Lähettäjä: Juuri
Päivämäärä: 2.7.25 14:07:19
Olen vähän hukassa työelämän kanssa. Olen tehnyt tehdastyötä useamman vuoden, mutta palkka on huono (alle 13€/tunti), työsopimukset määräaikaisia ja työssä oppii juuri ne omat tehtävät, ei mitään syvällisempää. Töistä ei siis kerry sellaista osaamista, jolla pystyisi erottumaan työnhaussa tai pomppaamaan suoraan uudelle alalle. Uudessa työpaikassa pitää opetella kaikki aina alusta: koneet, linjastot, käytännöt eri asioihin jne. Eli uudessa työpaikassa palkkakehityskin alkaa aina alusta, kun ei ole osaamista juuri sen työpaikan tehtäviin. Ylenemisen mahdollisuuksia on hyvin vähän, ja moni korkeakoulutettukin tekee ihan samoja hommia kuin minä ja odottaa, että joku "parempi" pesti tulisi joskus tarjolle.
Alanvaihto olisi siis tarpeen, vaikka luottamus koulutuksen hyötyyn on vähän kärsinyt, kun takana on jo yksi perustutkinto ja yksi AMK-tutkinto, joista kummastakaan ei ollut mitään hyötyä. Pakko olisi kuitenkin taas kokeilla.
Mutta mikä ala sopisi tällaiselle käytännöllis-teoreettiselle ihmiselle? Tykkään tehdä käytännöllistä työtä, mutta haluan myös ymmärtää työtä vähän syvemmin. Haluan kehittää itselleni osaamista tulevien aikojen ja työnhakujen tueksi. Perussairauteni takia en voi tehdä yötöitä enkä toimia kuljettajana, mutta muita esteitä en näe.
Minua voisi kiinnostaa ihan vaikka joku metsurin, puutarhurin, autonasentajan tai muu perustyö, mutta voiko noilla aloilla tulla oikeasti riittävän hyväksi pelkältä koulu- ja työharjoittelupohjalta?
|