Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pitäisikö esyjen lopettaa enemmän kissoja?

Lähettäjä: Vintturi 
Päivämäärä:   2.7.25 09:33:17

Olin itse joskus mukana yhdistyksen ylläpitämän kissatalon toiminnassa ja lueskelen edelleen löytökissoihin liittyviä julkaisuja ja keskusteluja.

Aika usein näkee kommentteja, joissa ollaan sitä mieltä, että kaikki vähänkään kalliimpaa hoitoa tarvitsevat löytökissat tulisi lopettaa. Kieltämättä olen joskus itsekin miettinyt, että eikö lopetus olisi vaihtoehto, jos jossain julkaisussa on kerrottu kuinka kissan eläinlääkärikäynteihin menee tonneja ja rahapula uhkaa yhdistystä.

Mutta jos esyt lopetuttaisivat kissoja "liukuhihnalta", niin kuinkahan pian alettaisiin puhua kissantappajista? Kuinka moni enää pyytäisi esyiltä apua esim. populaatiokissojen loukutukseen, jos mielikuva olisi se että esyn väki vie suurimman osan suoraan viimeiselle piikille? Auttaisiko tämä herkemmällä kädellä lopettaminen lopulta kissojen asiaa?

Re: Pitäisikö esyjen lopettaa enemmän kissoja?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.7.25 09:35:40

Kyllä. On järjetöntä että kaikki populaatiokissat yritettäisiin hoitaa ja totuttaa kotikissaksi.

Lähettäjä: OT 
Päivämäärä:   2.7.25 09:37:44

Joo ja eutanasian tullessa lailliseksi vaikeasti sairaita sekä vanhuksia ruvettaisiin tappamaan liukuhihnalta...eikun???

Lähettäjä: Kurk 
Päivämäärä:   2.7.25 09:41:00

Ihan minkä mielikuvan haluaa asiasta saada mutta itse näkisin että jos eläin on sellainen jolla oli mahdollista olla jonkun lemmikkinä niin silloin sille pitäisi pyrkiä etsimään koti mutta jos eläin on selvästi ja vaikeasti sairas, ongelmainen tms. niin armeliainta olisi lopetus.

Lähettäjä: Calpe 
Päivämäärä:   2.7.25 09:46:41

Mä olen aktiivisesti mukana paikallisen kissatalon toiminnassa vapaaehtoisena ja mun mielestä meillä on ihan hyvä linjaus sen suhteen mitä yritetään hoitaa ja mitkä laitetaan tähdeksi toisten joukkoon.
Tapauskohtaisiahan nämä toki on että ei voi sanoa aina miten minkäkin populaation kohdalla tehdään.

Kyse ei ole sinällään hinnasta vaan siitä mikä kissan elämänlaadun odotus on. Jos kissa on täysin villiintynyt ja sillä on akuutteja vaivoja joiden hoitaminen edellyttäisi jatkuvaa käsittelyä ja kissa ei ole enää ihan pentu, on parempi päästää sateenkaarisillalle.

Toisaalta populaatiosta loukutetun suu voi vaatia monen tonnin hoidon mutta jos kissa tulee sillä kuntoon eikä ole iäkäs niin kyllä sen voi hoitaa ja etsiä kodin vaikka onkin kalliimpaa.

Nämä melkein kaikki onneksi tapahtuvat kulisseissa koska aina löytyy ihmisiä jotka haluavat spekuloida ilman kaikkia faktoja ja sitten sitä leimaudutaan joko kissantappajksi tai oman elämänsä Elisa Aaltoloiksi.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   2.7.25 09:48:35

Itse olen katsellut noiden kissatarjontaa kun oma vanha on siirtynyt ajasta ikuisuuteen. Paljon kivojakin kissoja jotka tosin olleet liian kaukana mutta osa kissoista sellaisia jotka hammasongelmaisia ja uuden omistajan varauduttava hammashoitoihin. Kuka sellaisen kissan haluaa jonka jo etukäteen tietää kalliin hammahoidon tarvitsevan. Ehkä noissa voisi miettiä maalaisjärjellä mitä pitäisi tehdä...

Lähettäjä: Lopetusyksikkö 
Päivämäärä:   2.7.25 09:58:11

Ainakaan ei pitäisi antaa niitä pelastettuja muka hyviin sijaiskoteihin ennen varsinaista"pelastajaa"
taajaman kerrostaloissa
Nyt kissoista mitään tietämätön opiskelijatyttö kerrostalon kahdeksannessa kerroksessa on se parempi vaihtis kuin maatalossa elämänsä kaikki vuodet kissan omistanut maanviljelijä.
Täysin vastenmielistä toimintaa ja vain sen yhden asian takia että maatalossa kissa pääsee ulos. Mitä se leikattu kissa siellä sitten haittaa. Ihan
kamalasti näiden suojelijoiden mielestä. Kissa suojellaan nykyisin neljän seinän väliin!
Parempi olisi sellainen kiertävä lopetusyksikkö joka kiertäisi maaseudulla ja ahdistuneet kissapopulaatioita omistavat lähinnä vanhat navettapaikat pääsisivät kerralla eroon kissaongelmastaan. Nyt he eivät toimi eivätkä uskalla mihinkään ottaa yhteyttä.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   2.7.25 10:03:51

Kissa ei ole mikään helppo ja halpa lemmikki. Jos sen alusta asti halutun rotukissan, jonka vanhemmat on terveystestattu ja pentu hoidettu asianmukaisesti perheenjäsenenä hankintahinta on liian suuri, niin ei kannata hankkia kissaa. Ensimmäisen vuoden menot (vaikka sitä pentua ei välttämättä tarvitse käyttää kertaakaan edes lääkärissä) ovat jo suuremmat kuin eläimen hankintahinta. Eli pitkälti sama juttu kuin hevosenkin kanssa. Pikkuvikaisen hevosen myyminen seuraavalla on huomattavasti helpompaa kuin kissan.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   2.7.25 10:04:38

Jos nyt ei lopettaa, niin ainakin kaikille kissanomistajille voisi sillä rahalla tarjota lähes ilmaisen kastraation lemmikilleen. Jos kaikki urokset kastroitaisiin, kissamäärä vähenisi oleellisesti.

Päivämäärä:   2.7.25 10:15:14

Populaatiokissojen väkisin kesyttäminen lemmikeiksi on muutenkin eettisesti kyseenalaista. Sairauksien ja vammojen lisäksi suurinosa niistä on aikuisia ja perinnöllisesti sekä opitusti arkoja. Tämmösen eläimen sysääminen ensin löytölän häkkiin, sieltä kotihoitoon johki asuntoon pelkäämään pariksi vuodeksi. Kun parissa vuodessa on kesyyntynyt sen verran että ei talon omaa ihmistä juokse karkuun ja antaa jopa hieman silittää, kissa heitetään omaan kotiin, jossa kesytystyö aloitetaan alusta. Aivan turhaa, vuosikausia kestävää stressiä kissalle vain ihmisen sädekehän kiillotuksen vuoksi.

Joten kyllä. Populaatiokissoja tulisi lopettaa paljon enemmän kuin mitä nyt tehdään. Eloon jätettäisiin selvästi nuoret pennut, joilla ei olisi suuremmin sairauksia tai vammoja ja joilla luonteen puolesta olisi suuremmat edellytykset kesyyntyä suhtkoht järkeviksi lemmikeiksi.

Lähettäjä: Tee 
Päivämäärä:   2.7.25 10:21:35

Kyllä. Rakastan kissoja, mutta niin usein yhdistykset kirjoittavat että tilat on täynnä ja milloin jo mikäkin vähissä ja rahaa kerätään milloin mihinkin leikkaukseen.
Ja tilanne on ollut sama jo vuosikymmeniä.
Yksityinen ihminen jos on ongelmissa niin sanotaan heti että luovu lemmikistä, miksi yhdistyksillä eri "oikeudet". Toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan, itselläni on ollut kaksi kissaa Kattilasta sekä doppari jo lopetettun yhdistyksen kautta eli kaikille jotka jaksavat yrittää näissä asioissa iso kiitos.

Päivämäärä:   2.7.25 10:28:48

Pitäisi.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   2.7.25 10:32:03

Jos kissa on villi ja sairas niin voi lopettaa. Kissoja on aivan liikaa.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   2.7.25 11:59:57

Tuo on tosiaan kaksipiippuinen juttu. Teet niin tai näin niin puolet porukasta on päätöstä vastaan.

