Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kaksio, 1 aikuinen 2 lasta

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   5.7.25 18:23:11

Ero tulossa, kun mies kaikista pariterapioista sun muista toimenpiteistä huolimatta on epäluotettava. Tästä en jatka enempää.

Mun nettotulot ovat n 2200e kk. Ei muita tuloja. Lapsilisät kahdesta lapsesta saan. Kämppä todennäköisesti saadaan myytyä aika samaan hintaan kun mitä ollaan maksettu, sitä yhdessä lyhennetty vasta 40 tuhatta euroa. Välittäjien sun muiden jälkeen ei varmaan per nuppi paljon mitään jää. Ehkä sen verran että saisin jonkun auton kotteron ostetuksi. Päiväkoti-ikäiset lapset jotka jää mulle valtaosan ajasta. Isä kyllä jatkossakin kuvioissa. Hänellä netto vajaa tonnin parempi kun minulla.

Koen että vuokralle meno on varmaan ainoa vaihtoehto. Vuokrat kaksioissa 700-800e luokkaa ja luulen että se on maksimi mitä voin maksaa, jotta on varaa mahdollisen auton ylläpitoon ja lapsiin. Mitään säästöjä ei ole. En halua enää parisuhdetta kenenkään kanssa, joten en laita sen varaan että voisi joskus asua lasten kanssa tilavammin. Onko realistista ajatella että saisin lapset kasvatettua pienessä kodissa, kaksiossa? Pojat joutuvat jakamaan teineinäkin huoneen ja minä nukun olohuoneessa. Surkea ajatuskin, mutta tähän suhteeseen vaan en voi enää jäädä sen takia että kaikilla on omat makkarit ja tilaa. En keksi mistä myöskään saisin lisätuloja, työelämä verottaa nytkin voimia.

Vertaistukea asumismuodon suhteen?

Re: Kaksio, 1 aikuinen 2 lasta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.7.25 18:28:47

Hyvinhän pärjäätte,kun saat palkkatulon lisäksi lapsilisät ja elatusmaksut.

Lähettäjä: Pöö 
Päivämäärä:   5.7.25 18:45:45

Lähtisin kuitenkin katsomaan kolmiota. Nyky kansioihin ei saa makuuhuoneeseen kyllä kahta sänkyä ja esim. työpöytää.

Lähettäjä: Minimi 
Päivämäärä:   5.7.25 18:54:00

Kaksio riittää päiväkoti-ikäisten kanssa hyvin. Teini-ikään on vuosia aikaa, älä sure sitä vielä. Siihen mennessä ehtii moni asia muuttua, ja isompi asunto voi hyvinkin olla mahdollinen.

Koita löytää kaksio, missä on iso olohuone ja ehdottomasti erillinen keittiö. Et halua nukkua tiskipöydän vieressä! Sisusta olkkarin nurkkaan itsellesi kiva nukkumapaikka. Sermillä tai verhoilla saat hiukan yksityisyyttä. Myös joku hylly käy tilanjakajaksi, mutta vaatii tilavamman huoneen.

Itse asuin yhden lapsen kanssa vuosia kaksiossa. Korona-aika teki tiukkaa, kun molemmat oli kotona kaiken päivää. Muuten meni ihan kivasti, pikkukoululaisesta nuoreksi aikuiseksi.

Päivämäärä:   5.7.25 19:01:18

Etsi kaksio vanhemmasta talosta.
Halvempi vuokra ja isommat huoneet, keittiö omana huoneenaan eikä olohuoneen seinällä. Silloin oma sänkysi mahtuu olohuoneeseen.

Lasten kasvaessa jaat heidän huoneensa kerrossängyllä tähän tapaan https://www.meillakotona.fi/artikkelit/lastenhuoneesta-kahdeksi

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   5.7.25 19:05:09

Ja ei siitä niin kauan ole kun oli normaalia että lapsiperhe asui kaksiossa. Mulla on vielä 90- luvun alussa kolme kaveria asunut kaksiossa, yksi kaksionkokoisessa mummonmökissä. Yksi kavereista jakoi huoneen siskon, yksi veljen kanssa ja yhdellä koko nelihenkinen perhe nukkui samassa huoneessa.

Lähettäjä: NoName 
Päivämäärä:   5.7.25 19:15:54

Tässä 60-luvun vuokrakämpässä pieni kolmio n. 54 neliötä (keittokomero tosin mutta kaikki koneet mahtuu) n 800€ vesimaksuineen ja autopaikkoineen. Uusimaa, 30 km Helsingistä. Kiva ja rauhallinen kerrostalo, toki se auto on aika lailla välttämätön.
Että kyllä näitä pikku kolmioitakin löytyy. Eikä sulla noin pienten kanssa ole vielä mitään hätää.
Elämä muuttuu, sit katsotaan uudelleen tilanne.
Ehkä tossa tilanteessa ei kannata olla hirveen kranttu, kunhan pääsee irti ja uuteen elämään.

Päivämäärä:   5.7.25 19:15:58

Ihan hyvin riittää kaksio. Mutta myy asunto itse niin jää välittäjärahat itselle.

Lähettäjä: Viola 
Päivämäärä:   5.7.25 19:20:05

Osta kohtuuhintainen pieni 4h+k on mun neuvo.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.7.25 19:24:22

LähettäjäViola 

Päivämäärä5.7.25 19:20:05

Osta kohtuuhintainen pieni 4h+k on mun neuvo.

Näin minäkin tekisin.

