Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ostaisinko hevosen nyt vai vuosien päästä? 2

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   3.7.25 08:20:30

Edellinen ketju meni aivan hulluksi. :D

Edelleenkään kyse ei ollut lisääntymisneuvoista eikä siitä olenko kykenevä äidiksi vai en. Edellisen ketjun loppuun hyökkäsi ilmeisesti joku yksittäinen äiti, jolla meni toisten suunnitelmallisuus vahvasti tunteisiin, kun piti niin kovasti pilkata ja ivata.

Jatketaanpa vielä, toivottavasti aikuisten kesken. Kysymys kuuluu näin:

Ostaisinko hevosen (jos löydän sopivan), kun tarkoitus on hankkia myös lapsi(a) parin vuoden kuluttua? Onko järkeä?

Lisäkysymys: Miten te olette yhdistäneet hevosharrastuksen ja lapset? Etenkin, jos on oma hevonen ja olette pitäneet sen lastenteon jälkeenkin.

Tässä edellinen:
http://forum.hevostalli.net/read.php?
f=9&i=10100954&t=10100954

Re: Ostaisinko hevosen nyt vai vuosien päästä? 2

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   3.7.25 08:23:11

Mihe tarviit hevosta?

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   3.7.25 08:25:49

Minä yhdistin pitämällä hevoset kotona. Jos mielii ajaa tai ratsastaa kun puoliso on töissä, niin on kyllä oltava hoitaja (sille lapselle siis). Jos sinä viet hepan täysihoitoon, niin tarvitset sen hoitajan tallikäyntien ajaksi. Osa hevosharrastajista suhtautuu lapsiin todella vihamielisesti, joten jos menet tallille vaikka hoitamaan ja tekemään mössöt tai hakemaan hepan kengittäjälle niin osa puhuu pahaa selän takana :(. No, joillakin pikkutalleilla voi olla porukka, jonka mielestä on ihan ok että vauva on vahdittuna tallillakin.

Päivämäärä:   3.7.25 08:26:55

"Mihe tarviit hevosta?"

Haluan kilpailla ja valmentautua. Lisäksi haluan toteuttaa pitkäaikaisen haaveeni omasta hevosesta. Edellinen vuokrahevonen jouduttiin lopettamaan, ja voisin periaatteessa vuokrata jatkossakin, mutta oma olisi tietenkin oma.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   3.7.25 08:28:15

Kyllä, haaveet kannattaa toteuttaa kun siihen on mahdollisuus. Osta siis hevonen, koska sen voit tehdä; lapsia ei välttämättä niin vain hankita ja jos niitä saakin niin prosessi voi viedä vuosia, vuosikymmenenkään ei välttämättä riitä jos luomusti ei onnistu.

Kerroit edellisessä ketjussa että talous on teillä niin hyvä että voitte ottaa useampia hevosia kotiin ja laittaa kunnon puitteet, suosittelen sitä, jää paljon lisäaikaa kun tallimatkoihin ei mene aikaa. Kotipihassa on myös mahdollista laittaa fasiliteetit sellaiseen kuntoon että perushoito sujuu jouhevasti, esim. vapaa heinä, kunnon tarhakatokset, koneella siivottavat tarhat, automatisoitu vesihuolto.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   3.7.25 08:28:44

Jos ensisijainen päämääräsi on tavoitteellinen ratsastus, puskapolle pihassa ja lapsi vielä siinä vaunuissa tuo vain takapakkia. Käytä mieluummin sama raha siihen, että ratsastat mahdollisimman hyviä hevosia, ja maksa hiukan vaikka lastenhoitajalle.

Jos vain haluat kokea hevosen omistamisen, sitten toki hommaat hevosen vaikka tänään.

Päivämäärä:   3.7.25 08:29:58

Kiitos zäkä! Kotona pitäminen on yksi vaihtoehto. Siinä jäisi tallimatkakin pois eikä tarvitsisi olla lasten kanssa muiden "jaloissa". Toinen vaihtoehto olisi pitää hyvällä täysihoitotallilla ja käydä itse sen 4-5 kertaa viikossa niin, että vuokraaja hoitaisi loput ja lapset olisivat isänsä kanssa kun olen tallilla.

Päivämäärä:   3.7.25 08:32:09

Ja siis jos pinkka on niin kunnossa, että voi pitää hyvää hevosta maneesillisella valmennustallilla, kyllä noihin puitteisiin aina liikuttajia hevoselle löytyy, vaikka itse olisi vähän aikaa telakalla.

Lähettäjä: yug 
Päivämäärä:   3.7.25 08:36:53

Toisaalta kotona siihen perushoitoon menee aika isollakin rahalla laitetuissa puitteissa, moni harrastaja huomaa että ratsastamiseen ei jää kunnolla aikaa kun hoito ja paikkojen ylläpito vie ajan ja energian. Ja tavoitteellinen ratsastus vaatii käytännössä Suomen sääolosuhteissa myös maneesin, eli onko varaa rakentaa tai onko aikaa ajella sellaisella jos lähialueilta saa vuokrata?

Päivämäärä:   3.7.25 08:38:09

Minulta jäi huomaamatta, että hepat tulisivat pihaan. Yritän myöhemmin muistaa kirjoittaa lisää.

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   3.7.25 08:55:52

Elämä on opettanut, ettei haaveita kannata lykätä. Voi tulla sairauksia, voi olla, ettet tule raskaaksi jne. Kun on tahtoa, on varmasti myös keinot järjestää elämä tulevien lasten ja hevosen kanssa.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   3.7.25 09:53:36

Taasko ap on täällä kyselemässä????? Ei oo totta :D

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.7.25 09:58:06

Minusta aloittajan suunnitelmat kuulostavat oikein hyviltä.

Hevoselle voi etsiä vuokraajan myöhemmin tai vaikka myydäkin, jos ihan mahdottomaksi menee, mutta oletpahan ainakin kokeillut.

Päivämäärä:   3.7.25 09:59:26

LähettäjäM
Päivämäärä3.7.25 09:53:36

Taasko ap on täällä kyselemässä????? Ei oo totta :D

-

Miksi ap ei saisi kysellä? Harmittaako kun et saanut ap:ta kiusattua pois? Edellisen keskustelun loppu oli tosi häijyä nälvimistä, tuskin sieltä sai irti muuta kuin pahan mielen.

