Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Maksatko hevosen vuokrauksesta jos

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.7.25 16:21:31

Maksatko/maksaisitko hevosen vuokrauksesta jos lisäksi pitää tehdä kaikki tallityöt?

Re: Maksatko hevosen vuokrauksesta jos

Lähettäjä: iivari 
Päivämäärä:   5.7.25 16:31:12

Onko 1 vai 10 heppaa.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   5.7.25 16:53:41

Mun edellisellä hevosella vuokraaja maksoi 10€/kerta tai 5€/kerta + tarhan siivous. Sai itse päättää milloin siivosi ja milloin ei.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   5.7.25 17:06:28

Jos kuuluu tallityöt, ruokinta, tarhasiivous, karsinansiivous maksaisin korkeintaan 10 €.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.7.25 17:07:44

Maksan 20e ja teen tallihommat vuokrahevoseni osalta:

- karsinan ja tarhan siivous
- heinien pussitus
- väkkärit kippoon

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   5.7.25 17:18:38

En.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   5.7.25 17:20:53

Niin että vuokraajan ei tarvi tehdä talli töitä ja jos maksaa niin ei tee talli töitä. Omistaja maksaa hevosen ostohinnan, kuukauden kaikki kulut ja ell maksut. Ja tekee vielä ne tallityötkin. Vuokraaja saa rusinat pullasta.

Päivämäärä:   5.7.25 17:32:52

Riippuu hyvin pitkälti hevosesta, paljonko maksaisin ja millä tavalla.

Lähettäjä: Kuukkeli 
Päivämäärä:   5.7.25 17:49:20

Mun vuokraaja maksaa 20€/kerta ilman tallihommia tai 15€/kerta ja tekee ne tallihommat, mitä itsekin teen aina käydessäni. Menee ihan linjassa sen kanssa, että vuokraaja maksaa sen päivän osuuden tallivuokrasta. Esim jos puolihoidolla vuokra on 450€ ja täysihoidolla 600€, niin päivähinta on sen 15/20.

Lähettäjä: Pöö 
Päivämäärä:   5.7.25 18:10:37

Meidän vuokraaja maksaa 20 €/kerta ja karsinan siivous ja ruokien laitto kuuluu. Samalla tallilla tallikaverin hevosen vuokraaja maksaa 35 €/kerta, eikä tee tallihommia. Molemmat hevoset osaavia ja tallilla on maneesi. Meillä päin aika yleinen hinnoittelu.

Päivämäärä:   5.7.25 18:12:45

Maksaisin jonkun pikkusumman, esim. 5 e.

Päivämäärä:   5.7.25 19:11:03

”Vuokraaja saa rusinat pullasta.” Sehän on vähän se idea. Myy hevosesi ja ryhdy vuokraamaan jos hevosen omistaminen näyttäytyy sinulle pelkkänä riesana.

Lähettäjä: Sissi 
Päivämäärä:   5.7.25 19:19:21

Niin että vuokraajan ei tarvi tehdä talli töitä ja jos maksaa niin ei tee talli töitä. Omistaja maksaa hevosen ostohinnan, kuukauden kaikki kulut ja ell maksut. Ja tekee vielä ne tallityötkin. Vuokraaja saa rusinat pullasta.

Tätä asennetta aina vähän ihmettelen omistajissa. Omistajahan sen vuokraajan päättää ottaa. Ja kyllä, omistaja vastaa rahallisesti hevosesta. Mutta omaa myös vastuun ja päätäntävallan siitä hevosesta edelleen. Se omistajan sana on laki. Mutta hän myös sen vuokraajan päättää ottaa syystä x ja sitten itketään kun vuokraaja saa rusinat pullasta. Joo vuokraajalla on hevonen jolla ratsastaa mutta siihen se sitten loppuukin, omistaja vastaa kaikesta.
Ja ei, en todellakaan tarkoita että vuokraajalla tulisi olla mitään päätäntävaltaa hevosesta kun joku siihen kuitenkin tarttuu.

Päivämäärä:   5.7.25 19:20:38

En maksa työnteosta asiakkaana.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.7.25 19:24:36

Jos vuokraan hevosta, niin maksan vuokran siitä hevosesta. En siitä että teen tallitöitä.

