Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lempiruoat kotona tehden

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   1.7.25 21:32:43

Laitetaanpa uusiksi tämä, kun jollain meni tunteisiin.

Tehdääs huvikseen ketju lempiruoistasi, joita kotona valmistat. Älä siis vastaa sushi, jos et tee sitä itse ja tarkenna vähän enemmän, esim jos lempiruokasi on pihvi, niin mikä pihvi ja millaisilla lisäkkeillä. Ties, vaikka tästä saisi uusia ideoitakin?

Omia:
- Kermainen lohikeitto (olen hionut reseptiä pidempään ja todennut, että itsetehty liemi vaaleankalojen perkeistä, loraus valkoviiniä, murskattuja fenkolinsiemeniä ja runsaasti tilliä toimii meillä parhaiten)
- Minestronekeitto (suosikkikasviskeittoni, ihanaa, kun on tuoreita,vihreitä pensaspapuja käytössä, yrteillä maustettu tomaattinen liemi ja erilaisia kasviksia)
- Kanaramen (liemen teen itse, yleensä lisään mausteiksi inkivääriä ja misoa. Kasvikset vaihtelee, kana joku revittyä kypsää kanaa tai pieniä mini pyöryköiyä jauhetusta lihasta)
- Melanzane alla parmigiana (resepti saatu siskolta, joka puolestaan sai sen entiseltä työkaveriltaan, joka oli ollut Italiassa vaihdossa 80-luvun lopulla)
- Tonnikalalasagne (kaiken pohjaksi tulee sofrito ja tomaattikastiketta haudutan pitkään. Lisäumamia sardelleista)
- Kylmäsavulohi-carbonara (lisään paljon vihreää, yleensä pinaattia, kesäkurpitsaa, herneitä, kastike keltuaisista, parmesanista ja pastan keitinvedestä)
- Lämminsavustettu nieriä ja varhaisperunat sipuli-voikastikkeella ja vihersalaatti dijonvinegretillä (yksinkertaisen täydellistä)
- Sienimuhennos joko lisäkkeenä mille vain, leivän päälle gratinoituna tai kermainen sienikeitto (loraus kuivaa sherryä sekaan, kaikki sienet käy ja suosikkejani ovat herkkutatti, korvasieni, vaaleaorakas, monivyöseitikki, nustavahakas ja mustatorvisieni)
- Merenelävärisotto (pohjaksi simpukka- ja kalalientä, vähän tomaatteja pienennettynä, valkosipulia. Simpukoita, minimustekalaa, rapuja, toimii myös pastamuodossa)
- Sinisimpukat (mausteiksi paljon timjamia ja valkosipulia, keitetään yksinkertaisesti valkoviinissä ja iso köntti voita mukaan, kaveriksi tuoretta vaaleaa leipää)
- Larb gai (suosikkikesäruoka - jauhettua broilerinlihaa runsailla yrteillä ja syödään salaattiin kääräistynä. Maistuu kesällä, kun on liian kuuma syödä mitään isompaa)
- Hot pot ( kaksi lientä, mausteinen ja miedompi, joissa kypsennetään kasviksia, äyriäisiä, lihoja ja dumplingeja, ihan totaalisen koukuttava ruoka!)
- Lasagnekeitto (friikki nimi, hyvä ruoka! Tähän tulee käytännössä samoja aineksia kuin lasagneenkin ja makumaailma on sama, mutta keittomuodossa. Valkokastike korvataan parmesan- ricotta- mozzarellaseoksella, jota laitetaan iso köntti keiton päälle)

On näitä paljon muitakin toki, mutta nämä meillä toistuu kerta toisensa jälkeen. Harmi, kun joskus jotain suosikkia ei ehdi vuodessa tehdä kuin kerran tai pari.

Re: Lempiruoat kotona tehden

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   1.7.25 21:53:17

Mitähän luettelinkaan...?

Uunipuuro
Ruispuuro
Sienisoppa
Hirvikäristys ja muusi
Linssikeitto
Savulohi
Kermassa haudutetut sipulimuikut
Paistetut muikut
Kaupan kalapuikot ja muusi (mainitsin kaupan koska en vaan itse jaksa tehdä, mutta voisin)
Pari kertaa vuodessa tehdään ranskanperunoita!
Pizza
Lisään myös kaalilaatikon, teen niin hyvää.

Lähettäjä: Olga 
Päivämäärä:   1.7.25 21:55:35

Kyllä on ehtoisia emäntiä hötölässä.

Lähettäjä: Lady D 
Päivämäärä:   1.7.25 21:59:36

Ai tämmöinenkin aihe aiheuttaa riitaa. Harmi.

