Lähettäjä: Lomalla
Päivämäärä: 1.7.25 14:58:06
Lapsi on 11 vuotias, minulla on 4 viikkoa yhteistä lomaa lapsen kanssa, mies haluaa lomailla silloin kun on koulua eli ei vietä lomiaan lapsen kanssa. Mies on siis myös lapsen isä jos jonkun mielestä vaikuttaa jotenkin tähän aiheeseen.
Lapsi on ollut alkukesästä kolme kertaa pari yötä kerrallaan äidilläni yökylässä etttei tarvitse olla niin paljoa yksin kotona kun olemme olleet mieheni kanssa kumpikin pidempiä päiviä töissä. Olen käynyt lapsen kanssa museossa vapaapäivänäni muutama viikko sitten. Minulla alkoi nyt loma ja menemme tällä viikolla loppuviikosta Linnanmäelle lapsen kanssa. Pohdin ääneen eilen, että voisin lähteä lapsen kanssa jossain kohtaa lomaa käymään tallinnassa muutaman yön reissulla. Miehen reaktio oli, että lapsella on jo nyt ollut ihan liikaa järjästettyä ohjelmaa lomalle ja ei todellakaan tarvitse enää loppukesäksi mitään.
Minun mielestäni ei ole paljoa jos lapsi on 10 viikon lomansa aikana ollut mummolassa yökylässä (kun me vanhemmat olemme olleet töissä), olemme käyneet naapurikaupungissa museossa ja olemme menossa huvipuistoon. Hyvin lomaan mahtuu minun mielestäni muutaman yön reissu ja useampia päiväretkiäkin ilman, että ”olisimme jatkuvasti jossain menossa” kuten mieheni sanoi. Lapsen kaverit ovat paljon mökillä, mummoloissa ymv viikkokausia kerrallaan eli lapsi ei kovin montaa kertaa kavereitaan näe kesän aikana. Minuakin rehellisesti sanottuna tympii jos olen kotona koko lomani eli 4 viikkoa putkeen. Kiva on viettää välillä kotonakin lomapäiviä, mutta mielestäni lomasta tekee loman se, että voi käydä siellä mihin ei arkena ehdi, nauttia kiireettömyydestä ilman aikatauluja ymv. Minua alkaa vain tympiä jos viikosta toiseen olen kotona ainoana ohjelmana kotityöt. Nyt on ollut niin kylmät säätkin ettei uimaankaan tarkene mennä eikä lähimetsissä jaksa loputtomasti kävellä kun tässä on tullut asuttua jo 15 vuotta. Ihan jo itsenikin takia haluan mennä lomalla johonkin ja lapsi tykkää käydä eri paikoissa joten se on kivaa yhteistä tekemistä. Rahasta ei ole kiinni ettemmekö voisi mennä ja tehdä eri asioita. Jos taas miestä harmittaisi ettei pääse mukaan niin voisimme mennä hänen vapaapäivillään, mutta kun ei halua niin luilisi hänelle olevan sama missä olen lapsen kanssa kun hän on töissä.
Paljon te muut järjästätte lapsille lomalla tekemistä? Olemme miehen kanssa niin ääripäät tässä asiassa. Minä voisin tehdä lapsen kanssa vaikka joka viikko jonkun reissun pois kotikaupungista tai muutamankin päiväretken lomaviikoillani. Miehen mielestä taas pari päiväretkeä/ kesä on riittävästi ja minun 4 viikon lomalle riittää hyvin päivä huvipuistossa ja lopun aikaa pitäisi olla kotona.
|