Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oikomishoito aikuisena, vain yksityisellä?

Lähettäjä: hammas 
Päivämäärä:   3.7.25 09:54:30

Mulla on siis lapsena oiottu sekä ylä- että alahampaat. Tämä siis noin parikymmentä vuotta sitten. Nyt on viime vuosina hampaat menneet taas ihan selvästi vinoon ja jopa päällekkäin. Hoidetaanko julkisella puolella aikusten oikomishoitoja enää missään tapauksissa vai onko edessä yksityiselle meno ja kallis lasku?

Olen nyt menossa joka tapauksessa julkiselle hammastarkastukseen ensi kuussa ja kysyn sielläkin tietysti vielä asiasta. Mietin, että onko ihan tervettäkään hampaille olla etenkään päällekkäin ja vaikken mikään ulkonäkökeskeinen ole, niin kieltämättä tuo ei kyllä kovin nätin näköistäkään ole.

Rahaa ei kyllä olisi nyt ihan hirveästi, kun on kaikkia muitakin murheita ollut, joten stressaa jo etukäteen, että jos näille hampaille täytyy/haluaa tehdä jotain, niin tuleeko ihan super kalliiksi. Siksi olisi kiva kuulla kokemuksia. Mitä olen vähän selvitellyt, niin nykyään ilmeisesti oikomisessa käytetään usein kalvoja ja hinta saattaa nousta helposti nelinumeroiseksi?

Re: Oikomishoito aikuisena, vain yksityisellä?

Lähettäjä: pistepirkko 
Päivämäärä:   3.7.25 09:56:55

Riippunee alueesta. Esim. Pohteella ei hoideta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.7.25 10:34:49

Tuskin hoidetaan ilmaiseksi. Jos esim haluaa hammaskiskon narskuttamisen takia niin sen voi saada julkisella vain jos hammaslääkäri puoltaa, ja siltikin materiaalikustannukset oli muistaakseni joku 150-200e + hammaslääkäri käynti tulee potilaan maksettavaksi. Yksityisellä hinta on noin tuplat.

Lähettäjä: Si 
Päivämäärä:   3.7.25 10:36:06

Minulta oiottiin aikuisena hampaat. Olivat oikeasti pahasti vinossa ja halusin ne oikoa kosmeettisista syistä. Tuttavat ovat myös käyneet aikuisena oikomishoidossa, en tunne ketään joka olisi käynyt julkisella puolella.

Oikomishoito tehtiin tosiaan kalvoilla ja oli muistaakseni 4000€ luokkaa. Sujui hyvin, oli kivutonta ja hampaat ovat pysyneet suorina. Käyntejäkään ei ollut kauheasti, kun taas muistelen että lapsena julkisella puolella kun sisarukset kävivät, siellä piti käydä tosi usein kiristelemässä rautoja. En kauheasti olisi telaketjuista tässä iässä välittänytkään. Oli kallista pieneen budjettiini, mutta kertaakaan en ole katunut.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   3.7.25 17:43:48

Mulla oiottiin aikuisena hampaat julkisella. Kriteerinä hoitoon pääsyllä julkiselle oli se että mun yläpurenta aiheutti kipuja leukaniveliin ja päänsärkyjä. Kosmeettisesta syystä ei tehdä oikomishoitoja julkisella. Julkisellakin tämä maksoi aika paljon, kun välillä käyntejä oli viikottain ja välillä kuukausittain ja jokainen käynti maksoi n. 40€ muistaakseni. Siitä on jo kymmenisen vuotta aikaa. Oikomishoidot kestivät n. 2 vuotta.

Päivämäärä:   3.7.25 17:53:44

” Kriteerinä hoitoon pääsyllä julkiselle oli se että mun yläpurenta aiheutti kipuja leukaniveliin ja päänsärkyjä. Kosmeettisesta syystä ei tehdä oikomishoitoja julkisella.”

Tässäpä se tulikin

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   3.7.25 18:16:07

Aloittaja voi ainakin mainita lääkärissä, että hampaat ovat kivuliaat kun ovat limittäin ja alkaa tuntumaan kipua myös päässä ja leuoissa. Voi se olla mahdollista hoitaa julkisella, onhan sinulle aikoinaan tehty oikomiset julkisella.

