Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ostaisinko hevosen nyt vai vasta vuosien päästä?

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   1.7.25 13:20:04

Suunnittelin ostavani hevosen tänä vuonna ja olen säästänyt tähän tarkoituksen rahaa. En vain ole vielä löytänyt sopivaa.

Minulla on myös hyvä ja vakituinen parisuhde. Olemme yli kolmekymppisiä, joten jos haluamme lapsia, toimeen olisi syytä tarttua tässä parin vuoden sisällä. Vielä ei ole kuitenkaan sen aika, mutta mies ilmaisi toiveensa lapsista viimeksi viikonloppuna, mikä sai minut miettimään hevosen ostamisen aikatauluja.

Onkohan mitään järkeä ostaa hevosta nyt? Pelottaa, etten pystykään pitämään hevosta sitten kun on lapsikin. Toisaalta pelkään vielä enemmän, että haave hevosesta jää kokonaan toteuttamatta, jos en nyt ryhdy tuumasta toimeen kun mahdollisuus on.

Tarkoitus olisi viedä hevonen alkajaisiksi täysihoitoon ja ottaa ehkä myöhemmin kotipihaan (luonnollisesti tällöin hevosia olisi useampia). Jotenkin ajattelen sen olevan silloin helpommin yhdistettävissä lapsiperhe-elämään.

Hulluutta vai ei?

Re: Ostaisinko hevosen nyt vai vasta vuosien päästä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.7.25 13:30:28

Hevosia saa aina. Lapsia ei (ja joskus ei koskaan).

Miehesi on ilmaissut haaveesta saada perustaa perhe. Sinulla tekstisi mukaan hevonen on tällä hetkellä haave nro 1. Pitää punnita, mikä painaa vaakakupissa eniten.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   1.7.25 13:33:18

Kannustan ostamaan hevosen nyt. Elämästä ei koskaan tiedä, jos mahdollisuus haaveen toteuttamiseen on nyt niin tartu siihen. Jos lykkäät hevosen ostoa hamaan tulevaisuuteen, voi se jäädä kokonaan toteuttamatta. Hevosesta pääsee kyllä eroon jos sitä ei onnistu lapsiperhearkeen mahduttamaan. Lapsen hankinta on aina epävarmaa, yrittämisen aloittamisesta voi mennä vuosia ennen kuin tärppää. Entä jos lapsi on pahasti vammainen ja vaatii hoitoa loppuikänsä? Oletko 18 vuoden jälkeen valmis ostamaan oman hevosen? Onko siihen mahdollisuus jos jäät yksinhuoltajaksi? Jos Suomesta ei löydy sopivaa hevosta, niin kannattaa suunnata Ruotsiin tai Hollantiin, siellä on valikoimaa paljon enemmän. Ja rahaahan sinulla säästyy vähintään 1000 euroa joka kuukausi niin kauan kun hevosta ei vielä ole, joten ehkä voit etsiä jatkossa isommalla budjetillakin.

Päivämäärä:   1.7.25 13:34:43

Osta se hevonen nyt jos sopiva vaan löytyy. Niistä lapsista ei tiedä tuleeko niitä ja millä aikataululla, tai tuleeko niitä edes tuon miehen kanssa. Hevosen voi myydä eikä se ole mikään maailmanloppu vaan ihan normaalia elämää sellainen vaihtelu.

Päivämäärä:   1.7.25 13:35:52

Tuossa tilanteessa olisi toki kätevää, jos hevonen olisi sellainen joka kestää seisomista eikä pimahda jos joutuu lomailemaan jos tuleekin ongelmia vuokraajien/liikuttajien kanssa. Vähentää stressiä.

Lähettäjä: Lilja 
Päivämäärä:   1.7.25 13:36:24

Itse miettinyt ihan samaa. Olen haaveillut parista shettiksestä/miniatyyrihevosesta lemmikiksi, mutta jokin jarruttaa. Hepat tulisivat minulle kotipihaan, joten se varmaan se mikä eniten mietityttää, kun ei ole aiemmin ollut omaa hevosta ja vuokrahepatkin ovat olleet täyshoitotallilla. Toinen puoli minusta ajattelee, että maalaisjärjellä ja opettelemalla varmasti homma hoituu ja kysyvä ei tieltä eksy ja hevosia olen kuitenkin harrastanut 20 vuotta. Toinen puoli taas pelkää kuollakseen, että saisinko pidettyä hevosia elossa ja olisivatko ne liian työläitä hoitaa, kun ovat kuitenkin varmasti monimutkaisempia kuin lampaat, koirat tai ankat (joita on ollut jo vuosia).

Itse olen päätynyt siirtämään haavetta eteenpäin, tosin lemmikkinä hevosista pystyy onneksi nauttimaan vanhanakin, joten sinänsä tässä ei ole hoppua. Uskon, että kun aika on oikea, sen tietää.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.7.25 13:37:50

"Pelottaa, etten pystykään pitämään hevosta sitten kun on lapsikin."

Millä tavalla et pystyisi? Ei olisi rahaa? Et jaksaisi lapsen lisäksi hevosta? Hevonen ei kestäisi vapaata? Et uskaltaisi antaa ylläpitoon tai hankkia vuokraajaa sille pätkälle kun et itse ratsasta?

Rahat voi pitkälti laskea jo etukäteen ja tehdä suunnitelmat raskauden ja pikkulapsiajan varalle. Ja sitten tehdä uudet suunnitelmat, kun joku asia meneekin eri tavalla. Ja sitten taas uuden. Ja taas uuden...

Omaa jaksamista voi tietysti olla vaikea ennakoida, mutta kyllä nyt lähtökohtaisesti perheellisilläkin on harrastuksia ja hevosia.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   1.7.25 13:41:44

Keskittyisin juuri nyt tavoitteelliseen ratsastukseen toisten hevosilla. Kun siihen käyttää saman summan kuin omaan hevoseen (johon saattaa tulla jokin vika, ja ratsastus on tauolla), pääsee pitkälle ja saa monta viikkotuntia.

Hankkisin oman hevosen aikaisintaan sitten, kun lapsi on parivuotias. Hevosia ehtii kuitenkin pitää kymmeniä vuosia.

Päivämäärä:   1.7.25 13:42:07

Osta se hevonen ja jätä lapsi "haaveet". Tekstisi ei ainakaan huuda palavaa halua äidiksi jos hevosta tuollalailla puntaroi lapseen. Kaikille ei äitiys sovi ja se on ihan ok. Hevosta saa hoivata varmasti lapsenkin edestä. Itselle hevosen hoito ollut vaativampaa kuin lapsien. Ehkä itselle joku yleis pätevä hevonen vielä joskus ja poni lapsille omaan pihaan jossa helpointa ollut pitää. Nyt ollaan käyty ponitallilla ja nautin hevostelusta näin enemmän mitä kilpailuaikoinani sillä ne palkitsevat hetket olivat niin harvassa. (Sm tasolla kilpailin)

Lähettäjä: nel 
Päivämäärä:   1.7.25 13:45:16

Hevosta ei kannata jättää hankkimatta. Pahimmassa tapauksessa tuollaisesta voi seurata vihainen ja katkera ihminen joka purkaa pahan paskansa perheeseensä. Kannattaa siitä ehkäisystä huolehtia siis jatkossakin.

Päivämäärä:   1.7.25 13:49:48

Kannattaa myös miehelle olla rehellinen jos kokee hevosen olevan perhettä tärkeämpi, hän kun siitä on haaveillut ääneen sinulle. Et vie haavetta häneltä pois, kun jos itse et halua.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   1.7.25 14:24:44

Jos jättäisit lisääntymisen niille jotka oikeasti haluavat sen lapsen. Toivottavasti miehesikin tajuaa tuon kuinka leikittelet hänelle ehkä maailman tärkeimmällä asialla.