Päivämäärä:   3.7.25 10:04:26

"Taasko ap on täällä kyselemässä????? Ei oo totta :D"

Kyllä olen! Ei ole pakko osallistua jos noin harmittaa, etusivulta löytyy varmasti muuta mielenkiintoista luettavaa :)

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   3.7.25 10:09:42

Oma! Mutta! Sitten vasta kun se oikea löytyy! Malttia!🤍

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   3.7.25 10:10:40

Minä en mitenkään ois pystyny käymään tallilla 4-5 kertaa viikossa kun lapset oli pieniä. Pieni lapsi tarvii äitiä ja äidin paikka on lapsen kans. Tehdä asioita lapsen kans. Toki joku ratsastuskoulun tunti kerran viikkoon viikonloppuna onnistuu mutta muuten äiti on lapsen kans. Jos vanhemmat on päivän töissä ja lapsi hoidossa niin se lapsi vaan tarvii sen äidin kotona illan. Kerran yks MLL hoitaja sano että on kauhea arki iltana mennä lapsia hoitamaan kun lapsi itkee vanhemman perään. Monen mielestä isä voi hoitaa lasta ja on hyvä että hoitaakin mutta kyllä lapselle kaikkein tärkeintä on se äiti. Eli jos alottaja ostaa hevosen niin jättää sitten lapset tekemättä. Ja jos alottaja sen lapsen haluaa niin kannattaa alottaa se yrittäminen mielummin aikasin kuin myöhään, sitä lasta ei välttämättä ihan heti edes saa ja kaduttaa sitten 37 vuotiaana kun lasta ei ole ja vauvan kaipuu on suuri.

Päivämäärä:   3.7.25 10:21:01

K: En muistanut kirjoittaa tämän uuden ketjun avausviestiin sitä mitä edellisessä ketjussa kerroin, eli ei ole tarkoitus, että molemmat vanhemmat palaavat töihin kahdeksan tuntia päivässä ja viitenä päivänä viikossa. Lisäksi työt voi tehdä etänä, ei ole matkojakaan sitten.

Jos käyn tallilla viikonloppuisin ja sen lisäksi parina arki-iltana, ei lapsella (tai lapsilla) varmasti ole isänsä kanssa mitään hätää. Ensisijaisesti olisi kyllä hyvä saada hevosetkin omaan pihaan.

Päivämäärä:   3.7.25 10:22:05

Aloittaja on selkeästi itse huomiota vailla kun piti oikein toinen topakin pystyttää. Kerrotko että mikäs se homma oli kun ensin kerroit olevasi +35v kun alat yrittämään lasta ja sitten kerroit että olisit 35v kun lapsi syntyy? :D

Lähettäjä: ss 
Päivämäärä:   3.7.25 10:24:17

No kun sinä jo tietädät noin hyvin miten kaikki menisi niin mitäs täällä enää perustelet ja pohdiskelet?

Päivämäärä:   3.7.25 10:26:29

"Aloittaja on selkeästi itse huomiota vailla kun piti oikein toinen topakin pystyttää. Kerrotko että mikäs se homma oli kun ensin kerroit olevasi +35v kun alat yrittämään lasta ja sitten kerroit että olisit 35v kun lapsi syntyy? :D"

Olen luultavasti ehtinyt täyttää 35 (tai olen juuri täyttämässä) kun lasta aletaan yrittää, ja jos tärppää heti, olen lapsen syntyessä yhä 35-36. Tietenkään en voi varmaksi sanoa miten tämä tulee menemään. Tämä minun kommenttini on irrotettu asiayhteydestä ja se oli vastaus väitteeseen, jonka mukaan olen yli kuusikymppinen kun lapsi on parikymppinen.

En ole vailla huomiota, vaan kokemuksia ihmisiltä, jotka ovat onnistuneet yhdistämään hevoset ja lapset. Jos et kuulu tähän kategoriaan, se ei ole minun ongelmani.

Edelleenkään tämä ei ole lisääntymisikäkeskustelu, vaan keskustelu hevosen ostamisesta.

Päivämäärä:   3.7.25 10:28:22

"No kun sinä jo tietädät noin hyvin miten kaikki menisi niin mitäs täällä enää perustelet ja pohdiskelet?"

Koska haluan kokemuksia ihmisiltä, jotka ovat onnistuneet yhdistämään hevoset ja lapsiperhe-elämän ja joilla on jotain oikeaa annettavaa keskustelun aiheeseen.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   3.7.25 10:30:04

Jaaha. Jankkaajat löysivät tämänkin ketjun. Tsemppiä aloittaja, älä välitä ankeuttajista. Keskity niihin järkeviin vinkkeihin joita saat ja jätä nuo oman elämänsä kurjuutta kitisevät yksilöt huomiotta.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   3.7.25 10:35:58

Joo eihän sillä lapsella ole mitään hätää isän kans mutta ainakin minä koin että pieni lapsi tarvii äitiä, varsinkin jos sairastaa niin ku meillä paljon sairastivat. Sitten kun lapsi on kouluikänen niin äiti voi illalla jossain harrastuksessa käydä mutta pienen lapsen äidin paikka on lapsen kans. Ei meillä isä ollu lapsille niin tärkeä kuin äiti. Ostaa hevosen sitten kun lapset on isompia ja hankkii vielä hoitajan tai vuokraajan ettei tallilla käy joka päivä. Lapsen normaaliin elämään kuuluu tiivis perhe elämä ja paljon poissa oleva äiti ei ole sitä.

Lähettäjä: Rahalla saa palvel 
Päivämäärä:   3.7.25 10:39:02

Raha kun ei vaikuta olevan ongelma niin on hyvä tilanne siinä mielessä että kotiin on varaa rakentaa kunnon automatisoitulaitos, tilata kyydit ulkopuolelta (ns hevostakseja on jotka kyydittää valkkuihin/kisoihin) ja tarvittaessa hevosen voi laittaa täysihoitoon johon ostaa ratsutus-/juoksutuspalvelun. Monet paikat tarjoaa myös lihashuoltoa. Kunhan vaan löytyy luotettava paikka. Myyntitallillekkin voi laittaa jossa hoitavat kaiken ja niitä on myös hyvämaineisia joihin hevosen uskaltaa jättää.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.7.25 10:46:06

Mä pidin 16 vuotta taukoa omasta hevosesta. Tein vauvan,möin hevosen,harrastin ratsastusta kyllä. Nyt mun vauva on 16 ja mami osti uuden hevosen. Aloittaja tekee nyt samoin ja lopettaa minäminä elämän hetkeksi.

