Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lasten kirkumisnen ja riehuminen kaupassa?

Lähettäjä: Maamu 
Päivämäärä:   4.7.25 09:49:55

Kaupassa on kaikkien ihan pakko käydä, mutta nyt on ollut omassa lähikaupassa todella ärsyttävää käydä.

Ilmeisesti lomalaisia paljon liikkeellä ja siksi ruuhkaa.
Muutama pikkulapsiperhe todellakin aiheuttaa ihmetystä. Miksi lapsien annetaan sinkoilla ja kirkua/huutaa kaupassa? Se on todella epämiellyttävää muille, eikä mielestäni ollenkaan pakollista.

Ymmärrän pienen lapsen itkun, sille harvoin voi mitään.
Mutta tuollainen kirkumishuuto ja riehuminen kaupassa, miten sellaiseen voi ulkopuolinen puuttua, kun perheen vanhempia käytös ei tunnu häiritsevän?

Suuttuisitko melskaavien lastesi kanssa kaupassa ollessa, jos joku sanoisi sinulle esimerkiksi: "Anteeksi, voisitteko vähän hillitä menoa? Tässä on aika vaikea keskittyä.", jos sen sanoo rauhallisesti ja ilman syyttelyä.
Vai onko oikea valituksen osoite kaupan henkilökunnan kautta?

Olen muuttanut ostosaikani nyt kesällä aamuvarhaiselle, niin ärsyttää vähemmän.

Re: Lasten kirkumisnen ja riehuminen kaupassa?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   4.7.25 09:58:38

" "Anteeksi, voisitteko vähän hillitä menoa? Tässä on aika vaikea keskittyä.", jos sen sanoo rauhallisesti ja ilman syyttelyä."

En itsekään ole lapsi-ihminen, en pidä vapaasta kasvatuksesta, kirkumisesta ja siitä, ettei lapsilta vaadita tavallisia asioita. Kuitenkaan et voi sanoa noin ilman syyttelyä. Sinähän syytät siinä vanhempia siitä, että lapset eivät käyttäydy. Ja heidän vikansa se tietysti onkin, mutta syytös mikä syytös ja useimmat vanhemmat suuttuvat siitä. Sanoitpa kuinka rauhallisesti ja asiasta tahansa, se sohaisee vanhempia sillä tyylillä että "Anteeksi, voisitko kasvattaa lastasi paremmin, nyt et kasvata" ja melkein kaikki se saa puolustuskannalle.

Kannattaa myös perustella jollain muulla kuin keskittymisellä, koska kauppareissun ei pitäisi vaatia kovin tarkkaa keskittymistä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.7.25 09:59:35

En tiedä, en ole törmännyt tuollaiseen. Niitä vanhempia ei vaan kiinnosta tai ovat jo niin väsyneitä ettei jaksa kiinnostaa.

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   4.7.25 10:00:47

"Mutta tuollainen kirkumishuuto ja riehuminen kaupassa, miten sellaiseen voi ulkopuolinen puuttua, kun perheen vanhempia käytös ei tunnu häiritsevän?"

Meillä tuollaiset lapset, käytös häiritsee, mutta kun ne ei tottele vaikka kieltää, niin paljon järkevämpää hoitaa kauppareidsu vain nopeasti. Vielä hullumman kuulosta se olisi, että lapset riehuu ympäri kauppaa ja me vanhemmat perässä.

Lähettäjä: Pio 
Päivämäärä:   4.7.25 10:03:05

Kannattaa mieluummin puhutella sitä lasta suoraan. Joskus hämmästyvät niin, että hiljenevät.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   4.7.25 10:05:51

"Lähettäjä: Maija
Päivämäärä: 4.7.25 10:00:47

"Mutta tuollainen kirkumishuuto ja riehuminen kaupassa, miten sellaiseen voi ulkopuolinen puuttua, kun perheen vanhempia käytös ei tunnu häiritsevän?"

Meillä tuollaiset lapset, käytös häiritsee, mutta kun ne ei tottele vaikka kieltää, niin paljon järkevämpää hoitaa kauppareidsu vain nopeasti. Vielä hullumman kuulosta se olisi, että lapset riehuu ympäri kauppaa ja me vanhemmat perässä."

Jos et saa lapsiasi tottelemaan, niin mistä se johtuu? Oletko koskaan suuttunut kunnolla, kun kiellät jotain ja lapset silti perseilevät? Todennäköisesti eivät ota sinua tosissaan, kun tietävät, että kieltoja voi uhmata noin.

Miksei niitä lapsia lennätetä niska-perseotteella takaisin autoon, kun riehuminen alkaa? Kyllä ostoskorin voi siksi aikaa jättää kauppaan.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   4.7.25 10:08:50

Olen yleensä tosi ymmärtäväinen ja suvaitsevainen lasten suhteen, mutta yksi päivä ratikassa (Tampere) kyllä vähän ihmettelin käytöstä. Äiti tuli kahden lapsen kanssa ratikkaan. Pienempi rattaissa ja isommalla oli sellainen potkulauta. Pienempi kiipesi heti ratikkaan päästyään pois rattaista ja juoksi koko matkan ratikkaa edes takaisin törmäillen ihmisiin ja ihmisten kasseihin (ratikka oli aika täynnä, eli myös käytävällä seisoi ihmisiä). Äiti vain hymyili ja katseli tenavan menoa. Pysäkkinsä lähestyessä pisti sitten isomman lapsen hakemaan sen toisen sieltä ihan toisesta päästä ratikkaa, että pääsivät poistumaan. Todella vaarallista menoa. Lapsihan olisi voinut vaikka luikahtaa ulos vaunusta väärällä pysäkillä, kun äidillä ei voinut olla koko aikaa näkyvyyttä lapseen. Joku olisi voinut vahingossa tönäistä lapsen kumoon tai kumauttaa kassilla tai repulla.

Tampereella saa kulkea ilmaiseksi, jos on lapsi rattaissa. Tämä lapsi vaikutti kyllä täysin kykenevältä kulkemaan ihan jalkaisinkin, koska ei ratikkamatkan aikana istunut sekuntiakaan rattaissa ja poistuikin ratikasta ihan omin jaloin.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   4.7.25 10:21:38

Olen sanonut suoraan vanhemmille, että voitteko hiljentää lapset, jotta muutkin kykenevät keskittymään ostoksiin. Tai sano myyjille

Päivämäärä:   4.7.25 10:24:19

"Jos et saa lapsiasi tottelemaan, niin mistä se johtuu? Oletko koskaan suuttunut kunnolla, kun kiellät jotain ja lapset silti perseilevät? Todennäköisesti eivät ota sinua tosissaan, kun tietävät, että kieltoja voi uhmata noin.

Miksei niitä lapsia lennätetä niska-perseotteella takaisin autoon, kun riehuminen alkaa? Kyllä ostoskorin voi siksi aikaa jättää kauppaan."

Joskus täytyy käydä kaupassa, ei voi joka kerta lähteä pois.
On suututtu, on lähdetty, on lahjottu, tulos 0.
Ei lapsia kamalasti harmita vaikka joutuvat pois ruokakaupasta, sehän on voitto.

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   4.7.25 10:26:43

Ei ole maijasta vanhemmaksi.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.7.25 10:29:38

Mun vanhempi lapsi alkoi kerran joskus 3-4 -vuotiaana kiukuttelemaan kaupassa, kun ei saanut jotain haluamaansa juttua. Me lähdettiin kotiin ja syötiin sitten sinä päivänä lounaaksi, päivälliseksi ja iltapalaksi kaurapuuroa, kun jouduttiin jättämään hänen käytöksensä takia ostokset tekemättä. En tiedä, että onko minulla ollut jotenkin poikkeuksellisia lapsia, mutta kyllä tämä opetus meni laakista perille. Pakko sanoa, että normaalisti osasivat kyllä käyttäytyä kaupossa asiallisesti, ei tarvinnut yleensä vääntää.