Oma kantani on että kaikkia ei kannata koittaa hoitaa. Jos alkuvuodesta ensin hoidetaan täysin villiintyneitä FIV positiivisia kolleja joiden hampaat mätänee suuhun isolla rahalla, niin mitä tehdään sitten kun alkaa tulemaan emoja pienine pentuineen, rahat on loppu ja tilat täynnä. Lopetetaanko silloin ne pennut joilla lähtökohdat uuteen elämään olisi paljon paremmat. On ajateltava myös sitä millainen mahdollisuus kissalla on löytää oma koti, tavoite ei kuitenkaan ole se että kissat asuu vuosia esyllä.

Olen itse aktiivi esyläinen joten olen seurannut läheltä toimintaa useamman vuoden. Meillä on omat näkemyksemme ja periaatteemme.

Päivämäärä:   2.7.25 12:19:30

Pennut menevät hyvin kaupaksi, itsekin selasin useamman kuukauden, ennen kuin löysin (ja olin tarpeeksi nopea) meidän nykyiset kissat. Esyltä on helppo ostaa pentu, kun ovat usein jo valmiiksi leikattuja. Mutta monella esyllä on tiloissaan aikuisia kissoja, joille on vaikea enää löytää sopivaa kotia.

Lähettäjä: kell 
Päivämäärä:   2.7.25 13:25:38

Oma näkemykseni osin elsutyötä tekevänä eläinlääkärinä on, että ainakin oman alueemme parin esyn pitäisi lopettaa kissoja enemmän.

Molemmat yhdistykset valittelevat raha- ja tilapulaa, mutta samalla haluavat hoidattaa jokaisen mätäsuisen, langanlaihan villikissan. Saattavat saadakin kissan kuntoutumaan, mutta lopputuloksena on terve, mutta käytökseltään arka/aggressiivinen kissa, johon on laitettu iso summa rahaa, ja jolle ei saada sen luonteen takia uutta kotia ainakaan pitkään toviin. Minusta tällaisten pakkohoitaminen on rahojen, ajan ja tilojen haaskuuta.

Yhdistysten ajatus on totta kai ylevä, jokainen kissa on arvokas ja ansaitsee mahdollisuuden jne, mutta kun realiteetti on, että kissoja on yhdistyksille tyrkyllä enemmän kuin yhdistyksellä on mahdollisuutta ottaa vastaan, minusta pitäisi matalammalla kynnyksellä todeta, että tiettyihin kissoihin ei kannata laittaa niin paljoa paukkuja, ja lopettaa ne suosiolla.

Toinen asia mitä hetkittäin henkilökohtaisesti ihmettelen varsinkin tilanpuutteen kanssa painiessa on toisen yhdistyksen linjaus, jossa yhtäkään tiinettä eläintä ei steriloida, vaikka tiineys olisi vasta alussa. Pennut menevät sekä koirissa että kissoissa totta kai aikuisia eläimiä helpommin kaupaksi, mutta iso pentue kaikkea muuta kuin auttaa akuuttia tilanpuutetta ja samaten vaatii niitä raha- ja aikaresursseja huomattavat määrät.

Lähettäjä: ell2 
Päivämäärä:   2.7.25 13:48:46

Samaa mieltä kollegan kanssa, mielestäni resursseja olisi enemmänkin järkeä ohjata niihin, joilla on mahdollisuus saada uusi koti. Iänvanhojen populaatiokissojen kalliit hammashoidot, silmänpoistot ja sydänultrat yms on lopulta ihan turhia kun kissa viettää lyhyen loppuelämänsä jonkun yhdistysaktiivin pelolta ja stressiltä haisevassa kissahuoneessa sohvan alla. Osa aktiiveista tosin hyväksikäyttää systeemiä surutta ja kaikki heidän kissansa ovat jossain loppuelämän kotihoidossa yhdistykseltä eli yhdistys maksaa kissojen kaikki kulut ja valtavat eläinlääkärilaskut joihin tavallisilla ihmisillä ei olisi edes varaa.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   2.7.25 13:51:35

Hesyltä niitä ei kukaan saa. Tunnen monta kissaihmistä, joilla pitkä kokemus, muttei ole kissaa annettu. Niitä hillotaan , jotta voidaan valittaa kissakriisiä

Lähettäjä: Kitten 
Päivämäärä:   3.7.25 10:09:11

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 2.7.25 10:15:14

Populaatiokissojen väkisin kesyttäminen lemmikeiksi on muutenkin eettisesti kyseenalaista. Sairauksien ja vammojen lisäksi suurinosa niistä on aikuisia ja perinnöllisesti sekä opitusti arkoja. Tämmösen eläimen sysääminen ensin löytölän häkkiin, sieltä kotihoitoon johki asuntoon pelkäämään pariksi vuodeksi. Kun parissa vuodessa on kesyyntynyt sen verran että ei talon omaa ihmistä juokse karkuun ja antaa jopa hieman silittää, kissa heitetään omaan kotiin, jossa kesytystyö aloitetaan alusta. Aivan turhaa, vuosikausia kestävää stressiä kissalle vain ihmisen sädekehän kiillotuksen vuoksi.

Joten kyllä. Populaatiokissoja tulisi lopettaa paljon enemmän kuin mitä nyt tehdään. Eloon jätettäisiin selvästi nuoret pennut, joilla ei olisi suuremmin sairauksia tai vammoja ja joilla luonteen puolesta olisi suuremmat edellytykset kesyyntyä suhtkoht järkeviksi lemmikeiksi.

Amen.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   3.7.25 10:33:06

Kodittomien palstoilla näkyy välillä lähes 15v. kissoja, joilla on hampaat jo todetusti mädät ja päälle vielä sydänvikaa, diabetesta, käytöshäiriöitä tms. Ikä yksin ei ole sairaus, eikä lopetusperuste, mutta vielä nuo sairaudetkin... Miten ihmeessä kuvitellaan tuollaisille kissoille löytyvän kodit, joissa on varaa, tahtoa ja osaamista laajamittaiseen terveydenhoitoon?

Vaikka kuinka haluttaisiin kaikki pelastaa, niin rajalliset resurssit olisi parempi kohdistaa elinkelpoisempiin yksilöihin.

Ja täytyypä vielä mainita toinen kyseenalainen kissatyyppi, sisäsiittoinen populaatiokissa. En tiedä onko tämä yleisempää ulkomailla vai onko Suomessakin selvästi sisäsiittoisia populaatioita, mutta tarkoitan sellaisia jo syntymästään asti kehityshäiriöisiä ja aliravittuja kissoja. Vaikka kissa saataisiin näennäisesti hoidettua kuntoon, voi luustossa, sisäelimissä, jne. olla pahaakin vikaa, joka tulee esiin tai alkaa vaikuttaa muutaman vuoden viiveellä. Näistäkin kannattaisi pahimmat tapaukset karsia pois jo löydettäessä.

Päivämäärä:   3.7.25 11:07:36

"Hesyltä niitä ei kukaan saa. Tunnen monta kissaihmistä, joilla pitkä kokemus, muttei ole kissaa annettu. Niitä hillotaan , jotta voidaan valittaa kissakriisiä"

Yksi tuttuni kyseli kerran Hesyltä kissaa moneenkin otteesen. Hänellä oli hyvät puitteet ja aiempaa kokemusta kissoista. Hesyltä ei koskaan edes vastattu. Osaako joku selittää tätä? Siis kissat etsivät kipeästi kotia, mutta potentiaalista kissanostajaa ei edes haastatella? Miksi?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   3.7.25 11:30:29

- Ilmeisesti tuttusi laittoi viestiä, olisiko voinut soittaa tai löydä?
Mitä jos sähköposti on hävinnyt roskapostin sekaan jne?

Meille on tullut Hesyn kautta 2 lemmikkiä.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   3.7.25 11:30:54

Calpen kirjoitukselle peukku.

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   3.7.25 11:52:50

Joo täydellisesti villiintyneiden jonnekkin metsään syntyneen populaation kissan pistäminen häkkiin on kisalle kamala kokemus. Mut kissapopulaation nopea lopetus ei kuulu eläinsuojeluyhdistyksen toimintatapoihin.

Tuolla aijemmin mainittiin eläinsuojeluyhdistysten raha pulasta.
Silloin perseaukisen yhdistyksen kannattais miettiä käytääkö vähät rahat 10 suhteellisen terveen kissan hoitoon, ja lopettaa todella kallista hoitoa tarvivan vanhan sairaan kissan, jolle on liki mahdoton löytää kotia.

