Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Muita, jotka pihistelevät vaikkei olisi tarve?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.7.25 14:38:50

On tehnyt mieli ottaa esim. geelikynnet kesäksi. Sitten kuitenkin ajattelen, että "Ne maksaa x määrän. Jos en ota, niin säästän x määrän." Olis mulla varaa, mutta aina sitä vaan pistää senkin rahan "pahan päivän varalle", vaikka sielläkin on jo hyvin säästössä. Sain palkankorotuksenkin juuri kesän kynnyksellä n. 300 euroa enkä siltikään ole ottanut niitä geelikynsiä. Miks se onki niin vaikeeta pistää mihinkään hupiin sitä rahaa? No kiitollinen olen tietysti säästäväisestä luonteestani niin aina on säästössäkin.

Onko muilla tällaista vai onko rahaa helppo "törsätä?" Ehkä tähän on ajanut myös se, että olen ollut vain määräaikaisissa työsuhteissa eli tulot on aina olleet vähän epävarmat.

Re: Muita, jotka pihistelevät vaikkei olisi tarve?

Lähettäjä: Tollis 
Päivämäärä:   1.7.25 14:55:01

Minä oon aivan samanlainen. Saan paljon enemmän mielihyvää siitä jos palkasta jää ylimääräistä säästöönlaitettavaa kuin hankitusta materiasta. Oon aina ollut tosi pihi ja mietin tarkkaan hankintojen suhteen että tarvitsenko tätä todella. Raha tilillä (ja rahastoissa) tuo mielenrauhaa. Kerran jouduin isoa hankintaa varten tyhjentämään sen hetken säästötilin (n.10t) kokonaan ja heti aloitin hirveän säästökuurin, jotta saan säästöjä taas kasaan.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   1.7.25 14:57:44

Pohdin isompia ei-välttämättömiä hankintoja usein pitkäänkin. Mietin hinta-hyötysuhdetta tarkkaan ennen päätöstä. Jos ajatukseni on, että jotain olisi "ihan kiva olla" niin mietin, että onko se kuitenkaan välttämätön. Geelikynsien kohdalla sanoisin, että ei ole.

Nämä ovat toki henkilökohtaisia ja ihmiskohtaisia juttuja - jos sinä uskot saavasi iloa ja elämänlaatusi paranee kynsien kanssa, niin toki otat ne. Jos taas mietit, että olisi ihan kiva olla kynnet, mutta niiden ottaminen ei varsinaisesti muuta mitään, niin älä ota.

Päivämäärä:   1.7.25 15:00:54

Minä ajattelen omaa hyvinvointia sellaisena asiana mihin panostan ykkösprioriteettina. Se saattaa joskus tarkoittaa hiusvärin ostoa, sinulla se voi tarkoittaa geelikynsiä jos ne tuottavat sinulle mielihyvää ja tuovat siten mielelle hyvinvointia. Asioita voi arvottaa myös sen mukaan, että miten paljon ne tuottavat iloa tai helpottavat arkea.

Lähettäjä: Amno 
Päivämäärä:   1.7.25 15:05:12

Ilmoittaudun. Olen lama-ajan lapsi velkaisesta perheestä ja ikinä ei ollut varaa mihinkään. No nykyään ihan omalla paikallani voisin kustantaa paljon paremman elintason kuin miten elän. Ei ole koskaan ollut mulla laitettuja kynsiä tai hiuksia tai muutakaan, jotenkin koen että noi asiat ei vaan kuulu mulle. Huonekalut ostan edelleen käytettynä jne.

Päivämäärä:   1.7.25 15:05:38

Normaali taloussuunnittelu on sitä, että hankintoja harkitaan ja mietitään, mihin on varaa ja mihin ei. Mihin haluaa laittaa rahaa, vaikka se olisi sitten muualta pois.

Mutta sitä en ymmärrä, jos ei ikinä halua ostaa itselleen mitään kivaa tai ”luksusta”. Mitä iloa on, jos tilillä makaa 50te ja sijoituksissa toinen samanmoinen, muttei sitten raaskita ostaa itselle niitä geelikynsiä, joita on mahdollisesti vuosia haikailtu.