Päivämäärä:   3.7.25 10:49:22

K: Tästä olen kanssasi eri mieltä. :) Ei ole kenellekään hyväksi, että äiti unohtaa oman elämänsä vuosikausiksi.

Rahalla saa palvel: Aivan niin rajattomasti rahaa ei sentään ole. Kotiin olisi tietenkin hyvä saada tehtyä kunnon tilat, mielellään pitkälle automatisoituna, koska uskon että silloin ajankäyttö olisi kaikkein helpointa.

Päivämäärä:   3.7.25 10:51:32

"Mä pidin 16 vuotta taukoa omasta hevosesta. Tein vauvan,möin hevosen,harrastin ratsastusta kyllä. Nyt mun vauva on 16 ja mami osti uuden hevosen. Aloittaja tekee nyt samoin ja lopettaa minäminä elämän hetkeksi."

Se oli sinun valintasi. :) Pyysin täällä kokemuksia ihmisiltä, jotka ovat yhdistäneet hevoset ja lapsiperhe-elämän. Näitä kokemuksia olen saanutkin ja samalla hyviä vinkkejä sekä luottamusta tulevaan. Pidän tätä keskustelua vielä yllä, koska toivon lisää hyviä vinkkejä (etenkin heiltä, joilla on hevoset kotona). Jos sinä olet luopunut hevosista heti kättelyssä, se on ollut sinulle varmasti oikea ratkaisu.

Päivämäärä:   3.7.25 10:56:03

Hyvin huomaa tästäkin keskustelusta ne, jotka ovat luopuneet omista jutuistaan/hevosistaan ja ovat siitä katkeria.

Ne, joille lapset ovat tulleet osaksi normaalia elämää antavat kannustavia vinkkejä. Ne, jotka ovat jättäneet itselleen tärkeät asiat lasten myötä yrittävät syyllistää muita äitejä ja aloittajaa itsekkyydestä, että muutkin luopuisivat omista jutuistaan ja muuttuisivat yhtä katkeriksi kuin nämä. Eihän se käy päinsä, että jonkun elämä olisi esim. kivaa.

Lähettäjä: Kisa 
Päivämäärä:   3.7.25 10:57:41

Onnistuuhan se hyvin jos sattuu löytymään pitkäaikainen liikuttaja/hoitaja jakamaan päiviä ettei joka päivä tarvitse käydä tallilla. Täysihoitohan ei tarkoita kaikkialla sitä että hevosen voi jättää liikuttamatta ja monissa paikoissa tarhakin on siivottavana useamman kerran viikosta. Hevoseen menee vieraalla kunnollisissa puitteissa n 1500e kk ilman yllätyseläinlääkäreitä (Menisi se kotipihassakin jos paikat laittaisi kunnolla.)

Jos et ole hevosta omistanut niin olethan tietoinen kaikista kuluista.

Tallipaikka maneesitallilla 900e kk
Kengitys 160e kk
Irtokengät 50e kerta
Rehut 100e kk?
Raspaus 2 krt vuodessa 300e per kerta
Satulan toppaus kerran vuodessa 300e per satula (ehkä koulu ja este erikseen)
Tarvikkeet?
Yllätys ell?
Hevosen hieronnat tai muut hoidot?
Bensat tallille/valkkuihin/kisoihin (+kunnollinen vetoauto)
Valmennusmaksut
Kisamaksut

Hyvät kisahevoset maksavat vähintään 10 000e.

Päivämäärä:   3.7.25 11:02:33

10 000 e ei riitä minkäänlaiseen 'hyvään kisahevoseen'. Saakohan sillä peruspollen, joka menee HeA-tason seurakoulukisoissa ja hyppää metriä.

Lähettäjä: Lumitar 
Päivämäärä:   3.7.25 11:29:49

Hevosen pito näyttäytyy tuntiridaajalle tai vuokraajalle helpolta. Useat yllättyvät ostaessaan, että täysihototallissakin hevonen vie kaiken ajan ja rahan, eikä niitä vuokraajia tipu taivaasta, kun tarvitsee. Ja kisaaminen se vasta aikasi viekin!!!

Kun tulet äidiksi, sinun aikasi menee lapsen kanssa. Olen itse yrittänyt yhdistellä vuokraajien kanssa hevosenhoutoa, mutta se oli yhtä painajaista. Lapsi on toki vsin heyken lapsi, mutta voit unohtaa ne "isä hoitaa jutut", koska yleensä ne eivät jaksa hoitaa :D Siinä sitten sumplit näiden välillä.

Vaikutat ap hyvin päättäväiseltä ja suunnittelet vähän liikaakin. Ehkä löysennät pipoasi ja annat elämän kuljettaa. Luulen, että hevonen, jota eilen olit jo menossa katsomaankin, voi olla nyt parempi juttu kuin haaveilu kisaamisesta, talosta maalla, lapsiarjesta jne. Toisaalta ilman haaveita ei jaksa!

Lähettäjä: ........ 
Päivämäärä:   3.7.25 11:37:15

Miten niin ilkeitä viestejä? Minusta todellakin on ASIAA pohtia kokemuksella asioita. Tämä ap näköjään ei vain halua ymmärtää viestejä oikein. Selkeästi kiukuttaa, kun joku onkin realisti! Kaikki ne, jotka iskevät faktat pöytään ovat ilkeitä, katkeria tms. Ihmettelenkin, miksi tästä uusikin ketju piti taas aloittaa?

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   3.7.25 11:42:26

Hevosen omistaminen ja ratsastaminen on kaks eri lajia.

Päivämäärä:   3.7.25 11:45:15

"Vaikutat ap hyvin päättäväiseltä ja suunnittelet vähän liikaakin. Ehkä löysennät pipoasi ja annat elämän kuljettaa. Luulen, että hevonen, jota eilen olit jo menossa katsomaankin, voi olla nyt parempi juttu kuin haaveilu kisaamisesta, talosta maalla, lapsiarjesta jne. Toisaalta ilman haaveita ei jaksa!"