Tuo yllä kirjoitettu kissojen valinta niiden hoidon tarpeen, ja yhdistyksen rahatilanteen mukaan kuulostaa kamalalle. Mut tuollaisia päätöksiä pitää pystyä tekemään.
Eläinsuojelu yhdistyksen toiminnan loppuminen vararikkon seurauksena on suojelua kaipaavalle eläimille pahin vaihtoehto.

Päivämäärä:   3.7.25 11:55:52

"Tuo yllä kirjoitettu kissojen valinta niiden hoidon tarpeen, ja yhdistyksen rahatilanteen mukaan kuulostaa kamalalle"

Ei vaan realistiselle.

Lähettäjä: Piip 
Päivämäärä:   3.7.25 11:58:55

Kyllä

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   3.7.25 12:22:14

Jk. Onko selvitetty miten terveitä nää villiintyneen kissapopulaation kissat ovat ja lyhentäkö villinä eläminen niiden elinikään?
Ja onnistuuko populaatiokissan iän ja terveyden tarkistaminen heti pyydystämisen jälkeen?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.7.25 12:51:55

Jos kissoja on liikaa eikä niille löydy kotia, niitä on pakko joko karsia tai olla pelastamatta seuraavia. Seuraavat pelastettavat olisivat ehkä saaneet paremmin sen kodin, kuin nyt vuosia kotia odottaneet arat vanhat kissat. Joko pitää siis lopettaa kissa tai antaa toisen kuolla populaatioon.

Ikuisesti ei enempää voi hoitoon ottaa, kunnes loppuu tila ja ruoka.

Olen nähnyt miten ulkonaknen koiratarha syöttää valtavalle koiralaumalle puuroa, kun rahaa ei ole enää ruokaan. Ja lisää koiria olo tulossa. Mutta kun ei yhtäkään voi lopettaa, sehän olisi julmaa!

Järkevät tarhat tarpeen vaatiessa valitsevat ne eläimet, jotka ovat terveitä, käsiteltävissä

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   3.7.25 12:54:14

Jos joudutaan kerjäämään ihan kissan ruoista lähtien kaikki, niin silkkaa typeryyttä laittaa rahaa tonnin/tonnien epävarmoihin hoitoihin.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   3.7.25 13:08:31

Kerran tuli telkkarista joku ulkomainen eläintenpelastusohjelma. Siinä villikissoja otettiin kiinni, leikattiin ja päästettiin takaisin vapaaksi samalle alueelle mistä oli otettu kiinni. Tällä tavalla säätelivät villikissojen lisääntymistä.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   3.7.25 13:17:00

Konsultoivatko esyt eläinlääkäreitä vai tekevätkö päätöksiä omien arvioidensa pohjalta?

Päivämäärä:   3.7.25 13:19:59

Kyllä konsultoivat, eikä ne ne muutenkaan niitä kissoja itse lopeta vaan eläinlääkärihän senkin tekee.

Lähettäjä: N63 
Päivämäärä:   3.7.25 13:39:46

Kyllä ja ei. Olen ottanut kolme kissaa esyltä sillä periaatteella, että hankalin tapaus minulle. Kaksi nuorta, täysin villiä ja vanha, villi sekin. Kaikista tuli kesyjä, siistejä, hihnassa ja tarhassa ulkoilevia hyrinäkoneita. Nuorista toisella ollut mystisiä mahavaivoja sen 10 vuotta mitä minulla nyt ollut, toisella ei mitään. Vanhalla kissalla oli kohtuullinen hammasremontti, muuten ei mitään, tämä oli minulla viisi vuotta, kuoli nopeasti edenneeseen syöpään. Kolme kissaa olen ottanut lennosta, viemättä esylle. Tai itsehän nuo luokseni muuttivat. Kahdesta tuli sisäkissa. Toinen oli todella vanha ja piti lopettaa pari vuotta minulla oltuaan. Toinen pentu, jonka selviytyminen oli hyvin epävarmaa neljä vuotta sitten kun ikkunasta luokseni kiipesi. Tokeni, eikä tiettävästi ole sairas mistään kohtaa. Yksi luokseni parkkeerannut ei sisäkissaksi alkanut ja koki sitten ulkokissan tyypillisen lopun jäämällä auton alle. Tälle kollille tuli kilohintaa: hoidatin kilpirauhasen liikatoiminnan radiojodilla ja muutama kuukausi meni kun auton alle jäi. Jos nämä ”toivottomat” tapaukset olisi lopetettu, eivät olisi saaneet rakastavinta ja huolehtivinta mahdollista kotia ja minä olisin jäänyt paljosta paitsi. Tottakai tajuan, että kaikilla ei ole varaa/osaamista/jaksamista/kiinnostusta tämmöisiä tapauksia keräillä, mutta kun minulla on, toimin näin. Jatkossakin.

Lähettäjä: Jepp.. 
Päivämäärä:   3.7.25 13:44:07

Nyt olis joltain esyläiseltä kiva kuulla vastauksia.

Monta kissaa näillä puljuilla yleensä on samaan aikaan?
Jos tulee sellanen populaatio sinne. Monta aiotaan jättää siihen hoidettavaksi? Tai ylipäätään, minkä verran niitä kissoja on hoidettavana?

Paljonko noihin hoitoihin uppoaa vuodessa rahaa?

Mua kiinnostaa että mistä te revitte ne tonnit niihin tonnien hoitoihin? Monta tällaista tonnien hoitojen vaatimaa kattia teillä pystyy vuodessa olemaan? Kuinka moni jätetään odottelemaan niitä tonnien hoitoja jotta ensin saadaan rahaa?

Että jos yhdistyksellä on vaikka 20 kissaa ja niistä vaikka viisikin tarvitsee ne tonnien hoidot - jotta siitä tulee yhdistyksen kriteerien mukaan kelpo eläjä - niin johan on yli kymppitonni selällään hetkessä. Kun samaan aikaan ne 15 muuta on myös pitänyt leikata, rokottaa, madottaa, jotain pikkuhoitoja.. ja RUOKKIA.

Mistä ne rahat teille tulee? Monta tonnia maksaa ostaa kissa sieltä?

Päivämäärä:   3.7.25 13:48:01

Ja jätetäänkö niitä esim hammashoitoja tarvitsevia venaamaan sellaista kotia, joka olisi valmis maksamaan ne tonnien hoidot kun se yhdistys ei siihen pysty? Sellainen on ihan SAIRASTA.

Päivämäärä:   3.7.25 14:13:12

Mä en tiedä muiden paikkakuntien esyistä mutta voin avata oman kaupunkini esyn puolesta.

Meillä on vaihtelevasti kissoja, pahimmillaan ollut yli 40, tällä hetkellä 25 joista osa sijaiskodissa ja tilat aivan täynnä.

Populaatioita kun tyhjennetään, se tehdään aina resurssien mukaan. Tyhjentämistä ei aloiteta jos ei ole tilaa.
Mitä kissoja meille sieltä jää riippuu aina vähän kissojen kunnosta. Pienet populaatiot lähes pääsääntöisesti ovat melko terveitä, ongelmia tulee sitten kun on iso ja sisäsiittoinen populaatio. Yhdistys hoitaa kissojen terveyden kuntoon ennen uuteen kotiin luovuttamista, jos on hampaat ja sisäelimet ihan loppu niin päästetään pois kärsimästä. Yksi tai kaksi poistettavaa / katkennutta hammasta ei ole vielä tappotuomio.
Kuten sanottu, näitä katsotaan aina tapauskohtaisesti ja mietitään mikä on realistinen elämänlaadun odotus.

En ole selvillä paljon näihin rahaa menee, mutta toimintamme pyörii lähinnä jäsenmaksujen ja lahjoitusten ja kannatustuotteiden myynnistä tulleiden rahojen avulla. Kunnalta saamme nimellisen korvauksen löytöeläimistä.
Meillä käy myös ell tekemässä hyväntekeväisyystyötä kerran kuukaudessa jolloin hoitaa kissoja "ilmaiseksi", lähinnä rokotukset, sirutukset, steriloinnit.

Meidän aikuisen kissan luovutusmaksu on 150€ joka ei kata edes ruokia, saati kaikkia terveystoimia mitä kissalle on tehty mutta meiltä kissat luovutetaan terveinä, rokotettuina, sirutettuina ja leikattuina.