Rahalla voi mahdollistaa itselle tosi kivoja asioita elämässä ja siihen mä sitä käyttäisin. Rahaa on kiva olla, jotta voi elää mieleistä elämää, mutta ainakaan mulle raha itsessään ei tuo minkäänlaista iloa. Vaan ke asiat, mitä rahalla saa.

Lähettäjä: Nea 
Päivämäärä:   1.7.25 15:19:20

Siinä mielessä pihistelen että tulee nykyään harkittua tarvitsenko jotain oikeasti. Lähtee ennemminkin ehkä siitä, että tavaraa on jo kertynyt nurkkiin ihan tarpeeksi. Esim jos tulee mieleen että tarvitsisin jonkun astian tiettyä tarkoitusta varten niin mietin, että tarvinko oikeasti uuden astian vai voinko käyttää jotain jo kaapista löytyvää astiaa ko tarkoitukseen vaikka sitä ei olisi juuri siihen tarkoitettukaan.

En myöskään hamstraa harrastusjuttuja kaapeihin vaan ostan tarpeeseen, vaikka kaikkea ihanaa olisi aina oikein kiva ostaa.

Toisaalta mulla ei ole mitään syytä säästää ja hillota rahaa tilille/rahastoihin/osakkeisiin, joten nykyään käytän melko paljon rahaa matkusteluun. Ehkä mulla siis rahojen käyttökohde vaihtunut materiasta elämyksiin.

Lähettäjä: W 
Päivämäärä:   1.7.25 15:22:55

yritän suhtautua järkevästi näihin kysymyksiin. Kaikkeen ei ole tietenkään varaa. Siksi priorisoin asioita jotka ovat itselleni sen arvoisia. Kallis kuntosalijäsenyys esimerkiksi, mitä muut saattavat kauhistella. Mutta se tietty tarkoittaa että vähemmän tärkeät jutut jäävät pois jos haluaa silti rahaa säästöönkin, ja muille se saattaa näyttää pihistelyltäkin. Itse en haluaisi aina kituuttaa, mutten myöskään tuhlata sellaiseen mitä en oikeastaan edes tarvitse.

Päivämäärä:   1.7.25 15:42:48

Onneksi ei tee edes mieli hankkia jotain niin turhaa kuin geelikynnet tai tekoripset.

Tavoite on olla viisikymppisenä omalla työllä velaton omakotiomistusasuja yhdessä Suomen kasvukeskuksista ja omistaa lisäksi sekä kiinteää että irtainta sijoitusomaisuutta.

Jos ei olisi hevosia, niin sama tavoite olisi jo nelivitoseksi...

Päivämäärä:   1.7.25 18:36:13

Minä pihistelee välttämättömyyksistä, kuten vesi, sähkö, katson aina halvinta ruokaa, jne. Näin voin välillä tuhlata ns. typeryyksiin.

Ja kannattaa ollakin hintatietoinen sekä kartoittaa eri vaihtoehtoja. Hyvä esimerkki on juuri nuo kynnet. Aikanaan tein itse itselleni geelikynsiä, joka oli tosi halpaa, nyt kokeilin tarralla liimattavia. Ja ne ovatkin ihan parhaat! Nyt on ollut kohta 3 viikkoa kiinni tarrakynnet ilman korjailuja, hinta 25€ ja paketista saa vielä toisetkin jos on tarve. Geelikynsien huoltoon meni paljon aikaa, nämä senkun lätkii paikalleen muutamassa minuutissa ilman massiivista operaatiota eikä oma kynsi hajoa ollenkaan. Suosittelen!

Lähettäjä: Pistepistepiste 
Päivämäärä:   1.7.25 19:28:51

Olen.. en pihi mutta tarkka rahankäyttäjä. Varaa olisi ostaa kaupasta uusi kallis Mersu. En osta koska haluan että jatkossakin on varaa olla itsenäinen.
Mutta. Joskus on hyvä höpsähtää ja tuhlata kohtuullisesti johonkin 'turhaan'. Toisivatko ne kynnet sinulle kerran elämässä enemmän iloa kuin se raha pankkitilillä? Ja lisäksi annat työtä yhdelle yrityäjälle.
Joskus on hyvä olla hieman armollinen itselleenkin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.