Kiitos! Tämä on varmasti luonteva ensimmäinen askel. Katson sitten millaiseksi arki hevosen kanssa muodostuu ja miten perhetilanne etenee jatkossa. Tosiaan sen pari vuotta ehtii hyvin harrastella hevosen kanssa jos nyt löytyy sopiva. :)

Päivämäärä:   3.7.25 12:05:33

Meillä on sellainen iso, kunnon puitteilla ja lähellä kaupunkia oleva täyshoitotalli, jonne paremmat harrastehevoset viedään. Kilparatsastajia meillä ei juuri ole. Hevosen omistajista suurin osa on joko lapsettomia tai sellaisia, joiden lapset ovat vähintään kouluikäisiä ja niistäkin lapsista useimmat harrastavat myös itse. Jos äkkiseltään mietin omistajia jotka ovat tulleet raskaaksi, niin melkein kaikki ovat pitäneet hevosen, mutta a) jättäneet sen hoidon kokonaan tai suurimmaksi osaksi vuokraajille tai b) vaihtaneet halvempaan talliin ja lopettaneet aktiiviharrastuksen. Muutama on vuosien saatossa ollut, jotka äityisloma-aikana kävivät aktiivisesti ratsastamassa ja heillä kaikilla on mummo ollut mukana hoitamassa lasta sen ajan. Heistä kukaan ei kuitenkaan jatkanut aktiiviharrastusta vauva-ajan jälkeen, tosin pari joutui lopettamaan silloisen hevosen eikä sitten enää ostanut uutta.

Tämän yhden tallin otannan perusteella sanoisin, että osta ihmeessä se hevonen nyt, luovu siitä sitten jos vauva vie liikaa aikaa ja energiaa ja palaa harrastukseen kun taas on hyvä hetki.

Lähettäjä: Jeppis 
Päivämäärä:   3.7.25 12:54:40

Kannattaa tosiaan selvittää kulut. Meillä ollut monta vuokraajaa jotka ei edes tiedä mitä satulan toppaus tarkoittaa ja että se pitää tehdä vähintään kerran vuodessa tai ainakin tarkistaa mikä ei myöskään ole ilmaista...

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   3.7.25 12:58:25

Myyn puuhevosta?kiinnostaisko aloittajaa?

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   3.7.25 12:59:46

Yksi kaveri sai pari lasta ja piti hevosen koko ajan. Se edellytti kuitenkin hyvää vuokraajaa/hoitajaa, täyshoitotallia missä ei ole pakko käydä joka päivä, lapsimyönteistä ilmapiiriä tallilla ja osallistuvaa isää. Hoitaja kävi raskauden lopussa, omistaja juoksutti välillä ja oli vapaapäiviä. Sitten kun vauva syntyi oli se pakko ottaa mukaan imetyksen vuoksi, eli tarvittiin sitä vauvamyönteisyyttä. Kun imetys päättyi niin tarvittiin se isä joka hoiti lasta 50% että äiti pääsi ratsastamaan.

Päivämäärä:   3.7.25 13:05:36

On aika eri tilanne, onko käytettävissä avulias, lähellä asuva mummu (tai jopa kaksi), vai ei mummua ollenkaan.

Tietysti miehelle voi aivan hyvin sopia, että kun hän tulee töistä kotiin, vaihdatte vahtivuoroa läpystä, ja lähdet tallille. Tästä kannattaa ehkä hieman puhua ennen lapsen ja hevosen hankintaa.

Päivämäärä:   3.7.25 13:15:17

Ilkeitä viestejä kun ei sabota että "joo joo. Osta hevonen tai kaksi, rattastele ympäriinsä. Kaikki onnistuu just niinkuin olet suunnitellut. Lapsi ei tarvitse äitiään muuhun kuin syntymiseen, loput hoitaa isä, isovanhemmat ja lastenvahdit. Lapsi ei vie aikaa eikä vaadi mitään. Hepat ensix vaikka se kiintiömukelo piti ponnistaa ulos. " koska vain näitä "tsemppiviestejä" aloittaja haluaa lukea, muihin suhtautuu nuivasti.

Päivämäärä:   3.7.25 13:21:35

Onko sinulla piste joku hätänä? :)

Toistetaan vielä kerran, että menee hitaimmillekin perille:

- Haluan kuulla kokemuksia ihmisiltä, jotka ovat yhdistäneet hevosen omistamisen ja lapsiperhe-elämän.

- Erityisesti haluan kuulla kokemuksia ihmisiltä, joilla on hevoset omassa pihassa.

- En tarvitse mielipiteitä siitä sovinko äidiksi.

- En tarvitse mielipiteitä siitä minkä ikäisenä lapseni saan.

Noin. Nyt pistekin voi siirtyä mukavampiin keskusteluihin, ei tarvitse jatkaa kiukuttelua vaikka sinua jokin noin kovasti harmittaakin. :)

Lähettäjä: Jehna 
Päivämäärä:   3.7.25 13:23:07

Oikeastikko aloittaja ei osaa itse tehdä päätöksiä omassa elämässään, vaan asiassa pitää jappasta netissä neuvoa kyselemässä.

Vastaus kysymykseen: älä osta. Et ole kasvanut aikuiseksi, kun pitää asiaa netissä ihmetellä ja kysellä.

Päivämäärä:   3.7.25 13:26:45

Valitettavasti sinä aloittaja et voi päättää, kuka kommentoi avoimella foorumilla mitä mihinkin topickiin. Jos haluat rajoittaa ihmisten kommentointia, silloin kannattaa keskustella aiheesta omalla fb seinällä tai muussa suljetussa ympäristössä.

Itse sinä näitä kommentteja ja ulosanteja itsestäsi tänne laitat. Kannattaa lukea omia kommentteja, huomaat kyllä asiat mitä tuohon kirjoitin.

Lähettäjä: Niini 
Päivämäärä:   3.7.25 13:29:07

Hevosen pidossa omissa tiloissa on sitten se huono puoli että jos aikaa pitää jäädä perheellekin, kuten lapsen kanssa olisi enemmän kuin suotavaa, hevosteluaika meneekin sitten aika lailla siihen tallin pitämiseen jo. Ellei sinulla ole kokemusta oman tallin pitämisestä, tämä voi oikeasti tulla yllätyksenä. Moni käytännössä harrastaa ruuhkavuosina joko ratsastusta (ratsastuskoulu, vuokrahevonen tai sitten oma, mutta täysihoitotallilla, ja ainaisen kiireen kanssa silti) tai sitten lähinnä tallinpitoa, jos hevoset on kotona.

Toki harrastukseen voi panostaa täysipainoisesti kuin olisi lapseton. Mutta fakta on että silloin kärsii lapsi, jos hänen lapsuutensa on sivurooli vanhempien haave-elämässä, jossa kuuluu olla kaikki yhtä aikaa. Toki häntä voi pitää tallilla mukana tmv, halusi taikka ei.