Akuutit esim. hammashoidot hoidetaan heti eikä jäädä odottamaan mahdollista uutta kotia koska ei ole takeita että niitä sielläkään hoidetaan.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   3.7.25 14:24:35

LähettäjäK

Päivämäärä3.7.25 13:08:31

Kerran tuli telkkarista joku ulkomainen eläintenpelastusohjelma. Siinä villikissoja otettiin kiinni, leikattiin ja päästettiin takaisin vapaaksi samalle alueelle mistä oli otettu kiinni. Tällä tavalla säätelivät villikissojen lisääntymistä.

Toimii lämpimissä maissa, mutta Suomessa talvi tarjoaa karun kuoleman, jos kissa ei pääse mihinkään suojaan ja saa ruokaa. Ja näillä talvista selviytyneilläkin on usein paleltunutta korvaa, häntää ja käpälää.

Päivämäärä:   3.7.25 14:34:28

Itse sijaiskotina sain aivan villiintyneen emokissan hoiviini. Pari vuotta siinä meni ja nyt on oikea kehruukone, nauttii seurasta ja silityksistä eikä kaipaa ulos. Ja tämä on asunut kerrostalossa loukutuksesta asti. Eli ei ne kaikki mitään toivottomia onnettomia tapauksia ole.

Päivämäärä:   3.7.25 14:51:58

Meillä kissoja keskimäärin 80-180 kerrallaan, 230 paikkainen kissala jos täytetään ääriään myöten.

Kuukauden juoksevat kulut on useita tonneja.

Toimimme pääasiassa lahjoitusvaroin. Kannatustuotemyyntiä ja kissojen myyntituloilla koitetaan kattaa osa. Joskus ely-keskukselta saa haettua avustusta esim tilojen remontointiin.

Kissan lopetukseen tarvitaan aina jokin syy, tilanpuute ei sellainen saa olla. Mutta esim vaativa hammasremontti yhdistettynä korkeaan ikään ja arkuuteen on riittävä peruste eutanasiaan. Jos kissan hoito on kissalle itselleen hurjan stressaavaa arkuuden takia ja työntekijät pelkää lääkitä niin ei sellaisen kissan ennuste löytää kotia ole kovinkaan hyvä. Tuossa tilanteessa on armeliaampaa päästää pois.

Meillä on pääasiassa yksi eläinlääkäri joka tekee perus hoidot, sterkat ym, vaativampia kuten hampaanpoistot tekee klinikka.

Kissat maksaa 250€ aikuinen ja 350€ pentu. Paineet hintojen korotukselle alkaa olemaan kun ruokien ym hinnat vain nousee.
Meillä on kissojen luovutusten kanssa täysin eri toimintamalli kuin esim hesyllä. Kissoja on lähtenyt jopa niin että katsoja on tullut kopan kanssa, hänet on siinä haastateltu ja lopuksi pakataan kissa mukaan. Meidän tavoite on saada kissa mahdollisimman nopeasti omaan kotiin jotta saadaan sisälle seuraava populaatio.

Lähettäjä: Vbn 
Päivämäärä:   3.7.25 15:15:18

En jaksanut lukea kuin aloituksen, mulla on kaksi maailman ihaninta ja myös täysin tervettä ex populaatiokissaa, joten aloittajan kaltaiset voisivat lopettaa korkeintaan itsensä.

Toivottomien tapausten eutanasian kannalla tietysti olen.

Ja kyllähän nytkin jotkut esyt kähveltävät kotikissoja jopa niiden omilta pihoilta ja vievät lopetettavaksi. Ehkä saavat urakkapalkkaa tästä? Viittaan case Lupuun, jossa lihava sirutettu leikattu kesy poikarotukissa vietiin lopetettavaksi tiineenä villikissana. Ell ei tiennyt ilmeisesti sitäkään, että poika ei voi olla tiine. Toivottavasti ei toimi enää virassaan.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   3.7.25 15:25:39

Kyllä! Kaikki populaatiokissat ja erittäin arat/sairaat ja/tai toivottomat tapaukset.

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   3.7.25 15:27:34

Itse olen miettinyt samaa. Tietenkään esimerkiksi hammassyöpymä (ellei ole todella pahasti levinnyt) tai krooninen, lääkityksellä kurissa pysyvä sairaus (kissalle, jolle lääkkeen antaminen ei ole ongelma) tai jokin melko todennäköisesti "kertaluontoinen" isompi tulehdus tai vastaava ei ole syy lopettaa kissoja.

Mutta kieltämättä käy mielessä, että jos kissalle esim. tekemään suuria, kalliita ja ennusteeltaan epävarmoja leikkauksia tai kyseessä on todella arka kissa, jolle sairauden vaatimat hoitotoimenpiteet tulevat aiheuttamaan suurta stressiä, tai on lähes varmaa ettei kissa tule elämään pitkään vaikkapa todetun sydänsairauden vuoksi, niin olisiko oikeasti armeliaampaakin esyn lopetuttaa kissa, puhumattakaan siitä, että heidän (taloudelliset) resurssinsa tuskin ovat rajattomat.

Joillain esyillä käsittääkseni on ihan rajanvetoja, missä tapauksissa lopetetaan, mutta toisissa tunnutaan tosiaan "väkisin" hoidettavan kissoja, koska "kaikki elämä on arvokasta".

Päivämäärä:   3.7.25 15:31:57

"joten aloittajan kaltaiset voisivat lopettaa korkeintaan itsensä."

Minä nimenomaan kyseenalaistin sitä, olisiko usein ehdotettu herkemmin lopettaminen oikeasti niin hyvä ratkaisu, kuin jotkut tuntuvat ajattelevan. Sinulle suosittelen, että menet tarkistuttamaan pääsi. Ei ole tervettä kirjoitella tuollaista.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   3.7.25 16:41:05

Yks yhdistys vie pentuja yöksi tiputukseen tms ja hintalappu yölle on 1000e. Jos pentu on niin huonossa kunnossa niin armeliainta on nukuttaa ja käyttää ne rahat ihan perusasioihin kuten eläinten ruokiin ja heikkoihin. Yhden kissan hoito maksoi 6000e ja niin ne sai siihen rahat kerättyä.

Päivämäärä:   3.7.25 16:44:47

Kyllä pitäisi, on ihan sulaa hulluutta miten rahaa käytetään kun kaikki täytyy hoitaa.

Lähettäjä: ***** 
Päivämäärä:   3.7.25 16:52:56

Kyllä, todellakin pitäisi.

Täysin villiintyneet ja sairaat suosiolla lopetukseen jos ennuste ei ole kummoinen. Samalla vapautuisi resursseja muiden hoitoon. Nythän olot eivät todellakaan monessa paikassa ole kummoiset ja kissoja pidetään pieniin huoneisiin sullottuna aivan liikaa.

Lähettäjä: Teppo 
Päivämäärä:   3.7.25 19:09:02

Katsokaapa sitä syyllistämisen määrää, kun kerrotaan että sairas ja arka kissa lopetetaan. Yhden fiv-kissan euttipäivityksen näin ja siinäkin lähti heti kommentointi linjalle että fiv ei oo syy lopetukselle.

Päivämäärä:   3.7.25 19:14:11

Ei niitä tarvitse päivitellä someen.

Päivämäärä:   3.7.25 19:22:12

Minusta taas on oikeinkin hyvä, että myös sairaista kissoista ja lopetuksista päivitetään someen. Jospa se aukaisisi edes joidenkin ihmisten silmät sille, miten paljon oman onnensa nojassa olevat kissat voivat joutua kärsimään, ja saisi ihmiset toimimaan jos havaitsevat villiintyneitä kissoja omilla nurkillaan.

Päivämäärä:   3.7.25 19:26:54

Täällä on kissavihaajien kokoontumisajot, jahdatkaa mieluummin toisianne tai yrittäkää löytää edes pientä sisältöä elämäänne jostain muualta. Noin pahoille ihmisille suosittelen psykoterapiaa, varmaan on elämässänne jotain muutakin pahasti vialla.

Päivämäärä:   3.7.25 19:35:11

"Populaatioita kun tyhjennetään, se tehdään aina resurssien mukaan. Tyhjentämistä ei aloiteta jos ei ole tilaa.
Mitä kissoja meille sieltä jää riippuu aina vähän kissojen kunnosta. Pienet populaatiot lähes pääsääntöisesti ovat melko terveitä, ongelmia tulee sitten kun on iso ja sisäsiittoinen populaatio."