Lähettäjä: ups 
Päivämäärä:   5.7.25 19:28:16

Äitini on muuttamassa 65 neliöiseen kaksioon, jossa pohja iso makkari ja olohuoneessa on syvennys, josta saisi hyvin yhden hengen makkarin lisäksi (sermi/kevytseinä), ilman että veisi yhtään käyttötilaa olohuoneesta. Vanha talo. Eli myös kaksiosta voi löytyä hyvä vaihtoehto

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   5.7.25 19:31:30

Oletat siis tulevaisuudessa olevasi lasten lähivanhempi, miksi?

Isä pystyisi paremmilla tuloillaan vuokraamaan/ostamaan isomman asunnon, eli muksuille omat huoneet. Silloin kun lapset on luonasi, mahtunevat samaan huoneeseen tai vaikka vuodesohvalle olkkariin.

Asut aika kalliilla seudulla, muuta vähän kauemmaksi. Saatat säästää 200 euro tai enemmänkin, tai saat samalla hinnalla isomman asunnon. Siis jos vain töitä löydät uudella paikkakunnalta, tai työmatka säilyy kohtuullisena.

Meillä lapsilla oli alle 2 vuoden ikäero, ja jossain vaiheessa tappelivat lähes jatkuvasti. Omat huoneet auttoi valtavasti kaikkien jaksamista.

Päivämäärä:   5.7.25 19:35:05

Pii: isä ei välttämättä halua olla lähivanhempi, vaikka taloudellisesti olisikin paremmat edellytykset,

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   5.7.25 19:42:48

Paremmin tulet ilman miestä pärjäämään ja elareita vaadit maksimit mitä irtoaa. Vähintään 300e per mukula. Kyllä lapseen 600e kk menee helposti.

Kaksio on ihan sopiva nyt alkuun. Omaa huonetta ja isompaa asuntoa katselette sitten myöhemmin rauhassa.

Päivämäärä:   5.7.25 20:52:49

Asunnon ostoa suosittelevat: miten se on mahdollista, jos säästöjä ei ole? Ja miten maksellaan lyhennyksiä ja kuluja kun ei kovin isoista tuloista ole kyse?

Lähettäjä: Sama 
Päivämäärä:   5.7.25 20:59:59

Joskus pohtinut mitä tekisin, jos ero tulisi ja tulisin samaan tulokseen kuin sinä aloittaja eli iso kaksio. Täällä myös kaksiot tuon hintaisia.

Tosin asutaan nytkin perheenä omakotitalo kolmiossa eli lapset jakavat nytkin huoneen joten tuskin huoneen jakaminen olisi järkytys.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   5.7.25 21:00:14

Pii, yeensä alle kouluikäsille lapsille se äiti on tärkeämpi kuin isä. Ja monelle isälle riittää kun lapset käy joka toinen vkl. Alottaja pärjää ihan hyvin kun saa elarit ja lapsilisät palkan päälle. Kannattaa etsiä kolmio suoraan. Vaikka vähän syrjemmästä. Jos isä saa nettona 3000e niin elarit voi olla sen 800e.

Lähettäjä: Pesto 
Päivämäärä:   5.7.25 21:04:05

Vanhemmissa kerrostaloissa on usein järkevä pohkaratkaisu ja enemmän tilaa suhteessa vuokraan kuin uudemmissa eli sellaista tosiaan kannattaa katsella. Kuten mainittua, niin erillinen keittiö on kyllä tällaisessa tilanteessa lähes pakollinen. Jos hyvin käy, niin voit löytää tilavan kaksion, jossa on sen mallinen ja sopivan kokoinen vaatehuone, että siitä saa muokattua nukkumasopen yhdelle. Mun 70-luvulla rakennettu kt-asunto on esim tällainen, että vaatehuoneeseen voisi mahtua 80-90 cm leveä sänky. Eli ainakin niin kauan kun lapset ovat pieniä, voisivat he nukkua varsinaisessa makuuhuoneessa ja sä voisit hyödyntää vaatehuonetta makuupaikkana.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.7.25 21:08:25

Kaverini asuu 48m2 kaksiossa kahden lapsensa kanssa. Ei ole pysyvä ratkaisu, mutta tällä hetkellä toimiva. Asunto on hänen oma, mutta ollut vuosia vuokrattuna.
Lapset alakouluikäisiä ja kun kasvavat niin myy tuon asunnon ja ostaa isomman.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   5.7.25 21:39:37

"Oletat siis tulevaisuudessa olevasi lasten lähivanhempi, miksi?"

Miten olisi kuule, että asiasta on lasten isän kanssa vaikka sovittu?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   5.7.25 21:42:13

Lasten kanssa ei kannata ihan minne vaan syrjään muuttaa. Nykyään on jo hyvin eritasoisia peruskouluja ja naapurustoja ja lapset on parempi pitää hyvässä seurassa. Etenkin kun ovat poikia.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.7.25 22:11:22

Me asuttiin vuosituhannen vaihteessa 48 neliön saunallisessa kaksiossa kahden pienen lapsen ja koiran kanssa. :D

Kunhan makkari on iso ja neliöt järkevästi, niin ainakin jonkin aikaa selviää.

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   5.7.25 22:32:43

??:lle, en usko, että asiasta on sovittu. Aloittaja on vasta eron kynnyksellä.