Työkaveri aloitti oikomishoidot aikuisena ja huomasi vasta hoitojen jälkeen kuinka paljon niitä kipuja on ollut hampaiden takia.

Päivämäärä:   3.7.25 18:25:12

En päässyt julkiselle vaikka oli kipuja ja syömisvaikeuksia.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.7.25 19:50:18

Oikomishoidon kriteeristö löytyy netistä. Kymmenportaisen järjestelmän mukaan aikuisilta hoidetaan "luokkien1 9–10 purentavirheet sekä luokka 8 silloin, kun siitä on vakavaa terveydellistä haittaa". Tähän sisältyy esimerkiksi huuli- ja suulakihalkiot, vaikeat kehityshäiriöt ja vakavat syvä- ja avopurennat. Yleensä aikuisten kohdalla tämä tarkoittaa sitä, että purentavirhe on niin paha, että sen hoitamiseksi tarvitaan leukojen kirurgiaa, eli leukojen siirtoja leikkauksellisesti, tai esimerkiksi implantteja. En ihan jokaisen hyvinvointialueen juttuja tiedä, mutta yleensä se on erikoissairaanhoitotasoista toimintaa, jolloin maksettavaksi tulee vain polimaksut (joita toki kertyy lukuisia).

Lähettäjä: Niksnaks 
Päivämäärä:   3.7.25 21:06:55

Lyhyt vastaus, julkisella ei hoideta ja kyllä, tulee kalliiksi :D

Minulla oli aika helppo hoito, päättyi 3kk sitten, ei tarvinnut poistaa hampaita tai edes kuvata (vanhat kuvat oli otettu vasta). Vähän kärkipurentaa, ahtautta ja toisaalla haritusta eli sellaista yleistä hammaskaarien sisustussuunnittelua vaan tehtiin.

4200 euroa kaikkinensa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.7.25 21:15:53

Kuten ylempänä oli, mikäli liittyy esim. leukakirurgiaan niin oiotaan julkisella myös aikuisille

Lähettäjä: zz 
Päivämäärä:   3.7.25 23:28:21

Julkiselle pääsyyn on tietyt kriteerit purentavirheissä, noita on mm paha syväpurenta, paha avopurenta, leuan asentomuutokset jne. Ja yleensä nää on niin pahoja ettei mitkään kojeet hoida kaikkea, vaan hoidon tueksi joudutaan käyttämään myös leukojen leikkausta. Eli melkein voisi sanoa, että jos hoito ei mene yksityisellä kalvoilla, niin sitten voi olla jotain toivoa julkiselta puolelta.

Siskoni on tällähetkellä julkisella oikomishoidossa, hampaat oli kyllä vinksallaan, mutta perisyynä paha syväpurenta, eli alahampaat purivat kitalakeen. Minä saisin lähetteen julkiselle pelkällä pyynnöllä, paha avopurenta (vasta neljännet hampaat yltävät yhteen, etualueen hampaat eivät pure yhteen missään tilanteessa) ja lisäksi leukanivelpäissä on merkittävää sanomista röntgenkuvien mukaan. Odottelen tässä tuon siskon oikomishoidon valmiiksi, ennen kun päätän lähdenkö tuohon revohkaan. Siskolla ollut nyt reilun vuoden verran raudat, leuat leikattiin tammikuussa ja homman pitäisi olla valmis
joskus loppuvuodesta.

Lähettäjä: Elina 
Päivämäärä:   4.7.25 08:32:29

Mulle tehtiin yksityisellä. En halunnu kalvoja vaan otin valkoiset raudat. Vajaa vuosi ja melko tasan 3000e meni ja oli joka euron väärti.

Päivämäärä:   4.7.25 08:38:51

Oikaisutin aikuisena alaleuan hampaat ja yksi hammasrivin sivussa pönöttänyt hammas poistettiin. Vuosi oli 2011 ja maksoi n. 3000 e.

Lähettäjä: Hee 
Päivämäärä:   4.7.25 21:31:22

"Mulle tehtiin yksityisellä. En halunnu kalvoja vaan otin valkoiset raudat. Vajaa vuosi ja melko tasan 3000e meni ja oli joka euron väärti."

Oiottiinko sekä ylä- että alahampaita?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.