Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kamala kemikaalikuorma!

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   5.7.25 09:22:29

https://yle.fi/a/74-20171155

Jalkapallonpelaajat kärysivät dopingista ja syy löytyi saastuneesta pelialustasta.

Tiedän, että doping-testit on tosi herkkiä, mutta jos parin tunnin pelaaminen alustan päällä riittää siihen, että virtsasta löytyy haitta-aineita, niin miettikää, mitä kaikkea me laitetaankaan iholle ja suuhun joka päivä.

Onko täällä muita, joita hirvittää, millaisessa kemikaalikuormassa nykypäivän ihmiset eletään? Kaikenlaisia keinoaineita käytetään aivan surutta sisutuksessa, tekstiileissä, ruuanlaitossa, kosmetiikassa yms. Petivaatteita ostaessani huomasin, että palon- ja hyönteistenestokäsityelyitä mainostettiin hyvänä asiana, mutta itse en todellakaan halua nukkua sellaisissa kemikaaleissa. Säännöllisesti huomataan jälkikäteen erinäisistä asioista, että hupsista, tämä ei ollutkaan niin hyvä tai myrkkypitoisuudet olivatkin vähän suuremmat, mitä piti.

Ei ihme, että mm. syöpäsairauksia on jo nuoremmillakin enenevissä määrin.

Itse suosin luonnonmateriaaleja ja olen luopunut Teflon-pannun käytöstä, mutta mitenkään fanaattisesti en esim. muoveja välttele ja mahdotontahan se olisikin. Onko tämä sun ajatuksissa ja vaikuttaako esim. ostokäyttäytymiseesi?

Re: Kamala kemikaalikuorma!

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   5.7.25 09:48:09

Ei vaikuta - EU:ssa on maailman tiukimmat säädökset kemikaalien suhteen. Ymmärrän että allerginen tai iho-ongelmainen välttelee pitkiä ainesosaluetteloita ainakin jos ei iha tiedä, mille kaikelle on allerginen. Mutta oma ihoni on onneksi normaali, ei ole allergioita enkä koe mitään ongelmaa esimerkiksi mietojen hajusteiden käytöstä.

Itse asiassa "luonnonmukaisuus" on kosmetiikassa yksi isoimpia kusetuksia. Ensinnäkin luonnosta löytyy paljon haitallisia aineita ja myrkkyjä, joiden ei pitäisi koskaan päätyä ihmisen iholle tai elimistöön. Toiseksi esimerkiksi se luonnonmukainen säilöntä-aine voi pilaantua herkemmin kuin kemiallinen ja näin pilata koko tuotteen tai ylipäätään aiheuttaa huomattavasti enemmän iho-ärsytystä, kuin esimerkiksi erittäin hyvin siedetyt parabeenit.

Ylipäätään luotan tieteeseen ja paljon tutkittuihin, turvallisiksi todettuihin kemikaaleihin. Kaikki "alumiinit antiperspiranteissa aiheuttavat rintasyöpää" tai "siemenöljyt lisäävät tulehdusta elimistössä" ovat käytännössä tietyn ihmisryhmän ajamaa salaliittoteoriaa. Samat ihmiset saattavat kuitenkin ottaa vaikka aurinkoa, mikä _tutkitusti_ vanhentaa ihoa ja altistaa ihosyövälle. Mutta kun auringon haittavaikutuksista on tiedetty jo pitkään, niin siitä mesoaminen ei ole yhtä trendikästä :D

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   5.7.25 11:20:14

Vuoraa pipon foliolla, niin ei kemikaalit iske.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.7.25 12:12:52

Luontaistuotteiden yms. kannattaa tosiaan olla tarkkana. Ovat yleensä villimpi länsi kuin monet keinotekoiset/synteettiset tuotteet ihan jo tutkimuksen vähäisyydenkin vuoksi.

En ole itse asiassa juurikaan miettinyt kemikaalikuormaa, vaan ympäristösyistä kiinnostaisi vaihtaa esimerkiksi tekstiilejä ja kuukautissuojia kestävämpiin vaihtoehtoihin. Omalla kohdalla kemikaalikuormaa vähentää luultavasti eniten se, etten käytä juurikaan muuta kosmetiikkaa kuin shampoota, hoitoainetta, saippuaa ja aurinkorasvaa sekä erittäin harvoin joitakin muita rasvoja (lähinnä huulirasvaa tai perusvoidetta).

Päivämäärä:   5.7.25 12:20:16

"Itse asiassa "luonnonmukaisuus" on kosmetiikassa yksi isoimpia kusetuksia."

