vähän korjausta tarvitaankin?

Kiinostaisi kuulla muiden kokemuksia joilla näkö ei ole ollut kovin huono, mutta silmät tuntuvat oireilevan. Oliko laseista hyötyä? Vai jatkuivatko oireet silti?
Varmaan muutama viikko vielä menee ennen kuin silmälasit tulevat eli ihan heti en pääse itse testaamaan onko niistä hyötyä vai ei.

Re: Te kenellä on näössä vain vähän vikaa, auttoiko

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   5.7.25 22:21:18

Ei ole kokemusta pienestä viasta, mutta mistä ihmeestä tilasit jos kestää noin kauan tulla??

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.7.25 22:22:51

No sit kun saat ne lasit niin se on vähän kuin laittaisi huonolaatuisen leffan hyvälle laadulle. Ihan eri katsella siis. Ja puistakin erottuu lehdet selkeästi.

Olisko mulla ollut ekat lasit jotain -0,25 ja -0,75. Pidin niitä lähinnä oppitunneilla ja autoa ajaessa. Nyt on -1,0 ja -1,5 eikä ilman laseja näe kyllä enää mitään.

Päivämäärä:   5.7.25 22:24:45

Synsamilta tilasin enkä tajunnut mitenkään vertailla toimitusaikoja. 3 viikkoa kuulemma kestää toimitus enkä jotenkin ajatellut, että se olisi poikkeuksellisen pitkä.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   5.7.25 22:26:33

Mulla on toisessa silmässä -0,5 ja toisessa tasan 0, mutta hajataittoa löytyy kohtalaisesti. Hankin lasit viime vuonna ja herranjestas sentään kun tienviitat näkee lukea jo ennen kuin on kohdalla... :D

Päivämäärä:   5.7.25 22:28:44

Ai juu, hajataittoa oli minulla myös, mutta en muista siitä tarkemmin oliko minkä veraan.

Lähettäjä: Ella 
Päivämäärä:   5.7.25 22:31:24

Kyllä!

Päivämäärä:   5.7.25 22:43:17

Mulla on toisessa silmässä -0.5 ja toisessa -0.75. Koen että lasit parantavat näköä merkittävästi ja maailma todellakin terävöityy kun laittaa lasit päähän. Sen jälkeen kun hommasin lasit ja huomasin mitä se hyvä näkö oikeasti on, niin ei olisi tullut mieleen enää esim. ajaa autoa ilman laseja.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   5.7.25 22:46:08

Koin silmälasit aivan turhana. Oli +0.25 ja +0.5. Nykyään 0 molemmissa silmissä.
En käyttänyt laseja kuin tietokoneella ja sitä kesti ehkä kuukauden. Totesin että aivan turha ostos, kun näen hyvin ilmankin. Saivat silloin siellä liikkeessä puhuttua ympäri että tarvin lasit.

Lähettäjä: q 
Päivämäärä:   5.7.25 22:47:13

Minä näen hyvin ilman laseja, käytän niitä pääasiassa töissä. Silmälaseihin päädyttiin sen takia, että silmät ovat keskenään vähän eri paria ja lasit tasapainottaa. Sen lisäksi korjaavat hajataittoa, herkkien silmien takia linsseissä on pieni sävytys. Lasit ovat auttaneet paljon. Ennen laseja kärsin usein päänsäryistä ja väsyneistä silmistä.

Lähettäjä: Sinttu 
Päivämäärä:   5.7.25 22:57:05

Minä olisin hakenut noilla vahvuuksilla Normalista tai Prismasta lukulasit. Ihan turhaa maksaa kalliista laseista, jos näössä ei ole juurikaan korjattavaa. Niillä olisit nähnyt onko hyötyä vai ei.

Päivämäärä:   5.7.25 23:08:48

Mä en tajunnut, että mulla on näössä vikaa. Vähän ihmettelin, miksi olin niin väsynyt päätepäivien jälkeen ja miksi päätä särki. Kävin sitten myös näöntarkastuksessa ja hommasin sitä myötä lasit. Päänsärky ja väsymys lakkasi heti.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   6.7.25 07:19:47

Hajataitto on pahempi kuin plus tai miinus. Sekin korjaantuu vähän noilla vahvuuksilla.
Minäkin vertaisin näkemisen laatua vähän kuin tv-kuva tavallisesta teräväpiirtoon. Ilmankin pärjää, mutta paremmin näkee. Varsinkin tarkassa näkemisessä ja autolla ajamisessa ovat hyvät.

Nyt sinulle tulee kalliit kaksitehot. Samaan tulokseen olisit voinut päästä ostamalla edulliset +1,5-lasit lähimmältä huoltoasemalta. Niissäkin on kyllä eroja.