Päivämäärä:   1.7.25 14:33:32

Oho, muutama teki jo tuon aloitusviestin perusteella päätelmän, että olen täysin kelvoton äidiksi ja hevoset ovat tärkeämpiä. :D Ei olisi pitänyt yllättyä, kun tällä palstalla ollaan.

Selvennyksenä nyt vielä teille, että miehen kanssa _yhdessä sovimme_ lapsihaaveen odottavan vielä pari vuotta. Syitä tähän teidän ei tarvitse tietää. Mies sattui haaveilemaan aiheesta ääneen viikonloppuna, mutta se ei tarkoittanut, että aiempi suunnitelma heitetään menemään. Huoli siis pois, miestä ei tässä huijata mihinkään.

"Millä tavalla et pystyisi? Ei olisi rahaa? Et jaksaisi lapsen lisäksi hevosta? Hevonen ei kestäisi vapaata? Et uskaltaisi antaa ylläpitoon tai hankkia vuokraajaa sille pätkälle kun et itse ratsasta?"

Lapsiperhe-elämä kuulostaa kovasti siltä, että mihinkään muuhun ei ole enää koskaan aikaa. En itse suostu uskomaan, että näin aina olisi, mutta mietin silti ajankäyttöä. Rahasta ei niinkään ole kyse.

Lähettäjä: hipsu 
Päivämäärä:   1.7.25 14:37:25

Kyllähän sä myöhemminkin voit hankkia sen hevosen, jos se vain silloin on vielä tärkeää.
Mä ite varmaan tekisin lapset mieluummin ennemmin kuin myöhemmin ja jatkaisin sitten harrastuksia kun vauva-arki antaa myöden. Eli en ostaisi hevosta täyshoitoon seisomaan.

Lähettäjä: Milla 
Päivämäärä:   1.7.25 14:37:39

Muista että jokainen vuosi tuo lisää riskejä. Lapsia ei muutenkaan välttämäti vain tehdä silloin kun siltä sattuu tuntumaan. Lapsettomuus ei ole mitenkään harvinaista eikä varsinkaan yli 30 vuotiailla.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   1.7.25 14:40:56

Aloittaja saikin ryöpytystä muutamalta katkeralta äityliiniltä. Onhan se ikävää, kun joku miettii tapoja yhdistää itselle tärkeä harrastus ja perhe, hyi hyi semmoista, ei sovi Kunnon Äidin edes ajatella!

Osta aloittaja se hevonen ja hommaa niitä lapsiakin jos siltä tuntuu. Vaikutat ihan harkitsevalta ja järkevältä ihmiseltä, kun mietit tätä etukäteen. Selviät varmasti oikein hyvin, jos mieskin on täyspäinen. Jos et selviä, hevosen voi myydä, mutta eipähän tarvitse enää jossitella.

Lähettäjä: Molle 
Päivämäärä:   1.7.25 15:17:54

Ikinä ei ole lapselle "oikea aika". Aina, siis ihan aina on jotain, minkä vuoksi voisi lykätä vielä. Jos voit hankkia nyt hevosen, tuntuu oudolta, miksi et voi yrittää lasta.

Minä siis ensin miettisin tuon lapsiasian kohdilleen. Hevosen voi hankkia myöhemminkin. Sen voi hankkia myös nyt. Suurimmalla osalla aikuisista ihmisistä on lapsi tai lapsia, ja heillä on myös harrastuksia. Myös niitä aikaa vieviä, kuten hevosia tai koiraharrastus. Yleensä perheissä on kaksi vanhempaa, joten äidilläkin on mahdollisuus harrastaa. Myös yksinhuoltajia on hevosia. Lapsen saaminen ei ole koskaan itsestäänselvyys, ja kuten sanoin, sitä täydellistä hetkeä ei ole olemassakaan.

Ehkä ihmiset nykyään jossittelevat liian kauan. Kuten sekin, joka kertoi ettei tiedä, osaisiko hoitaa miniponia. Miksi ei osaisi?

Päivämäärä:   1.7.25 15:18:23

Ai niin. Faktojen kertominen on katkeruutta. Unohdin tämän hötöfaktan hötölässä, joka on velojen keksintö.

Lapsi kun ei ole mikään tilaustuote joka tulee silloin kun sinulle sopii ja tulee sellaisilla ominaisuuksilla mitä haluat sen sisältävän. Ihannehan on terve ja hyvin nukkuva lapsi. Entäpä jos lapsi syntyykin sairaana? Kaikki ei näy rakenneultrassa. Entä jos lapsi ei nuku kunnolla ensimmäiseen 1-3 vuoteen?

Onneksi hevoskauppa kulkee nykyään niin sujuvasti (huom. Sarkasmi) että voit hetken mielijohteesta semmosen ostaa ja myydä hetken päästä kun olikin vaikeaa.

Lähettäjä: Heppa kivaa 
Päivämäärä:   1.7.25 15:38:01

Ehdottomasti hevonen, hevonen ja hevonen. Hevosia voi ostaa useamman jossei yhdessä tarpeeksi tekemistä.

Lähettäjä: Erkku 
Päivämäärä:   1.7.25 15:41:13

Mä suosittelen kokeilemaan hevosen omistamista. Sehän selviää vain kokeilemalla. Huom! Saatat jäädä koukkuun. Lapsia voi kokeilla tehdä myöhemminkin eikä niitä välttämäti siunaannu ollenkaan (eikä olisi ehkä aiemminkaan) joten miksi jättäisit hevoset kokeilematta noin hyvässä tilanteessa kerta rahaakin olisi niihin laittaa.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   1.7.25 15:54:29

"Ai niin. Faktojen kertominen on katkeruutta. Unohdin tämän hötöfaktan hötölässä, joka on velojen keksintö."

Ai että oikein faktojen kertominen. Täällä vinguitte kuorossa, että aloittaja huijaa miestä ja äitiys ei selvästi sovi hänelle. Mitä muuta se on kuin katkeruutta siitä, että joku selvästi miettii mitä aikoo elämällään tehdä ja jopa haluaa yhdistää itselleen tärkeitä asioita itselleen sopivalla tavalla?

Ai niin, mutta kun Äidin pitää olla vain lastaan varten. Hyi tämmöisiä heppajuttuja.

Päivämäärä:   1.7.25 16:02:10

No ensisijaisesti äiti on äiti. Miksi edes haluta lasta jos ei halua viettää hänen kanssaan aikaa? Kuitenkin töihin on palattava. Siellä kuluu aikaa se 8 h/vrk. Lapsi on sen ajan + matkat hoidossa. Näiden päälle äiti menee 2-4 tunniksi + matkat tallille päivittäin. Pieni lapsi menee nukkumaan 19 aikoihin. Missä vaiheessa tuota arkea elää sitä äitiyttä? Ai niin, olihan se isäkin lapsella, hötövelojen logiikalla lapsen voi jättää aina isälleen.

"Lapsia voi kokeilla tehdä myöhemminkin"

Vaan kun ei voi. 30-ikävuotiaana hedelmällisyys lähtee laskuun ja 35-vuoden jälkeen jyrkkää laskuun. Nainen ei ole hedelmällinen koko ikäänsä vaikka media sellaista kuvaa haluaa luoda. Myöskin miehen siittiöiden laatu lähtee laskuun mitä vanhempana tekee.

Lähettäjä: duihupariiqa 
Päivämäärä:   1.7.25 16:03:43

Miehet haluilevat lapsia saadakseen ------a.

Päivämäärä:   1.7.25 16:04:45

Jaaha, tämähän meni kunnon tappeluksi.