Päivämäärä:   5.7.25 19:26:08

Samaa mieltä Sissin ja muiden kanssa. Sitä hevosta ei ole kenenkään pakko omistaa, se on aivan mieletön etuoikeus kyetä nykypäivänä ostamaan ja ylläpitämään. Jos haluaa vuokraajan, voi vapaasti asettaa vuokraukselle juuri ne ehdot ja hinnan kun haluaa, mutta jos ei niillä ehdoilla nappaa niin se on voi voi.

Päivämäärä:   5.7.25 19:28:19

Ja itse muuten ihan mielellään tekisin tallitöitä vaikka maksaisinkin sen parikymppiä (jos talli järkevästi järjestetty ja varusteltu ja hevonen ja omistaja kivoja). Koska tykkään tehdä, ja en ole ammattilainen. Mutta H:lle en ryhtyisi vuokraajaksi.

Päivämäärä:   5.7.25 19:37:26

Siis ei mulla mitään hevosta ole. Mutta jos vuokraisin niin maksaisin hevosesta sen koulutustason mukaan JA tekisin ne tallitytöt mitä sille päivälle kuuluu. Moni vuokraaja on sitä mieltä että jos maksaa vuokraamisesta niin talli töitä ei sillon tarvi tehdä. Mielestäni vuokraajalle kuitenkin kuuluu ne tallitytöt ihan samanlain ku omustajallekkin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.7.25 19:42:47

"Niin että vuokraajan ei tarvi tehdä talli töitä ja jos maksaa niin ei tee talli töitä. Omistaja maksaa hevosen ostohinnan, kuukauden kaikki kulut ja ell maksut. Ja tekee vielä ne tallityötkin. Vuokraaja saa rusinat pullasta."

Meinaat, että omistajat yleensä ihan vain hyvää hyvyyttään vuokraavat hevostaan? Kyllä siinä useimmilla on takana se ajatus, että saa itse vapaapäivän tallilta. Se hevonen otetaan itselle, mutta silti joskus voi tarvita tai haluta niitä vapaitakin ja silloin voi olla vaihtoehtona ottaa vuokraaja. Mietipä, että koiran lenkityksestä ei kukaan maksaisi omistajalle, vaan yleensä sille lenkittäjälle tai hoitajalle maksetaan... (Vuokraaja ei saa pelkkiä rusinoita pullasta, koska omistaja itse saa ne rusinat myös, silloin kun ehtii ja haluaa. Vuokraaja auttaa silloin, kun omistaja ei itse ehdi/kykene. Omistaja saa tehdä hevosensa kanssa mitä haluaa, mutta vuokraaja tekee tasan niillä ehdoilla, jotka omistaja antaa.)

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   5.7.25 19:44:23

Kyllä maksan.

Päivämäärä:   5.7.25 19:59:56

En maksaisi. Se on joko tai, tallityöt tai maksu. Väkirehut voin laittaa turpoamaan tai muuten valmiiksi vaikka maksaisin, mutta en todellakaan maksa siitä, että pääsen lappaamaan paskaa.

Päivämäärä:   5.7.25 20:39:41

Kun ne tallihommat ei välttämättä riitä maksuksi, jos hevonen ja fasiliteetit on hyvät.

Mutta sehän on ihan sopimuskysymys. Jos löytyy joku, jonka kanssa sopia.

Lähettäjä: älkn 
Päivämäärä:   5.7.25 21:39:24

Mun hevosen vuokra on 35e. Hevonen on täysihoitotallilla, joten mitään ihme "tallitöitä" ei ole. Iltaruuat pitää laittaa itse turpoamaan, sen vuokraaja tietenkin tekee vuokrapäivinään. Jos karsinassa paskakasa vuokraaja yleensä nostaa sen pois. Varusteet pitää hoitaa ja putsata joka kerta, satulahuopa jos kovin hikinen viedä pyykkikoriin.
En pitäisi näitä hirveänä vaivannäkönä.