Päivämäärä:   6.7.25 09:01:34

Eli siis sulla on jo tullut ikänäköä, kun plussaa laitettiin?

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   6.7.25 09:48:24

Lukulasit piti hommata 45 vuotiaana, kun ei tahtonut nähdä pikkutekstiä. Loppui myös päänsärky, kun ei tarvitse siristellä silmiä kuvia lukiessa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.7.25 10:13:15

Jos lähinäkö vaatii +1,5, niin todennäköisesti tarve laseille on varsinkin, jos teet töitä koneella tai esim. luet paljon. Kokemuksesta voin sanoa, että kaksitehojen lisäksi kannattaa hankkia myös ihan pelkät lähilasit. Kaksitehojen lähiominaisuudet ovat ainakin minulle liian huonot töiden tekemiseen tietokoneella.

Lähettäjä: Ei tyhmä sais olla 
Päivämäärä:   6.7.25 10:16:20

"LähettäjäSinttu

Päivämäärä5.7.25 22:57:05

Minä olisin hakenut noilla vahvuuksilla Normalista tai Prismasta lukulasit. Ihan turhaa maksaa kalliista laseista, jos näössä ei ole juurikaan korjattavaa. Niillä olisit nähnyt onko hyötyä vai ei."

Mitähän vittua tekee lukylaseilla eli pluslaseilla jos näissä on ongelma miinuspuolella eli kaukonäössä???

Lähettäjä: :( 
Päivämäärä:   6.7.25 10:19:34

En tiedä mutta ihan hirveetä kun yhtäkkiä näkö huononi! Mulla aina ollut hyvä näkö, ja sit yhtäkkiä huomasin etten enää nää niitä tuoteselosteiden minitekstiä tai tikkua sormesta D:

Nyt joudun jo koneesta vähän suurentamaan tekstiä että nään paremmin. Onko tää just sitä ikänäköä sit kun ei lähelle nää. Vajaa 50 ikää ja tuntuu et nyt parin vimpan vuoden aikana on alkanut vanheta ihan joka saralla... :(

Lähettäjä: Tähti 
Päivämäärä:   6.7.25 13:46:36

Minulla suurinpiirtein samanverran miinusta. Hankin lasit monta vuotta sitten, ne hajosivat enkä tullut hankkineeksi uusia, koska koen näkeväni ihan yhtä hyvin ilmankin.

Lähettäjä: Fkel 
Päivämäärä:   6.7.25 15:15:38

Minulla kesti joskus lasien saaminen 3 viikkoa kun hiomolla oli ruuhkaa. Silmäasemalta ostin.

Laseissa pienet vahvuudet ja ihan yhtä tyhjän kanssa. Käytän lähinnä imagolaseina mutta tarvetta niille ei ole kun ovat ihan paskat...

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.7.25 15:21:50

Sinttu, paitsi että niistä markettilaseista ei ole iloa jos on hajataittoa

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   6.7.25 15:23:17

Niin mulla on likinäköä eli miinusta vain vähän,mutta toisen silmän karsastus on sen verran paha, että vain lasit auttaa. Tuon likinäköisyyden kans voisin elää, mutta hajataitto on ongelma.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   6.7.25 15:39:07

Todellakin silmälasit auttaa.

Mulla tällaiset lukemat:

Voimakkuus (SF) Sfäärinen voimakkuus. + voimakkuus merkitsee kaukonäköisyyttä ja - voimakkuus likinäköisyyttä:
-0.50
-0.25

Sylinteri (CYL) Hajataittoisuuden eli astigmatismin korjauksen määrä:
-1.75
-1.75

Akseli (AX) Hajataittoisuuden korjauksen suunta asteina:
174
171

Eli hajataittoa on jonkin verran. Ilman laseja en ole kuin yöllä, mutta myös lenkillä pärjään kyllä ilman (en tykkää siitä kun lasit huurtuu, hiostaa, valuu varsinkin näin kesäaikaan lenkillä). Muuten pidän AINA laseja, koska on vaan niin paljon mukavampaa kun NÄKEE lukemansa tekstin heti, eikä tarvi siristellä. TV:n kuva muuttuu 100 kertaa terävämmäksi jne eikä kirjainten ääriviivat enää leviä hajataiton takia.

Eniten totuttelemista oli itse lasien pitämiseen eli siis peilikuvan tunnistamiseen. Alkuun pidin vain kotona ja yksin ollessa. Ihan vähitellen aloin tottua pitämään peilikuvaani niin, että pystyin laittamaan lasit myös ihmisten ilmoille. :D

Päivämäärä:   6.7.25 15:53:31

"Onko tää just sitä ikänäköä sit kun ei lähelle nää."

On

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.