Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ylitöistä kieltäytymisestä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.7.25 19:33:55

Oon vähä miellyttävä tyyppi. Johtuu varmaa kotikasvatuksesta..

Meillä on töissä kyselty töihin viikonlopuks (normi työaika on ma-pe). Esim tänää kysyttiin, ja mullahan on suunnitelmia joten en pysty. Isäni mua toruu että seuraavan kerran kun tulee yt niin minut irtisanotaan, et pitäis suostua menee viikonloppu töihin jos kysytään. Arvatkaa vaan onko mulla nyt koko ajan pelko persiissä kun on tämmönen miellyttäjä. Olisin varmaa ollu menossa töihin vaikka en haluaisi jos olis vapaata. Mutta mulla on taustalla yks työpaikka jossa ajoin itteni loppuun ylitöillä niin siks oon vähän muutenkin vastentahtonen niitä tekee.

Re: Ylitöistä kieltäytymisestä

Lähettäjä: Juuri 
Päivämäärä:   2.7.25 19:38:10

No höpön pöpön mitään irtisanota, jos joskus ei suostu ylitöihin. :) Aina välillä kannattaa mennä, niin on pomon silmissä joustava ja hyvä työntekijä. Mutta ei todellakaan tarvitse mennä joka kerta, kun kysytään.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   2.7.25 19:41:26

Ketähän sinne jäisi töihin jos kaikki jotka eivät kysyttäessä lyhyellä varoajalla pääse irtisanottaisiin! Ei varmaan ketään.

Älä kerro isällesi asioita ja toimiasi jos kerran et voi puoliasi pitää ja alat turhaan moisia miettimään. Kaikilta kysytään ja joku pääsee joskus, joku muu toinen kerta.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   2.7.25 19:43:59

Ja ihan oman mielrnterveyden takia ja elämän helpottamiseksi kasvata selkäranka! Enkä pahalla sano, älä huonoa tykkää. Sinulla on ollut huono kasvatus mutta sinun syytä se ei ole, alat elämään itseäsi varten ja haistatat paskat isällesi jos elämääsi puuttuu.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   2.7.25 20:46:34

Ylityöt on vapaaehtoisia. Niihin ei voi ketään pakottaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.7.25 20:51:30

Ei kannata kertoa jatkossa isällesi.

Lähettäjä: lll 
Päivämäärä:   2.7.25 21:43:40

Itsehän päätät teetkö ylitöitä. Jos tuntuu että joskus voisit, voit sanoa vaikka etukäteen joskus sinne töihin, että viikonloppu viikolla x on sellainen että jos tarvitaan ylitöihin, voit tulla.

Ei tule sitä ahdistusta että " kun en halua justiinsa ensi viikonloppuna kun ei kiinnosta/on suunnitelmia ym".

Jos on edes kerran saanut tarpeekseen työnteosta, niin kyllä ne yhtäkkiä ehdotetut ylityöt alkaa nakertamaan saman tien. On vaan kylmästi sanottava EI, jos siltä tuntuu. Mutta jos pitää tilannetta tavallaan hallinnassa juuri noin, että sanelee milloin voi tehdä ylitöitä, se on jonkinlainen kompromissi ja saattaa poistaa sen ahdistumisen.

Isäsi jutuista nyt ei kannata piitata vttuakaan, älä edes kerro. Ja jos työpaikka alkaa painostamaan tekemään ylitöitä, niin siitäkään ei pidä piitata. Voit vedota että et yksinkertaisesti pysty niitä tekemään. Jos yt:ssä tulee kenkää sen takia niin luottari on sitä varten, mikäli todistettavasti voi osoittaa että kieltäytyminen oli syynä.

Lähettäjä: duunari 
Päivämäärä:   3.7.25 07:01:38

Tämä on hyvin helppoa, menet ylitöihin silloin kun se sattuu sopimaan sinulle ja silloin kun ei sovi (esim. nyt) niin et mene. Helppoa. Tällöin sinulle tulee käytyä ylitöissä aina silloin tällöin antamatta kuitenkaan sellaista kuvaa että et vaan kategorisesti koskaan suostu niihin, mutta myöskään sellaista että sinua voi pompotella ja hyväksikäyttää ihan miten huvittaa.

Sitten jos taas firma antaa kenkää yt:ssä siksi että et ollut valmis pomppimaan lyhyellä varoitusajalla ylitöihin joka ikinen kerta kun joku keksi kysyä... Trust me, sietää mennäkin.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   3.7.25 07:09:06

Aikuistu. Siitä on hyvä apu moneen ongelmaan. Useimmat aloittavat vastaansanomisen jo ns. uhmaiässä noin kolmevuotiaina, ja viimeistään murrosiässä. Aloittajalla ovat jääneet nämä vaiheet väliin. Harmi. On asioita, joissa kannattaa uskoa vanhempia, mutta myös niitä, joissa joku muu on pätevämpi neuvoja.

Jos sinut irtisanotaan sillä perusteella, että kieltäydyt ylitöistä, riitauta se. Saat parhaassa tapauksessa kahden vuoden palkan korvauksena laittomasta irtisanomisesta.
Liity nyt seuraavaksi ammattiliittoon. Sen juristilta saat pätevämmät neuvot kuin isältäsi, vaikka hän olisi virkatuomari. Vaan taitaa olla itse yrittäjä ja työnantaja?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.