Lähettäjä: Hilla
Päivämäärä: 4.7.25 13:09:40
Meidän taloomme kokoontuu molempien sisarukset perheineen, ja olen aika rutinoitunut kokkaaja isolle porukalle. Tykkään laittaa ruokaa, mutta koska ison porukan menekin arviointi on hankalaa, suosin semmoisia ruokia joita tulee samalla vaivalla iso määrä, jotka eivät vaadi pitkällisiä näpertelyjä tai joissa on suuri riski epäonnistua. Mitään yksi kyljys/ahvenfile/broilerinkoipi per ruokailija tms. juttuja emme myöskään harrasta, lähinnä koska itse olen kasvissyöjä enkä osaisikaan sellaisia tehdä enkä menekkiä laskea, varsinkaan isolle porukalle.
Mä teen aamupaloille yleensä Sikke Sumarin aamiaissämpylöitä, jotka ovat ihan sairaan hyviä ja ihan naurettavan helppoja tehdä: sekaan voi heittää kaikki kaapista löytyvät jauhopussien jämät ja taikina vain sekoitetaan edellisiltana lusikalla tms. ja jätetään viileään yöksi. Aamulla vaan nostelee esikuumennetulle pellille kahdella lusikalla kökköjä, heittää päälle jauhoja tai mannasuurimoita tai mitä vaan siemeniä ja paistaa korkeassa lämpötilassa. Pienellä vaivalla saa aamupalalle jotain spesiaalia ja aivan ihanan tuoksun. https://kotiliesi.fi/resepti/namasten-rapeakuoriset-aamusampylat/
Päivälliseksi tehdään kesällä usein hodareita. Menekki on helppo laskea, sen saa mukautettua vegaaneillekin ja makumaailmaa on helppo viedä mihin suuntaan vaan. Nyt meillä on ollut suosiossa Shanghai taco -tyyppiset hodarit.
Lounaaksi on perinteisesti ollut kasvissosekeitto jonkinlaisella twistillä. Huomenna, kun meillä on iso joukko syömässä, ajattelin tehdä yhdeksän litran kattilaan linssikeiton, johon laitan paitsi perunaa ja bataattia, myös intiahenkisiä mausteita ja kookosmaitoa ja lisäksi teen naanleipää. https://liemessa.fi/2019/01/pomminvarma-naanleipa/
Minulla on yleensä näinä viikonloppuina pakkasessa reilusti pakastepiirakoita, joista saa helposti tuhdimman välipalan tai juuri iltapalan. Ja hedelmiä on aina varastossa reilusti.
Kahvia, kauramaitoa, voita ja juustoa kuluu aina ihan älyttömästi. Ja makuvissyä, ja myös kuohuviiniä ja olutta.
|