Siihen ei kannata tuudittautua että kyllä sitä pystyy ehtii jaksaa, kun saa apua vuokraajilta, tai oikeastaan yhtään keltään. Jopa se mies voi todeta ettei lapsiarki ollutkaan kivaa, ja ottaa ritolat kuviosta. Mutta uhkakuvienkaan varaan ei elämää kannata rakentaa, sen sijaan realisti pitää olla ja miettiä huolella plan b, c ja d myös.

Kun kokemuksia pyysit, niin itse kyllä yhdistin hevoset kotipihassa ja pikkulapset, koville se usein otti vaikka apua sain, ja nyt kyllä toivon että olisin valinnut lapset useammin kuin siinä tilanteessa ajankäytöllisesti pystyin. Toivon ettei sinulle käy niin.

Päivämäärä:   3.7.25 13:50:03

"Kun kokemuksia pyysit, niin itse kyllä yhdistin hevoset kotipihassa ja pikkulapset, koville se usein otti vaikka apua sain, ja nyt kyllä toivon että olisin valinnut lapset useammin kuin siinä tilanteessa ajankäytöllisesti pystyin. Toivon ettei sinulle käy niin."

Kiitos tästä!

Tuleeko sinulla jälkeenpäin mieleen mitään (esim. talliratkaisua) mikä olisi helpottanut silloin arkea?

Lähettäjä: Hilla 
Päivämäärä:   3.7.25 13:53:30

Meillä on hevoset omassa pihassa ja aiemmin myös aktiivisesti kävin valmennuksissa ja kilpailin.
Oma talli on varsin sitova ja sen myötä pitemmät kisareissut jäivät pois, koska luotettava tuuraajaa ei vaan löytynyt.
Tähän yhtälöön hankittiin sitten myös lapsia ja kaikki olivat tietenkin sitä mieltä että hevosista on luovuttava. Ei luovuttu tietenkään, mutta kyllä aika on ollut kortilla lasten ollessa pieniä ja oma tavoitteellinen harrastaminen ei tuohon aikaan onnistunut.
Olen myös jatkanut työelämässä kun lapset olivat noin puolivuotiaita, isä jäi silloin hoitovapaalle.
Nyt lapset jo teinejä ja aikaa omalle harrastukselle alkaa taas olla.

Oma hevonen tai oma talli ovat kyllä yhdistettävissä siihen lapsiarkeen, mutta joustamaan siinä joutuu ainakin omista tarpeistaan. Lapset kuitenkin kasvavat ja sen myötä asiat taas muuttuvat.

Aloittajaa kannustaisin hankkimaan sen hevosen nyt, jos vaan oikea sattuu kohdalle.

Lähettäjä: Niini 
Päivämäärä:   3.7.25 14:01:01

Enpä oikeastaan. Oli toimivat pihatot ja koneita käytössä. Mutta toki menin vielä varsottamaan, useamman kerran, eli vinkkinä että tallitilat mitoitettava niin ettei sellaiseen voi sortua, tai pidettävä pää kylmänä. Minulla hevosia oli tämän takia hetkittäin liikaa, se yksi ratsu ja seuralainen on fiksumpi ratkaisu. Toki se ratsu sitten aina joko yskii, ontuu, tai yskii ja ontuu mutta sellaista hevosten kanssa usein on.

Mutta jos päädyt omaan talliin, niin suunnitelkaa se niin että tilalle on muuta käyttöä jos hevostelu ei toimi. Ja että on valmis päästämään irti, jos homma ei toimi. Ettei takerru ajatukseen että talliin ja hevosiin on panostettu niin paljon, että ei "voi" luovuttaa, vaikka mikä olisi.

Lähettäjä: Hilla 
Päivämäärä:   3.7.25 14:03:03

Lisään vielä että oman tallin kanssa harrastus on enemmän tallinpitoa kuin ratsastusta varsinkin ruuhkavuosina. Omassa tallissa tutustuu kuitenkin omiin hevosiin ihan eri tavalla ja onhan se myös antoisaa, eikä pelkkää työleiriä.

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   3.7.25 14:35:20

Kaksi lasta kasvattaneena ja aina hevosia ollut. Elämä on priorisointia. Toki miehellä iso vaikutus sekä kun vuorotyö, nii helposti sujunut jos päivällä tsi aamulla lapset koulussa/ päiväkodissa. Perheenä myös yhdessä talleillaan nykyisin. Ei ikinä ongelmaa ole ollut. Ja meitä on paljon äitejä, kellä hevosia. Se ei tee yhtään huonompaa äitiä, että omistaa ja huolehtii hevosesta

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   3.7.25 14:38:33

Tai siis vielä ala ikäisiä lapsia ja toinen päiväkodissa, niin en ihan vielä ole kasvattanut, mutta sivu seikka, hyvin aina sujunut

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.7.25 15:07:40

Minulla on ollut pari hevosta kokoajan kotipihasta ja minulla on myös 3 lasta. Kisata en halua enkä varmasti niin aktiiviseen harrasteluun olisi aika ja voimavarat riittäneet. Lapsi ja hevos kuviossa täytyy olla myös kotitöitä tekevä ja lapsista huolehtiva isä tai jokin muu auttaja. Olen itse sanonut et jos minulla olisi paksu pinkka meillä alkaisi käymään siivooja ainakin kerran viikossa.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   3.7.25 15:17:06

Osta se hevonen.

Hevoseen tai lomamatkaan ei oo ikinä muuten ku varastamalla aikaa ja rahaa.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   3.7.25 15:19:32

Eikä hevoset ja lapset poissulje toisiaan millään lailla. Järjestelykysymys.
Mutta,.. Ihan hirveen orjallinen suunnittelija stressaaja ei voi tässä kombossa olla, tavoitteellisuus kyllä onnistuu.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   3.7.25 16:29:39