Ajatuksena tosiaan on etsiskellä sopivaa hevosta nyt kesän ajan sillä idealla, että hevosen löytyessä treenaan talven yli ja kilpailen ainakin kesän tai kaksi. Ideaalitilanteessa löytäisin hyväsukuisen tamman, jolla voisi kisata sen pari kautta, laittaa sitten kantavaksi ja ottaa kotipihaan varsansa kanssa. Jatko sen mukaan, mikä on silloin fiilis ja millaisia hevosia ja vauvoja tulee kasvatettua. :D Ehkä tehdään kotosalle kunnon treeniolosuhteet ja lapsillekin ponit pihaan, kuka tietää.

Päivämäärä:   1.7.25 16:13:39

Minusta tuo kuulostaa ihan suunnitelmalta. Jos lasta ei joka tapauksessa nyt pariin vuoteen tule, ehdit hyvin toteuttaa hevoshaaveen ja tottua siihen rumbaan. Suurempi kynnys se hevosen hankkiminen on sitten, kun on jo lapsia.

Lähettäjä: Hevoshaave 
Päivämäärä:   1.7.25 18:49:24

Jos todella oma hevonen on unelma ja sinulla on siihen varaa, osta se nyt tai et tee sitä koskaan. Mitä vanhemmaksi tulet, sitä enemmän tulee kropan kremppaa ja muutut aremmaksi. Jos hevosta ei ole koskaan omistanut, kynnys ekan hevosen ostamiseen on lastenhankinnan jlk suurimmalle osalle liian suuri. Ei toki kaikille, mutta näin on käynyt jokaiselle oman kaveripiirini hevoshaaveilijalle.

Itse ostin ekan oman hevosen ihan aikuisella iällä ennen lapsia ja kadun ainoastaan sitä, etten ostanut omaa hevosta jo vuosia aikaisemmin. Rahaa meni paljon mutta olin hevosestani todella onnellinen. Kannustan toteuttamaan hevosen oston, jos se todella on unelmasi!

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   1.7.25 19:35:16

Hankkisin hevosen jos sitä haluan. Lapsia ei sina tule silloin kun haluaa- toisilla tärppää heti, toisilla myöhemmin ja osa jää ilman.
Hevonen helpompi kun on täyshoidossa, joku hoitaa sen ja itse voi käydä vaan ratsastamassa yms kun vauva pieni ja tietty iskä yms hoitaa vauvan sen aikaa.
Vuokraajilla voi myös helpottaa liikutusta kun itse raskaana tai vauvalle ei saa tarpeeksi hoitoapua.

Lähettäjä: Bella 
Päivämäärä:   1.7.25 19:50:38

Hevostelu haaveet ekana ettei lapsesta ja miehestä tule suurten unelmien torppaajia. Vähemmän katkeruutta, vähemmän rahaa mutta ainakin olet sitten elänyt sitä ennen muita ongelmia.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.7.25 19:52:15

Hevonen vielä kun voit ja on sitä rahaa siihen laitettavaksi. Hevosala tarvitsee muutenkin varakkaita hevosen omistajia nyt enemmän kuin koskaan.

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   1.7.25 19:58:07

Enpä aikoinaan edes ajatellut että lapsi ja hevonen ois toisiaan poissulkevia asioita.
Mitenhän ennen osattiin hoitaa muksut, eläimet ja huusholli? Ja siis äiti aikalailla yksin, isillä oli toiset toimet. Ja nykyään isillä lienee paremmin aikaa hoitaa myös yhteistä lasta/lapsia.

Hirveän vaikeaa on tehty kaikesta nykyään. Mulle lasten hankinta oli normaalia perhe-elämää, vaikka suht vanhoillisessa maatilan elämässä elettiin (TS isännällä isännän työt jne).

Silti meillä oli hevoset, ja sitten tehtiin hevoshommia ja ratsastettiin. Lapset

Päivämäärä:   1.7.25 19:58:20

...lapset

Päivämäärä:   1.7.25 19:59:10

... varsinkin yhden kanssa ei mitään ongelmaa, kaikenlaista pystyy tekemään lapsi mukana.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   1.7.25 20:13:19

Jos saisit tietää kuolevasi huomenna, mitä jäisit katumaan? Siinä sulle vastaus.

Kenellekään ei ole luvattu huomista ja sen mukaan kannattaa elää mistä tulee onnelliseksi ja mitä aidosti haluaa tehdä.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   1.7.25 20:20:24

Että semmoset patoumat. XD
"
No ensisijaisesti äiti on äiti. Miksi edes haluta lasta jos ei halua viettää hänen kanssaan aikaa? Kuitenkin töihin on palattava. Siellä kuluu aikaa se 8 h/vrk. Lapsi on sen ajan + matkat hoidossa. Näiden päälle äiti menee 2-4 tunniksi + matkat tallille päivittäin. Pieni lapsi menee nukkumaan 19 aikoihin. Missä vaiheessa tuota arkea elää sitä äitiyttä? Ai niin, olihan se isäkin lapsella, hötövelojen logiikalla lapsen voi jättää aina isälleen."

* Lapsen kanssa ehtii viettää aikaa vaikka harrastaisikin jotain. Pieni lapsi nukkuu (yleensä) ison osan vuorokaudesta ja vaikka ei nukkuisi, on lapsella yleensä myös toinen vanhempi, jolloin toinen vanhempi voi harrastaa muutaman tunnin vuorokaudessa useampana päivänä viikossa.
* Töihin on usein palattava, mutta työaikamuotoja on muitakin kuin 8h/pv 5pv/vko. Myös täysin etänä tehtäviä töitä on olemassa, jolloin matkoihin ei mene aikaa. Lisäksi lapsen voi pitää myös kotihoidossa ja tehdä töitä vuorotellen, varsinkin osa-aikaisessa vuorotyössä onnistuu helposti.
* Tallimatkan ei tarvitse olla pitkä eikä tallilla välttämättä mene tunteja joka päivä.
* Lapsen voi myös ottaa osaksi sitä harrastusta, pienempänä toinen aikuinen tarvittaessa mukaan ja isomman kanssa voi harrastaa yhdessä.
* Kaikki lapset ei todellakaan mene nukkumaan klo 19. Esimerkiksi meillä kumpikaan ei ole ikinä mennyt nukkumaan tuohon aikaan, saati että olisivat nukahtaneet.

Silti miettisin kyllä hevosen hankintaa tarkkaan, jos suunnitelmissa on hankkia lapsi(a) lähivuosina. Itsellä oli hevonen ennen lapsia ja toisen hankin kun esikoinen oli reilun vuoden. Yhden lapsen kanssa oli helppoa ja hyvin aikaa, toisen kanssa sitten ei enää ollutkaan, vaikka toinen hevonen kuolikin melkein heti toisen lapsen synnyttyä. Sitten kun nuorempikin oli 4-5v alkoi taas helpottaa ja hevoset on mun ja lasten (varsinkin vanhemman) yhteinen harrastus. Vauvasta asti on ollut mukana.

Lähettäjä: Talli Kotona 
Päivämäärä:   1.7.25 20:38:25

Kaikki kulut on kasvanut ihan järkyttävästi joten turha miettiä miten sitä ennen pärjätty... Kyllä meilläkin oli kaksi hevosta silloin kun olin alaikäinen. Silti silloinkin perheessä tapeltiin miten rahat ja aika riittää vaikka äiti tienasi 3000e kk ja isä 8000e kk. Omakotitalo ja kolmen lapsen harrastukset. Kyllähän siitä selvisi mutta muistan kyllä miten tallilta lähdettiin klo 23 joka päivä. (Työtä oli paljon tallilla täysihoidosta huolimatta) Silloin tallipaikka yhdelle hevoselle maksoi 350e kk ja nykyään sama paikka samalla työmäärällä olisi 650-700e... Palkat ei ole tulleet samalla tahdilla ylöspäin. Itse tienaan kouluttautuneena 5000e kk ja joka kuukausi se hevonen vähän kuitenkin kaduttanut viime vuosina kun ei olla edes enää päästy treenaamaan. Nyt kuitenkin mahdollisuus saada hevonen kotiin maatilalla asuvan miehen ansiosta ja ponikin aiotaan ottaa seuraksi/vauvalle. Kotona hevosten pito on halvempaa ja meillä ainakin on automatisoitu ja mietitty kaikki mahdollisimman helpoksi. Ei ole lähellekkään yhtä kuluttavaa työtä mitä monilla vuokratalleilla.