Ja jos on sovittu, olisiko kannattanut sopia toisin? Äidin rahkeet ei riitä. Ns. hyvällä alueella, nuo pojat joutuvat helposti ulkopuoliseksi ja ehkä kiusatuksi. Siellä muilla lapsilla on rahaa harrastaa, hankkia mieleisiä vaatteita ja varusteita jne. Näinhän tämän ei tulisi mennä, mutta todellisuudessa näin se usein menee.

Päivämäärä:   5.7.25 22:37:51

"LähettäjäNoName

Päivämäärä5.7.25 20:52:49

Asunnon ostoa suosittelevat: miten se on mahdollista, jos säästöjä ei ole? Ja miten maksellaan lyhennyksiä ja kuluja kun ei kovin isoista tuloista ole kyse?"

Kyllä lainaa voi saada ilman säästöjä. Tulee varmasti halvemmaksi ja pankki antaa tarvittaessa lyhennysvapaata toisin kuin vuokranantaja.

Päivämäärä:   5.7.25 22:46:31

Pii pikkuinen, sillä mitä sinä uskot ei ole merkitystä. Aloittaja kirjoittaa lasten jäävän hänelle.

Päivämäärä:   5.7.25 22:48:46

Pii: menetkö nyt vähän asioitten edelle? Aloittajahan sanoo isän olevan jatkossakin mukana kuvioissa, eli äiti ei yksin vastaa lasten kuluista. Elarit tulee joka tapauksessa, ja jos isällä on varaa ja kiinnostusta, niin voi niitten päälle maksaa lasten harrastuksia, vaikka lapset pääsääntöisesti asuisivatkin äidillään.

Toisaalta, aloittaja myös sanoo miehen olevan epäluotettava, mitä se sitten tässä tarkoittaakaan. Voi olla parasta suunnitella oma ja lasten tulevaisuus ilman miestä.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   5.7.25 23:08:46

Mitä sinä Pii nyt höpötät? Äiti kyllä pystyy lapsensa vaatettamaan ja huolehtimaan aivan hyvin. Vaikka kiusaamisesta paljon puhutaan niin suurin osa lapsista ei joudu kiusatuksi tai syrjityksi. Ei kaikki perheet ole rikkaita ja vaikka oiskin niin perus maukkaa niillä lapsilla. Eli perhettä tuntematta kirjotat täällä kaikkia typeryyksiä. Ethän sinä edes tiedä mille alueelle äiti aikoo lasten kans muuttaa. Mun lapsilla ei oo ollu merkkivaatteita, mitään harrastuksia ja pyörätki ollu halpoja eikä niitä oo ikinä siksi kiusattu.

Päivämäärä:   5.7.25 23:12:47

Pii//Mistä sinä vedät johtopäätöksen, että aloittaja on muuttamassa huonolle alueelle. Ihan tiedoksi että esim. Uudellamaalla kaupungeissa kuten Järvenpää, Kerava, Mäntsälä, kaksioiden hinnat pyörii noissa lukemissa ja ihan jokaisesta kaupungista löytyy mukavia alueita pahamaineisten alueiden lisäksi.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   5.7.25 23:13:03

Pii, tuollaista soopaako sinä lapsellesi opetat? Pelkkä asuinalue ja vaatteet eivät kerro perheestä tai lapsen luonteesta yhtään mitään. Tuollainen ajattelutapa on aivan _sairasta_, ja jos aikuinen selittää tuollaista, niin ei ihme, että lapset luulee, että mikään ei riitä.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   5.7.25 23:15:17

Alottaja saa minimissään 3000e kuussa rahaa kaikkineen. Vaikka vuokra ois 1000e niin jää vielä 2000e. Eli rahat riittää ihan hyvin.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   5.7.25 23:40:51

"
Ja jos on sovittu, olisiko kannattanut sopia toisin? Äidin rahkeet ei riitä. Ns. hyvällä alueella, nuo pojat joutuvat helposti ulkopuoliseksi ja ehkä kiusatuksi. Siellä muilla lapsilla on rahaa harrastaa, hankkia mieleisiä vaatteita ja varusteita jne. Näinhän tämän ei tulisi mennä, mutta todellisuudessa näin se usein menee."

Apua, mitä mä just luin. Toivottavasti tää Pii ei ole tosissaan. Sitten vielä ihmetellään miksi lapset kiusaa ja arvostelee vaatteiden yms perusteella kun ihan aikuiset suoltaa tuollaista syrjintää vieraista ihmisistä pelkän asuinympäristön ja vaatteiden perusteella.

Tiedoksi myös, että kyllä sillä isällä on edelleen se elatusvelvollisuus vaikka lapset asuisivat äidin kanssa. Niillä rahoilla voi sitten ostaa niitä viimeisen päälle merkkivaatteita ja kalliita harrastuksia.

Päivämäärä:   5.7.25 23:58:37

Meidän alueella on perheitä kaikista yhteiskuntaluokista ja lapset käy samaa koulua. Ei siellä ketään mistään vaatteista kiusata. Harmaat collegehousut on nuorilla muotia ja niitä saa tokmannilta kympillä. Piin lapset tulee kalliiksi kun pitää olla merkkivaatteet, kalliit harrastukset ja läskipyörät. Perheen autokin on varmaan uus Audi ettei vaan lapsia kiusata.

Lähettäjä: hepo 
Päivämäärä:   6.7.25 00:15:25

Aloittaja, ota huomioon, että tulet saamaan myös asumistukea. Sen avulla voisit varmaan vuokrata myös kolmion?