Siis populaation annetaan kasvaa jos ei ole tilaa? Jätetään talven armoille jos ei ole tilaa?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   3.7.25 19:42:30

Pitäisi. Kaikki useita tonneja hoitoa vaativat pitäisi lopettaa että jäljellä olevat saisivat parempaa hoitoa ja resursseja siihen että saataisiin ne villikissat luonnosta pois ennen kuin lisääntyvät. Etenkin aikuiset villit kissat.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   3.7.25 20:01:54

Koiria voisi myös lopettaa. Niitä on ihan liikaa. Kennelit pitäisi lailla kieltää ja turkistarhat myös(aikalailla sama kohtelu).

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   3.7.25 20:10:47

Antaa asiantuntijoiden miettiä jokaisen tapauksen kohdalla oma päätöksensä. Eri yhdistyksillä on eri resurssit ja asenteet.

Päivämäärä:   3.7.25 20:19:45

"Koiria voisi myös lopettaa. Niitä on ihan liikaa"

Tämäkin on totta. Kun katsoo kodinvaihtajia, niin monilla on luonteen ja hermorakenteen puolesta niin isoja puutteita, että uuden kodin löytäminen on todella hankalaa ja monet etsii uutta kotia vuosia. Ja päälle vielä sairaudet jos sattuu olemaan.

Ja totta sekin että samaan aikaan samaa tahtia työnnetään tuutista ulos lisää pentuja, joista monista tulee uusia kodinvaihtajia. Eikä liity vain sekarotusiin tämä, ihan paperikoiria on perinnöllisesti huonojen palikoiden kanssa mukana völjyssä.

Lähettäjä: zxc 
Päivämäärä:   3.7.25 22:21:32

Kyllä, juuri katsoin kun Facebookissa tuli vastaan rahankerjuu jonkun populaatiokissan moneen ja isoon toimenpiteeseen. Aivan järjetöntä.

Tässä on jo esimerkiksi näiltä ketjun eläinlääkäreiltä tullut hyviä perusteluja.

Päivämäärä:   4.7.25 00:54:24

Lienevätköhän samat aktiiviset henkilöt ensimmäisinä rääkymässä että eläin ei ole perusoikeus jos jollain vähävaraisella yksinäisellä on kissa kaverinaan.

Lähettäjä: Gaer 
Päivämäärä:   4.7.25 01:49:04

Jännä ettei esyt saisi miettiä asioita rahan kannalta, vaan kalliisiin hoitoihin on lähdettävä, vaikka siitä aiheutuisi kissalle stressiä ja jopa kärsimystä kun joutuu elämään pelossa jossain kopissa tai "sijaiskodissa" useamman vuodenkin, ja näitä varten on ok kerjätä rahaa (kärjistetty).
MUTTA, tavalliselle lemmikin omistajalle möyhkätään ettei voi lemmikkiä pitää hyvässä ja eläimen tarpeet huomioon ottavassa kodissa jos ei ole varaa usean tonnin eläinlääkäriin.
Osaako joku kertoa kuinka kauan kissat keskimäärin tai pisimmillään ovat etsimässä kotia tai ns kotihoidossa? Tottakai osa löytää kodin nopeasti, mutta montako vuotta kissa pidetään esyn listoilla kotia etsivänä tai kuntoutettavana?

Lähettäjä: oho 
Päivämäärä:   4.7.25 07:32:22

Jos se 230 paikkainen kissalakin olisi täynnä, niin kustannuksethan olisivat ihan melkoisia. Ymmärrän johonkin asti kissojen pelastamisen, mutta joku hyvin muhinut populaatio ( paljon sisäsiittoisuutta ja sairauksia ja vaivoja ).. ei mene jakeluun.

Sisäsiittoisten kissojen, siis jotain tyyliin sisarukset keskenään, vanhemmat jälkeläisten kanssa keskenään, hoito on mun mielestä älytöntä. Jos esim jonkun vanhuksen eläintenpito on ollut jo vuosia mitä sattuu jossain syrjässä ja samoista kissoista kasvanut ahdas suku siihen pyörimään, niin eikö sellaisen lopetus suorilta olisi järkevintä. Luulen, että nykyään polulaatiot ovat paljon sisäsiittoisempia kuin ennen, koska leikkaamattomia kissoja ei oikein kuljeksi enää, kuten ei villiintyneitäkään. Meilläpäin tässä kylällä ei ulkona kulkevia kissoja ole ollut yli kymmeneen vuoteen kuin pari näkösällä. Jos joku elämänhallinnan pikkuseikat menettänyt syrjäisemmässä rintamatorpassa asuva henkilö jostain saisi pari leikkaamatonta narttusiskosta, ja sattuisi sellainen kumma juttu että jostain tulisi kolli, siinä olisi pennut molemmilla. Jos ne jäisivät ladon alle piiloon kasvamaan, niin eiköhän ne keskenään sikiäisi jos se aiemmin käväissyt kollikin olisi joutunut leikkuuseen tai kupsahtanut.

Missä päin näitä nykyään Suomessa edes löytyy? Vähänkään isommissa kaupungeissa? Maaseudulla?

Ja kissankin lyhyehkön elämänkaaren aikana on aika pitkä siivu joku vuosi, pari jos se joutuu totuttelemaan täysin uusiin kuvioihin stressaten samalla. Villiintynyt kissa viihtyy kyllä kylmällä säällä varmasti sisällä, mutta entäs kun on kissan mielestä ulkoilukelit? Kissahan on sellainen. Kylmällä säällä piipahtaa ulkona, kesällä piipahtaa sisällä..

Päivämäärä:   4.7.25 07:40:48

"Siis populaation annetaan kasvaa jos ei ole tilaa? Jätetään talven armoille jos ei ole tilaa?"

No siis. Mihin niitä kissoja pitäisi sit laittaa jos tilaa ei yksinkertaisesti ole?
Populaation tyhjennys tarvii jonkinlaiset karanteenitilat, ei niitä kissoja sellaisenaan voi laittaa muiden sekaan, ja vaikka ovatkin populaatiosta tuttuja toisilleen niin ei niitä voi kovin montaa samaan pieneen huoneeseen laittaa tai tulee tappelu, etenkin jos on leikkaamaattomia kolleja.

Näissä tapauksissa yleensä kartoitetaan sitten lähialueiden esyjen tilanne ja pyydetään jeesiä (majoitustilaa) heiltä että saadaan loukutus edes alkamaan vaikka sitä ei kokonaan tyhjäksi saisi.

Niin kerro että mitäs siinä sitten pitäis tehdä?

Päivämäärä:   4.7.25 07:42:53

"Mihin niitä kissoja pitäisi sit laittaa jos tilaa ei yksinkertaisesti ole?"

Taivaan kotiin

Päivämäärä:   4.7.25 07:45:16

Mites te varmistatte että populaatiokissa ei ole sisäsiittoinen vai onko sillä teille mitään väliä edes?

Taivaalliset metsästysmaat, todellakin.. On tuollainen pyydystäminen ja sullominen johonkin tarhaan ihan hirveä järkytys niille kissoille, epäeettistä touhua.

Lähettäjä: Niini 
Päivämäärä:   4.7.25 08:47:13

No siis. Mihin niitä kissoja pitäisi sit laittaa jos tilaa ei yksinkertaisesti ole?

^ Mitä HEL*ETTIÄ?
Ihan oikeasti?? Eläinsuojelijoina itseään pitävät ihmiset olette sitten sitä mieltä, että jos ei teillä ole tilaa keräillä niitä kituvia kissaraasuja vielä enemmän nurkkiinne, niin ainoa vaihtoehtohan se on sitten jättää ne sinne kitumaan ja kärsimään vielä lisää?
Silloin ne kissat _pitää_ ihan yksinkertaisesti lopettaa. Vaikka sitten joka ikinen. Missä kohti eläinsuojelulakia sanotaan että eläimen kärsimys pitää estää, paitsi jos ei meillä ole tilaa, niin sitten ne saa jättää kärsimään ja kuolemaan kauheilla tavoilla vielä pitempään? Kun meistä tuntuu niiiiiin pahalta lopettaa kituva eläin, niin tärkeintä on ilmiselvästi nyt se ettei meistä tunnu pahalta, joten kisumirrit nyt vaan kärsivällisesti kituu ja odottelee josko ensi vuonna tai seuraavana ois paremmat edellytykset toimia?

Ei luoja sentään. Jos resursseja hoitaa ei ole, niin sitten kituvat eläimet _pitää_ lopettaa. Ihan hiton sairasta ajatella mitenkään muuten, mutta eipä teissä kissoja "rakastavissa" kissan"ystävissä" pitäisi enää minkään hulluuden yllättää. Teihin verrattuna se kissan kirveellä tappanut taiteilijakin alkaa näyttää melko inhimilliseltä tyypiltä. :((

Päivämäärä:   4.7.25 08:50:38

Onko eläinsuojelijat samaan aikaan sittenkin eläimen pahin rääkkääjä? Ihan vaan siksi, kun hengissä on pidettävä vaikkei elämä olisi hyvää.