Päivämäärä:   5.7.25 22:02:08

Nirppanokka joka ei viitti paskaa lappaa voi harrastaa keppihevosia. Elävät hevoset nimittäin pask antaa ja se karsina on pakko siivota hevosen hyvinvoinnin takia.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   5.7.25 23:28:56

Minä oon ihan ilmaseksi käyny yhdellä tallilla putsaa karsinoita ja annoin heinät hevosille ulos, siis ihan ilmaseksi, en saanu edes ratsastusta palkaksi. Mukavaa puuhailua ja kuntoilua.

Päivämäärä:   6.7.25 00:34:49

Mulla lähtis vuokraaja vaihtoon jos ei hakuaisi tehdä tallitöitä, koska vuokraaja on siksi että mun ei tartte itse tallilla käydä. Toki talli työt huomioitu hinnassa, mutta joutuu silti 15e maksamaan. Karsinan ja tarhan siivous kuuluu (ja karsinasta veden tsekkaus), muut pystyn tekemään edellisenä päivänä valmiiksi.

Päivämäärä:   6.7.25 00:50:52

Joo, maksaisin. Mielestäni yhden hevosen karsinan putsaus ja ruokien laitto kuuluu ihan perusjuttuihin. Tietty yleensä mitä kalliimpi tallipaikka niin sitä useammin nuo työt tehdään tallin puolesta, mutta jos puhutaan ns. keskihintaisesta vuokrauksesta eli 20-30e niin toki putsaan karsinan ja laitan ruoat. Eri asia sitten jos vuokra olisi huomattavasti korkeampi, silloin ihmettelisin että jos tämä on karsinapaikan päivähinta niin eikö tallityöt jo kuulu siihen.

Eli mielestäni hevosen sopiva vuokra on karsinapaikan päivävuokra ja ne samat työt mitä omistajakin tekisi. Vai kuinka moni haluaa että se omistaja tulee samaan aikaan talille putsaamaan sen karsinan ja laittamaan ruoat, kun vuokraaja ei halua sitä tehdä? Koska jonkunhan ne on tehtävä eikä kaikilta talleilta sitä saa ostopalveluna. Ja jos saa, se vaikuttaa tallipaikan hintaan mikä nostaa vuokrauksen hintaa.

Olen ennenkin kysynyt tällaisissa topiceissa joissa ihmiset kertovat että eivät varmasti laita tikkua ristiin jos maksavat hevosen vuokrasta, että miksi ette vuokraa ratsastuskoulun hevosta tunniksi omaan ratsastukseen? Kun ei kerta muu kuin ratsastus kiinnosta. Vai onko se noloa ja pitää olla yksäri että on cool?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   6.7.25 02:18:42

Mitä on "kaikki tallityöt"..?

Päivämäärä:   6.7.25 02:45:19

Ihan ihme tämä keskustelun taso taas täällä. Useimmilla talleilla ei todellakaan edes haluta että jokaikinen vuokraaja ja hoitaja ja kaverin kaveri siivoaa karsinoita/ tekee ”tallitöitä”. Siihen on työntekijät, systeemit ja ajankohta päivässä.
Jos karsinan siivous kuuluu diiliin, niin useimmille vuokraajille se ei ole ongelma, monille jopa mielekästä. Joku sen sijaan haluaa vain ratsastaa, ja jos tällaiselle löytyy diili niin miten se on pois yhtään keneltäkään?
Ei kenenkään ole pakko niitä hevosiaan vuokrata…

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   6.7.25 03:03:53

Riippuu diilistä.

Yksi diili oli, että putsasin yhden karsinan, laitoin iltaheinät yhdelle ja mössöt kolmelle, ei erillistä vuokraa. En aina edes ratsastanut ja omistaja tykkäsi, kun joku jaksoi talutella useamman kilometrin lenkkejä, kun hänellä ei ollut aikaa tai mahdollisuutta samaan. Joskus käytiin käyntimaastoja tms, fasiliteetit olivat alkeelliset.