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   4.7.25 10:41:28

... teki juuri oikein. Pienikin lapsi ymmärtää tekojensa seurauksen, kun vaan vanhempi viitsii opettaa.

Siitä on tietysti vähän vaivaa, kun lapsia kasvattaa, mutta jollei tätä vaivaa kiinnosta nähdä, kannattaa lapset jättää hankkimatta.

Päivämäärä:   4.7.25 10:49:41

Toisille toimii ja toisille ei. Söpöä että sulla on tuollaisia kynnysmatto lapsia.

Päivämäärä:   4.7.25 10:52:16

No ei ole qwertylläkään kommentin perusteella sen kummosempia lahjoja.

Maija, osaatko sanoa miksi ne lapset käyttäytyy noin, mihin ne pyrkii sillä, jos kaupasta pois pääsy on palkinto? Onko tää vaan kaupassa vai muissakin ympäristöissä?

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   4.7.25 10:55:10

Ai lapset, jotka uskovat vanhempiensa kieltoja, ovat kynnysmattoja? No siinäpä hieno keino kääntää oma kasvatustaidottomuutensa siihen, että ei kun nää mun lapset ei vain ole kynnysmattoja. :D Pidä toi ihmeessä lasten koulupolunkin ajan ja perustele sitten opettajille ja rehtorille lastesi törttöilyjä, että minun kullannupuillani on oma tahto toisin kuin noilla asiallisesti käyttäytyvillä.

Kyllä minä uskoin, kun vanhemmat kielsivät, ja oli ihan itsestään selvää, että kaupassa ei juosta ja huudeta. Silti olin aina vahvatahtoinen ja hyvin itsenäinen, ei vanhemmissaan kiinni oleva lapsi, ja minusta kasvoi rohkea aikuinen, mutta se on ihan eri asia kuin ettei osaisi käytöstapoja. Aika karmea ajattelutapa, että jos osaa käyttäytyä, on kynnysmatto!

Päivämäärä:   4.7.25 11:05:32

"Maija, osaatko sanoa miksi ne lapset käyttäytyy noin, mihin ne pyrkii sillä, jos kaupasta pois pääsy on palkinto? Onko tää vaan kaupassa vai muissakin ympäristöissä?"

Ei ksi kukaan aikuinenkaan halua olla kaupassa. Pyrkivät pois kaupasta, suututaan, lähdetään pois, voitto lapsille.

Huoh, sun vanhemmilla voi olla ihan eri käsitys siitä minkälainen olit lapsena.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   4.7.25 11:12:44

"Lähettäjä: Maija
Päivämäärä: 4.7.25 11:05:32

Huoh, sun vanhemmilla voi olla ihan eri käsitys siitä minkälainen olit lapsena."

No ei kyllä ole, tästä on ihan keskusteltu heidän kanssaan. Minulla oli vahvat mielipiteet ja vanhempien kanssa riideltiinkin välillä, mutta kyllä sitä nyt kasvatettu lapsi kuitenkin tajuaa, että äänekkäät mekastukset jätetään kaverien keskeisiin leikkeihin. Ei se, että on itsenäinen ja että on mielipiteitä, tarkoita että pitäisi kirkua ympäriinsä. Miksi ihmeessä tarkoittaisi?

Kyllä sinulle nyt selvästi ottaa koville, että et saa lapsiisi kuria, kun pitää alkaa vääntää jotain tuollaista ihan asiaan liittymätöntä ja vieläpä sellaista mikä ei ole totta.

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   4.7.25 11:15:46

Ai sellainen lapsi joka osaa käyttäytyä, on kynnysmatto? Voi hyvää päivää. Kaikenlaisia selityksiä voi tietysti keksiä, jos ei voi myöntää että omat lapset eivät osaa olla ihmisten ilmoilla.

Päivämäärä:   4.7.25 11:22:39

Vahvatahtoisellekin lapselle voi opettaa, että käytöstavat pitää olla ja toiset ihmiset pitää ottaa huomioon. Ja lapset ainakin meillä tiesivät, että ikinä ei tehty mitään tyhjiä uhkauksia, vaan jos jotain sanottiin, se myös piti.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   4.7.25 11:48:36

Minä oon aina käyny lasten kans kaupassa eikä siellä ole kiljuttu tai riehuttu. Ei ne oo muutenkaa kiljunu, joskus ollu iltavillissä meno riehakasta mutta aivan semmosta normaalia käytöstä vielä. Jos lapsi kiljuu yleisillä paikoilla niin ei taida ihan normaali lapsi olla.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.7.25 11:53:31

Ihmettelen niitä vanhempia, jotka eivät yhtään välitä mitä se lapsi tekee. Viikonloppuna kaupassa lapsi törmäili tahallaan kärryillä muihin ihmisiin. Äiti oli kauempana ja pari kertaa sanoi laiskasti ”hei älä viittiii”, mutta ei tullut ottamaan niitä kärryjä lapselta pois.
Kun yksi kärryistä osuman saanut ärähti lapselle niin tämä alkoi parkumaan ja silloin vasta äitikin heräsi. Mussutti että ei lapsi tarkoita pahaa. No aivan sama, kärryillä ei toisiin törmäillä. Minä en katselisi omilta lapsilta hetkeäkään tuollaista perseilyä.

Päivämäärä:   4.7.25 12:10:30

Nyt lomien aikana näitä paviaanilaumoja näkee arkisin keskellä päivää mellastavan kaupassa. Todella ärsyttävää. Mä oon joskus ohittanut kirkuvat lapset kädet korvilla, on tainnut vanhempia vähän hävettää.

Päivämäärä:   4.7.25 12:13:12

Ja teille tulee yllätyksenä että lapsia on erilaisia. Kaikki ei vain ole noin vain tottelevia. Ja jossain vaiheessa sitä vain kyllästyy aikuisena jankuttamaan samoja asioita päivästä toiseen, silloin se näyttäytyy muille, että vanhemmat ei edes yritä.
Mutta tuo kaupasta poistaminen on kyllä turhin keino ikinä.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   4.7.25 12:17:09

Toivottavasti Maijalla ei oikeasti ole lapsia.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   4.7.25 12:20:48

Aika harva lapsi syntyy "tottelevaisena", se vaatii vanhemmilta alusta alkaen johdonmukaisuutta ja määrätietoisuutta, selkeitä pelisääntöjä ja molemmilta vanhemmilta samoilla säännöillä pelaamista, että siihen päästään.

Isoimmat ongelmat lasten kanssa on usein turhat uhkaukset (joita ei kuitenkaan toteuteta), periksi antaminen (halutaan välttää konflikteja ja päästään itse helpommalla) ja johdonmukaisuuden ja selkeiden sääntöjen puute.

Päivämäärä:   4.7.25 12:57:09

Minuakin ärsyttää kun omat lapset ei ikinä kirkuneet tai juonitelleet kaupassa.

Lähettäjä: Dina 
Päivämäärä:   4.7.25 13:03:13

Lapseni aloitti kaupassa kirkumisen noin 11 vuotiaana ja voin sanoa, että häntä on komennettu aina paikan päällä hiljentämään ääntä ja on keskusteltu aina jälkeenpäin miksei tuollainen käytös ole kaupassa ok. Silti tämän täyttä kurkkua kirkumisen saa aikaiseksi esim se, että haluaa itse etsiä sopivan koon vaatteesta, ei löydä ei suostu ottamaan apua vastaan. Tai ennen kauppaa on puhuttu, että nyt ostetaan asiat x, y ja z eikä muuta, sitten lapsi näkee kaupassa jotain jonka ehdottomasti tarvitsee ja alkaa kirkumaan ja huutamaan. Tätä on nyt jatkunut varmaan vuosi tai kaksi. En ymmärrä mistä yks kaks tuli tuo, että kun jokin asia ärsyttää alkaa kirkumaan niin kovaa kuin keuhkoista lähtee eikä edes huomaa kun usein pienemmät lapset kerääntyvät ymäpärille ihmettelemään kun menee täysin omaan tilaansa eikä kuule eikä näe mitään. Aina on lähetty kaupasta pois kun alkaa kirkuminen vaikka oltaisiin mitä ostamassa, mutta ei tunnu mikään tepsivän.