Päivämäärä:   1.7.25 21:19:35

Miksi tuudittaudutaan oletukseen että "pieni lapsi nukku"? Mitäpä jos ei nuku. Silloin on vaikea harrastaa lapsi mukana. Ja huonosti nukkuva lapsi on uuvuttava, jos jatkuvasti sysätään toisen harteille että itse voi harrastaa.

Kiiltokuvat ovat kauniita. Ei kannata pettyä kun se rypistyy. Velat eivät vaan tiedä asioita, olettavat vain tietävänsä. Ja sen toisen puolen faktan kertojan jatkuvasti yrittävät ampua alas huutamalla patoutumaa ja katkeraa - enemmän saavat itse itsensä kuulostamaan katkerilta.

Lähettäjä: sennu 
Päivämäärä:   1.7.25 21:30:01

Hevosäitejä on maailma täysi. Kuitenkin kokemuksesta voin sanoa, että se toteutuu vain jos hepat ovat omassa pihassa.

Niin vain meidänkin nuorukaisista kasvoi ylioppilaita ja yhteiskuntakelpoisia (toinen opiskelee lääkäriksi, toinen dippainssi) vaikka äippä hääri hevostenkin kanssa koko lapsuusajan. Isän panostusta toki vaaditaan kun mamma on kisareissulla.

Pikkupiltin päiväunien aikaan ehtii hyvin ratsastaa kun itkuhälytin on pihalla. Voihan ne vaunutkin olla.

Osta hevonen nyt ja tehkää se lapsi/lapsetkin sitten kun siltä tuntuu. Jokaisella on oma elämänsä, eikä sitä kannata jättää elämättä, sillä joskus se voi päättyäkin odottamattomasti.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   1.7.25 21:48:27

Kokeiltu on ratsastaa itkuhälyttimen kanssa. Yleensä nukkui hyvin mutta usein kävi että just kun on joku oikein hyvä koulupätkä niin alkaa itku kuulua ...

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   1.7.25 23:33:43

Jos olet yli kolmekymppinen, niin tekisin lapsen ja lapset ja sen jälkeen hevostelisin

Lähettäjä: karu totuus 
Päivämäärä:   1.7.25 23:49:09

Vuosien päästä et välttämättä ole enää edes hengissä. Haaveet kannattaa toteuttaa heti kun vaan pystyy

Lähettäjä: hpöj 
Päivämäärä:   2.7.25 00:58:36

Mä ostin ensimmäisen hevoseni 38 vuotiaana kun tytär oli 15 ja hänkin halusi hevosta. Nyt ole 61 ja menossa on jo kolmas hevonen. Olen siis nauttinut hevostelusta jo 23 vuotta. Ja koska kuntoni on hyvä toivon että edessä on vielä monta ratsastusvuotta. Meidän tallilla on rouva joka on 72 ja ratsastaa säännöllisesti omalla hevosellaan.

38-vuotiaaksi kävin ratsastuskoulussa 2x vkossa. Toki välissä oli 10 vuoden tauko, ridasin 20-vuotiaaksi, sitten harrastus jäi ja palasin satulaan vasta kolmekymppisenä.

Eli oikein hyvin ehtii! Mulla vielä se ilo että ratsastuksesta tuli myös tyttären rakas harrastus, hänellä oma hevonen ja usein ratsastamme yhdessä, parasta ikinä:)

Lapset ovat pieniä vain hetken ja silloin he tarvitsevat paljon äitiä, eikä kiireistä ja stressaantunutta äitiä jonka aika menee tallilla.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   2.7.25 04:46:08

Lähettäjäkaru totuus

Päivämäärä1.7.25 23:49:09

Vuosien päästä et välttämättä ole enää edes hengissä. Haaveet kannattaa toteuttaa heti kun vaan pystyy

^ Ilmanmuuta. Koskeeko tämä miehen lapsihaavetta vai naisen hevoshaavetta? Vai molemmatko heti?

Itsellä oli lapset ja hevoset kotipihassa yhtä aikaa. Onnistui koska pystyin olemaan alkuun aika pitkään pienten kanssa kotona ja miehen vanhemmat auttoivat laosenhoidossa. Mies yksinyrittäjä teki pitkää päivää mutta hoiti lapsia kun pystyi. Kyllä se meni mutta pakko myöntää edes itselle että nyt jälkeenpäin vähän kaduttaa miten paljon aikaa meni hevosiin. (Tästäkös se raivo tällä palstalla nousee :D ) Se on totta että lapset on pieniä vain kerran... Mutta niin, kyllä se onnistui ja lapset nyy täysi-ikäisiä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.7.25 05:37:52

Jos on pinkka kunnossa kuten aloittajalla selkeästi on (mahdollisuus ottaa hevoset kotiin, ostaa useampia ja tehdä sinne kunnon treeniolosuhteet) niin ehdottomasti ostaisin hevosen nyt. Jos sattuu niin että se parin vuoden päästä tehtävä lapsi on vaikka huono nukkumaan tai huomaat muuten että lapsiperhe-elämä vie kaikki mehut niin hevosen voi antaa yp/vuokrata kun ei kustannuksista tarvitse niin kovasti huolehtia.

Lähettäjä: Kauppa 
Päivämäärä:   2.7.25 05:45:06

Olette jo yli kolmekymppisiä ja sovitte silti lapsihaaveen eli ilmeisesti edes yrittämisen aloittamisen odottavan vielä pari vuotta? Olen itsekin yli kolmekymppinen (31v.) enkä uskalla enää paria vuotta odotella yrittämisen kanssa, kun lapsi kuitenkin olisi mukava ja riskit kasvavat vuosi vuodelta.
Osta hevonen tai älä osta, mutta miksi lykätä lapsen yrittämistä vielä? Et ole tähänkään asti löytänyt sopivaa hevosta niin kuka sanoo, että löydät nytkään? Vai onko nyt siis sopiva löytynyt? Mitä jos sopiva löytyykin vasta parin vuoden päästä? Tai jos ostat hevosen nyt ja jätätte ehkäisyn pois niin lapsi voi siltikin tulla vasta muutaman vuoden päästä ja ehdit harrastelemaan rauhassa.

Olen itsekin aktiivinen harrastaja ja koiraihminen henkeen ja vereen, mutta silti tiedostan että koiria voin ostaa vielä eläkkeelläkin, lapsia en silloin enää saa.

Päivämäärä:   2.7.25 07:30:37

Kiitos vastauksista.

Ainakin toinen vanhemmista pystyisi varmasti lyhentämään työaikaa. Molemmat voimme lisäksi työskennellä kotoa. Ei siis ole tarkoitus olla töissä matkoineen kymmentä tuntia ja sitten vielä tallilla päälle.

Joku kysyi, miksei minulla ole vielä sitä hevosta ja mitä jos en löydä sellaista. Olen tähän saakka vuokrannut, mutta edellisen vuokrahevosen siirryttyä vihreämmille niityille tulin ajatelleeksi, että ehkä nyt olisi hyvä hetki kokeilla sitä omaa. Ratsastamaan pääsen erilaisilla diileillä joka tapauksessa, siitä ei ole kyse. Hinku omaan on vain niin suuri.