Lähettäjä: voiMua 
Päivämäärä:   1.7.25 22:04:42

mulla oli tuunattu karjalanpaisti

Haluisin tehdä aasialaistyyppistä (makuista) mutta
en halua tehdä puikoillasyötävää "mössöä"
vaan haarukkaruokaa, siis liha, vihannes, peruna ja kastike ryhmissä
ulkonäkö myös tärkeä

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   1.7.25 22:11:20

Kaikkea niin yksinkertaista, että kaikki eivät varmaan edes söisi ! Olen niin nirso kaikenlaisten "maailman makujen" suhteen että parasta on lihapala ja kasvikset vieressä. Vastaan siis se pihvi, olkoon naudan tai hevosen tai peuran filettä. Kesäisin myös grillattu kana tai possun sisäfile. Se lisuke on salaatti, aika perus vihersalaatti salaattijuustolla. Kesällä lämmin salaatti siellä grillissä, kesäkurpitsasta minitomaateista sokeriherneistä jne. Joskus uusia perunoita tai kanan kanssa riisiä.

Perus puurot voisilmällä, marjoilla tai hillolla.

Ja tuossa onkin 90 prosenttisesti ruokavalioni :-D Ei sillä ettenkö edes jollain lailla osaisi laittaa kaikenlaista, aloittajan listaltakin niitä paria itään viittaavaa lukuunottamatta kaikki on joskus kokeiltu tai muille tehty, ei vain yksikään minulle maistuvaa ruokaa.

Niinjoo, kalaa tulee syötyä muutaman kerran vuodessa ! Lohesta graavaan päädyt seuraavan päivän saaristolaisleipiin ja isot palat paistetaan, yleensä perunaa ja joskus kesällä kantarellikastiketta kylkeen. Valkoiset kalat vain paistetaan just nappiin. Yleensä uusien perunoiden aikaan ja kera. Noniin, sataprosenttisesti ruokavalio esitelty, kaikki kyllä tehdään alusta loppuun itse mutta eipä se hääviä tekemistä vaadikaan :D

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.7.25 22:16:47

Peuraa kaikissa mahdollisissa muodoissa, mutta useimmiten pihvinä, paistina, bibimbabissa, bolognesessa, lasagnessa tai padassa (nesteenä joko punaviini tai guinnes). Pihvin lisukkeena useimmiten uuniperunat ja punaviini- tai sienikastike. Viimeksi tänään tein ohuita siivuja keitetyistä perunanjämistä ja paistoin ne voissa, sekä pikaisesti paistettuja ohuita porkkanan ja kesäkurpitsan suikaleita. Sienikastike tuli siitä mitä kaapista löytyi, eli mustatorvisienistä, valkosipulista ja koskenlaskijasta

Valkosipuli-chilipasta mitä erinäisimpinä variaatioina, viimeksi reilussa oliiviöljyssä kevyesti paistettuja tomaatteja, Tuoretta mozzarellaa ja basilikaa

Lempilohturuokani makaronimössö: peurapadan jämät (mielellään pelkät liemet ja vain hiukan sattumia), inasen kermaa ja ketsuppia tavallisten makaronien sekaan. Taivaallista.

Bataattisalaatti couscousista, valkosipulista, persiljasta ja valkoisista pavuista.

Itse tehty pizza. Useimmiten täytteenä mozzarellaa, karamellisoituneita sipuleita, (salamia), tomaattia ja basilikaa.

Carbonara

Uunissa muhjuksi paistetut munakoisot ja kokonaiset valkosipulit (folioon, öljyä, suolaa, pippuria, njmn) erinäisillä lisukkeilla tai peuran kanssa tuhtina lisukkeena

Arrisokkapyree silloin kun sattuu olemaan omassa maassa artisokkia

Grillattu varhaiskaali. Hämmentävän hyvä kesäherkku

Palak paneer

Butter nochicken vaihtelevista korvaajista (joskus se broileriversiokin, mutta vain silloin kun minä en päätä kaupassa)

Chili sin carne aina kun ei muuta keksi. Aineksia on aina kaapissa ja vaihtelua saa vaihtelemalla chilisooseja/chililajeja ja laittamalla sekaan maissia/hillosipuleita/linssejä/jne sen mukaan mitä kaapista sattuu löytymään. Voisin syödä tätä monta päivää putkeen ja jämät vielä nauhojen ja ranskankerman kanssa iltapalaksi

Valkosipuli-parmesan etanapannu, etanat usein vaihdetaan herkkusieniin.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   1.7.25 22:17:22

Oi, eipä ole ollut heppaa pitkään aikaan meidän lautasilla.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.7.25 22:36:56

Näin kesällä kun oikeasti tosi kuuma (en asu Suomessa) teen mm näitä:

- Murcian salaatti
- Gazpazo-keitto ja pilko siihen sitten vihanneksia
- linssipihvit/pyörykät
- nuulediwokkeja
- graavattua kalaa ja perunoita
- lähes kuivaksi uunissa paistettuja ohuita possu pihvejä
- erilaiset salaatit
- paistettu kaali aasiamausteilla
- vesimeloni-feta-sipulisalaatti
- ratatouille ja riisiä
- paistettuja/grillattuja kauden kasviksia
- rapuja valkosipuliöljyssä
- sitruunalla, valkosipulilla ja yrteillä täytettyä uunikanaa

Kaikkea helppoa ja kevyttä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   2.7.25 02:12:14

Makaronilaatikko
Lihapullat (joissa sisällä fetaa) ja muusia/uunijuureksia
Nakkikeitto
Kaalilaatikko

Päivämäärä:   2.7.25 06:43:24

Sashan keittiössä haisee omakehu.

