Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Nykyajan lasten aktivointi tekee lapsista...

Lähettäjä: Poikamiss 
Päivämäärä:   2.7.25 10:50:23

...passiivisia ja aloitekyvyttömiä.

Olen kotoisin pieneltä kylältä. Kun muistelen, mitä lapsena teimme, niin teimme sen kaiken omaehtoisesti. Hyödynsimme sen, mitä pikkukylällä oli tarjota. Enimmäkseen se oli liikuntaa, josta yksi muoto oli uiminen. Ei meille kukaan mitään järjestänyt, vaan ihan itse ja omalla porukalla se oli keksittävä. Ja kyllä me teimmekin.

Ja jos valitin vanhemmilleni, että ei ole mitään tekemistä, sain vastaukseksi, että välillä täytyy sietää tylsyyttä tai että keksi itse.

Nykyajan lapset kasvavat viriketulvassa, jossa heidän ei tarvitse ottaa vastuuta omasta viihtymisestään tai itsensä rauhoittamisesta, joka on yhteydessä tylsyyden sietämiseen. Siksi opettajat valittavat, että lapsista kasvaa lyhytjänteisiä ja että edes yhden kirjan lukeminen ei enää onnistu. No, ei onnistu, koska lapset eivät opi säätelemään omaa aktiivisuuttaan ja rauhoittumistaan, koska vanhemmat hyysäävät heille eteen virikettä toisensa perään.

Re: Nykyajan lasten aktivointi tekee lapsista...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.7.25 11:34:01

Nimenomaan.

Töissäkin aina sanon lapsille, kun valittelevat tylsyyttä, että "hyvä, tylsyydestä ne aivot kehittyvät ja mielikuvitus kasvaa."

Nykyajan keskittymisvaikeuksiin, lyhytjänteisyyteen, kyvyttömyyteen sietää tylsyyttä tai turhautumista, ehkä jopa tietynlaiseen mielikuvituksen köyhtymiseen (osalla lapsista) sekä liikunnallisuuden puutteeseenkin ovat varmasti syynä juuri nuo älylaitteet ja nopeatempoiset pelit, sovellukset ynnä muut.

Toisena sitten tulevat vanhemmat, jotka järjestävät lapselleen muuten vaan koko ajan uudemmat ja hienommat pelit ja vehkeet ja kaikenlaisia sirkushuveja.

Hyvin harvoin verrattuna nykylapsiin me valittelimme vanhemmillemme saati esim. koulun aikuisille, että on tylsää. Pääosin oltiin tietysti pihalla, kurjimmilla säilläkin keksittiin sitten sisällä tekemistä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.7.25 11:34:25

Okei Miehen Jyrähdys.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   2.7.25 12:14:47

Allekirjoitan! Omia alle koulu-ikäisiä lapsiani kasvatan samalla hyväksi havaitulla tavalla kun vanhempani kasvattivat ysärillä meitä. Ollaan nyt kesälomalla ja pidän huolen että viikossa on useampia päiviä joissa ei ole valmista ohjelmaa. Joko tehdään ja mennään yhdessä fiiliksen mukaan tai sitten keksivät itse. Toki on vajaan kahden kuukauden lomassa muutama parin päivän retki, mutta valtaosa viikosta kalenteri on pidetty tyhjänä. Eilen 6v tuleva eskarilainen paineli ulkona 5h naapurin lapsen kanssa. Välillä kävivät sisällä pyytämässä vettä tai hakivat rekvisiittaa leikkeihin. Ollaan onnekkaita, kun samalla kadulla asuu kolme saman ikähaitarin lasta ja kaikki keskenään hyvää pataa. Lapset hakevat toisiaan leikkimään päivittäin. Minusta lapset tarvitsevat sitä ”ohjelmatonta” aikaa juuri tuohon että saavat itse kehittää tekemistä itselleen. On oppinut tällä reseptillä viihtymään myös itsekseen (ja varmasti iän karttuminenkin auttaa). Ehkä sadepäivinä saattaa kysellä tekemistä, yleensä keksii tosi paljon itse. Painotan hänelle myös sitä tylsyyden sietämisen tärkeyttä ja pidän huolen että niitä hetkiä arjessa ja elämässä on. Vielä ollaan saatu molemmat pidettyä erossa tableteista/kännykästä/videopeleistä.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   2.7.25 12:18:31

Tuo totta. Jotkut järjestävät ohjelmaa liikaa lapsille ja jos joku hetki ei jotain tapahdu niin heti kitistään suureen ääneen kuinka on tylsää.

Lähettäjä: miuli 
Päivämäärä:   2.7.25 12:51:39

Tilannekohtaista. Meillä yksi lapsista ei pidä tylsyyttä ollenkaan huonona, vaan makaisi sängyssä lukemassa aamusta iltaan. Toisen lapsen mielestä parasta viihdettä tylsyyteen on tehdä kiusaa ja provosoida sisaruksiaan riitaan. Kolmas katoaa kavereilleen, jossa ruutuaikarajoitukset on höllempiä kuin meillä. Pidän ihan terveenä että näille järjestää jotain ohjelmaa jossa saavat jotain muutakin tekemistä kuin se kunkin oma ratkaisu luppoaikaan.

Lähettäjä: miksi vaihtoi 
Päivämäärä:   2.7.25 22:14:13

Mikset ole enää Miehen Jyrähdys?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.7.25 22:20:23

Piti keksiä vielä homomman kuuloinen ninimerkki.

Lähettäjä: Jii 
Päivämäärä:   3.7.25 04:05:21

Juuri näin!

Lähettäjä: kkkk 
Päivämäärä:   3.7.25 07:53:53

Jännä juttu että olet poikamies. Juuri tuollainen ihmisten yleinen negatiivinen arvostelu julki tekee miehestä tosi vetävän.

Lähettäjä: Lisse 
Päivämäärä:   3.7.25 09:51:42

Miten tuo oli negatiivista arvostelua, kyllä tuo on niin totta..

Lähettäjä: Poikamiss 
Päivämäärä:   3.7.25 10:00:54

Ja tämä samahan koskee myös aikuisia. Aikuistenkin tunnesäätelytaidot ovat romahtaneet. Se ei sinänsä ole aikuisten vika vaan kulttuurin, joka ohjaa aikuiset sellaisiksi kuin ohjaa.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   3.7.25 10:17:37

Kyllä mun lapset on yli 10 vuotiaaksi kasvanu ilman ruutuaikaa ja järjestettyä tekemistä. Ovat olleet ulkona ja leikkiny sisällä monipuolisesti. Käytiin puistoissa ja retkillä, hiihtämässä, luistelemassa ja uimassa. Pidettiin elokuva ja peli iltoja. Pikku kakkosen pelejä sai läppärillä pelata max 45min joinakin päivinä. Tässä naapurissa asuu perhe jossa yks alakoulu ikänen poika, pojalla ei ole yhtään kaveria eikä sitä ulkona näy edes nyt lomalla. Ikinä en ole niillä suksia nähny tai että ovat menossa luistelemaan. Monta lapsiperhettä on naapurissa asunu ja lapset on pääosin sisällä.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   3.7.25 11:02:46

Olen seurannut sivusta yhden hyperaktiivisen perheen kesää. Koko ajan menossa ja suunnitelmia vielä muutetaan vauhdissa. Jotenkin perheet ovat ihan ääripäitä keskenään. Toiset unohtavat lapset ruudun ääreen kokonaan ja toiset ajeluttavat paikasta toiseen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.