Ala harjoittele maan sitä että sulla on vauva ja hevonen. Osta vaikka nukke ja aluksi heräät sitänimettämään yöllä 2-3 tunnin välein. Imetykseen ja vaipanvaihtoon menee 15-30 min, jos pitää vielä kaikki vaatteet vaihtaa niin enempi. Vauvan aamu voi alkaa klo 5 niin meillä alkoi. Jos sulla on hevoset pihassa niin aamu heinät saa automaatista mutta ne pitää viedä ulos klo 7 eli pue vauva ja mene viemään hevoset tarhaan, aikaa menee 15-25min. Sitten sisälle imettämään yms menee taas 30min. Ite syöt jossain välissä. Kotitöitä, pyykit koneeseen, puhtaat kaappiin, imuri, tee ruokaa, imetä vauva, käy puhdistaa karsinat, laita tarhoihin vesi, täytä heinä automaatit ja imetä/vaihda vaippa 2-3 tunnin välein. Iltasella monella pienellä voi olla hieman koliikkia ja itkusuutta, kantele vauvaa ja vie samalla hevoset sisälle, laita rehut. Syö jossain välissä. Yöt heräät aina 3 tunnin välein vauvan hoitamaan. Nukkua ehit 21-05 eli pätkä unta se 7 tuntia. Ja jotta harjoitus tuntuu todelliselta niin oikeasti yöllä ota se nukke tissille, pese peppu ja vaihda vaippa. Kaikki pienikin tekeminen tekee sun harjouksesta todellista. Sitten ku vauva kasvaa eikä syö yöllä niin heräät lypsämään kun tissit on maitoa täynnä. On helppo sohvalla istua ja kuvitella mitä on kun on vauva ja hevonen yhtä aikaa mutta todellisuus on eri kun kuvitelma. Ja meillä on 4 vuodenaikaa niin mieti miten pakkanen, rankkasateet yms vaikuttaa. Ja se että lapsen korvatulehduskierre alkaa puolivuotiaana ja sulla on erittäin kipeä, kuumeinen vauva. Vauva vuosi on yleensä tosi rankkaa aikaa ja moni äiti on väsynyt, siihen kun lisätään hevonen tai jaks niin ei sitä moni jaksa.

Päivämäärä:   3.7.25 17:07:13

Ja välillä pitkin päivää 2 minuutiksi - 2 tunniksi vauvan itkua non stoppina soimaan täysillä. Myöskin yöllä.

Päivämäärä:   3.7.25 17:14:59

Laitan taas näitä juttuja, mitkä olen kirjoittanut monta kertaa.

Pyrin aina laittamaan kaiken mahdollisimman valmiiksi edellisenä päivänä ja iltana. Aamulla vaan hepat ulos kun mies oli vielä kotona tai mies laittoi tai laitoin itkuhälyn kanssa tai vaunujen. Vaunut (myöhemmin se lapsi) turvaan karsinaan ja aina tieto jollekulle, jos olin tallilla niin ettei mies ole kotona.

Päiväunien aikaan ennätti tekemään vaikka ja mitä, ja jos ei niin sitten vaan vedet ja heinät. Ratsastuksen ajaksi joku hoitamaan lasta tai ratsastus kun mies kotona. Jos ei saanut hoitajaa ja mies reissussa niin sitten ei ratsastusta.

Noin onnistui yhden kanssa kun oli useita hevosia. Kertaakaan ei jäänyt hommat tekemättä, eikä olisi toki voinutkaan. Joskus tulee yllätyksiä kuten eläinten kanssa aina.

Joku tulee nyt sanomaan, että mitäs jos syntyy neloset ja joutuu puoleksi vuodeksi vuodelepoon. Niinpä, aina pitää olla se varasuunnitelma b, c ja vielä ö:kin. Kuitenkin muutama eläin kyllä hoituu terveeltä, järjellä varustetulta ihmiseltä vaikka olisi useampikin lapsi. Mutta ehkä en ottaisi ensimmäisiä hevosiani omaan pihaan siinä vaiheessa kun lapsi on taapero ja itse palailee töihin.

Päivämäärä:   3.7.25 17:20:47

Jos kokemusta omasta hevosesta ei ole, en lähtisi heti ensitöikseni rakentamaan kotiin kallista talliympäristöä. Siinä on sitten kiinni niin niin paljon rahaa että niitä hevosia on pakko pitää kotona vaikka hammasta purren.
Helpompaa on pitää yhtä täysihoidossa, sinne on vuokraajakin helpompi saada jos sille on tarve ja perushoito järjestyy vaikka osuisikin se koliikkivauva.

Tämä ihan omalla (puska)hevoset kotona jo 30 vuotta + neljä lasta.

Lähettäjä: Katkerat äidit 
Päivämäärä:   3.7.25 18:32:59

Mikään ei tee naisesta niin katkeraa kuin se, että jättää lasten takia oman elämänsä elämättä ja haaveet toteuttamatta. Sitten voi muille paasata, että kunnon äiti omistautuu lapselleen eikä tee muuta, sillä onhan se keljua katsella kun oma elämä meni ohi ja joku muu toteuttaa unelmia, joita itse ei uskaltanut tai voinut.

Aloittaja, sulla on vain yksi elämä - toteuta unelmasi! Ekaa hevosta on vaikeaa enää täti-iällä hankkia kun kroppa vanhenee ja tasapaino huononee

Päivämäärä:   3.7.25 18:39:12

Mutta täällähän kaikki täti-ihmiset ovat paremmassa kunnossa kuin olivat parikymppisenä.

Päivämäärä:   3.7.25 18:58:21

Vielä kerran soraääni:

Oman hepan hinnalla ja kuluilla saa paljon hyvää ratsastusta muiden hevosilla. Saa aina melko terveen hevosen alleen. On kentät ja maneesi. On opetus/valmennus.

Harva haluaa ratsastaa kovin täysipainotteisesti raskausaikana, eikä välttämättä synnytyksen jälkeenkään. Silloin voi tuntiratsastajana tai vuokraajana pitää huoletta taukoa, eikä tarvitse jahdata sopivia liikuttajia hevoselleen.

Puolison kannalta on paljon helpompi käydä vaikka 3 x viikossa tunneilla kuin että hevoset ovat pihassa 24/7.

Ihminen ei yhdestä lapsesta tätiydy tai raihnaistu niin paljoa, etteikö omaa hevosta ehtisi hankkia myöhemminkin.

Omaan pihaan ei voi ottaa yhtä hevosta, vaan sitten tulee myös toinen polle kuluineen, liikutuksineen ja ongelmineen.

Työelämä ja/tai toinen lapsi on sen verran rankkoja, että pitää ajatella omaa jaksamistaankin. Olisivatko ruuhkavuodet vähemmän ruuhkaisia ilman omaa hevosta.

Mutta jos tämän kaiken mietittyään yhä haluaa oman, sitten hevoskaupoille.

Päivämäärä:   3.7.25 19:29:35

Nomadi: sen toisen (ja kuudennen :'D) ei tarvitse olla omia. Jos omalleen ottaa siihen jonkun kaverin sillä diilillä, että niiden omistajat tekevät asiat x ja y, niin se helpottaa jos omistajat ovat täysijärkisiä tuttuja. Asiat vaan pitää sopia tarkasti, eli ei niin, että "tee iltatalli joskus ja jos me mennään lomalle niin auta sitten".