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   6.7.25 00:21:58

Hyvin mahdutte. Itse priorisoisin asunnon sijaintia, että elämä olisi mahdollisimman helppoa. Eli lähellä päiväkotia, mahdollisia tukiverkostoja, työpaikkaa, palveluja, jne. Ja ala kerätä puskuria. Jaksamista vaikeaan tilanteeseen.

Päivämäärä:   6.7.25 01:55:39

"Nykyään on jo hyvin eritasoisia peruskouluja ja naapurustoja ja lapset on parempi pitää hyvässä seurassa. Etenkin kun ovat poikia."

Tämä.
Ja se mitä ei ole vielä mainittu: Etsi asunto, jossa on erillinen wc. Niitä löytyy myös kaksioista ja asunnon käytettävyys on ihan toista luokkaa, kun vessassa käynti ei estä toisen perheenjäsenen suihkua, tai toisinpäin.

Päivämäärä:   6.7.25 07:56:25

Valtavasti viestejä, kiitos! En uskalla edes ajatella asunnon ostamista, en osaa rempata eikä ole ketään tuttua joka osaisi. Omassa asuessa on kustannuksia eri tavalla kun vuokralla.. Varmasti asiaa tutkailen jossain toisessa kohtaa vielä uudelleen, kun nään miten ja mihin rahat riittää kun olen yksin.

En todellakaan itse ole mitään olettamassa tai yksin päättämässä lasten lähivanhemmuudesta. Se on ollut yhteinen päätös. Eroa aletaan tehdä, siitä ei ole enää epävarmuutta. Mies itse kokee paremmaksi niin, että lapset ovat hänellä joka toinen viikonloppu ja lomilla jaetusti. Haluaa heitä kyllä nähdä viikottain, viedä puistoon tai muuta sellaista. Minulle se sopii enemmän kun hyvin. Mutta olisiko tosiaan mahdollista saada noin paljon elatustukea per lapsi? Olin omissa laskelmissa arvioinut että n 100e per lapsi. Uskon että isä kyllä on kiinnostunut osallistumaan lasten tuleviin harrastuskuluihin, pitää urheilua ja harrastamista tosi tärkeänä ja tiedän hänen haluavan hyvää lapsilleen.

En tiennyt myöskään että olisin oikeutettu asumistukeen, ajattelin että tulot olisi siihen liian suuret

Päivämäärä:   6.7.25 09:54:39

"En tiennyt myöskään että olisin oikeutettu asumistukeen, ajattelin että tulot olisi siihen liian suuret"

Voi ollakin, kun bruttotuloja ei ole kerrottu, mutta se selviää hakemalla sitten aikanaan.
Minimi elatusmsksu 2025 on melkein 200€/lapsi. Se nyt vähintään kannattaa sopia maksettaviksi.
Å

Päivämäärä:   6.7.25 10:14:05

nettotulot 2200 lapsilisät noin 200 tekee 2400, siihen sitten elarit 500-800€ niin ollaan 2900-3200€/kk pitäis pärjätä vaikka kolme huonetta vuokraat. Mies puree kynsiä yksiössä ja maksaa ex rouvan asumiset.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   6.7.25 11:54:28

Minimi elarit on 200e per lapsi ja noin isoilla tuloilla elarit on luultavasti 300 - 400 per lapsi. Asumistuki hakemuksessa tuloiksi huomioidaan vain äidin tulot ja asumistukea äiti tuskin saa. Mun tulot on 1350 netto ja asumistukea saan 530e kun vuokra on 860e. Alottaja varaa ajan lastenvalvojalle mahdollisimman pian, siellä lava laskee ne elarit. Isälle on varmasti suuri järkytys kuinka paljon ne elarit on mutta sille nyt ei mitään mahda. Alottaja voi katella kolmion, rahat kyllä siihen riittää vaikka vuokra ois sen 1000e. Lapsilisät kahdesta on 350e.

Lähettäjä: hepo 
Päivämäärä:   6.7.25 12:03:20

Asumistukea voi arvioida kelan asumistukilaskurilla, sitä on helppo käyttää. Tuloraja yhdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle esimerkiksi Helsingissä on reilu 3 300 euroa.

Päivämäärä:   6.7.25 12:25:38

Kiitos taas tosi paljon, laitoin hyviä vinkkejä muistilistaan ylös! Olisi mahdollisuudet varmaan tuohon kolmioonkin, jos elarit on noin suuret. Ja jep, tulee shokkina miehelle, mutta itse on kaiken aiheuttanut. Onneksi on vastuunsa kantavaa sorttia lasten suhteen. Nyt kun itse osaisin kerrankin olla kovempi eikä lapatossu enkä tyytyisi noihin minimielareihin. Siis en missään nimessä tarvitse maksimeita, mutta niin että se sitten oikeasti kattaa lasten elämän normaaleja kuluja.

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   6.7.25 12:26:35

R, missä on mainittu isän tulot?

Päivämäärä:   6.7.25 12:33:41

Tuolla aiemmin ketjussa on mainittu isän tulot, lue sieltä.

Lähettäjä: Jaajaa 
Päivämäärä:   6.7.25 12:36:26

Tässä ja nyt: Isän tulot mainittiin ylempänä, vajaa tonni nettona enemmän kuin aloittajalla.

Aloittaja, elarit ovat varmasti enemmän kuin 100 e/lapsi. Eihän tuollaisella summalla mitenkään kattaisi puolta lapsen kuluista (isompi asunto, vaatteet, ruokakulut, harrastukset aikanaan, vakuutukset ym.).