Todellakin toivoisin, että joku ulkopuolunen tulisi huomauttamaan tästä lapselle jos se tehoaisi. Esim vaatteita nyt vain on pakko käydä lapsen kanssa yhdessä ostamassa, että voi sovittaa. Enää ei onnistu oikean koon arviointi niin helposti.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   4.7.25 13:08:56

Dina: oletko koskaan kokeillut karjaista sille aivan täysiä päin naamaa, että LOPETA! Suurin osa näistä pershedelmistä ei ole koskaan saanut kovaa takaisin ja siksi ne luulevat voivansa tehdä mitä tahansa. Ei niihin tehoa mikään lässytyskieltäminen vaan niitä kielletään kerran niin lujaa, että menee perille. Ei tarvitse toistaa.

Päivämäärä:   4.7.25 13:13:34

Mä en jaksa aina noita pahimpia urpoja väistellä. Ehkä oppivat, jos jäävät itse kärryjen alle. Ei ole mun vikani.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   4.7.25 13:15:36

Olen lapseton itse, ennen häiritsi lapset ja niiden metelöinti kaupassa, nyt enää harvoin. Pari omaa huomiota:
1. Mielummin se itkukiukku joskus kaupassa, kuin se että lapsi “palkitaan” herkuilla kiukuttelusta.
2. Joskus on myös parempi olla reagoimatta lapsen kiukutteluun. Ts. huomiota saa, kun osaa käyttäytyä.
3. On eri asia antaa lapsen juoksennella ja terrorisoida muita kuin se että lapsen kiukuttelua ei huomioi. Kaupassa nyt vaan ei juosta, ei huudeta huvikseen eikä varsinkaan lääpitä ja tiputella tavaroita. Ongelma toki tuleekin juuri tuossa kohdin, että miten vanhemman pitäisi reagoida? Komentaminen on varmasti hyvä, mutta onko se taas tuota aiemmin mainitsemaani huomion kerjäämistä ja lapsi saa huomion negatiivisella toiminnalla? Ei ole niin mustavalkoista.

Tästä olenkin tehnyt johtopäätökset:
1. Jos vanhempi ei komenna, minä kyllä komennan. Jos aikuinen siitä suuttuu, niin voi voi. Joskus ehkä tehokkaampaakin, kun vieras ihminen kommentoi lapsen tekemistä.
2. En voi aina tietää kyseisen perheen tilannetta, mitä on aiemmin tapahtunut, lapsen luonnetta ja kasvatusta jne. joten pyrin vain olettamaan, että asioilke on syynsä. En siis sen enempää tuomitse tai oikeastaan edes häiriinnyt esim. itkusta. Tämä siis niin kauan, kuin lapsi ei tosiaan juoksentele, ilku ihmisiä tai riko paikkoja jne.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   4.7.25 13:28:38

“ Vahvatahtoisellekin lapselle voi opettaa, että käytöstavat pitää olla ja toiset ihmiset pitää ottaa huomioon. Ja lapset ainakin meillä tiesivät, että ikinä ei tehty mitään tyhjiä uhkauksia, vaan jos jotain sanottiin, se myös piti.”

Tämä olin mun äidillä kans kasvatusmetodi. Ensin varoitettiin ja annettiin mahdollisuus korjata käytös. Jos ei uskonut, niin sitten ns. uhkaus piti.

Hyvin muistan yhdenkin kerran, kun meidän piti lähteä reissuun ja se oli reissu mitä olin haaveillut. Ehtona oli, että oma huone on siivottuna ennen kuin lähdetään. En ollut siivonnut, joten äiti totesi, että sitten ei lähdetä ja purki laukut. Tuli kiire siivota huone, koska se uhkaus ois oikeasti pitänyt. Vaikka kuin ois ollut majoitukset maksettuna ja vanhempia harmittanut, niin uhkaukset piti aina. Äiti ajatteli, että asian kasvatuksellinen arvo on isompi, kuin hukkaan menneet rahat.

Lopulta pääsimme matkaan. Huone siivottuna.

(Ja ei meillä pelkästään noin päin homma toiminut, jos joku sitä mietti. Joskus jos tein jotain hyvää ilman että kukaan oli pyytänyt, äiti saattoi myös keksiä jotain hauskoja yllätyksiä. Yksi mieleen jäänyt oli tosi kaunis ponnarijuttu, jonka äiti toi kaupasta kun olin imuroinut kotona pyytämättä.)

Päivämäärä:   4.7.25 13:52:25

Tänään näin tuon kirkuvatriolapsilauman ilmeisesti vanhempiensa kanssa (nuorehko mies- ja naisoletettu).
Pikkukärryillä ajettiin lujaa pohkeeseen ja verinäyte tuli säärestäni samalla maitohyllystä putosi lattialle pari jotain paksua jogurttimaista juotavaa maitotuotetta ja toinen tietenkin hajosi lattialle ja pikkuostelijan päälle.

Nappasin pikkukärrystä kiinni, niin lapsi alkoi kirkumaan. Kuuluvalla äänellä kysyin: "Kenen lapsi tämä on?", mies oletettu maleksi vetelästi paikalle ja ei sanaakaan saanut suustaan. Äitioletettu tuli myös paikalle ja vanhemmat lapset luimistelivat äitioletetun seläntakana. Ja ainoa ulostuotu ajatus oli, että ostokset meni nyt kärryssä pilalle siitä jogurtista...

Sanoin, että typeryyttä antaa pikkulasten juosta ja törmäillä kärryjen kanssa ja nyt sattui jo jalkaan kun kärryillä ajetaan lujaa päälle. Kumpikaan aikuisista ei tuntunut olevan tässämaailmassa ja pikkutenava edelleen kirkui jogurttijuomalla kasteltuna. Lopulta oikeastaan komensin vanhempia: "Auttakaa nyt tuota pikkukaveria saamaa kuivaa vaatetta päällensä ja olkaa jatkossa vähän ripeämpiä lasten vahtimisessa, ettei niille nyt jatkossa satu mitään".

Myyjä tuli siihen paikalle ja haki siivoustarvikkeet ja puhdistusainetta ja laastaria minulle. Myyjä oli oikein empaattinen ja mukava.

Parkkipaikalla hunnilaumameno näytti jatkuvan (onneksi eivät ainakaan minun näkemisen aikana jääneet auton alle), onneksi noi on jotain mökkiläisiä, joita ei kesälomakauden ulkopuolella täällä näy.
Ei tuollainen minulle ole normaalia. Ulkoisesti koko perhe näytti ihan tavallisilta, mutta meno/käyttäytyminen ei todellakaan ollut normaalia.

Päivämäärä:   4.7.25 13:56:31

”Suurin osa näistä pershedelmistä ei ole koskaan saanut kovaa takaisin ja siksi ne luulevat voivansa tehdä mitä tahansa.”

Muistetaan taas itse käyttäytyä ja siivota suu, ennen kuin puututaan muiden käytökseen.

Päivämäärä:   4.7.25 14:56:39

Dina: lapsellesi on varmasti jokin hoitokontakti? Tuo ei ole millään tasolla normaalia. Jos lapsi on aloittanut huutamisen 11-vuotiaana ja jatkanut jo vuoden tai kaksi, sinulla on siellä kohta yläasteelle menevä huutaja.

Miten lapsi on perustellut kiljumistaan, kun olet selittänyt, että hänen käytöksensä aiheuttaa jo nuoremmissakin lapsissa myötähäpeää ja ihmetystä ja tuollainen käytös sopii 1-2-vuotiaalle, ei enää kutos- tai jopa seiskaluokkalaiselle?