Joku kysyi sitäkin, miksi vielä odotamme lapsenteon kanssa kun olemme näin vanhoja. Olemme nyt vain päättäneet odottaa syistä, joita en avaa täällä sen enempää.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   2.7.25 08:29:57

Elämä ei ole etukäteissuunnitelma. Ymmärsinkö oikein, että olette vasta muuttamassa omaan paikkaan, jossa hevosille tilat? Lapsia ei tehdä vaan saadaan. Ja jos saadaan, voidaan saada jotain, mitä ennalta ei tiedä. Pienten lasten kanssa vuokratallilla käynti vuokralaisten ohareiden sun muiden kanssa on kauheaa, joten helpommalla kotona pääset. Teet mitä teet, niin älä suunnittele liikaa, koska asiat aina muuttuvat. Jos et tee nyt lasta, voi olla,että miehesi löytää jonkun joka tekee ja itse et enää löydä ketään etkä saa lasta.

Päivämäärä:   2.7.25 10:06:20

"Jos et tee nyt lasta, voi olla,että miehesi löytää jonkun joka tekee ja itse et enää löydä ketään etkä saa lasta."

Tällaisten kommenttien sanominen tuntemattomalle netissä on vastuutonta. Joku nuorempi ja epävarmempi saattaa oikeasti ottaa tällaisen tosissaan ja ryhtyä tekemään lapsia miehen mieliksi.

En tiedä montako kertaa tämä pitää teille toistaa, mutta aikataulu lapsille on päätetty miehen kanssa yhdessä. Ei ole ajankohtaista nyt. Katsotaan parin vuoden päästä. Olen silloin toki jo yli 35, mutta se riski on nyt vaan otettava.

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   2.7.25 10:08:29

No ehkäpä sitten mietit omassa päässäsi etkä kysele täällä

Päivämäärä:   2.7.25 10:17:09

"No ehkäpä sitten mietit omassa päässäsi etkä kysele täällä"

Tämä

Päivämäärä:   2.7.25 10:17:49

"No ehkäpä sitten mietit omassa päässäsi etkä kysele täällä"

En. Täällä on ollut oikein hyviä vastauksia joista olen saanut ajattelemisen aihetta. Sen sijaan ärsyynnyn siitä, että naiset yhä vuonna 2025 sanovat toisilleen, jopa täysin taustoja tietämättä, että tee äkkiä lapsi ettei mies vain lähde.

Päivämäärä:   2.7.25 10:23:30

Ostaisin nyt. Ostin sekä hevosen että koiran ja hyvä niin koska lapsriomuushoidoissa on mennyt jo puolitoista vuotta. Pää leviäisi ilman elämiä.

Lähettäjä: Essi 
Päivämäärä:   2.7.25 10:45:32

No näinhän se voi olla että se ukko lähtee. Kylläpä se tuntuu kolahtavan eli pelkäätkö itsekin. Tosiasioita. Minustakin koko ketju on lapsellinen ja sellaisen ura-orientoituneen pikkurouvan tilitys. Kun joku sitten sanoo sopimatonta niin silloin onkin myrsky vesilasissa. Tee ihan itse päätökset sillä eihän vieraat sua muutoinkaan tunne.

Päivämäärä:   2.7.25 10:50:07

Eli siis teidän mielestänne aloittaja valehtelee sanoessaan, että yhteisestä sopimuksesta lasta ei aleta yrittämään vielä?

Tietysti aina on mahdollista että suhde päättyy jostain syystä, mutta ei se nyt kyllä ihan vaikuta olevan ensimmäisenä uhkana.

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   2.7.25 10:50:16

Luin toisen etusivulla olevan keskustelun "lapsia vai ei?" ja nyt myös tämän. Täällä on selvästi sama äitiarmeija mekkaloimassa. Heitä ärsyttää, kun jotkut ovat suunnitelmallisia, pohtivat asioiden hyviä ja huonoja puolia etukäteen ja haluavat pitää kiinni omista kiinnostuksenkohteistaan siitä huolimatta, että lapsiakin saattaa tulla.

Siitä voivat aloittaja ja muut aihetta pohtivat päätellä, kannattaako lapsia tehdä jos elämässä ei ole MITÄÄN omaa.

Hanki siis ihmeessä se hevonen ja sitten pidät kiinni siitä, että pääset säännöllisesti tallille ja mies hoitaa lapset. Osa näistä kirjoittelijoista pelottelee tai haluaa asettua yläpuolellesi, koska heillä ei ole mitään muuta ansioita elämässään kuin äitiys ja heitä ärsyttävät ne naiset, jotka kykenevät useampaan asiaan samanaikaisesti.

Päivämäärä:   2.7.25 10:55:58

Olipa ilkeä vastaus Essiltä.

Ei minusta aloittaja vaikuta pelokkaalta tai lapselliselta, mutta varmasti ärsyttää, kun täällä on niin paljon lukutaidottomia määkimässä että nyt ukko varmasti lähtee. Ikään kuin toivoisitte sitä? Onko oma ukko lähtenyt ja nyt pitää toivoa samaa muillekin, ettei oma elämä tunnu niin kurjalta?

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   2.7.25 11:00:02

"Onko oma ukko lähtenyt ja nyt pitää toivoa samaa muillekin, ettei oma elämä tunnu niin kurjalta?"

Varmaan juuri näin. Näitä kommentoijia pelottaa, että joku voi saada elämässään kaiken: miehen, talon, uran, lapset ja hevoset. Se on näille uhka, koska he eivät ole siihen pystyneet.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   2.7.25 11:02:40

Joku sanoi, että kannattaa hommata hevonen vasta, kun lapsi on parivuotias. Siihen menisi aloittajan aikataululla vähintään viisi vuotta. Sitten opetella uusi arki sen taaperon ja hevosen kanssa. Itse sanoisin, että oikea aika hevoselle on nyt, samoin jos lapsia joskus haluaa, niin suosittelisin vetämään syvään henkeä ja aloittamaan senkin, kun ikää on jo se 30.

Jos aloittaja saa yhden vauvan, niin se hevonen on aika helppoa pitää siinä arjessa mukana.

Päivämäärä:   2.7.25 11:02:57

Mistä luette ettei kukaan ole pystynyt johonkin teidän olettamaanne? Eihän alottajakaan ole tähän mennessä pystynyt kuin pelkkään uraan eli työhön. Sekö on suuri saavutus :D

Päivämäärä:   2.7.25 11:10:32

Zäkän kanssa samaa mieltä. Hyvä ja maltillinen vastaus näin ilkeäksi muuttuneessa keskustelussa.

Lähettäjä: !!!??? 
Päivämäärä:   2.7.25 11:12:57

No me vieraat emme voi ap sinulle kertoa mitä tehdä ja tunnut sen tietävän itsekin:(( Tee ne päätökset ihan itse. Tässä ketjussa moni yrittää sanoa näitä elämän realiteetteja jotka varmasti itsekin ymmärrät. Ihan itse ne myös päätöksissä huomioit ja valikoit. Minustakin tuntuu kovin hassulta kysellä mielipiteitä ja sitten alkaa kiukutella :((( Kysele vaikka sinut tuntevilta ystäviltä. He osaavat neuvoa paremmin ehkä :)

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   2.7.25 11:16:02

Lapsi. Hevostella voi muidenkin hevosilla, mutta biologista lasta ei voi mistään itselleen lainata. Hevosen voi hankkia vielä vaikka vanhainkodissa, jos sille kokee sitten tarvetta. Lapsen kanssa ei ole montaa vuotta mietintäaikaa.

Päivämäärä:   2.7.25 11:21:59

"Lapsi. Hevostella voi muidenkin hevosilla, mutta biologista lasta ei voi mistään itselleen lainata."

Eihän aloittaja kysynyt hankkisiko hevosen vai lapsen, vaan käsitin, että lapsi on joka tapauksessa harkinnassa parin vuoden päähän? Nyt aloittaja vain miettii, kannattaako tähän väliin ostaa hevosta.