Hanki kolmio. Sinulle oma makuuhuone ja lapsille kerrossänky toiseen. Sitten jää vielä olohuone. Kun lapset kasvavat, sinä voit tarpeen vaatiessa nukkua olohuoneessa ja lapset saavat nuo omat huoneet. Siihen on kuitenkin niin paljon aikaa, että kaikkea voi tapahtua siinä välissä.

Päivämäärä:   6.7.25 12:36:44

"R, missä on mainittu isän tulot?"

Heti aloituksessa.

Lähettäjä: 2r4 
Päivämäärä:   6.7.25 13:14:49

Missä siperiassa R asuu kun saa asumistukea melkein vuokransa verran?

Mulla tulot 1400, vuokra 831 ja asumistuki 189e kun laskivat sitä 200 e:lla

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   6.7.25 13:24:23

"Nyt kun itse osaisin kerrankin olla kovempi eikä lapatossu enkä tyytyisi noihin minimielareihin. Siis en missään nimessä tarvitse maksimeita,"

Ei ne elarit sinulle ole, vaan lapsillesi. Että ihan nyt olet tässä lastesi elämänlaatua järjestelemässä, pidä se mielessä.

Päivämäärä:   6.7.25 13:52:27

Tavis, olen pahoillani jos tekstini vaikutti siltä että olen elareiden perässä rakentamassa omaa elämääni.

Nimenomaan lapsille haluaisin parasta ja koen surua että ydinperhe hajoaa sekä heidän elämänlaatunsa samalla laskee myös esim asuinpaikan osalta. Tällä nykyisellä alueella olisi ollut hyvä, pieni koulu ja ihanat leikkiympäristöt. Nyt meitä kutsuu todennäköisimmin keskusta tai sen liepeet, jättimäiset ala- ja yläkoulut. Nykyisellä asuinalueella ei ole vuokra-asuntoja/ edullisia kerrostaloasuntoja tai rivareita jonka ostaa.
Ulkoilu ympäristöt ei läheskään niin turvalliset kun täällä lintukodossa. Lapsille haluan tarjota niin hyvää kun voin ja siinä ne elarit auttaa. Ei tarvitse olla isoa taloa, kalliita harrastuksia, tai merkkivaatteita. Mutta kun olisi edes siedettävästi tilaa asua, lapsilla ehjät vaatteet ja terveellistä ruokaa pöydässä niin se riittää. Tosi iso plussa jos molemmille pystyttäisiin kustantamaan edes yksi harrastus.

Päivämäärä:   6.7.25 14:04:34

Kappas, lapsilisiin saa ton yksinhuoltajakorotuksen, silloin kahdesta noin 350€/kk
Miten tuo yksinhuoltajuus määritellään, jos lapset joka toinen viikonloppu isällä. Ihan vaan kysyn kun välillä melkoisia pykäläviidakoita.

Eli jos nettotulot 2200+350 lapsilisät ja elarit 300/lapsi eli 600€ niin rahaa kuussa 3150€

Ottasin talosta rahat ja marssisin pankkiin kysymään lainaa asuntoon.

Päivämäärä:   6.7.25 14:13:18

Paljon lasten päiväkotimaksut on? Siinäkin varmaa eroa yksinhuoltajalla.

Mistä päin suomea ap on etsimässä asuntoa, sekin vaikuttaa kannattaako ostaa vai muuttaa vuokralle.
Entä jos alussa muuttaisit siihen halpaan kaksioon, lapset alle kouluikäsiä niin pärjää varmaan samassa huoneessa. Voisit pienemmän vuokran takia saada säästettyä vähän rahaa pahan päivän varalle ja katsoa miten asiat lähtee rullaamaan, todelliset kuukausikulut selviää paremmin kun pelkällä paperilla miettien.
400€ säästö kuukaudessa tekee 4800€ vuodessa. Pari kolme vuotta silleen niin on vähän pohjakassaa.

Päivämäärä:   6.7.25 14:31:34

Yh lisä maksetaan kun vanhemmat asuu eri osoitteissa. Meilläkin on yhteishuoltajuus mutta lapset asuu minun kans ja käyvät isällä säännöllisesti, välillä ovat joka vkl. Lapsilisä kahdesta 346e.

Päivämäärä:   6.7.25 14:42:12

Mun asumistuki on 536 siksi kun olen kahden lapsen yh. Alottajan kannattaa etsiä kolmio mielusalta alueelta ja muuttaa sinne. Sitä tavaraa kuitenkin lapsiperheessä on niin on ihan kiva äidin nukkua omassa huoneessa jossa ei ole lasten leluja. Oma siisti huone jossa rauhoittua, pois kaiken rojun ja lelun keskeltä. Ja isälle kannattaa etukäteen puhua elareista ja mitä summia ne on ettei sitten järkyty siellä lasten valvojalla että joutuu maksamaan elareita 600-800e. Minä muutin 4 ja 2 vuotiaiden kans kolmioon kun ero tuli ja kyllä sitä tilaa lasten kans tarvii, varsinkin sen oman tilan. Kaksiossa loppuu kaappi tilakin kesken kun on vaatteet 4 vuodenajalle. Eniten lapset pienenä leikki olohuoneessa missä äitikin on. Kannattaa etsiä kolmio missä keittiö ja olohuone on yhtä tilaa tai ainakin on näköyhteys.

