Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tarkastetaanko koirien passeja (ekinokokki)?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.7.25 22:23:40

Tarkoitus matkustaa Norjaan ja takaisin. Ärsyttää maksaa mennen tullen eläinlääkärille pelkästä nimikirjoituksesta. Lääkettähän saa ihan ilman reseptiäkin ja madotus onnistuu ja sen aion todellakin tehdä ja näen tärkeänä. Onko kellään kokemusta tarkastaako noita kukaan?

Re: Tarkastetaanko koirien passeja (ekinokokki)?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   3.7.25 22:53:27

Jos menet suoraan Suomesta Norjaan ja takaisin, ei ekinokokkilääkitystä tarvitakaan. Mutta jos menet Ruotsin kautta, niin sitten toki. Jokusen kerran olen viime vuosina mennyt Ruotsiin ja takaisin. Kerran on lääkitys tarkastettu. Itse en kyllä ottaisi riskiä.

Lähettäjä: Fiiru 
Päivämäärä:   3.7.25 23:31:40

Ei ole koskaan kysytty

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   3.7.25 23:40:38

Sitten et matkusta, jos matkakassa ei kestä ekinokokkilääkityksen antamista viranomaisten ohjeiden mukaan. Tai sitten matkustat suoraan Suomen ja Norjan välillä etkä poikkea Ruotsissa. Silloin vältyt koko lääkitykseltä.

Lähettäjä: Juuli 
Päivämäärä:   4.7.25 05:19:37

Kuten yllä mainittu, niin jos matkustat vain Suomen ja Norjan välillä, niin lääkitystä ei tarvitse. Itse olen kerran erikseen pysähtynyt Norjaan mennessä Näätämön asemalla ja käynyt näyttämässä koirien passit (kun en tiennyt, että kuuluuko koirat "ilmoittaa" rajalla) tullivirkailijoille, niin eipä niitä paljoa kiinnostanut, samoin samalla reissulla pysähdyin Suomeen tullessa Utsjoen asemalla, niin virkailija oli enemmän kiinnostunut siitä, että toinko mukana kalaa tai hedelmiä (en tuonut).

Tämän jälkeen oon vaan ajanut rajalla yli, (esim. Karigasniemi) pysäyttävät sitten itse, jos ovat pysäyttääkseen.

Lähettäjä: OK 
Päivämäärä:   4.7.25 09:00:19

Aikanaan kuljin useamman kerran vuoden aikana Suomeen ja takaisin, enkä edes autolla vaan kuljettiin julkisten varassa ja matkustin aina Viking Linellä. Koskaan ei rajalla kysytty mitään, mikä oli mun mielestä kummallista kun silloin Ruotsiin vaadittiin myös rabieksen vasta-ainetestit.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   4.7.25 10:01:41

Harvemminhan noita tarkastellaan, mutta mahdollisuus on olemassa ja jos käry käy, niin siinä kohtaa ei paljon naurata. Itse en ottaisi riskiä. Kyseessä on kuitenkin todella pieni kustannus.

Päivämäärä:   4.7.25 10:04:48

Jos käry käy, koira jää rajalle viikoiksi.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   4.7.25 10:10:37

En ottaisi riskiä siitä mitä seuraa kun jääkin kiinni. Pistokokein tarkistelevat.

Lähettäjä: Muta 
Päivämäärä:   4.7.25 10:18:23

Ajankohtainen keskustelu minullekin. Norjasta tullessako ei kysellä/tarvitse olla? Keväällä palasimme etelämpää Euroopasta ja lennoille nuo katsotaan kyllä joka kerta. Nyt olisi tarkoitus ajella Ruotsin kautta Norjaan ja sitten pohjoisempaa Norjasta suoraan takaisin Suomeen. Pitääpä selvitellä miten Ruotsi-Norja-rajalla asian laita on.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.7.25 10:18:59

Jos menet Ruotsin kautta, pitää ekinokokkilääkitys olla.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.7.25 10:33:04

^Siis myös sinne Norjaan mentäessä.

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   4.7.25 10:52:38

Vaikka rajavartijat vaikuttaisikin välinpitämättömiltä, niin vitallisen ohjeistuksen mukaan koiran kanssa matkustavan pitää pysähtyä näyttämään paperit. Moni matkailija ei näin tee, mutta he toimivat virallisen ohjeen vastaisesti. Tiedän, että joitakin on jopa raja-asemillta neuvottu, ettei tarvitse pysähtyä jos paperit on kunnossa, mutta se on väärin ohjeistettu.

Noinkin ikävän taudin kyseessä ollessa noudattaisin viranomaisten määräyksiä. Sanktiot kiinni jäämisessä maksavat usean kuukauden karanteenin tai koiran lopetuksen. Sakkoja joka tapauksessa tulee.

En vaan käsitä tätä matkustamisvimmaa koiran kanssa, mutta sitten halutaan säästää muutama kymppi, koska se on koira. Onpa hirveä vaiva tai raha!