Mitä muuten tapahtuu, jos annat lapselle rahat kouraan ja käsket mennä ihan itse ostoksille? Huutaako se kaupassa sitten yksinään? Minun lapsuudessani ostettiin tuossa iässä jo iso osa käyttövaatteista joko kuvastoista tai kavereiden kanssa kaupoilla käyden. Vanhemmat hoitivat sitten ne isommat ostokset. Olisi ollut täysin absurdia, jos joku kavereista olisi alkanut kirkua kurkku suorana kun ei löydä oikeaa kokoa.

Lähettäjä: Kd 
Päivämäärä:   4.7.25 15:59:07

Kaikki ei kasvatuksesta kiinni. Meillä menee suurinosa hyvin, mutta välillä pakka räjähtää ja sekoilua reissu. Nepsy lapsen kanssa ei auta välillä mikään, meld down jos iskee ei voi minkään. Ymmärrän myös lasta, itselle iskee myös välillä ja voin kertoa että itelle kans tosi haastava mut pystyn maskaamaan paljon. Ollaa molemmat nepsyjä.

Päivämäärä:   4.7.25 17:44:26

Eläimillä ei luonnehäiriöisillä eikä sellaisilla joilla on periytyviä sairauksia saa kasvattaa. Ihmisissä nämä taas tekevät eniten penskoja.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   4.7.25 17:48:57

Tänään vierailin eräässä museossa ja pakko sanoa, että kokemus olisi ollut huomattavasti parempi ilman lapsiperheitä. Hirveä meteli ja hälinä, koko ajan joku lapsi huusi täyttä kurkkua, ja jatkuvasti tuupittiin lastenrattailla. Yhden kerran teki mieli peittää korvat, sen verran kimeä kirkuna tuli eräästä lapsesta...

Ei siinä, ymmärrän että lapsiperheetkin haluavat museoissa käydä. Mutta olisipa ihanaa, jos museoilla olisi joku "adults only" -aika vaikkapa loppupäivästä! Edes pari tuntia niin, että saisi oikeasti nauttia museosta rauhassa.

Päivämäärä:   4.7.25 20:12:34

Nepsynepsynepsy ja meltdown. Tää on vaan tekosyy sille ettei niitä kersoja kasvateta. Voin sanoa että mun lapsuudessa ei saatu meltdowneja, olis tullu nahkavyötä perseelle niin että tuntuu. Ne meltdownit on siis luvallisia ja lapsen annetaan tehdä niin.

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   4.7.25 20:25:17

Miettikää kun tää nepsytetty sukupolvi aikuistuu ja pusaa lisää nepsynepsyjä maailmaan. Ja sitten ne taas lisääntyy. Kohta kukaan ei pysty tekemään mitään normaalia vaan makaa vaan maassa ja huutaa. Mutta kun niitä makaa maassa huutamassa laumoittain niin aina siellä jotkut onnistuu taas lisääntymään keskenään. Nepsynepsynepsynepsyjä lisää.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.7.25 20:35:30

Aika herkästi moni sen nepsyn antaa tehdä mitä vaan. Tai sitä perustellaan sillä, että on nepsy niin ei voi mitään.
Kyllähän voi.

Päivämäärä:   4.7.25 20:45:46

Pienet lapset hiljenee kun niille vieras puhuu ystävällisesti. Kokeile mieluummin kehua hienoa RyhmäHau/yksisarvispaitaa tms. Eivät varmasti puhu sinulle enää mitään ja katoavat ihan hissuksiin vanhempiensa luokse.

Päivämäärä:   4.7.25 20:48:20

"Pienet lapset hiljenee kun niille vieras puhuu ystävällisesti. Kokeile mieluummin kehua hienoa RyhmäHau/yksisarvispaitaa tms. Eivät varmasti puhu sinulle enää mitään ja katoavat ihan hissuksiin vanhempiensa luokse."

Sit sä saat jonkin namutätisyytteen...kun juttelet vieraille lapsille.
joo kun sen kirkuminen ja holtiton toilailu kaupassa ärsytti...tai jotenkin niin se sit menis.

Päivämäärä:   4.7.25 20:54:04

Nepsy on nykyajan tekosyy ettei lasta ole kasvatettu.

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   4.7.25 21:10:14

Nepsy on myös tekosyy olla kykenemättä työelämään tms. Kun joka asiassa on syynä se nepsyys.

Päivämäärä:   4.7.25 21:14:37

Jep. Facebookin Naistenhuoneilla olen tehnyt saman havainnon että nuoret aikuiset näpsyt ei kykene töihin, muka.

Lähettäjä: Hp 
Päivämäärä:   4.7.25 21:19:55

Millonkohan tää nepsyttelymuoti menee ohi ja on hienoa olla pystyvä! Miettikää, yrittää parhaansa, tehdä työtä, pärjätä ja pitää itsensä hyvässä kunnossa. Aatelkaa jos sodan jälkeen kun maata jälleenrakennettiin olisi heittäydytty nepsyiksi :D et ei pysty, aletaan neuvostoliittolaisiksi ja joku muu saa elättää.

Päivämäärä:   4.7.25 21:22:52

Mielenterveysongelmat ovat samanlainen ongelma kuin nepsyt ja nämä kaikki vaan lisääntyy ja kykenevät vähenee.

Lähettäjä: Hxc 
Päivämäärä:   4.7.25 21:23:20

Työelämässä näitä uniikkeja nepsynäpsyjä ei enää silitellä päähän, niin eiväthän he tietenkään töihin pysty.

Päivämäärä:   4.7.25 21:34:12

Siis apua, mitä vihaa. Keskustelussa yksi ihminen mainitsee kerran perheensä nepsyongelmat ja siitä eteenpäin keskitytään solvaamaan nepsyjä.

Neuroepätyypillisten ongelmat ovat aitoja, mm. poikkeavasta aivokemiasta johtuvia ongelmia. Jokainen tutkimusten kautta diagnoosin saanut voi toki itse päättää, käyttääkö sitä tekosyynä kaikelle ja luovuttaa, vai löytääkö sitä kautta itselleen armollisuuden asenteen ja keinoja pärjätä oireidensa kanssa.

Paljon on huonoja kasvattajia ja peruspalikat kotona hukassa, minkä vuoksi lapset käyttäytyvät muuallakin huonosti. Osa varmasti ulkoistaisi mielellään kodin ongelmat diagnoosin taakse, (tai haukkuen muut kynnysmatoiksi...)

Lähettäjä: Kd 
Päivämäärä:   4.7.25 22:01:12

Neuroepätyypillisten ongelmat ovat aitoja, mm. poikkeavasta aivokemiasta johtuvia ongelmia. Jokainen tutkimusten kautta diagnoosin saanut voi toki itse päättää, käyttääkö sitä tekosyynä kaikelle ja luovuttaa, vai löytääkö sitä kautta itselleen armollisuuden asenteen ja keinoja pärjätä oireidensa kanssa.
---
Tämä juuri! Tämä nepsy lukenut 2 ammattikoulu tutkintoa ja amk menossa puolivälissä että hui kun mitään en pysty. Molemmilla aloilla johon valmistuin olen töissä käynyt, toisessa teen töitä edelleen koulun ohessa.

Päivämäärä:   4.7.25 22:34:34

"Sit sä saat jonkin namutätisyytteen...kun juttelet vieraille lapsille.
joo kun sen kirkuminen ja holtiton toilailu kaupassa ärsytti...tai jotenkin niin se sit menis."

Aika surullista on jos olet ihan tosissasi sitä mieltä että ystävälliset käytöstavat aiheuttaa namutäti/setä syytteitä.

Päivämäärä:   5.7.25 11:54:02

Sellasiahan nykyäippylit on. Ihan varmasti kaikki lapselle puhuvat haluaa muutakin...