Päivämäärä:   4.7.25 08:50:49

Ja kyllä. Eläimen omistaminen ei ole mikään perusoikeus. Jos ei ole varaa pitää eläintä, sitä ei oteta eikä pidetä. Kun joku jo vinkui tätäkin tuolla ylempänä.

Lähettäjä: Nippeli 
Päivämäärä:   4.7.25 09:51:52

Millä nää esyihmiset elää? Kun kaikki tehdään muka vapaaehtoistyönä eikä kukaan saa rahallista hyötyä, miten muka samat ihmiset 24/7 siellä päivystää ja tekee löytöeläinhommaa ym. ? Onko he jotain miljonäärejä, eläkeläisiä vai mikä mahdollistaa tuollaisen? Kelpais itsellekin. Sitten on nää kaikki turvakodit, jotka kerää itselleen eläimiä, jotka muut rahoittaa...kaneja, kissoja jne. Jaksan ihmetellä, miksi yhteenkin paikkaan on otettu eläteiksi kissoja, vaikka ei ole edes kenenkään koti vaan sellainen hoitolantapainen.

Lähettäjä: Niini 
Päivämäärä:   4.7.25 10:09:43

Lähettäjä.

Päivämäärä4.7.25 08:50:38

Onko eläinsuojelijat samaan aikaan sittenkin eläimen pahin rääkkääjä? Ihan vaan siksi, kun hengissä on pidettävä vaikkei elämä olisi hyvää.

^ Eikä lopetuksen syyksi näköjään riitä edes se että elämän jatkuminen on hirvittävää tuskaista kärsimistä. Kun me ollaan näin hyvii tyyppei ja rakassstetaan nii hirveest kissoi ni sixx!

Ja mikä sairainta niin näitten hyvepatsastelijoitten takia niitten kissojen loukuttamista ja lopetusta ei tässä nykyilmapiirissä voida antaa kenenkään muunkaan tehtäväksi. Kuten on nähty. Siitä seuraa julkinen paskamyrsky, eläinten kärsimyksen lopettajien kivitys ja heihin kohdistuva uhkailu ja viha. Koska tärkeintä on se että eläinrakkaaksi itsensä identifioiva saa tuntea itsensä hyväksi ja moraaliseksi. Jos siinä sivussa vielä muutama tuhat kissaa kokee lyhyen ja tuskaisan elämän ja sen päätteeksi hitaan ja kiduttavan kuoleman, niin sen pahempi kissoille, ne ei tässä nyt esitä läheskään pääroolia, vaan toimivat hyvesignaloijajengin sädekehän kiillottajina.

Päivämäärä:   4.7.25 10:38:20

Nippeli, mä ainakin teen esyn vapaaehtoistyötä ihan oman leipätyöni lisäksi. Sen lisäksi meillä on eläkeiläisiä ja työttömiö ja osa-aikaista työtä tekeviä eli kukin meistä elää jollain ihan muulla ku tällä hommalla.

Mitä kohtaa termistä "vapaaehtoistyö" sä et ymmärrä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.7.25 11:04:02

minusta kaikki enempi sairaat voisi lopettaa. tai ainakin pitää tarkan aikarajan että jos kotia ei löydy esim kuukauden aikana ja kissalla vaikka kallis lääkitys päällä loppuelämän... sitten joku vaativa leikkaus kannattaisi suorittaa vasta kun on se koti tiedossa ja uusi omistaja maksaa. maailma on kuitenkin pullollaan ihan terveitä kissoja eikä ne siitä lopetuksesta kärsi. ymmärrän kyllä että jotkut on viimiseen asti lopetusta vastaan ja kokevat että eläintä pitää hoitaa siinä missä ihmistäkin. arvostan toki tätä ajatusta, mutta joskus lopetus on järkevämpää ja armollisempaa.

Päivämäärä:   4.7.25 11:56:56

Vousiko siihen sisäsiittoisuuteen joku vastata?

Päivämäärä:   4.7.25 14:07:52

"Ja kyllä. Eläimen omistaminen ei ole mikään perusoikeus. Jos ei ole varaa pitää eläintä, sitä ei oteta eikä pidetä. Kun joku jo vinkui tätäkin tuolla ylempänä."

Jaaha, vinguinko mä jotain kun esitin retorisen kysymyksen.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   4.7.25 14:22:19

Hyvä kysymys tämä. Calpe kun täällä on vastailemassa, vastaatko tähänkin.

"Missä kohti eläinsuojelulakia sanotaan että eläimen kärsimys pitää estää, paitsi jos ei meillä ole tilaa, niin sitten ne saa jättää kärsimään ja kuolemaan kauheilla tavoilla vielä pitempään? "

Ei nälkään kuolevia hevosia ja nautojakaan jätetty kitumaan siellä Puolangalla, että katsotaanpa ehkä jo ensi kesänä, olisiko jollain eläinsuojelijalla autotallissa sitten niille tilaa.

Päivämäärä:   4.7.25 14:37:05

No meillä ei ole vielä niin suurta populaatiota ollut että niitä ei olisi saatu kuukauden sisään loukutettua. Tuolla ei ole tilaa-kommentilla lähinnä viittasin siihen että populaation tyhjennystä harvoin pystytään aloittamaan juuri sillä sekunnilla kun ilmoitus tulee, vaan ensin järjestetään resurssit. Yleensä maksimissaan kuukauden päivät on jouduttu odottamaan. Ja ihan siksi että ei loukuteta niitä suoraan tapettaviksi.

Kyllä se populaatio sieltä pois hoidetaan, paitsi jos kiinteistön / tontin omistaja kieltää. Vastoin monen ennakkoluuloja, esyn ihmiset eivät kulje tuolla omin lupiineen kissoja kaappailemassa, vaan tontin / kiinteistön omistaja itse loukuttaa paitsi jos tapauksesta on valv. ell määräys jolloin loukutukseen voidaan pyytää apuja paikalliselta esyltä ja loukutus tapahtuu valv. ell valvonnassa.

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   4.7.25 15:00:56

Lainaan tuolta aijemasta.Lähettäjä: Tiku82
Meillä kissoja keskimäärin 80-180 kerrallaan, 230 paikkainen kissala jos täytetään ääriään myöten.

Ja
Populaatioita kun tyhjennetään, se tehdään aina resurssien mukaan. Tyhjentämistä ei aloiteta jos ei ole tilaa.
Eikö tuollaisesa tilanteessa kannattaisi katsoa mikä sisällä olevat kissat saavat varmasti kodin? Eli yrittää saada hoitolaan nopeasti tilaa.
Ja arvioida mitkä pyydetyistä populaation kissoista on mahdollisuus sijoitaa helposti uuteen kotiin? Nopea lopetus voisi olla monelle populaation kissalle paras vaihtoehto.
Ja kannattaa muistaa et tää nyt pyydetty kissapopulaatio ei oo valitettavasti viimeinen.

Päivämäärä:   4.7.25 15:11:59

Mitens se sisäsiittoisuus????

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   4.7.25 15:13:02

Eikö eläinsuojelun onnistumista voisi mitata uuden kodin löytäneiden kissojen märällä?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   4.7.25 17:03:48

Hohhoijaa täällä asioista mitään tietämättömät huutaa suuna päänä totuuksiaan, niinhän sitä sanotaan, että tyhjät tynnyrit kolisee eniten.

Osa populaatiokissoista voi olla toivottomia tapauksia, mutta ei läheskään kaikki. Kyllä ne toivottomat lopetetaan, joten huoli pois, moni kyllä pääsee hengestään, voitte siis nukkua yönne rauhassa.

Tätä öyhötystä voisi jo verrata persuihin ja rasismiin, yhtä typerää yleistämistä yli puolet viesteistä.

Päivämäärä:   4.7.25 17:13:43

"- Ilmeisesti tuttusi laittoi viestiä, olisiko voinut soittaa tai löydä?
Mitä jos sähköposti on hävinnyt roskapostin sekaan jne?"

Siis tuttuni täytti Hesyn sivujen hakemuslomakkeen ja laittoi vielä sähköpostiakin perään, kun mitään ei kuulunut. Kuukausienkin päästä se sama kissa oli siellä vielä etsimässä kotia. En ymmärrä :D

Ja ei kai Hesylläkään niin tyhmiä olla, ettei tajuta tsekata esimerkiksi sitä roskapostia? Jos koteja eläimille oikeasti halutaan, niin varmaan vastataan ainakin niille lomakkeen täyttäneille?