Jos maksaisin 35 e kerralta, niin pitäisi olla jo maneesia, hyppäysmahdollisuuksia tms. Ja ei, en tekisi kuin pakolliset tai oman halun mukaan, eli hevosen hoito ennen ja jälkeen + varustehuolto. Ilmaisdiilillä jäin usein siivoamaan tarhoja yms ihan omaksi iloksi tai kannoin vesiä muillekin tallin hevosille yms.

Päivämäärä:   6.7.25 04:21:08

Ne missä tallityöt on kuulunut hommaan, hinta on ollut 0 e. Muuten olen päässyt vuokraamaan max. 20 e/kerta hinnalla.

Yhdellä tallilla oli muka että tallitöillä olisi saanut muka hintaa tiputettua. Vaikka vuokrasin vain yhtä hevosta, ne odotti että siivoan koko tarhan jossa oli 7 hevosta, silloin olisi saanut 5 e halvemmalla käydä. No ei siitä hommasta muutenkaan tullut mitään, ihme juttuja kokoajan tuli sääntöihin ja käytäntöihin lisää.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.7.25 08:59:20

Jos hevosen omistaja haluaa vapaapäivän = hän tarvitsee tekijän = hän maksaa työntekijälle

Jos vuokraaja haluaa ratsastaa = hän maksaa sopivan korvauksen omistajalle. Korvauksen määrä riippuvainen monesta asiasta.

Jos molempien tarpeet kohtaavat = vuokrahinta-korvaus työstä = summa joka maksetaan suuntaan tai toiseen riippuen kumpi on isompi tai päädytään 0e rahalliseen korvaukseen.

Keep it simple

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   6.7.25 09:48:10

. ja ...
Onko teistä ok, että vuokraushinta 50€/kerta ja ei tarvitse tehdä mitään tai 25€/kerta jos joutuu tekemään tallityöt. Tuolloinhan omistajan pitää kuitenkin tulla itse tallille työt tekemään tai maksaa jollekin muulle. Tuolla 50€ saa sitten leikkiä asiakasta.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   6.7.25 09:50:20

:): omistaja ottaa tietenkin sellaisen vuokralaisen joka hänelle järkevintä. Mikäli sellainen löytyy.

Lähettäjä: tiit 
Päivämäärä:   6.7.25 09:58:04

Tätä ketjua lukiessa olen jälleen kerran superkiitollinen omien hevosten vuokraajista. Kumpikin maksaa 20e/kerta ja siivoaa tarhan, laittaa ja antaa vellin, huoltaa varusteet ja tarvittaessa katsoo toisen hevoseni että sillä kaikki kunnossa, jos olen esim työreissussa. Voin luottaa siihen, että aina katsovat hevosen etua.

Näitä vuokraajia, jotka kokevat olevansa "asiakkaita", en päästäisi viittä metriä lähemmäs omia hevosiani. Menkää ratsastuskouluun.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   6.7.25 10:36:08

Olen maksanut ja lisäksi laittanut ruoat valmiiksi ohjeiden mukaan, sekä tietenkin siivonnut omat jälkeni, mukaanlukien hevosen varusteiden huolto tarvittaessa. Jos pitäisi karsina siivota lisäksi, niin sitten pitäisi miettiä, koska siellä missä olen ollut vuokraamassa se on kuulunut hevosen täysihoitosopimukseen. Sinällään yhden karsinan siivoaminen ei ole kovin iso juttu.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.7.25 10:46:18

:)
On omistajan asia, paljon hän vuokraa pyytää

Kyse on siitä, kuka tarvitsee ja mitä.
Jos minä tarvitsen hevoselleni hoitajan/ratsastajan, että saan vapaapäivän = minä olen tarvitseva osapuoli.
Jos haluan ratsastaa = minä olen tarvitseva osapuoli.

Jos omistaja haluaa vapaapäivän, eikä hänellä ole vuokralaista = hän maksaa jollekin hevosen hoitamisesta (tähän perustuvat täysihoitotallitkin)

Vuokrauksen ja ratsastuskoulun yleinen ero: toiseen maksetaan myös opetuksesta, toiseen siitä että saa ratsastaa.

Ja kyllä, on kokemusta monista eri skenaarioista, joissa raha on tai ei ole liikkunut johonkin suuntaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.