Enkä itse kyllä huomannut aloittajan kiukutelleen mitään.

Lähettäjä: tilanhoitaja 
Päivämäärä:   2.7.25 11:22:37

Lapsia saadaan ei tehdä

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   2.7.25 11:25:41

Raskaana olo nuorempana vähentää riskiä saada vammainen lapsi myöhemmin vanhempana ihan tutkimusten mukaan. (Tähän lasketaan raskaana olo ja abortin tekokin. Raskaana olo suojaa naisen kehoa. Mm myös vähentää rintasyöpäriskiä ja vaginan alueen syöpäriskiä.)
Tunnen 3 erityisperhettä joissa raskaaksi tultiiin +35vnä ja kaikissa perheissä yhteistä erityislapset. (Nepsy, down, monisairaita, ei penaalin terävämpiä kyniä) Miksi tieten tahtoen lykätään esikoista ja halutaan hankkia erityislapsia jos mies on ja kuviot kunnossa...

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   2.7.25 11:32:32

"
Lapsia saadaan ei tehdä" osa saa, osa ei. Osa joutuu tekemällä tekemään eikä silti saa.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   2.7.25 11:33:57

Ikä ei ainakaan helpota sitä lasten saantia. Seurannut sivusta useampaa, jotka on nelikymppisenä (ensin ne hevoset omistettuaan) havahtunut siihen, että lapsiaika on ohi. Yksi sai vielä hedelmöityshoidoilla erityislapsen.

Kyllä vuosien päästäkin ehtii toteuttamaan unelmansa. Nelikymppinen mamma on oikeasti vielä ihan pelikuntoinen. Sitten sille hevoselle on ihan eri tavalla aikaa ja rahaakin kuin pikkulapsiarjen keskellä. Ihan kamalaa olisi myös kiintyä omaan hevoseensa ja sitten luopua siitä lasten vuoksi.

Päivämäärä:   2.7.25 11:34:41

Aloittaja täällä.

Kiitos asiallisista vastauksista esimerkiksi zäkälle.

En tiedä mitä tein saadakseni Essiltä tuollaisen palautteen. En myöskään tietääkseni ole kiukutellut tai pyytänyt lisääntymisvalistusta. Toivoin, että jättäisitte tämän lapsikysymyksen rauhaan, kun se ei ollut edes tämän ketjun aihe. Kysyin hevosista, en lapsista. Olen jo perustellut valintani sillä tasolla kuin haluan tuntemattomille perustella.

Päätin ryhtyä tuumasta toimeen ja kyselin jo kiinnostavasta myytävästä hevosesta. Tallipaikkakin olisi tiedossa. Jännittävää! Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille kannustuksesta :)

Lähettäjä: tilanhoitaja 
Päivämäärä:   2.7.25 11:54:00

Parempi varmasti niin ja jos edes rinnastaa kysymyksessä lapsen ja hepan niin samaan tilanteeseen on varmasti se heppa tässä vaiheessa elämää parempi

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   2.7.25 11:55:42

No ap päättikin nyt nopeasti vaikka ensin joutui turvautumaan hötönetin raatiin :D

Päivämäärä:   2.7.25 11:59:56

tilanhoitaja: kun en edelleenkään kysynyt kumpi, lapsi vai hevonen, vaan lapsi on yhä ajankohtainen vasta parin vuoden päästä. Ei tässä siis ole rinnastettu mitään eikä mietitty kumpi on tärkeämpää, vaan pohdin vain, onko järkeä ostaa hevonen juuri nyt.

!: Eräs kiinnostava hevonen oli juuri tullut myyntiin ja koska asia nyt on nähtävästi minulla muutenkin mielen päällä, ajattelin kysellä lisää ja mennä katsomaan. Tallipaikka on ollut tiedossa jo entuudestaan, ts. tutulla tallilla on vapaata eikä paikka ole vielä mennyt.

En ole vielä laittanut nimiä kauppakirjaan, aivan niin nopea en sentään ole :D

Päivämäärä:   2.7.25 12:06:46

Joidenkin luetunymmärtäminen on uskomattoman heikkoa. Aloittaja kysyy kannattaako ostaa hevonen ja osa tulee kertomaan, että ei kun nyt teet heti lapsen. Hyvää viihdettä, ei siinä mitään.

Mukavaa jos aloittaja löysi kivan hevosen!

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   2.7.25 12:20:13

Ihan hyviä faktojahan tässä on aloittajalle sanottu. Toki hevosen voi aina ostaa ja lapsen tekoa lykätä, jos on valmis huolimaan sen faktan että mitä kypsemmälle iälle lapsen yrittämisen sijoittaa, se tulee olemaan hankalaa ja joissain tapauksissa mahdotonta.

Päivämäärä:   2.7.25 12:26:51

Mutta aloittaja ei MIETI lapsenteon lykkäämistä vaan hänellä on jo miehensä kanssa jokin perusteltu syy sille, miksi lapsen hankkiminen aloitetaan vasta myöhemmin.

Mistä me tiedetään vaikka mies olisi seuraavat vuodet avaruusasemalla tai jotain :D

Päivämäärä:   2.7.25 12:35:16

"Mutta aloittaja ei MIETI lapsenteon lykkäämistä vaan hänellä on jo miehensä kanssa jokin perusteltu syy sille, miksi lapsen hankkiminen aloitetaan vasta myöhemmin."

Tämä! Päätös on selvästi jo tehty eivätkä perustelut muille kuulu, joten ihan turhaan täällä jaetaan mitään "ihan hyviä faktoja". Aloittaja on varmaankin niistä tietoinen, koska vaikutti harkinneen tätä asiaa muutenkin monelta kantilta.

Lähettäjä: Diidaa 
Päivämäärä:   2.7.25 14:13:56

Itse olen ollut tilanteessa että se maailman paras hevonen tuli tarjolle, ja tietysti ostin. Elämä tapahtui ja sitten ruunasta oli luovuttava paljon, paljon aiemmin kuin olin suunnitellut. Sitten tuli heti tarjolle tosi kapasiteetikas toinen kilparuuna, jonka ostin ja melko puskemisella kilpailin 4 vuotta, mutta olin helpottunut kun eläkekoti sille hevoselle löytyi. Sitten on ollut rahat ja mahdollisuus ostaa seuraava hevonen, mutta yllättäen 5 vuotta on mennyt lainahevosilla. Että jos on se oikeasti natsaava, osta.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   2.7.25 14:46:00

Minä näkisin tuossa kaksi vaihtoehtoa, joissa pitää punnita sitä, kuinka tärkeä asia lapsi teille ylipäätään on. Jos olet nyt jo yli 3-kymppinen (kuinka paljon yli?) ja aiot odottaa vielä pari vuotta ennen lapsen teon aloittamista, niin mahdollisuudet tulla raskaaksi heikkenevät koko ajan. Joten omat vaihtoehtoni olisivat seuraavat:

1) Mikäli haluaisin varmasti lapsen elämässäni, en jättäisi yrittämistä parin vuoden päähän, vaan alkaisin yrittää heti. Samalla lykkäisin hevosen hankintaa.

2) Mikäli lapsen saaminen elämässä ei olisi välttämättä tärkeä asia, ostaisin nyt hevosen ja alkaisin yrittää myöhemmin lasta ajatuksella "tulee, jos on tullakseen", ja samalla eläisin sitä hevoselämää.

Ylipäätään tärkeä ajatus tähän on se, että lasten tekoon sinulla on maksimissaan n.10 vuotta aikaa (ehkä vähemmän, sitä ei voi kukaan tietää), mutta hevosia ehdit omistaa loppuelämäsi ajan. Pikkulapsiaika on myös tosi lyhyt, varsinkin jos tekee vain yhden lapsen, joten sen jälkeen ehtii kyllä ihan rauhassa hevostella. Ja pikkulapsiaikanakin se on mahdollista, jos mies huolehtii osaltaan lapsesta.