Päivämäärä:   3.7.25 19:31:27

Ja sekin auttaa, jos saa yhden vieraan ja on oma ja joku, jota ei liikuteta. Kahdella hepalla voi tulla niitä kirkumisongelmia mutta mutta...

Päivämäärä:   3.7.25 19:44:12

Ja jos lähellä on isompi talli, niin apua saattaa voida ostaa sieltä. Työntekijät saattavat mielellään ottaa lisätunnin tai pari työmatkan varrelta. Joku asiakaskin (jos se on asiakastalli) saattaa olla kiinnostunut. Tai jos siellä on täyshoitoa, niin varsinkin kesäaikaan hepat saattaa saada sinne yökylään.

Tämä tuli vain mieleen vinkkinä, jota kukaan ei pyytänyt.

Lähettäjä: Emäntä 
Päivämäärä:   3.7.25 19:48:16

Olen samaa mieltä Zäkän kanssa. Mutta kyllä se tiettyä luonnetta vaatii, samoin toki sitä terveyttä.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   3.7.25 19:52:57

Vai että katkera äiti jos on omistanut lapselle. Kyllä mulle se lapsi oli kaikista tärkeintä maailmassa. Olin 36v kun sain esikoisen ja ihan tarpeeksi olin saanu elää omaa elämää ja tehdä ihan mitä huvittaa. Olin valmis olemaan äiti, ei ollu tarve millekkään "omalle elämälle". Äitiys oli parasta maailmassa. En todellakaan ois halunnu että pihassa on 2 hevosta vielä riesana, tai hommata lapsenvahtia että pitää mennä tallille 5 kertaa viikossa. Vauva ja vauvantahtinen elämä oli just se mitä halusin. Sitten toka raskaudessa olin niin huonossa kunnossa että voimat meni ihan perus arkeen. Ja kahden lapsen kans vielä vähemmän oisin halunnu tai jaksanu hevosia. Arki pienten lasten kans voi olla raskasta mutta erittäin antoisaa, tärkeintä elämässä mulle on ollu se että olen äiti. En todellakaan ole katkera yhtään mistään.

Päivämäärä:   3.7.25 20:28:27

Aloittaja hei. Sinulla ei ole vielä edes sitä hevosta. Sinulla ei ole ollut vielä koskaan omaa hevosta. Miten olet harrastanut? Pari kertaa viikos tunneilla? Oma hevonen on sitten ihan eri tavalla aikaa vievä asia. se vaikuttaa myös koko perheen lomailuun (koska pitää olla hoitaja sille) ja vielä enemmän se vaikuttaa jos talli on omassa pihassa.

On hieman outoa, että suunnittelet tallia omaan pihaan, valmennuksia ja sitä vauvaa, kun aloitus oli vähän muuta.
Eikä sinulla ole vielä ollut hevosta päivääkään.
Et oikeasti tiedä, mitä tallinpito on. Tai mitä oman hevosen pito on.

Tämä taitaa olla jonkun tyttösen päiväunelma kirjoittelua. Ei ihan aidosti vaikuta aikuisen ihmisen tekstiltä.

Mutta vastaus kysymykseen: minulla on ollut omia hevosia (kyllä, monikossa) viimeiset 25 vuotta. On ollut omassa pihassa ja on ollut vieraan tallissa. Tavoitteellisesti en ole harrastanut koskaan.
Tänä aikana olen saanut lapset, eronnut, kasvattanut lapset aikuisiksi (isällä joka toinen viikonloppu) ja käynyt vuorotyössä.
Harrastaminen on ollut mahdollista, mutta vaikeaa. Vaatii paljon joustoa ja sopeutumista, ja sitä että jokapäivä ei voi olla tallilla tuntikausia, on oltava myös lasten kanssa.
Harrastaminen helpottuu kouluikäisen kanssa, siihen asti on vain luovittava.

Paljon riippuu myös lapsesta, minkä luontoinen sattuu, sairasteleeko ym. Paljon riippuu hevosesta, kestääkö vapaapäiviä ym.

Ja ennenkaikkea; omasta luonteesta. Jos on suunnitelmallinen ja pedantti,niin en tiedä miten käy. Mikään ei koskaan mene suunnitelmien mukaan, on vain luovittava, tilanne kerrallaan.

Mutt

Päivämäärä:   3.7.25 20:31:09

Viesti karkasi.

Mutta sinulla ei vielä ole edes hevosta ollut koskaan. Et tiedä, mitä se on
Eikä sinulla ole kokemusta vanhemmuudesta

Haaveita on hyvä olla, ja niitä voi ja saa toteuttaa. Pidä jalat maassa

Jos se lapsen aika ei jostain käsittämättömästä syystä voi olla vielä, niin voithan hankkia sen hevosen
Mutta vieraalle, pääset itse helpommalla siten.

Äläkä pety, kun elämä ei mene suunnitelmien mukaan. Ei se mene koskaan.
Ei kukaan voi sanoa, että lapsen syntyessä olisi 35-35 vuotias. On ihan oikeasti todella outoa päättää vuoden tarkkuudella milloin alkaa lasta yrittämään.

Työstä siinä odotellessasi tuota omaa tarvettasi suunnitella ja aikatauluttaa asiat. Pääset itse helpommalla kun vähän löysäät.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   3.7.25 20:46:23

"Lisäkysymys: Miten te olette yhdistäneet hevosharrastuksen ja lapset? Etenkin, jos on oma hevonen ja olette pitäneet sen lastenteon jälkeenkin."

Kovalla vaivalla ja jatkuvalla väsymyksellä, loppuun palamisen tunteella ja sillä, että koko hevostelusta meni maku ja rahaa tilillä nolla euroa ja talolaina ei lyhentynyt useampaan vuoteen yhtään, korkoina tästä tulee kuluja niin paljon ettei uskalla edes laskea.

Hevosen sairastuminen oli toki surullista, mutta samalla helpotus. Oli syy vihdoin lopettaa kun olin jo vuosia tiennyt, että tilanteessa ei ole mitään järkeä ja kaikki rahat menee ja aika ei riitä. Jatkuva huono omatunto sekä lapsien kanssa ollessa kun ei ollut tallilla ja tallilla, kun ei ollut lapsien kanssa.