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   5.7.25 12:00:37

Minä pysäytän lapsen ja puutun suoraan lapsen käyttäytymiseen. Ihan sama mitä vanhemmat ajattelee. Teen asian jämäkästi ja ystävällisesti. Myös vaikkapa kiertoteitse, kuten joku tuolla vinkkasi, että vaikkapa kehua paitaa ja sitten voi ottaa asiaa puheeksikin. Vieraan sana menee monesti perille paremmin kuin vanhemman sana, ja joskus on tullut vanhemmilta kiitostakin, kun ei ole välttämättä itsellä energiaa tai keinoja enää kieltää. Joskus tulee kiukuttelua, mutta siinä voi sitten vedota turvallisuuteen tai siihen, että meillä kaikilla on oikeus toimittaa rauhassa ja turvallisesti asiamme.

Lähettäjä: Ulkoistetut kersat 
Päivämäärä:   5.7.25 12:41:59

Lapset on näkymättömissä arkipäivissä.
He ovat hoidossa.
Siellä ei vaan opeteta sitä kaupassakäyntietikettiä
Ei sitä opi jos ei käy vanhempiensa kanssa paljon kaupassa.
Kersathan villiintyy tuollaisesta harvinaisuudesta.
Siihen vielä tämä nykykulttuuri jossa lapsen mieltä ei parane pahoittaa vaan antaa heidän määrätä meno.

Mulla ei ollut lapsien kanssa koskaan mitään ongelmia kaupassa koska he olivat mukana siellä heti vauvasta ja todellakin oppivat että siellä ei riehuta eikä kirkuta.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   5.7.25 12:51:05

Jee taas haukutaan äitejä! Kiva juttu, kaikki mukaan haukkumaan!

Lähettäjä: joan 
Päivämäärä:   5.7.25 14:13:15

No niinpä tietysti, äidit syyllistyvät ja muut pahoittavat mielensä. Mutta tosiasiassa saamme kaikki olla huolissamme jos lapsia ei kasvateta pärjäämään ja käyttäytymään kuten ihmisten ilmoilla tuleekäyttäytyä. Olipa lapsella mikä diagnoosi tahansa, tietyt tavat on oltava. Ellei näin ole, tulee elämä olemaan hankalaa ja tosi vaikeaa. Vanhempien tulisi jaksaa ajatella lapsen elämän kulkua myöhemmin.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   5.7.25 15:42:02

Maamu näköjään törmäsi kaupassa Maijaan kersoineen, taino Maijan tenavat Maamuun paremminkin. Onnea Maija, vuoden äityli!

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.7.25 16:43:11

LähettäjäKd 

Päivämäärä4.7.25 15:59:07

Kaikki ei kasvatuksesta kiinni. Meillä menee suurinosa hyvin, mutta välillä pakka räjähtää ja sekoilua reissu. Nepsy lapsen kanssa ei auta välillä mikään, meld down jos iskee ei voi minkään. Ymmärrän myös lasta, itselle iskee myös välillä ja voin kertoa että itelle kans tosi haastava mut pystyn maskaamaan paljon. Ollaa molemmat nepsyjä.

Ja miksi sinä olet lisääntymään mennyt?

Nepsyys ei ole syy käyttäytyä huonosti.
Huonosti käyttäytyvät nyt vaan on huonosti kasvatettuja, tai täysin kasvattamattomia.

Lasten kasvatusta ei voi ulkoistaa, se on vanhempien velvollisuus.
Kouluissa sitten yritetään näitä apinoita kasvattaa. Ja oikeiden asioiden oppiminen jää tämän kasvatustyön jalkoihin.

Parinkymmenen vuoden päästä tämä maa on täynnä työkyvyttömiä idiootteja.
No, ei ole sitten kyllä tukiakaan, koska ei ole veronmaksajia niille tuille.

Päivämäärä:   5.7.25 16:52:11

kaverin mies punttikörmy. ottaa julman ilmeen ja murahtaa tiukalla ilmeellä.
kipittävät äitinsä helmoihin ja harrvoin itkuvinkuparku jatkuu. esittäviä kakaroilta sanoisin.
toiimii myös idiootti työkavereihin. painuvat vaan pomon helmoihin itkemään.

Päivämäärä:   5.7.25 17:16:42

"Ja miksi sinä olet lisääntymään mennyt? -- Lasten kasvatusta ei voi ulkoistaa, se on vanhempien velvollisuus.
Kouluissa sitten yritetään näitä apinoita kasvattaa. -- Parinkymmenen vuoden päästä tämä maa on täynnä työkyvyttömiä idiootteja."

Näin muista kirjoittava yrittää opastaa käytöstapojen kasvatuksessa? Kun ei selkeästi käytöstavat ole hallussa kirjoittajalla itselläänkään. Kd:n kasvava nuori opettelee vasta selviytymään nepsyoireisiinsa liittyvän, ajoin esiintyvän "aivomyrskyn" kanssa. Millä sinä, aikuinen ihminen perustelet sitä, että kirjoitat muista noin ala-arvoisesti?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.7.25 17:35:25

Ihan vaan ihmettelen, miksi pitää lisääntyä, kun oman päänkin kanssa on ongelmia.
Mikä helverin järki on tehdä lisää aivovammaisia?

Päivämäärä:   5.7.25 17:38:46

"Mikä helverin järki on tehdä lisää aivovammaisia?"

Toivottavasti sinäkään et ole tehnyt lapsia, niin ei tuommoiset asenne- ja käytösongelmat periydy.

Päivämäärä:   5.7.25 17:39:50

Parhaat kasvatusohjeet ja käytöstavoista valitukset tulee aina niiltä joiden vanhemmat unohti kasvattaa lapsensa, eivätkä osaa itsekään käyttäytyä.

Päivämäärä:   5.7.25 18:05:23

muistan otenkinettä en ymmärtänyt mailmaa enkä imisiä.
hämmennyin os joku puhuikin mulle. melua en siedä vieläkään.
en ole huutanut kiljunut kiukutellut ennen kuin nyt yli 60v. tuntuu että olen tantunut uhmaikään.
jos minä en tässä iässä ymmärrä omaa käytöstä, miten lapsi sen ymärtäisi ohjauksella tsi ilman.

Lähettäjä: Puolia 
Päivämäärä:   5.7.25 19:32:28

Menkää nepsynöpsyli naureskelijat työskentelemään päiväkotiin ja tulkaa sen jälkeen pätemään kasvatusvinkeillänne. Voin sanoa, että pistää varmasti hiljaiseksi ja jatkossa annatte kaiken sympatian vanhemmille.

Ei siitä nyt kovin monta kymmentä vuotta ole, kun lapsia sai kurittaa fyysisesti eikä sekään kaikkiin tehonnut, mutta suurimpaan osaa tehosi joten siitä voi ehkä vetää omat johtopäätökset. Omassa lapsuudessa oli haastavia lapsia jotka nykyään saisi varmasti nepsy diagnoosin ja he saivat opettajalta turpaan, jos ei käyttäytyneet joten sille linjallekko pitäisi lähteä, jos mikään muu ei toimi?

Omat lapset ovat aina käyttäytyneet hyvin kaupassa yms., mutta ovatkin ihan normaaleja lapsia joten eipä heitä nyt ihmeellisemmin ole tarvinnut kasvattaa joten ei käy mielessäkään alkaa pätemään muille vanhemmille, kun koskaan ei voi tietää mitä siellä taustalla on.

Päivämäärä:   5.7.25 19:42:43

joan//Tietääkseni Maija tai kukaan muukaan nepsyn vanhempi ei ole sanonut ettei kasvata lastaan ja yritä saada yhteiskuntakelpoiseksi, mutta kun nepsyjen kanssa nyt vaan tulee välillä niitä ylilyöntejä lapsilta eikä vanhemmat sille mahda mitään. Nepsyn kanssa joutuu jokaisessa tilanteessa ennakoimaan ja yrittää lukea lapsen ajatuksia sekä olemaan askeleen edellä, mutta kai ymmärrät, että toisen ajatusten lukeminen on mahdotonta joten luonnollisesti se vanhempi ei pysty ihmeisiin, vaikka kuinka yrittäisi.