Päivämäärä:   6.7.25 15:29:37

Saat vähän osviittaa elareista, kun syötät teidän tiedot elatusapulaskuriin. Netistä löytyy.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   6.7.25 15:51:49

En toki tiedä yhtään missä asut ja mikä on työtilanne, mutta kannattaa oikeasti harkita, onko se vuokralla asuminen järkevä vaihtoehto pitkällä tähtäimellä.

Pienemmiltä kyliltä löytää hyväkuntoisia kerros-, rivitalo- ja jopa omakotitaloja todella edullisesti. Itse maksan 70te omakotitalolainaa pois 360e/kk. Tässä on jatkuvasti lähettyvillä myynnissä asuntoja 20 000 - 75 000 eurolla, ja siksi, että on muuttotappio-liitoskunta. Auto pitäisi olla joka tapauksessa (ilmeisesti myös sinulla), niin asuinpaikan valitseminen kalliimmalta alueelta ei hyödytä yhtään.

Jos maksat vuokraa 800e/kk --> vuodessa 9600e --> 10 vuodessa 96 000e.

Jos saat "pitää lainasi" (mahdollista, kun säännöllinen työ, kohtalaiset tulot, näyttöä onnistuneesta lainanmaksusta...), niin tuolla vuokratasolla sinulla olisi se asunto 10 vuoden päästä oma, eikä toiselle maksettu.

Kannattaa ainakin selvittää pankin kanssa. Jos ei nyt välittömästi ole voimavaroja, niin muuta hetkeksi vuokralle, ja ota sitten selvää. Käsiraha/vakuus jää talon myyntihinnasta. (Ei ne välittäjät niin kalliita ole.) Voit sopia pankin kanssa siis, että et kauppasummalla maksa lainaa pois, vaan hankit itsellesi asunnon.

Päivämäärä:   6.7.25 15:58:33

Tarkentaisin vielä, mitä on kulut "välittäjät sun muut"? Välittäjän provisio on usein 3-5% tietämillä. Jos esim. 4€ ja esim. 200te talo, niin se on 8000e = 4000e/nenä.

40 000e / 2 = 20 000 e/nenä
20 000e - 4000 = 16 000e
Kuluja voi toki tulla vielä erinäisistä asiakirjoista, kuntotarkastus puoliksi ynnä muuta, muutto. Ihmettelen, jos sinulle ei jää ainakin 14 000e varallisuutta. Hyvän auton saat jo 3000-5000e. Siitä jätä pesämunaa muutama tonni tilille äkillisiin tilanteisiin. 14 000 - 3000 - pesämuna 4000 = 7000e käsirahaa seuraavan asunnon ostoon.

Ole rohkea ja oikeasti neuvottele pankin kanssa! Älä nyt sössi talousasioitasi, kun olet lainaa jo maksanut noin hyvin pois ja tuloja kuitenkin on, ja valmis laina olemassa. Vuokralla oleminen on pelkästään oman rahan antamista toisten taskuihin, ellei vuokralla oloon ole oikeasti perusteltua syytä (kuten lyhytaikainen asuminen tai se, että lainaa ei yksinkertaisesti saa vaikkapa työtilanteen vuoksi).

Päivämäärä:   6.7.25 16:00:04

"Voit sopia pankin kanssa siis, että et kauppasummalla maksa lainaa pois, vaan hankit itsellesi asunnon."

Ja ajattelit jonkin pankin tällaiseen suostuvan? =D Mitähän tuollaiseen lainaan jäisi vakuudeksi, se seuraaville ostajille myyty talo vai? =D

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   6.7.25 16:51:52

Aloittajan kuvailu nykyisestä asuinpaikastaan kuulostaa siltä, että alueella kolmion käsiraha huitelee jossain sadan tonnin paremmalla puolen. Kyllä sitä hetken saa säästää. Ja muutenkin asunnon ostaminen kiireessä, kun nyt vaan joku on saatava, on tosi huono veto. Paljon parempi hetki vetää happea vuokraluukussa ja etsiä ajan kanssa kunnollista ostettavaa.

Päivämäärä:   6.7.25 17:01:43

"Ja ajattelit jonkin pankin tällaiseen suostuvan? =D Mitähän tuollaiseen lainaan jäisi vakuudeksi, se seuraaville ostajille myyty talo vai? =D"

Tämä on ihan yleinen käytäntö (ei aina, mutta onnistuu usein), jos on olemassa esimerkiksi panttikirjoja tai jos myyjä ostaa seuraavan talon. Jos talon hinta on esim. 160 000, aloittajalla alun perin 80 000te lainaa, josta maksanut jo 20 000e, eli lainaa jäljellä 60 000e. Aloittaja ostaisi esimerkiksi 70 000e asunnon. Ei pankki välttämättä vaadi maksamaan lainaa 1. takaisin ja sitten ottamaan lainaa 2., vaan laina 1 siirretään uuteen asuntoon, jolloin se toimii vakuutena.

Päivämäärä:   6.7.25 17:29:36

Aloittajan tilanteessa en vuokra -asumista aliarvostaisi. Nopea ratkaisu pois tilanteesta, kaikki hoituu vuokranantajan toimesta=monta stressitekijää pois.
Omalla kohdallani tärkein oli säilyttää pienten lasten ympäristö ja hoitopaikka samana. Niin paljon muita muutoksia lähellä, että yritin säilyttää sen minkä voin.
Kunhan tilanne kaikkien osapuolten kohdalla rauhoittuu, voi alkaa ajatella muita vaihtoehtoja.
Aloittaja pärjää oikein hyvin uudessa elämänvaiheessa. Anna rauha nyt.