Lähettäjä: ohjaaja 
Päivämäärä:   2.7.25 18:07:49

Kun juuri sinulle täydellinen hevonen tulee vastaan niin osta! Mutta ikäsi puolesta kuitenkin lapsien teko aika erityisesti esikoisen saaminen meni jo. Suomi ei tarvitse yhtäkään itsekkäisitä syistä tehtyä erityislasta muiden elätettäväksi. Vielä äidin heppahaaveiden takia... :d Ellet ole jollain vahvalla lääkityksellä (syöpä) niin hyvää syytä tuskin on olemassa. Pitäisi olla jokin systeemi että tahalleen vanhana lykätyt lapset olisi vanhempien kotihoidettava eikä laitoksissa veronmaksajien piikkiin.

Itse työskentelen ryhmäkodissa ja ihan oikeasti näitä kehitysvammaisia nuoria olisi tulossa ovista ja ikkunoista. Sitten pitää hakea vaikka minkämoista henkilökohtaista avustajaa vapaa ajan rientoihin kun perheellä ei minkään moista kiinnostusta ottaa vastuuta. Se on enemmänkin poikkeus jos vanhempi ollut nuorehko synnyttäjä. Monesti myös vanhemmat ovat samaan aikaan sen ikäisiä että hekin ovat kohta hoivapaikkaa vailla.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   2.7.25 18:30:39

Voi apua näitä juttuja taas. Epäilemättä ikä lisää riskiä saada sairas lapsi, mutta kyllä 35+v ikäiset kuitenkin pääasiassa saa niitä terveitä lapsia siinä missä nuoremnatkin. Saati että vammaisen nuoren 50+ ikäiset vanhemmat sitten itse olisi niitä hoitopaikkoja jo jonottamassa. XD

Omassa lähipiirissä on useita lapsia, joiden vanhemmat on olleet reilusti päälle 30v lapsen syntyessä ja ihan terveitä on kaikki, jopa ne jotka syntyneet 40+ ikäisille vanhemmille. Sen sijaan se sairas lapsi syntyi sille, joka sai lapsen alle 30v iässä. Hänkin sai terveen lapsen sitten lähempänä nelikymppistä.

Päivämäärä:   2.7.25 18:32:36

Pelkään sitä ja pelkään tätä. Elä äläkä pelkää!

Lähettäjä: Ei vammaisille 
Päivämäärä:   2.7.25 18:49:44

Minun tuttavapiirissä kaikki ei niin fiksut lapset on vanhempin joista vähintään toinen lähemmäs 40v tai yli

Lähettäjä: Ei vammaisille 
Päivämäärä:   2.7.25 18:50:13

Joten minä ehdotan sitä hevosta aloittajalle

Päivämäärä:   2.7.25 19:04:46

No aloittaja sinä et ole viisikymppinen lapsen ollessa pari kymppinen vaan olet kuusikymppinen jos lapsen lähi vuosina saat... Vai ajattelitko lykätä lapsen jo alaikäisenä muiden huollettavaksi jos vamma iskee teille?

Päivämäärä:   2.7.25 19:16:26

Aloittaja täällä taas. Johan lähti kierroksille tämä ketju, bingokortista puuttuikin vielä itsekkääksi haukkuminen :D

Olen siis lapsen syntyessä todennäköisesti noin 35-36 eli laskujeni mukaan 53-54 lapsen täysi-ikäistyessä. En nyt tiedä mikä tämä vammaisuuspelottelu on, saatikka että riehutaan siitä että saisin lapsen yli 40-vuotiaana.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   2.7.25 19:47:54

Sitä pointtia täällä ei ole tullut vielä esiin että jos haluattekin useamman lapsen niin kannattaa antaa raskaudelle mahdollisuus jo nyt.
Sain itse omat lapseni 36, 39 ja 42 vuotiaana ja kieltämättä minua hieman harmittaa että olin ns. myöhässä. Olisin nimittäin halunnut vielä yhden, vaikka olin ennen lapsia vannoutunut vela, eikä olisi tullut mieleenkään että olisin joskus 3:n äiti!

Ratsastus, kisaaminen ja valmentautuminen jäivät. Hevoset kun ovat kotipihassa kaikki se on vaan moninkerroin vaativampaa. Pitää lähteä valmennupaikoille trailerilla ja varata aikaa matkoihin, samalla miettiä mihin lapset siksi aikaa. Ja vaikka onkin isä joka hoitaa niin minun harrastukseni eivät enää vaan voi viedä puolta päivää. Tämä on minun kokemukseni.
Nyt puskailen kotona mielenvirkistykseksi, mutta tavoitteellinen treenaus saati varsan koulutus eivät kyllä onnistuisi. Lapset kun tahtovat olla siellä missä äitikin ja kun koko ajan täytyy huomioida heidän turvallisuutensa, eihän mistään oikeasta tai säännöllisestä mitään tule, varsinkaan sähäkän hevosen kanssa. Ehkä vielä myöhemmin, mutta täytyy myöntää että kun vaihdevuodet kolkuttelevat ovella ja kroppa ei ole enää sama, niin esteet tai nuoret hevoset eivät enää vedä puoleensa.
Mutta lapsia en todellakaan kadu, parasta ovat ja minun tapauksessani tämä meni näin.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   2.7.25 20:07:59

Jos teillä on lapsihaaveita niin alkaisin heti yrittämään. Kuitenkin kaikki riskit kasvaa siitä 35v ylöspäin.

Hevosia voi ostaa missä iässä vaan, oli lapsia tai ei. Mutta osta hevonen, jonka pää kestää vapaapäiviä tai jonka voi laittaa pihattoon. Ei mitään kesäihottumaista, joka vaatii tallilla käyntiä ja hoitoa joka päivä. Hevoselle voi ottaa vuokraajan tai antaa ylläpitoon raskauden ajaksi.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   2.7.25 20:16:06

Minä sain lapset 36 ja 37 vuotiaana. Esikoisessa olin aivan kiinni, imetin ja nukuin lapsen tahtiin. Herätykset yöllä syöttämään oli tosi raskasta ja nukuin päivällä kun vauvakin nukkui. Yöherätyksrt jäi pois oisin voinu pari kertaa viikossa käydä ratsastus tunnilla, isän sairastamisen takia en päässy. Sitten tulin uudestaan raskaaksi ja oksensin 35 viikkoa ja sitten alkoikin taas yöimetykset ja väsymys. Pienempi sairasti paljon ja 9kk iässä alkoi korvatulehduskierre ja ääretön väsymys. Yksinhuoltaksi jäin kans. Ratsastustunnit aloitin kun lapset oli aloittanut koulun. Toki monella on helppo raskaus ja helpoin vauva, paljon lastenhoito apua ja tukiverkkoa ja sillon voi äitikin harrastaa. Mulle koko ajan lapset oli ne tärkeimmät enkä ois voinu kuvitellakaan mitään omaa hevosta missään vaiheessa. Eikä kannata jättää sitä lasten tekoa kovin vanhaksi, kaikki ei saa lasta edes nuorena.

Lähettäjä: enne 
Päivämäärä:   2.7.25 20:26:37

Hevosta voit vaihtaa mielesi mukaan ja vaikka pitää taukoakin joten eiköhän ole aika toteuttaa jokaisen heppatytön unelmat ja kokeilla hevosen omistamista. Lapsessa olet kiinni ja tuon tyylinen suhtautuminen ettei ole vielä aika niin ei anna kovin äidillistä kuvaa...Normaalisti ihmiset ei hae sitä täydellistä aikaa lapsen teolle sillä semmoista ei ole olemassakaan. Elämä heittelee eikä voi noin ennakoida tulevaa. Saatat olla ajoittamassasi ajankohdassa useamman vuoden kestävissä hoidoissa jonkun sairauden takia (lääkitys estää raskaaksi tulemisen) tai kärsiä lapsettomuudesta ja sitten ainakin olet yli ikäinen lapsien tekoon.