Lähettäjä: Pipsa 
Päivämäärä:   2.7.25 08:13:31

Talvisin teen paljon keittoja, niitä on kiva ottaa evääksi töihinkin

Linssikeitto
Kasvissosekeitto
Sienikeitto

Kesällä sitten aika simppeliä, aina kuitenkin salaatteja ruuan kanssa.

Perunaa, grillattua kanaa tai lohta ja tsatsikia.

Syön aika yksinkertaisesti ja asun yksin.

Päivämäärä:   2.7.25 08:41:08

Lihamakaronilaatikko koskenlaskijalla ja kirsikkatomaateilla.

(Hirven)käristys perunamuusilla ja suolakurkuilla.

Hirven lihasta tehty palapaisti, jossa seassa ainakin sipulia, porkkanaa ja hillosipuleita. Syön tätä melkein minkä tahansa kanssa, mutta useimmiten riisin tai ruokakauran kera.

Avokadopasta.

Lähettäjä: Sol Angelica 
Päivämäärä:   2.7.25 08:58:14

Mä teen ihan tosi vähän ruokaa kotona koska inhoan kokkaamista, mutta valitettavasti rakastan syömistä.

-Makaronilaatikko koskenlaskijalla
-Tonnikalapasta tuorepastasta
-Jauhelihakeitto reilulla tujauksella chiliä
-Nakkikastike ja pastaa
-Lasagne (puolivalmis)

Lähettäjä: Jone 
Päivämäärä:   2.7.25 08:59:42

Menee osittain sesongin mukaan koska kesäisin olen pääsääntöisesti mökillä ja kalastan ja savustan itse. Samoin pihvilihan grillaaminen onnistuu ilman että seuravaanakin päivänä haistaa niitä alitehoisen imun alla kotikeittiön rautapannulla paistaneensa. Nyt on jääkaapissa luomunaudan entrecoteeta, kuvetta ja ribsei. Uudet perunat ja sillit sekä itse savustettu (graavattu) lohikala ja muikut kuuluvat ostokaloihin. Ahven pääsee vielä tähän aikaan kesää savustuspönttöön kuten kuhakin (tulee huonommin), kun vähän lihovat, niin sit useammin pannulle. Hauki on yleensä kalapullakala.

Paras lohikeitto on vielä hakusessa, itse pidän juhlavammassa versiossa ajatuksesta että siinä olis paistettua lohta. Kaloista tehtyyn liemeen se joka tapauksessa tehdään, valkoviini ja kerma ovat ehdottomia, fenkoli salainen ase de luxe versioon. Mieli tekis kokeilla syksyllä rapu- ja kalalientä pohjana ja ällön rasvavastaisuuden inspaamana kokeilla nieriän perkeitä juhlaversioon (vähärasvaisempaa kuin lohi). Mökkiversiossa lohen perkeet hyödynnetään, täältä kun ei saa kuin kokonaista kirjolohta järkevään hintaan. Itse vältän porkkanaa makeuden takia lohisopassa ja laitan sitä liemeen vähemmän. Perunan korvaan itselleni jasmiini- ja/tai basmatiriisillä (sauvasekottimella vois suurustaa).

Aurajuustoleivät grillissä oli iltapala saunan jälkeen eilenkin. Mut joo, aika simppelisti grilli- ja kesäkaudella, muiden sesonkien ruoat odottakoot omia topiaan. En nyt rupea tomaatitonta lasgnea säätämään.

Lähettäjä: uppa 
Päivämäärä:   2.7.25 09:47:45

Mitä siinä edellisessä keskustelussa oikein tapahtui? Vastasin sinne jo omia suosikkeja, mutta ilmeisesti koko ketju poistettiin?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   2.7.25 13:17:33

Uppa, ei mitään. Taisi jollekin vaan tulla paha mieli, kun ei itse osannut osallistua. Näethän tässäkin ketjussa nuo muutamat asiattomat, aina niitä löytyy. En ymmärrä, miksi tulla keskusteluun vaan härkkimään, jos aihe ei kiinnosta.

Lähettäjä: Kira 
Päivämäärä:   2.7.25 13:25:50

-Kape Aihisen lohipasta
-myskikurpitsalinssipata
-hunajaiset uunijuurekset ja lohimedaljongit pannulla (lisäksi timjamia, valkosipulia, jopa appelsiinia pannulle makua antamaan)
-Moussaka
-itse tehty hernekeitto soijarouheella
-Tomi Björk tällainen kylmä katkarapumantelikeitto
-Haudutettu kukkakaali kattilassa (mm. tomaattimurskaa, sipulia, kapriksia, oliiveja, valkopapuja sekaan)
-aito feta salaatti
-uunimuikut smetanakastikkeessa
-rakuunaporkkanat
-linssikeitto
-täytetyt paprikat ja kastike (kikherneitä jne)
Tässä taitaa olla yksiä lempiruoka mihin palaan aina uudelleen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.