Päivämäärä:   6.7.25 19:23:32

"Aloittajan kuvailu nykyisestä asuinpaikastaan kuulostaa siltä, että alueella kolmion käsiraha huitelee jossain sadan tonnin paremmalla puolen. Kyllä sitä hetken saa säästää. Ja muutenkin asunnon ostaminen kiireessä, kun nyt vaan joku on saatava, on tosi huono veto. Paljon parempi hetki vetää happea vuokraluukussa ja etsiä ajan kanssa kunnollista ostettavaa."

Ihan Espoosta/Vantaalta löytyy asiallisella alueella sijaitsevia kerrostalokolmioita 150000+€ hintaan, ei siinä mitään sadan tonnin omarahoitusosuuksia tarvita.

Päivämäärä:   6.7.25 19:33:56

En tietenkään tuomitse, jos asettuisi vaikka joksikin aikaa vuokralle, kun etsii omaa. (Enkä tuomitse, vaikka olisi vuokralla loppuiän - jokainen tekee oma valintansa.) Sinä aikana, kun oma on myynnissä, voisi etsiä ostettavaa asuntoa. Tämän hetken markkinatilanteessa moni asunto on jonkin aikaa myynnissä joka tapauksessa.

Jos taas aloittaja päätyisi nyt vuokralle, pankki maksattaa lainan pois. Jos vuoden päästä lähtisikin ostamaan uutta asuntoa, niin lainanhakuprosessi käydään uudelleen läpi, lainasta maksetaan uudet perustamiskulut ja niin edelleen.

Sanoisin, että kaikki päätökset on hyvä perustaa faktoihin. Esimerkiksi aloittajan ajatus on, ettei ole varaa omaan --> entäpä jos selvittäisi pankin kanssa, mihin on? Toinen aloittajan ajatus on, ettei osaa rempata. Suurin osa ihmisistä ei osaa! Moni osaa jotain pientä, mutta ei isoja. Asunnon voi hankkia rakenteiltaan hyväkuntoisena, ja jos jossakin elämänvaiheessa on remontin tarvetta, sen voi teetättää ammattilaisella.

Kannustaisin siis aloittajaa siihen, että pelko pois. :) Selvitä rauhassa faktat, rahatilanne, työt, pohdi mikä lapsille välttämätöntä ja hyvää, mikä itselle välttämätöntä ja hyvää. Tee päätökset selvitettyjen tosiasioiden ja oman tarpeen perusteella, älä sen perusteella, mikä pelottaa vähiten.

Päivämäärä:   6.7.25 20:28:49

Hyviä vinkkejä, kiitos niistä. Tällä hetkellä on jotenkin sellainen olo että tekisi mieli asua vuokralla lopun elämää. Mutta aloin miettiä, että miten vuokran sitten eläkeiässä maksan.. jos jotain eläkeikää edes ikinä on enää minun ikäiselleni tulossa. Meillä on nyt neliössä sähkö kesäaikaan mun puolikas 100e, oma lainan osuus vajaa 400e kk, vesilaskun puolikas 65e kk, lasten vakuutukset ja kotivakuutus joka toinen kk 115e. Mun oma vakuutus reilu 50e joka toinen kk. On toki siis muitakin kuluja, mutta tuskin saan omassa kolmiossa lyhennystä tuon halvemmalla. Nyt tuntuu että rahat ovat aina lopussa loppu kuusta, niin tämän tiukemmalle en pysty vetämään. Tai siis että sen lyhennyksen olisi oltava tuo 400-500e max. Toki jos elareita tulisi 300e per lapsi niin sitten voisi olla turvallisemmin mielin että raha riittää kattamaan lasten kulut, mut en tiedä kuinka shokkina tulee miehelle, tosi iso summa 600e kk. Mut on totta, että kyllä lapsien elättäminen maksaa paljon. Meillä jo nyt kohtuu hyvin syövät pojat kun liikkuvat niin paljon ja vaatetta tässä kohtaa joutuu ostamaan jatkuvasti.
Asutaan lähes muuttotappiokunnassa, kaupunki on elpynyt lähivuosina ja nyt tänne päin muuttaa porukkaa jonkin verran aiempaa enemmän. Asunnot selvästi halvempia kun Turussa tai Tampereella esimerkiksi.

Sekava selostus spekseistä. Niin ja pelottaa myös rivarin tai kerrostaloasunnon osto, miten tiedän ettei ne ole jotain tosi velkaisia pommeja tai että eläkeläisenä olen pulassa joidenkin yhtiön remppalainojen tai muiden kanssa. Ja silti joku rivari tuntuisi turvallisemmalta kun omakotitalon ostaminen

Päivämäärä:   6.7.25 20:49:04

Mieti nyt se alue missä kannattas ja missä haluat asua. Vuokraa sieltä kolmio ja ja sitten jossain vaiheessa mietit omaa asuntoa.

Päivämäärä:   6.7.25 21:26:28

Ja tuplaviivalle kiitos tuosta viestistä jossa erittelit selkeästi noita välittäjä juttuja! Kuvittelin että ovat paljon kalliimpia. Kyllä me tämä asunto välittäjän käsiin annetaan.