Maijan haukkuvien kannattaa ihan oikeasti kokeilla millaista elämä on nepsyn kanssa. Loppuu päteminen siihen.

Päivämäärä:   5.7.25 19:51:14

Minä ajattelen ennemmin niin päin, että itse joudun kuuntelemaan lapsen huutoa vain kauppareissun ajan, mutta vanhempi mahdollisesti koko illan kotona...

Toki siis tässä riippuu, onko lasten riehuminen enemmän sellaista leikkimistä ja hauskanpitoa, jolloin on vanhemman/aikuisten tehtävä opettaa, että kauppa ei ole siihen oikea paikka VAI onko kyse lapsen kuormituksesta, väsymyksestä ja siitä, ettei hän vielä osaa hillitä tunteitaan muutoin kuin itkemällä, huutamalla, raivoamalla: tässä antaisin ymmärrystä lapselle ja vanhemmalle. Tässä tilanteessa voi tietysti joskus olla oikea ratkaisu poistua lapsen kanssa kaupasta - tai sitten vaan yrittää jotenkin päästä tilanteen yli.

Varsinkaan pienellä lapsella ei vain välttämättä ole keinoja, kun se tunnetila, kuormitus ja väsy iskee. Ei hän siis ns. tahallaan käyttäydy huonosti, ei vain pysty muuhunkaan siinä tilanteessa. Toki sitten sellainen ilkikurinen huomion hakeminen asia erikseen.

Päivämäärä:   5.7.25 19:58:39

Tässäkin asiassa tuntuu, että eniten pätevät ne, joilla on ollut ns. helpot lapset.

Minulla ei ole ollut minkäänlaista lasta, mutta ymmärrän silti mainiosti, että lapset, kasvattajat ja tilanteet ovat erilaisia. Ymmärrän hyvin, että lapsi on erittäin keskeneräinen aivoiltaan ja hänellä ei ole samanlaisia kykyjä hallita omaa käytöstään tai tunteitaan kuin aikuisella normaalisti on. Jopa aikuisilta ihmisiltä näkee silti nälkäkiukkupurkauksia ja väsymys- ja stressitöksäyttelyä ja -kiukkuamista, joten ihme, että lapsilta tätä ei ymmärretä ollenkaan.

Mutta kuten sanoin, kauppa ei toki ole mikään leikkipaikka ja se lapselle tulee opettaa, ettei siellä kuulu leikkiä hippaa tai törmäysautoa kärryjen kanssa. Toki lapset ylipäänsä vasta opettelevat eikä se niin mene, että kun isi tai äiti kerran (tai edes kaksi kertaa ;)) sanoo, että "näin ei saa tehdä", niin lapsi ei enää koskaan yritäkään tehdä niin. Totta kai normaali lapsi unohtelee sääntöjä - ja välillä tarkoituksellakin kokeilee, mitä seuraa, jos silti tekee asiaa x.

Päivämäärä:   5.7.25 20:10:55

En tiedä ovatko lapseni nepsyjä, utta ainakin äärimmäien villejä.
Ei toimi:
Kehu
Kielto
Porkkana
Rangaistus
Pois lähtö/asian peruminen
Ei kiinnosta mikään. Sama meo joka kerta, niin ei vain jaksa hirvesti yrittää,kunhan vain ppääsee pian pois.

Päivämäärä:   5.7.25 20:13:57

Mites Maijan kotona? Onko yhtä show'ta sielläkin? Entä kylästelypaikat, päiväkoti/koulu?

Lähettäjä: Jehna 
Päivämäärä:   5.7.25 20:38:24

Siis olet aikuinen ihminen, etkä pysty "keskittymään ruokaostoksiin" jos kaupassa on sinua häiritsevää meteliä? Ei tuo ihan normaalia ole sinultakaan.

Kauppa on kuitenkin useimmiten se kokoinen, että jos ne lapset juuri sinun lähelläsi ovat, siirry kauemmas. Ihan vaikka toiseen hyllyväliin.

Et sinä voi määrätä, tai määritellä miten muiden pitää elää ja olla. Lisäksi väistämättä tulee mieleen, että ongelma on sinussa, kun oikein keskittymiskyky menee.
Miten selviät elämässä noin muuten, asioissa, koska eivät ole juuri kuten haluat niiden olevan?

Jännä, että nämä samat raivopäät aina kohtaavat ne mölyävät lapset, ja me muut emme. Olisikohan ihan asenteesta kiinni

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   6.7.25 11:23:32

Näillä Maijan kaltaisten vanhempien lapsille tulee aika kova wakeupcall vähän isompana, kun alkavat hengata kauppakeskuksissa ja sama perseily jatkuu. Sieltä tulee sitten se iso paha stevari, joka tarvittaessa kädestä pitäen heittää ipanan menemään, kun aiheuttaa järjestyshäiriöitä ja puhe ei mene perille, kun ei ole kotona opetettu menemään perille.
Näitä näkyy nykyään ihan liikaa. Ja sen näkee lapsista, ettei ole ikinä elämässään mitään seurauksia tullut, kun yhtäkkiä se itku tuleekin silmäkulmaan kun actions/consequensen kohtaakin ensimmäistä kertaa.

Lähettäjä: Xlxm 
Päivämäärä:   6.7.25 12:13:18

"Ei lapsia kamalasti harmita vaikka joutuvat pois ruokakaupasta, sehän on voitto."

Edes siinä vaiheessa kun kolmatta viikkoa putkeen syövät kotona pelkkää kaurapuuroa ilman lisukkeita? Siis pelkkää vettä ja kaurahiutaleita, ei edes suolaa sekaan. Mitään.muuta ei tarjota kun sitä ei ole. Uusia vaatteita ja lelujakaan ei saa.

On se kumma, että kasarilla-ysärillä saatiin autisti-adhd:stakin kasvatettua itsenäinen yksilö, kun nykyään ei saa edes terveestä lapsesta kasvatettua sellaista, että pystyisi elää.

Lähettäjä: Jaajaa 
Päivämäärä:   6.7.25 12:26:39

Eikö niitä hirviölapsia kiinnosta edes se, että kaikki edut lähtevät? Jos lapsi riehuu kaupassa, sieltä ei tuoda karkkia, leluja, muroja, jogurttia, vaan ainoastaan tavallisten lämpimien ruokien ainekset. Kotona ei katsota lastenohjelmaa tai leffaa, ei pelata eikä lähdetä huvipuistoon. Mikään rangaistus ei siis ole riittävä?

Vai olisiko kuitenkin niin, että lapsen elämä säilyy ennallaan perseilystä huolimatta ja siksi hän ei oikeasti edes saa rangaistusta?

Ja Maijan lasten kaltaisille usein ensimmäinen, joka antaa kunnon rankan, on yleensä poliisi. Koulussakaan kun ei voi antaa oikeita rangaistuksia. Näille lapsille vanhemmat eivät ole kyenneet asettamaan rajoja ja lopulta poliisi asettaa sen, kun lapsi ryöstää jonkun tai rikkoo toisten omaisuutta. Ja siinä vaiheessa se hirviötenava huutaa kuin syötävä, koska hän ei ole tottunut siihen, että asioilla on seurauksia ja että häneen kosketaan rajoittavasti.

Päivämäärä:   6.7.25 12:35:46

"Mikä helverin järki on tehdä lisää aivovammaisia?"

Tätä sun kannattaa kysyä omalta äidiltäsi. Joku aivovammahan tuon varmaan aiheuttaa että huutelee muiden huonosta käyttäytymisestä ja huonosta kasvatuksesta samalla kun itse käyttäytyy huonosti ja nimittelee toisia.

Lähettäjä: Jaajaa 
Päivämäärä:   6.7.25 12:37:12

Rankan = rankun

Päivämäärä:   6.7.25 12:39:53

"On se kumma, että kasarilla-ysärillä saatiin autisti-adhd:stakin kasvatettua itsenäinen yksilö, kun nykyään ei saa edes terveestä lapsesta kasvatettua sellaista, että pystyisi elää."