Päivämäärä:   2.7.25 20:32:04

Jos vaikka tiput sen hevosesi selästä nii muistuttaisin monien selkäsärkyihin käytettävien voimakkaiden lääkkeiden vammauttavan sikiötä. Niissä on myös varoajat ettei heti voi alkaa edes yrittää raskautta semmoisten kuurien jälkeen.

Päivämäärä:   2.7.25 21:10:36

"Lapsessa olet kiinni ja tuon tyylinen suhtautuminen ettei ole vielä aika niin ei anna kovin äidillistä kuvaa...Normaalisti ihmiset ei hae sitä täydellistä aikaa lapsen teolle sillä semmoista ei ole olemassakaan."

Ei minun tarvitse selitellä sinulle omaa äidillisyyttäni tai sen puutetta. Tiedän kyllä itse meidän parisuhteemme aikataulut näille asioille, kiitos vain.

"Jos vaikka tiput sen hevosesi selästä nii muistuttaisin monien selkäsärkyihin käytettävien voimakkaiden lääkkeiden vammauttavan sikiötä. Niissä on myös varoajat ettei heti voi alkaa edes yrittää raskautta semmoisten kuurien jälkeen."

Ja joku vielä väitti, että MINÄ pelkään liikaa :D

Tehdäänpä tämä nyt vielä kerran selväksi:

En kysynyt kannattaako tehdä lapsia nyt. Se ei ole kohdallamme tällä hetkellä vaihtoehto. Siksi ei ole väliä, vaikka te käskisitte alkaa lapsentekoon juuri tällä sekunnilla.

Se. Ei. Ole. Vaihtoehto.

Sen sijaan kysyin, kannattaako ostaa hevonen nyt. Täysin eri asia.

Päivämäärä:   2.7.25 21:18:32

Minä en ainakaan käske alkaa lapsen tekoon. Parempi ettet ala nyt etkä myöhemmin. Hevonen sen sijaan kannattaa ostaa nyt. Toivottavasti hevosen kanssa tulet toisiin aatoksiin etkä edes enää harkitse lapsia.

Lähettäjä: Henttu 
Päivämäärä:   2.7.25 21:22:14

Jep, eihän täällä monetkaan kannustanut ylipäätään lapsien hommaamiseen. Ihme ylpistelyä aloittajalta kuinka häntä patistetaan.. :D Aloittaja laskeskellut valmiiksi raskautumisen ajankohdan. Ei todellakaan kannata lapsia hankkia nyt eikä koskaan tuollaisilla laskuriaivoilla.

Lähettäjä: JustSaying 
Päivämäärä:   2.7.25 21:23:27

Parasta ennen ensimmäisen lapsen hankintaan meni jo valitettavasti

Päivämäärä:   2.7.25 21:28:05

Vai parisuhteen aikataulut :Dd Jospa vaan hankkisit hevosen ja aikatauluttaisit sen viikko-ohjelman. Kannattaa varautua, että siihenkin aikatauluun voi tulla muutoksia.

Päivämäärä:   2.7.25 21:29:28

Oletko jo päättänyt Sm kisatkin joihin mahdollisesti sen hevosesi kanssa olet osallistumassa? :)

Päivämäärä:   2.7.25 21:30:22

Pitääkö saavuttaa tietty pokaali ennen kuin on valmista äidiksi tuloon?

Lähettäjä: sar 
Päivämäärä:   2.7.25 21:39:45

Olet ostamassa hevosta nyt vaikkei sopivaa ole löytynyt. Kummallinen aikataulu. Itse ostaisin vain sopivan ilmaannuttua. Se sopiva ei välttämättä ole pitkiin aikoihin näköpiirissä. Vain hevosen omistamisen takia ei mitä vaan hevosta kannata ostaa. Harkitse niitä lapsia vielä.

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   2.7.25 21:53:04

Rohkeasti omia unelmia kohti! Kyllä elämä kantaa.

Päivämäärä:   2.7.25 21:53:50

"Olen siis lapsen syntyessä todennäköisesti noin 35-36"

Tämähän on mahdotonta kun aikaisemmassa kommentissasi kerroit että olette miehen kanssa päättäneet lykätä lapsen tekoa parilla vuodella, jolloin olisit yrittämisen alkaessa yli 35-vuotias. Ja nimenomaan yrittämisen. Se ei ole sanottua että pamahdat paksuksi heti ekasta kierrosta tai kuudennestakaan. Raskaaksi tulemista ei voi kovin aikatauluttaa tuolla tavalla. Jotkut tulee herkemmin raskaaksi ja joillakin se vie paljon aikaa ja sitten on kaikki variaatiot sieltä välistä.

Ehkä tosiaan kannattaa se hevonen ottaa ja jättää ne lapset niille, joilla on oikea halu niihin.

Lähettäjä: miia 
Päivämäärä:   2.7.25 21:56:54

Todennäköisesti tällä henkilöllä koko elämä aikataulutettu eikä ajatella sen pidemmälle jos kaikki ei menekkään aikataulussa. Ei hyvä.

Lähettäjä: Vehnä 
Päivämäärä:   2.7.25 22:12:31

Aika iso luotto on omaan hedelmällisyyteen jos ajattelee että voi 35 jälkeen alkaa yritellä asiaa. Toki tämä ei haittaa jos se lapsettomuus on myös ok vaihtoehto mutta ymmärsin aloittajan miehen ainakin haluavan niitä lapsia. Tuossa iässä menee hyvinkin vuosi ennen kuin tärppää ja jos ei niin hoitojahan ei enää julkisella ehdi saada jos huonosti käy.

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   2.7.25 22:31:59

Ymmärtäisin elämän aikatauluttamis haaveilua jos aloittaja olisi lapsi. Aikuiselta hieman outoa.

Päivämäärä:   2.7.25 23:03:09

Ei se nyt mene yksi yhteen, että 35+ saa vaan tavalla tai toisella haasteellisia lapsia. Itse sain keskenmenon 33v, esikoisen 35v ja kuopuksen 38v. Ihan hyviä, normaaleja ja fiksuja lapsia näkyvät olevan.

Aloittajan tilanteesta - jos lapsen yrittämiseen on vielä se pari vuotta aikaa, ostaisin hevosen nyt jos The Yksilö osuu kohdalle. Omalla kohdalla olemassaolevien nelijalkaisten sovittaminen lapsiarkeen on ollut helpompaa kuin uuden lisääminen porukkaan. En tiedä, ehkä syynä on sekin, että se uusi eläin on uusi ja siksi vieras, ja ainakin itse olen niin rajallinen, että uuteen eläimeen tutustuminen vie resursseja ihan eri tavalla kuin niiden vanhojen tuttujen hoitaminen. Ja jos kävisikin niin, että lapsiarki myöhemmin yllättää ja aikaa hevoselle jää vähemmän, on jo oikeasti tutun hevosen vuokralle antaminenkin todennäköisesti helpompaa kuin ihan uuden tuttavuuden.

Kummasti nuo hevosihmisetkin lisääntyvät, ei se ole mitenkään ainutkertaisen ihmeellistä. Ja vanhemmillakin saa olla omat juttunsa. Itselläni ei ole hevosta, mutta hevosia kyllä harrastan ja miehellä on omat harrastuksensa. Tuskin on tullut kummallekaan mieleen, että toisen harrastus olisi keltään pois, siksikin meitä tässä kaksi on, että molemmilla on vastuu lapsista. Ainakin itse olen parempi ihminen ja äiti, kun saan tehdä omiakin juttujani.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.