Tästä olen todellakin samaa mieltä! Mutta useissa tutkimuksissa esim. ne niin hyvin siedetyt parabeenit on yhdistetty mm. alentuneeseen lisääntymisterveyteen sekä miehillä että naisilla. Jotenkin me ei vain välitetä, kun seuraukset eivät näy kymmenessä tai kahdessakymmenessä vuodessa vaan pidemmällä ajanvälillä tai seuraavissa sukupolvissa.

Mä en juuri jaksa vältellä kemikaaleja (käytän meikkejä ja muuta kosmetiikkaa joka päivä yms. Ainoastaan suihkutettavia juttuja, esim. hyttyssprayta en mielelläni hengittele), vaan kauhistelen asiaa yhteiskunnallisella tasolla.

Juuri esim. töissä purettiin matot, jotka olivat vuosia päästäneet haitallisia aineita hengitysilmaan, mistä työkavereita oli sairastunutkin. Ihan täällä tutkitusti turvallisessa EU:ssa.

Lähettäjä: Kpl 
Päivämäärä:   5.7.25 13:02:15

Kyllä itse asiassa aika paljonkin teen juttuja tietyllä tapaa, tämän kemikaali- ja mikromuovijutun takia. Etenkin lasten tekstiilien ja muiden tarvikkeiden kanssa olen tarkka. Pesen kaikki mahdolliset tekstiilit ennen käyttöä, myös pehmolelut mahdollisuuksien mukaan. Valitsin vauvanvaunut osittain sen perusteella, mistä oli mitattu vähemmän kemikaaleja. Lapset käyttää vain lapsille tarkoitettuja ja hajusteettomia pesuaineita ja rasvoja. Meillä ei ole teflonpannuja, muovisia leikkuulautoja eikä muoviastioita, tuttipulloja lukuunottamatta.

Omia hiuksia en ole värjännyt sen jälkeen, kun aloin odottamaan ensimmäistä lasta. Meikkiä en oikeastaan käytä kuin juhlissa, muut kosmetiikkatuotteet ovat herkälle iholle tarkoitettuja.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   5.7.25 14:07:56

Kyllä noita tulee joissain määrin huomioitua, ilman laadun takia asun maaseudulla. Tosiaan meikit ja värjäämiset jätetty pois jne. Ei tässä ihan täysin ilman kemikaaleja ole helppo elää, mutta joissain asioissa tulee mietittyä missä helppo toteuttaa.

Lähettäjä: ***** 
Päivämäärä:   5.7.25 16:15:22

Hirvittää, ja eniten hirvittää nämä foliohattuhuutelijat.

Valitettavasti noilta kemikaaleilta ei nykypäivänä voi välttyä. Itse käytän mahdollisimman vähän mitään meikkejä, voiteita jne. Ostan kaiken mahdollisen hajuttomana ja myös siivousaineiden kanssa olen siirtynyt käyttämään myrkyttömämpiä vaihtoehtoja.

Lähettäjä: Kl 
Päivämäärä:   5.7.25 17:03:18

En muista lukua mutta oli iso määrä kemikaaleja mi etennin naiset saa vuoroksudessa elimistöön, pesuaineet, meikit,hajuvedet, deodorantit, hiuslakat, muotoilutuotteet

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.7.25 17:08:35

Maidossakin on Bovaer-jäämiä.

Päivämäärä:   5.7.25 17:55:28

luonnon kosmetiikka saaa mun ihon silmät jne räjähtään ja kuoriutuu pois ihan vereslihallee.
syy ei ole sen luonnonkormetiikan vaan ne säilöntäaineet. ne kun tarvii tujumpaa.
pari E koodia mitä yleisesti käytetään kaikessa pn mulle ihan kuolema.

kattokaapa pirhuuttaan vaikka luomu jotakin vs normituote.
se luomun määritelmä ja sallitut rajat on ihan kauheeta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.7.25 17:56:32

Miksi pitää meikata?

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   5.7.25 18:03:05

Värjäämättömät hiukset on olleet muotia nyt muutaman vuoden, mutta voihan senkin pistää kemikaalien piikkiin.

Päivämäärä:   5.7.25 18:13:11

"kattokaapa pirhuuttaan vaikka luomu jotakin vs normituote.
se luomun määritelmä ja sallitut rajat on ihan kauheeta."

Tarkentaisitko vähän? Mitä kauheeta luomun määritelmässä ja sallituissa rajoissa on? Mieluusti lähteen kera tietoa, sillä hämmentää, jos puhut nyt nimenomaan sertifioidusta luomusta etkä epämääräisemmistä luonnonkosmetiikasta tai luonnollisuudesta.

Päivämäärä:   5.7.25 21:24:50

^ Mä ihmettelin samaa kommenttia.

^^^ Mä meikkaan, koska kasvojeni iho on todella punainen ja katkenneita verisuonia on paljon. Näytän vanhalta patajuopolta ilman meikkivoidetta, enkä lähde mihinkään ilman.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.