Teidän ansiosta nyt uskaltauduin kurkistamaan kaupungin rivitalo kolmioiden tarjontaa. En laittanut muuta vaatimusta kuin että kunto olisi ”hyvä”. Vain 5 asuntoa myynnissä. 4 niistä tosi vieraalla alueella, tosin en tiedä kuinka valikoiva nyt saa olla, mutta kai omistusasunnon kanssa saa olla valikoiva sijainnin suhteen? Yksi aivan täydellinen, mutta hintalappu 135 t.. kuulostaa ihan järkyltä hinnalta. Pankin lainalaskurilla laskin että lainaa irtoaisi kyllä tuon verran (laitoin nettotuloksi 2200e, lapsilisät korotuksella 300e, 600e elatusmaksut). Tosin oikeasti lapsilisää en tule saamaan koko laina-aikaa, mutta ison osan siitä kyllä. Lyhennys oli vajaa 600e. Melko vähäinen tarjonta tällä hetkellä. Kerrostaloasuntoja en katsonut, enkä rivarikaksioita. Tämä oli vaan tällainen tutkiskelu, olen aika varma että hetkeksi mennään vuokralle hengittelemään.

Päivämäärä:   6.7.25 22:36:27

Kun teet laskelmia, muista, että rivarissakin maksat yhtiövastiketta lainanlyhennyksen lisäksi. Omakotitalossa taas maksat ne samat kulut erikseen: kiinteistövero, lämmitys, jätemaksu.

Päivämäärä:   6.7.25 22:39:04

Meillä on selvästi tosi erilainen rahakäsitys mutta kommentoin silti. Hyväkuntoisesta rivarikolmiosta 135k on todella edullinen hinta ja tuloillasi täysin mahdollinen.

Päivämäärä:   7.7.25 14:18:57

Viola, en tajunnut edes laskea tuohon rivari kolmioon sitä että siinähän tulee lisänä vielä vastike. Eli vastike+lyhennys vähän vajaa 1000e. Tuntuu tosi hurjalta. Varmasti rivarin hinta on edullinen moneen muuhun paikkakunnan vastaavaan asuntoon verrattuna

Päivämäärä:   7.7.25 15:48:03

Itse en hätäpäissä lähtisi ostamaan yhtään mitään kotia vaan menisin vuokralle. Oman ostamisessa on kuitenkin aina riskinsä ja jos kaupunki kuitenkin vähän vieraampi niin ainakin itse haluaisin rauhassa käyttää aikaa siihen, että kodin ostaa hyvältä alueelta. Vuokralla asuessa kuitenkin aina voi muuttaa, jos alue ei miellytäkkään yms.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   7.7.25 16:00:28

Minusta kuulostaa että aloittaja nyt hätäilee vähän turhaan. Jos jo nettona saat 2200€ ja tähän päälle lapsilisät ja elatusmaksut, on kuukausitulot vähintään 2800€/kk.
Lisäksi nykyisen asunnon myynnistä jää rahaa auton ostoon ja muuttoon yms.

En ole varma sanoiko aloittaja missä asuu, mutta jos kaksioiden vuokrat on yli 700€/kk kuulostaa että sijainti on isomman kaupungin lähellä. Esim Keski-Uudellamaalla Kerava-Järvenpää alueella kaksiot on tuota hintaluokkaa.

Jos kuitenkin tarvitsee auton, voi hyvin muuttaa vähän kauemmas keskustasta, niin vuokrien hinnat rippui yleensä heti tai vaihtoehtoisesti muuttaa esim 70-luvun asuinalueelle, jossa asuntojen koot on isompia vuokrien pysyessä samana kuin keskustan ehkä uudemmissa asunnoissa.

Noilla tuloilla en näe mitään ongelmaa siinä, etteikö aloittaja voisi maksaa lähemmäs 1000€/kk asumisesta. Eli voisi asua vuokralla kolmiossakin. Toki vähän on tingittävä asioista, mutta pitäisi riittää silti ihan hyvin.

Eikö asuntoa kannata miettiä liian pitkälle, aina voi muuttaa jos tarpeet myöhemmin muuttuu. Se elämän tilannekin ehtii muuttua vuosien varrella.

Itse näen vuokralle muuttamisen hyvänä vaihtoehtona, koska sitten saa aikaa miettiä mitä haluaa jatkossa rehdä ja missä asua ja mihin on varaa. En ostaisi hätiköiden halpaa asuntoa, siinä on enemmän riskejä, jos esim asunnossa tulee remontteja tai asuinalue on huono ja siksi asunto vaikea myydä myöhemmin.

Päivämäärä:   7.7.25 16:57:02

Ymmärtääkseni pankit katsovat lapset kulueräksi joka vähentää kuukausituloja aika paljon. Tilanteet muuttuu elämässä aika nopeasti, kuten aloittajakin on pyöräyttänyt lapsen, tuskin silloin mietti eroa, nyt jokunen vuosi vasta mennyt ja tilanne tämä. Suosittelen aluksi muuttamaan edulliseen pieneen vuokra-asuntoon, elämä järjestykseen, selviää ne todelliset tulot ja menot, kun ei niistä nyt oikein tarkkuutta ole. Samoin voi tulla yllätyksenä monia menoja. Lapset mahtuu siihen yhteen huoneeseen ja sinä sinne olkkariin. Katsot miten elämä etenee ja mitä haluat ja mihin on rahkeita. Kun lapset menee kouluun etsi se paikka jossa oletat asuvasi pitkään. Hitaasti hyvä tulee. Eron hetkellä ei kaikkea osaa huomioida.

Lähettäjä: tipi 
Päivämäärä:   7.7.25 17:20:53

Kannattaa myös huomioida että omistusasuntoon ei saa enää asumistukea.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.