Päivämäärä:   4.7.25 17:32:38

Väkisinpelastelijoilla menee faktat tunteisiin.

Päivämäärä:   4.7.25 20:00:10

"Lähettäjä: X
Päivämäärä: 4.7.25 17:03:48

Hohhoijaa täällä asioista mitään tietämättömät huutaa suuna päänä totuuksiaan, niinhän sitä sanotaan, että tyhjät tynnyrit kolisee eniten.

Osa populaatiokissoista voi olla toivottomia tapauksia, mutta ei läheskään kaikki. Kyllä ne toivottomat lopetetaan, joten huoli pois, moni kyllä pääsee hengestään, voitte siis nukkua yönne rauhassa."

Ylimielinen ivailu ei ainakaan auta asiaa eikä vie keskustelua eteenpäin.
Et sinäkään nähtävästi osaa vastata ketjussa esitettyihin asiallisiin kysymyksiin? Edes tähän:
"Osaako joku kertoa kuinka kauan kissat keskimäärin tai pisimmillään ovat etsimässä kotia tai ns kotihoidossa? Tottakai osa löytää kodin nopeasti, mutta montako vuotta kissa pidetään esyn listoilla kotia etsivänä tai kuntoutettavana?"

Lähettäjä: kyllä 
Päivämäärä:   4.7.25 20:24:19

Pitäisi ehdottomasti.

Itekin kokoajan tuovat esiin vaikeaa tilannetta, rahat on loppu ja kerjätään lisää, sitten laitetaan tonni tolkulla puolikuolleiden ja sairaiden tekohengitykseen. Eläin ei lopetuksesta kärsi mutta ne kissat, joilla voisi oikeasti olla vielä ihan hyvä tulevaisuus melko piankin, kohta kärsivät koska resurssit ei riitä enää niille näiden puolikuolleiden väkisin hengissä pitämisen takia :(

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   4.7.25 21:46:55

Eikö huonosti uusia koteja löytävät ja vakavasti sairaat kissat kannattaisi lopettaa ennen kallista hoitoa?
Ymmärrän et loukutuksesta kissojen lajittelu hoidettaviin ja lopetettaviin ei oo kiva homma. Ja se tuntuu väärältä eläimien parasta tahtovalle vapaaehtoiselle ja eläinhoitolan väelle.
Se pari vuotta eläinhoitolassa tai sijaiskodissa asuva kissa on viennyt kipeästi tarvittavaa tilaa, jos tulijoita on paikkoja enemmin.
Mieti olisko tilan tekeminen seuraavalle loukutettavalle kissapopulaatiolle, eläinhoitolassa olevia huonosti uutta kotia löytäviä kissoja vähentämällä oikein?
Kuinka monella eläinhoitolalla on jonossa yksi tai useampi kissapopulaatio? Jotka ovat saaneet tänä keväänä pentuja?

En oo eläinsuojeluväkeä. Mut tarkistaisin keväällä ja kesällä imettääkö loukussa oleva kissa pentuja. En siis jättäisi kissanpentuja kuolemaan nälkään. En tiedä tekeekö eläinsuojelu samoin.

En tiedä meidän sairaiden ja vanhojen kissojen lopettamista ehdottelevien ihmisten hommia ja ajatustapoja. Olisiko joku tekemisissä kotieläinten kanssa? Vai ajatteleeko porukka miten eläinsuojelun vähät rahat voisi käytää tehokkaimmin.
Kannattavuuslaskennan ja eläinsuojelun yhteensovittaminen on vaikeaa.

Lähettäjä: Pp 
Päivämäärä:   4.7.25 21:56:33

Kyllä, sairaat ja hankalat poistoon.

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   4.7.25 23:02:13

"Mut tarkistaisin keväällä ja kesällä imettääkö loukussa oleva kissa pentuja. En siis jättäisi kissanpentuja kuolemaan nälkään. En tiedä tekeekö eläinsuojelu samoin."

No totta kai tällaiset asiat tarkistetaan. Samoin jos jostain löytyy pentu/pentuja, ryhdytään selvittämään onko ympäristössä lisää pentuja ja emo. Totta kai emot ja pennut halutaan yhteen ja emokissa muutenkin pois kuleksimasta, koska muuten se on kohta taas tiine.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   5.7.25 03:31:55

Hötölän ”eläinrakkaat” ladyt vaihteeksi vauhdissa.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   5.7.25 04:52:26

N se nimenomaan on eläinrakkautta, että kituva eläin päästetään pois.
Menetin uskoni esyihin kun tutkin erään sivustoa. Etusivulla pyydettiin punaisella tekstillä rahaa ja ruokaa kun kaikki on loppu. Aloin sitten selata tarjolla olevia kissoja. Siellä niitä oli kymmenittäin ja yksi jäi pysyvästi mieleen. "Misse on ollut meillä viisi vuotta. Se on vielä niin arka että kun menee sen huoneeseen se saa paniikkikohtauksen. Misseä ei voi antaa kenellekkään arkuuden takia" Miksi Misse oli vielä hengissä? On eläinrääkkäystä pitää tuollaista kissaa hengissä ja se vie paikan eläimeltä jolla olisi toivoa saada koti jossa se olisi onnellinen ja rakastettu perheenjäsen.

Päivämäärä:   5.7.25 05:32:12

Väkisinpelastaminen ei ole eläinrakkautta.

Päivämäärä:   5.7.25 08:36:48

"Misse on ollut meillä viisi vuotta. Se on vielä niin arka että kun menee sen huoneeseen se saa paniikkikohtauksen. Misseä ei voi antaa kenellekkään arkuuden takia"

Järkyttävää, tuollainen on eläinrääkkäystä.

Päivämäärä:   5.7.25 09:43:03

Meidän esyllä kissat viettää keskimäärin 3 kk ennen uuden kodin löytymistä, jos vaikuttavat "toivottomilta" ne laitetaan sijiaskotiin jossa ymmärretään aran kissan päälle. Niistäkin on kuoriutunut ihan kelpo kotikissat. Ainoastaan 1 kissa on 4 vuoden aikana jouduttu lopettamaan kun ei sopeutunut ihmisten kanssa eläjäksi.

Ei noita kissoja meillä roikoteta vuosikausia. Sen verran että saadaan terveystoimet tehtyä, ja kesyteltyä sen verran ettei murise ja sähise kun ihminen liikkuu huoneessa.

Tuolla kyseltiin siitä sisäsiittoisuudesta, niin ei me niille mitään DNA testejä tehdä, kyllä sen jo aika nopealla tutkimuksella näkee onko kissasta eläjäksi vai onko jotain kehitysvammaa. Ei niitä toivottomia tapauksia eteenpäin anneta.

Mua niin surettaa että suurin osa näistä esyn porukoissa on näitä Elisa Aaltoloita joilla menee ihan överiks kaiken pelastaminen ja se tahraa myös meidän maineen jotka ollaan ihan täyspäisiä.

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   5.7.25 10:00:08

"Mua niin surettaa että suurin osa näistä esyn porukoissa on näitä Elisa Aaltoloita joilla menee ihan överiks kaiken pelastaminen ja se tahraa myös meidän maineen jotka ollaan ihan täyspäisiä."

Tämän kuvan tosiaan ulospäin saa, että on jo ihan pelleilyä ja enemmän kaikkea muuta kuin suojelua. Miten paljon teitä täyspäisiä sieltä löytyy, pitäisikö ottaa yhdistyksen sisällä tää puheeksi? Tästä topikistakin jo huomaa mille puolelle maine alkaa kallistua.

Päivämäärä:   5.7.25 10:32:21

"Tämän kuvan tosiaan ulospäin saa, että on jo ihan pelleilyä ja enemmän kaikkea muuta kuin suojelua. Miten paljon teitä täyspäisiä sieltä löytyy, pitäisikö ottaa yhdistyksen sisällä tää puheeksi? Tästä topikistakin jo huomaa mille puolelle maine alkaa kallistua."

On niitä täyspäisiäkin, yleensä koko yhdistys on samalla asenteella varustettuja henkilöitä, muuten vastakkainasettelu on liian kovaa jotta porukka tulisi toimeen keskenään. Mutta nämä täyspäiset ei vaan pidä itsestään meteliä, johtuen valtaväestön näkemyksestä että kaikki pitää pelastaa. Se järkevyys tapahtuu piilossa kulisseissa. Tiedän sitäkin tapahtuvan että sairas populaatio viedään loukuilla metsästäjälle, meidän yhdistyksessä ei aivan näin radikaalia linjausta ole.