Kuten sanottu, skippaa Ruotsi kokonaan ja matkusta pelkästään Suomen ja Norjan välillä. Multa ei heru ymmärrystä tällaiselle. Se lääke annetaan eläinlääkärin valvonnassa siksi, että silloin voidaan olla varmoja, että lääke on annettu. Sama rokotuksien suhteen. Luottaisitko itse rajalla viranomaisena, kun ihminen sanoo sulle, että kyllä me se annettiin?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.7.25 10:56:38

Just muutama päivä sitten kävelin ohi matkatavaroiden kanssa, kun yks koirakko napattiin tullinaisen syyniin. Kyseltiin kaikenlaista. Oli vielä 30min päästäkin siinä tullin paperitarkastuksessa.

Päivämäärä:   4.7.25 11:16:32

Ruotsiin mennessä pitää, joko käydä tullissa näyttämässä paperit tai ilmottautua sähköisesti. Siitä ei kannata laistaa. Kurja huonossa tapauksessa menettää koira. Ruotsiin mennessä ei tarvi ekinokokki-lääkityksestä merkintää, mutta kun sieltä poistuu joko Suomeen tai Norjaa, pitää koira olla lääkitty ja siitä pitää olla lääkärin merkintä passissa. Ja joo, kyllä meillä on noita tarkastettu. En jättäisi itse tekemättä.

Jos ei halua pelata matolääkkeen kanssa ja haluaa Norjaan, niin on parempi mennä sinne suoraan kulkematta Ruotsin kautta. Norjan ja Suomen välissä ei tarvita lääkitystä tai merkintää riittää pelkkä passi ja ajantasalla olevat rokotukset.

Lähettäjä: anna 
Päivämäärä:   4.7.25 16:56:31

Tänä vuonna on tarkestettu yllättävän paljon. Reissaan siis usein kisa- ja lomamatkoille ulkomaille ja tämän vuoden kuudesta reissusta kolmella kysyttiin koirien passit. Ennen näitä on kyselty paljon vähemmän.

Päivämäärä:   4.7.25 19:05:04

No ei tasan tule mitään usean kuukauden karanteenia tai lopetusta ekinokokin takia. Maksaa korkeintaan ja käännytetään hakemaan lääke. Siinä on vuorokauden varoaika, eli 24h jälkeen pääsee rajan yli.

Noi pitkät karanteenit liittyy rokotuksiin.

Päivämäärä:   4.7.25 19:22:11

Kertokaa, missä on ohje, että koiran kanssa pitää pysähtyä tulliin ja näyttää paperit. En ole sellaista löytänyt, vaikka olen etsinyt. Kyllä, paperit on aina kunnossa, mutta niitä tarkistetaan satunnaisotannalla. Ei aina.

Ja ei, ei niitä tarkisteta aina edes lentokentillä. Tarkistetaan ehkä koiran laukku ja lippu, mutta ei aina passista ole kukaan kiinnostunut. Sitä paitsi ne rokotukset ei edes kuulu sille lentohenkilöstölle vaan tullille.

Lähettäjä: Sara 
Päivämäärä:   4.7.25 22:07:17

Mun mielestä tärkeämpi kysymys pienen vaivan sijaan on, että miksi haluaisit jättää koirasi madottamatta? Ihan huvikseen tuollaista ei vaadita vaan tarkoitus on suojata suomalaista luontoa kyseisiltä loisilta. Pahimmillaan loiset saastuttavat luonnonmarjat. Ja joo, rajan yli tulee sitä sun tätä eläintä, mutta miksi haluaisit lisätä riskiä loisen leviämisestä?

Lähettäjä: Sara 
Päivämäärä:   4.7.25 22:08:51

Oho, hyvinpä luin... Pahoittelut! Herättää vaan tunteita koko aihe, kun niin paljon kuullut tarinoita tästä.

Lähettäjä: Viiru 
Päivämäärä:   5.7.25 00:13:38

Koskakohan nämä loiset ovat resistenssejä matolääkkeille, kun niitä niin paljon käytetään? Monet muut loiset ovat jo.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   5.7.25 11:23:24

Tässä rajalla asuvalle tuo ekinolääkitys on kyllä niin naurettava. Kerran kuussa pitää käydä ell se antamassa ja mitään riskiä saada kyseinen loinen ei todellakaan kaupungissa ole.
Ymmärrän jos metsästyskoirana tai muuten syö luonnosta hiiriä tms mutta näin kaupungissa asuvalle ihan naurettavaa.

Veikkaan, että jos joskus tuolle lääkkeelle tulee käyttöä niin enää siinä vaiheessa ei tule tehoamaan kun vuosikaudet syönyt sitä kerran kuussa.

Mutta joo, tarkastavat tosiaan pistokokein ja joskus on ihan "ratsiat" jolloin tarkastavat kaikki.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.