Eikä silloin huudettu kaupassa tai ajettu toisia päin kärryillä. Lapsia kasvatettiin, toisin kuin nyt.

Lähettäjä: Flfl 
Päivämäärä:   6.7.25 12:45:23

Siskoni lapsi käyttäytyi todella huonosti ja törkeästi 4-vuotiaana. Siskoni yritti hellällä äänensävyllä nätisti puhua lapselle häntä kauniisti silitellen. Lapsi vain venkoilee, potkii ja haukkuu muita (isoisäänsä tyhmäksi, hänen tekemäänsä ruokaa rumaksi yöök en syö ja isoäitiään pyllynaamaksi yms.) Siskoni alkoi lopulta itkeä "milloin sinusta on tullut noin huonokäytöksinen" ja "minä en jaksa sinua enää kun olet niin kamala" ja jätti lapsen sinne ja meni itse toiseen huoneeseen, ovi kiinni ja istui itse oven edesä niin, ettei lapsi päässyt huoneeseen. Kukaan ei puhunut lapselle mitään muuta kuin sen, että hän käyttäytyi todella rumasti ja nyt kukaan ei halua häntä. Lapsen annettiin miettiä käytöstään ja hän joutui selostamaan jokaiselle paikalla olleelle että ymmärtää käyttäytyneensä huonosti ja pyytämään anteeksi. Äidilleenkin joutui oven läpi selostamaan pyytäneensä kaikilta anteeksi eikä siskoni silti halunnut viettää lapsen kanssa aikaa yli tuntiin vaikka tulikin huoneesta pois vaan lapsi joutui leikkimään yksin. Ei telkkaria, tablettia, mitään. Värityskirja, kyniä ja paperia annettiin ja käskettiin olla yksin. Tuo herätti lapsen ja hän lopetti venkoilun. Olivat vielä illalla soittaneet videopuhelun lapsen isälle jossa lapsi sai olla naama kameraa kohti kun siskoni kertoi, miten huonosti lapsi oli käyttäytynyt. Lapsi oli vain hiljaa eikä venkoillut. Tuon jälkeen alkoi käytöstapojakin löytyä.

Suosittelen muillekin saamaan joskus itkuraivarin lasten edessä. Raahaatte ne räyhäävät lapset kaupasta ulos ja autossa itkette, että "En minä teidänlaisia lapsia halunnut ja miksi te käyttäydytte noin huonosti. Nyt me emme saa viikkoon ruokaa kun ei ostettu kaupasta mitään ja se on teidän syytänne. Ruuaksisi seuraavan viikon ajan vain sitä mitä kaapeista löytyy. Kuivaa makaronia, kuivia kaurahiutaleita, soijarouhetta sellaisenaan, jne. Ja seuraavalla kauppareissulla jos lapset möykkää, viette ne autoon ja lähdette kotiin. Tai sitten menet yksin takaisin kauppaan, ostat vain yhden suklaapatukan ja palaat autoon syömään sen lasten edessä ja sanot, ettet voinut muuta ostaa kun ei lapsia voi kauaa yksin autossa pitää joten seuraavan kerran kauppaan vasta viikon päästä. Ja muistatte muistuttaa lapsia siitä, että on heidän vikansa kun kotona ei ole ruokaa kun käyttäytyivät niin huonosti, että kaupasta ei voitu ostaa mitään.

Päivämäärä:   6.7.25 12:47:44

"Vai olisiko kuitenkin niin, että lapsen elämä säilyy ennallaan perseilystä huolimatta ja siksi hän ei oikeasti edes saa rangaistusta?"

Lapsi rakastaa ajaa mönkijällä, on sen henki ja elämä. Yksi rankku on että mönkijä lähtee 5 päiväksi. Ihan hirveesti ei oo tänä kesänä ajeltu. Eli on käytössä ihan oikeat rangaistukset.
Yhden kauppareissun aikana ei mielestäni voi kieltää kaikkea.

Päivämäärä:   6.7.25 12:48:00

”Jännä, että nämä samat raivopäät aina kohtaavat ne mölyävät lapset, ja me muut emme. Olisikohan ihan asenteesta kiinni”

Tätä minäkin ihmettelen, mölyävät lapset on harvinainen näky. Enemmän näkee huonosti käyttäytyviä aikuisia, niitä näkee säännöllisesti.

Päivämäärä:   6.7.25 13:14:15

. ja XIxm//Niin ennen lapset sai turpaan, tukistettiin ja nipistettiin yms. Jos ei käyttäytynyt ja tämä oli ihan ysärilläkin vielä hyväksyttyä.

Päivämäärä:   6.7.25 14:09:09

Puolia:
En minä saanut koskaan turpaan. Ei myöskään tukistettu tai nipistetty. Mutta karjaistiin kyllä kunnolla ja pöljäilyihin puututtiin esim ottamalla kädestä kiinni ja komentamalla. Eli pysäytettiin kielletty toiminta. Meillä oli kotona säännöt, rajat ja rutiinit ja niitä noudatettiin. Sisällä ei saanut riehua, jos halusi möykätä, piti mennä ulos. Olen viisihenkisen perheen kolmesta lapsesta nuorin ja tosiaan autisti + adhd. Ja kyllä nykyään nuo samat asiat toimivat, jos aikuiset vain viitsivät noudattaa niitä. Mutta kun ympärilleni katson, niin mitään sääntöjä, rajoja ja rutiineja ei ole. Lapsilta ei vaadita mitään eikä heitä opeteta käyttäytymään. Lapset tuijottavat telkkaria/tablettia koko hereilläoloaikansa ja vanhemmat ei välitä mistään. Kunnes sitten yhtäkkiä lapsille raivotaan kun eivät tee sitä ja tota ja osaa tota ja tätä ja lapset on ihan ihmeissään, kun eivät tajua mistä on kyse. Kun ei heillä ole sääntöjä ja rutiineja eikä opetettu mitään, ja sitten kuitenkin pitäisi yhtäkkiä tietää ja osata?

Eli kasvattakaa ne lapsenne ihan pienestä asti. Ohjatkaa, opettakaa, jutelkaa, kysykää. Komentakaa, kieltäkää, vaatikaa. Kaikkia noita tarvitaan, jotta lapsislla on mahdollisuus oppia kuinka yhtieskunnassa toimitaan. Kyllä ne nepsytkin oppii, kun heitä opettaa ja ohjaa. Ja päivähoidossakin on helpompaa kun lapsille on kotona opetettu rutiineja ja rajoja. Ja antakaa lasten sitten väsyneenä kotona päästää tarhapäivän jälkeen höyryjä tai rauhoittua jos tarvitsee. Eli telkkari ja älylaitteet pois ja omassa rauhassa tekee jotain. Missään nimessä ei mitään telkkareita tai muita. Ne on suurin syy sille miksi nuoret ja lapset on nykyään mitä on. Kun muuta ajankulua ei ole opetettu ja aivot riippuvaisia sitten niistä. Ei nykylapsia kiinnosta enää olla ulkona ja leikkiä keskenään kun halutaan vain lojua puhelin kädessä. Jo puolitoistavuotias osaa itse laittaa tabletin päälle ja youtuben pyörimään ja neljävuotiasta et saa irti puhelimessta. Ja sitten vanhemmat sanoo "se on nepsy". Voi apua....