Esyillä on omia yhteisiä whatsapp ryhmiä ym ja aina ajoin siellä joku älähtää noista yhden kissan tonnien hoidoista, mutta kun se valtaosa on noita isolla rahalla hoidattajia niin niiden parin sanomiset kaikuu kuuroille korville.
Meidän yhdistyksen kannanotta on ettemme ole SEY.n alainen yhdistys, joten myöskään meidän noin 1000 populaatiokissaa vuodessa ei ole heidän mainnostamansa 20 000 kadonneen kissan joukossa.

Lähettäjä: Misse 
Päivämäärä:   5.7.25 10:34:25

Auttaisiko näihin ongelmiin se että valtio vihdoin alkaisi kantaa vastuuta eläinsuojeluasioista?
Miksi meillä ei ole valtion kustantamia eläinsuojelukeskuksia joissa olisi virkaa tekeviä, koulutettuja eläinsuojeluihmisiä?
Kaikki toiminta perustuu vapaaehtoisten työhön, on joo ellit ja poliisit, jotka kaiken muun lisäksi hoitaa näitä. Vuosia on puhuttu ettei resurssit riitä. Ei, kyse on rahasta. Meillä ei ole Brittien kaltaista eläinsuojelukoneistoa koska halvempaa on teettää se työ yhdistyksillä.

Paras ratkaisu olisi palkata ja kouluttaa ammattilaisia, perustaa keskuksia joissa eläimet hoidetaan ammattitaidolla. Arviot eläinten tulevasta elämänlaadusta tekisivät ammattilaiset järjellä, ei tunteella. Toki tämän rinnalla voisi olla yhdistystoimintaa. Tuntuu että oikeasti nyt ei ole virallista taho joka vastaisi näistä, oikeasti. Kuinka monta virallista eläinsuojeluun erikoistunutta valvojaa meillä on? Ellejä ei lasketa.

Päivämäärä:   5.7.25 10:43:05

"Kuinka monta virallista eläinsuojeluun erikoistunutta valvojaa meillä on? Ellejä ei lasketa."

Ei yhtään. Vain valvontaeläinlääkäri on virallinen. Seyn eläinsuojeluneuvojat ym on joo koulutettuja, mutta heidät on kouluttanut nuo samat luonnosta vieraantuneet aktivistit.

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   5.7.25 11:58:32

Lähettäjä: Calpe kertoi Meidän esyllä kissat viettää keskimäärin 3 kk ennen uuden kodin löytymistä.

Tuollaiseen pitäis pyrkiä. Eli vuodessa samassa häkissä on voinut olla keskimäärin 4 uuden kodin löytänyttä kissaa. Noin toimiva yhdistys voisi pärjätä liki omillaan, kun kissa madottaa, rokottaa, siruttaa jne ennen uuteen kotiin luovutusta.
Eläinsuojelun väki kyllä tietää millasia kissoja loukuilta tulee, ja millaiset kissat saavat parhaiten kodin.
Mie en ottais itselle sairasta vanhaa kissaa, jota täytyy lääkitä ja hoidattaa sännöllisesti eläinlääkärillä?

Eläinsuojelu pyytää luovutetuista kissoista rahaa. Eli jokainen terve luovutettu kissa helpottaisi vähän yhdistyksen huonoa rahatilanneta.

Lähettäjä: hmmh 
Päivämäärä:   5.7.25 12:32:01

Minusta tämä on aina vaikea kysymys etenkin kun ongelman varsinainen syy on välinpitämätön ihminen. Aina saa heikompi kärsiä :(

Monenlaista nähneenä olen kuitenkin sitä mieltä, että vammautuneet, vakavasti sairaat (oli sairaus mikä tahansa) ja villikissat on parempi lopettaa. Terveimmät yksilöt voi palauttaa asuinpaikoilleen sterkattuna/kastroituna ja seurata niitten vointia jatkossa. Siis ne joita ei ole mitään järkeä edes yrittää kesyttää lemmikiksi. Pennut on aina helpompi totuttaa ihmiseen kuin aikuiset kissat.

Toinen mitä en aikuisten oikeasti ymmärrä ja pidän sitä suorastaan sairaana ja tekopyhänä sekä vahingollisena puuhasteluna on "rescue"-piskien raijaaminen Suomeen. Elämä kotimaassa tai eutanasia, siinä vaihtoehdot. Suurin osa ei lemmikiksi sopeudu ja siinä huijataaan ihmisiä ottamaan piski joka ei esimerkiksi ikinä opi sisäsiistiksi, haukkuu tauotta ja on epäluotettava normaaleissa tilanteissa. Toki ne reaktiot on luonnollisia koiran lähtökohdat huomioiden. Taudeista en viitsi edes puhua tässä >( Sama tässä, vehkeet pois ja terveet yksilöt takas sinne mistä löytyi. Ruokaa ja hoitoa ja seurantaa. Lisäksi jatkuvaa asennekasvatusta kyseisessä maassa, lemmikkiu ei ole kertakulutushyödyke!

Päivämäärä:   5.7.25 19:42:34

Ei todellakaan pidä kiinni saatuja kissoja laskea takaisin luontoon. Miten niiden vointia muka voisi seurata? Nytkin niiden loukutus ja hoito hoidetaan pitkälti vapaaehtoisten voimin ja lahjoitusvaroilla. Olen itse kysynyt tästä, viranomaiset ei loukuta kissoja, apuun pyydetään vapaaehtoisia, heilläkin on oltava maanomistajan lupa siihen. Kaikki eivät lupaa anna.
Kissa ei kuulu pohjoisen luontoon kärsimään. Kylmyys, nälkä, taudit, madot, pedot, loukkaantumiset ym. ei ole kissalla täällä luonnossa kovin laadukas elämä. Oikein tehdystä lopetuksesta se kissa ei kärsi. Terve tänään, paha silmä/korvatulehdus tms. huomenna, kuka auttaa?

Päivämäärä:   5.7.25 19:55:49

Ja muuten tuo silmätulehdus tuli mieleen kun olen kaveria auttanut hänen kesyn kissansa lääkitsemisessä. Melkoinen kokemus, kun kissa ei halua että häntä hoidetaan, saatiin kuitenkin hoidettua. Villikissaan en koskisi ikinä. Jos ei ole nähnyt millaisia petoja ne voivat olla, ei voi käsittää että niitä on todella vaarallista käsitellä.

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   5.7.25 21:00:35

Joo ihmisiin tottumaton kissa on karmea peto. Pitää nostaa hattua niitä eläinhoitolassa käsitteleville.
En haluais olla vastaanottamassa loukussa tuotavaa petoa.

Päivämäärä:   5.7.25 21:28:39

"Auttaisiko näihin ongelmiin se että valtio vihdoin alkaisi kantaa vastuuta eläinsuojeluasioista?
Miksi meillä ei ole valtion kustantamia eläinsuojelukeskuksia joissa olisi virkaa tekeviä, koulutettuja eläinsuojeluihmisiä?"

Tuskimpa tapahtuu kun ei niitä vanhuksiakaan saada hoidettua.
Mutta kyllä valtio kissojakin muistaa, juuri kuten toivoit
"Arviot eläinten tulevasta elämänlaadusta tekisivät ammattilaiset järjellä, ei tunteella."

https://avi.fi/tiedote/-/tiedote/69913590
Tuolla sivulla linkki julkaisuihin, avaa Julkaisu 114 vuodelta 2021 (hötönetti ei anna tehdä suoraa linkkiä kyseiseen julkaisuun)

Päivämäärä:   5.7.25 21:35:14

"Joo ihmisiin tottumaton kissa on karmea peto. Pitää nostaa hattua niitä eläinhoitolassa käsitteleville.
En haluais olla vastaanottamassa loukussa tuotavaa petoa."

No aatteleppa millainen pelko ja paniikki sillä kissalla on päällä.
En todellakaan usko että kissan arvostus kasvaa sillä että niitä arkoja, arvaamattomia, hädin tuskin käsiteltäviä puukataan ihmisten ilmoille sisäkissoiksi.

Lähettäjä: ;, 
Päivämäärä:   5.7.25 22:04:23

Keskustelun aiheena olikin se pitäisikö nämä villit/sairaat lopettaa ennemmin, kuin yrittää kesyttää/hoitaa. Mielestäni pitäisi.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.