Päivämäärä:   3.7.25 20:57:19

Täällä saat juuri niitä rehellisiä ja realistisia neuvoja ihmisiltä joilla on asiasta kokemusta.
Tiivistettynä varmaan
-jos on rikas niin on helpompaa yhdistää vauva&oma hevonen
-jos ei ole rikas niin se on vaikeampaa
-ikinä ei voi tietää mitä elämä tuo tullessaan joten näitä asioita on mahdotonta suunnitella liikaa, kannattaa mennä suoraan haaveita kohti ja pitää järki kädessä.

Jos sinulla on kokemusta hevosista vain vuokraamisen kautta, niin hommaa se eka oma mutta laita se aluksi hyvään talliin jossa saat myös apua ja tukea siihen hevosen omistamiseen. Sitten omaan pihaan jos rahkeet riittää. Lapsia saadaan sitten siinä sivussa jos niitä saadaan, ja yllä oleva tiivistelmä pätee..

Päivämäärä:   3.7.25 21:00:07

Eihän kukaan voi tietää, millaista toisen elämä on. Omasta elämästään voi kertoa.

Ne lapset voivat olla ihania tai kamalia, samoin hevosarki. Asenne ratkaisee pitkälle, ja tosiaan se luonne. Tietty rentous asioissa, mutta kuitenkaan ei saa olla huithapeli.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.7.25 21:26:55

Ensimmäisen oman hevosen kanssa suuntaisin kyllä vuokrapaikalle, jo pelkässä omistamisessa voi tulla yllätyksiä, saati sitten jos pykää omaan pihaan tallin kylmiltään. Mutta noin yleisesti, hankkisin kyllä hevosen nyt, sen voi tehdä. Lapsia sen sijaan ei hyvistä suunnitelmista huolimatta välttämättä niin vain hankita, erityisesti kun aletaan lähestyä keski-ikää.

Itse hankin omat hevoset pihaan kun lapset olivat alakoululaisia, vauva-arkeen en pystynyt intensiivistä hevosharrastusta yhhdistämään vaan myin hevosen pois, aika ei yksinkertaisesti riittänyt, koko ajan oli huono omatunto, olin sitten kotona tai tallilla, ja yhteistä aikaa miehen kanssa ei ollut ollenkaan. Eri juttu tietenkin jos olette tosi rikkaita eikä esim. töihin paluulla ole kiire.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   3.7.25 22:16:13

"Hevosen sairastuminen oli toki surullista, mutta samalla helpotus. Oli syy vihdoin lopettaa kun olin jo vuosia tiennyt, että tilanteessa ei ole mitään järkeä ja kaikki rahat menee ja aika ei riitä. Jatkuva huono omatunto sekä lapsien kanssa ollessa kun ei ollut tallilla ja tallilla, kun ei ollut lapsien kanssa."

Allekirjoitan tämän vaikka itsellä hevonen + lapset yhtälö onkin ollut suht helppo. Silloin kun oli perhevapailla, ei ollut ongelmia jaksamisessa ja aikatauluissa, varsinkin yhden lapsen kanssa oli helppoa ja hevonen oli kimppahoitotallissa kävelymatkan päässä. Toisen syntyessä hevosia oli 2 ja molemmat sitten täysihoidossa. Tämäkin toimi, kunnes tuli töihin paluu... Siitäkin selvittiin, mutta oli suunnitelmissa luopua hevosesta jo ennen kuin se kuoli sairauteen.

Kuitenkin lopputulos oli se, että alun helpotuksen jälkeen seurasi tyhjyys. Kun pahin suru hevosen menettämisestä oli ohi, puuttui elämästä jotain. Vuosi edellisen kuolemasta tuli uusi hevonen, lapset oli silloin 7v ja 4v. Eikä ole enää ollut väsymystä tai huonoa omaatuntoa, harrastetaan yhdessä myös. Rahat kyllä on loppu. XD

Päivämäärä:   3.7.25 22:19:32

Jos sille omalle ottaa kotitalliin kaveriksi muiden hevosia niin sitten on myös ne vieraat ihmiset kavereineen ja sukulaisineen (autoineen, koirineen) pyörimässä siinä omassa pihapiirissä.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   4.7.25 12:13:49

Alottajalla suht ruususet kuvitelmat mitä on ottaa hevoset omaan pihaan. Ensinnäkin rakentaa talli ja muut tarvittavat rakennukset ja lantala, tarhat ja laidun sekä kenttä. Heinäautomaatit ja muut. Ei taida 100 000e edes riittää. Kylmään ja pieneen talliin on tympeä sen vauvan kans pakkasella mennä, vielä vähemmän raahata se taapero mukana ja laittaa karsinaan siksi aikaa että tekee ne pakolliset hommat. Talvella on lunta mitkä pitää aurata, kenttä aurata ja lanata, hiekottaa joka paikka kun on liukasta. Jos on huono talvi niin hevosen kans mennään maneesille jos haluaa ratsastaa.Pitää olla vetoauto ja vinkka. Sitten jos hevonen on vieraalla niin siellä menee se 3 tuntia kerrallaan, ainakin 5 päivänä viikossa. Alottaja voi kokeilla kuukauden ajan niin että menee jollekin ratsastuskoululle iltasin ja on siellä sen 3 tuntia. Jos tuntuu ettei kerkeä tai halua niin jättää sen hevosen ostamatta koska jos ostaa niin sen jälkeen sinne tallille on pakko mennä, myös pakkasella ja pimeällä. Tähän voi sitten lisätä sen vauva ajan, eli elää niin ku ois vauva joka pitää hoitaa yötä päivää, varsinkin jos on koliikkia tai korvatulehduksia ja yöt nukutaa huonosti ja pätkissä. On helppoa kesällä kisoja katsoessa haaveilla että noin minäkin haluan tehdä, ostaa hevosen ja kilpailla, oispa aivan upeaa. Voi olla että se hevonen loukkaa jalkansa tarhassa ja kesän kilpailut olikin sitten siinä. Ja miehen kans täytyy todella tarkkaan keskustella ennen hevosen ja lapsen hankintaa siitä kuinka paljon isä on valmis ottamaan vastuuta lapsesta ja kotitöistä, on helppoa sanoa tai luulla että totta kai isä osallistuu mutta sitten se työn määrä voi yllättää kuinka paljon sitä sitten onkin. Toki jos tuntuu että kaikesta nuista selviää eikä mikään tule yllätyksenä niin ei muuta ku hevoskaupoille ja tallia rakentamaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.