Siskoni kolmesta lapsesta on kaikista sanottu niiden olevan nepsyjä ja hankalia kun eivät tottele (vanhempiaan). Todellisuudessa ovat vain välinpitämättömien vanhempien kasvatteja. Yksikään lapsista ei nepsydiagnoosia ole saanut vaikka on juoksutettu ties millä ammattilaisella. Kotoa vain puuttuu säännöt, rajat ja rutiinit ja telkkari pauhaa aamusta iltaan ja lasten huoneesta kuuluu YouTube vielä puolenyön jälkeen... "Muttaku ne tykkää olla puhelimella". No ihan varmasti. Ja siskoni on itkenyt kun lapset ei tottele. Miten ne voisivat totella, kun koskaan ei ole opetettu mitään ja vaadittu tekemään mitään? Lässytetään vain ja pyydetään "haluaisitko laittaa astiasi tiskipöydälle", muttei vaadita mitään, edes kuuntelemaan. Ei se ole lasten vaan vanhempien vika. Tuntuu välillä todella turhalta "laittaa lapsia ruotuun" viettämällä heidän kanssaan aikaa jotenkin muuten kuin antamalla katsoa YouTubea. Lapset kyllä rauhoittuvat minun kanssani kun eivät ole enää niin someriipuvaisia, mutta palaavat takaisin ruutujen ääreen heti kun palaavat vanhemmilleen. Ja siskoni sanoo, että minun pitäisi olla useammin lapsenvahtina, kun minua lapset tottelee. Herranajestas sentään! Kyllä heidän pitää ihan itse ottaa lapsilta ne puhelimet pois, opettaa heidät olemaan ilman somea ja syömään ruokapöydän ääressä ja ilman puhelimia. Kyllä sen kasvatuksen pitää kotoa lähteä.

Olen monille kavereilleni avautunut siskoni kasvattamattomuudesta ja moni on onneksi tajunnut oman lapsensa kanssa toimia toisin. Ja vaikka jollakin nepsylapsi onkin, niin silti se lapsi on kasvatettu ja käytöstavat opetettu...

Päivämäärä:   6.7.25 14:40:05

XIxm//Sinä et saanut, muyta moni muu lapsi on saanut ihan ilman mitään diagnoosejakin. Juu kaikki nepsy diagnoosit johtuu vain rajojen puutteesta ja karjuminen, uhkailu yms. Auttaa. Edelleen kokeile itse kasvattaa nepsylasta tai useampaa ja tule sen jälkeen pätemään kasvatusvinkeillä. Voin sanoa, että silmäsi avautuvat ja lopetat tuon kasvattamaan lapsenne hokemisen.

Lähettäjä: Kajan 
Päivämäärä:   6.7.25 14:50:11

"Lähettäjä: Flfl
Päivämäärä: 6.7.25 12:45:23

Suosittelen muillekin saamaan joskus itkuraivarin lasten edessä. Raahaatte ne räyhäävät lapset kaupasta ulos ja autossa itkette, että "En minä teidänlaisia lapsia halunnut ja miksi te käyttäydytte noin huonosti. Nyt me emme saa viikkoon ruokaa kun ei ostettu kaupasta mitään ja se on teidän syytänne. Ruuaksisi seuraavan viikon ajan vain sitä mitä kaapeista löytyy. Kuivaa makaronia, kuivia kaurahiutaleita, soijarouhetta sellaisenaan, jne. Ja seuraavalla kauppareissulla jos lapset möykkää, viette ne autoon ja lähdette kotiin. Tai sitten menet yksin takaisin kauppaan, ostat vain yhden suklaapatukan ja palaat autoon syömään sen lasten edessä ja sanot, ettet voinut muuta ostaa kun ei lapsia voi kauaa yksin autossa pitää joten seuraavan kerran kauppaan vasta viikon päästä. Ja muistatte muistuttaa lapsia siitä, että on heidän vikansa kun kotona ei ole ruokaa kun käyttäytyivät niin huonosti, että kaupasta ei voitu ostaa mitään."

Juuri näin. Mutta moni vanhempi toteuttaa nykyään sitä neuvoa, että lapselle ei saa tulla paha mieli. Että MIKÄÄN ei ole lapsen syytä, mikään hänen tekemisensä ei tee hänestä huonompaa ihmistä ja hän on aina yhtä hieno ihminen, olipa muita kohtaan miten hirveä tahansa. Syyllistäminen on nykyajan kirosana: ei saa syyllistää lasta hänen omasta käytöksestään, ettei lapsi vain joutuisi kokonaan, ettei hänestä pidetä. Mutta kun maailma ei toimi näin. Vanhempien tehtävä on opettaa, että jos on kamala muille, ystävät alkavat kaikota.

Päivämäärä:   6.7.25 15:03:20

Oletko sinä Puolia koskaan kokeillut kasvattaa lapsia, vai oletko luovuttanut heti kun et viitsi käyttää siihen aikaa ja energiaa?

Aika monen nepsylapsen kanssa olen ollut tekemisissä ja heitä työkseni kasvattanutkin, joten jotain kokemusta on... Usein on jouduttu puuttumaan fyysisesti riehumiseen, jotta riehuja on saatu rauhoittumaan. Riehumiselle on oma aikansa ja paikkansa, sitä ei tehdä missä sattuu eikä aleta hakata muita vaan mennään ulos hakkaamaan vaikka puuta tai betoniseinää. Mutta ketjun aiheeseen liittyen kaupan käytävillä sitä ei harrasteta.

Edelleen olen sitä mieltä, että kasvattakaa ne lapsenne. Teette heille palveluksen, kun opetatte käytöstavat ja annatte heille keinot ja ajan purkaa pahaa oloa kun sille on aikansa. Esim serkkuni on joku nepsy, tarkemmin en tiedä, mutta hänelle on ollut tarpeellista saada fyysistä aktiivisuutta. Ja sitä on saanutkin. Ei kuitenkaan potkimalla siskoaan telkkaria katsoessa vaan menemällä ulos potkimaan jotain muuta. On saanut pomppia ja riehua ulkona, mutta sisällä ja ihmisten ilmoilla on vaadittu käytöstapoja. Ainakin adhd ja jotain puhevaikeutta ja aistiyliherkkyyttä hänellä on, neljästä lapsesta nuorin, mutta silti kasvatettu.

Minkä ihmeen takia lapsia ei nykyään yhtään viitsitä kasvattaa? Moni minun ikäiseni nepsy katsoo nykylapsia kauhulla ja on onnellinen siitä, että meidän lapsuudessa myös nepsyille opetettiin käytöstavat... Säännöt ja rutiinit kun on lapselle helpotus, ei rangaistus.

En ole tähän mennessä törmännyt vielä lapseen, jota ei ole voinut yhtään kasvattaa ja opettaa minkäänlaisia tapoja. Joku syvästi kehitysvammainen ja täysin autettavakin on sellainen, ettei itsekseen tee mitään, joten kaikki loput, itsenäisesti toimivat, voidaan kyllä opettaa edes jonkinlaiselle tavoille, jos someriippuvaiset vanhemmat vain vähänkään viitsivät...

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   6.7.25 15:03:51

Pakko myöntää, että menneellä viikolla yhden miehen kasvatusopit jäi korviin.

Oli vähän raamikkaampi hevarimies kahden pinkkiin puetun tytön kanssa. Toinen pikkutyttö huusi kuin syötävä ja isänsä tähän "Nyt lähdettiin pois, kun et totellut. Oli sovittu, että liukumäkeä ei kiivetä ylöspäin!"
Tyttö kiljuu: "En kiivennyt!"
Isä: " Älä valehtele isällesi"
Sisko: "Kyllä se kiipes, minäkin näin!"
Tyttö kiljuu edelleen ja isä toteaa: "Huuda niin paljon kuin keuhkoista lähtee, ei se hetkauta minua laisinkaan."

Ainakin lapset oppivat syyn ja seurauksen tarkoitukaen.

Päivämäärä:   6.7.25 15:18:00

XIxm// Työskentelen lasten parissa ja sen lisäksi olen ihan omatkin lapset kasvattanut joten osaan samaistua myös vanhempiin, koska löytyy kokemusta myös siitä vanhemmuudesta. Sinä et selkeästi kykene asettumaan yhtään vanhempien asemaan vaan haluat syyttää lasten vanhempia lasten käytöksestä, mikä on todella huolestuttavaa. Jos empatia on tuota luokkaa niin kannattaa harkita alan vaihtoa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.