Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ajanjakso, jonka aikainen toimintasi hävettää?

Lähettäjä: kasvukipuja 
Päivämäärä:   1.7.25 11:28:23

Oli hankala saada mahtumaan otsikkoon. Mutta niin: onko sinulla ollut elämässäsi hetkeä tai ajanjaksoa, jonka aikana koet käyttäytyneesi itse tavalla tai toisella huonosti, ja toivoisit käyttäytyneesi eri tavalla/häpeät silloista käytöstäsi? Paljon näkyy keskusteluja hulluista existä, hylkäävistä kavereista, inhottavista työkavereista ja mielenvikaisista sukulaisista. Mutta myöntääkö joku itse olleensa jossain hetkessä se tarinan pahis? Milloin ja miksi?

Itse kipuilin teini-ikäisenä henkisesti aika paljon. Koin ulkonäköpaineita sekä kouluun liittyviä suorituspaineita, välini vanhempiini olivat melko tulehtuneet ja minulla oli varsin vähän ystäviä, ja koin tietynlaista ulkopuolelle jättämiseen liittyvää koulukiusaamista. Olin usein todella yksinäinen.

Tutustuin poikaan, jonka kanssa aloimme lopulta epävirallisesti seurustella. Ja täytyy myöntää, että olin häntä kohtaan ajoittain aika kamala. Hänellä oli paljon laajempi tuttavapiiri kuin itselläni, ja koin paljon mustasukkaisuutta ja jonkinlaista kateutta hänen ollessa jossain kavereidensa kanssa samalla kun minä mökötin yksin kotona huoneessani. Ripustauduin häneen aika riippakivimäisesti ja olisin halunnut hänen jatkuvasti viettävän aikaa vain minun kanssani. Saatoin suuttua ja pitää mykkäkoulua, jos koin jääneeni liikaa vaille hänen huomiotaan, vaikka tosiasiassa hän ei olisi tehnyt mitään väärää. Silloin tällöin suutuspäissäni "pelottelin" häntä puhumalla (varsinkin tekstiviestitse), että mieleni tekisi toisinaan satuttaa itseäni, vaikka oikeasti en ikinä mitään sellaista tehnytkään.

Näin jälkikäteen katsottuna on helppo todeta, että kaikella sillä poikaystävääni kohdistuvalla inhottavalla käytöksellä hain häneltä huomiota. Hänen kanssaan en joutunut kokemaan niitä yksinäisyyden tunteita ynnä muita ikäviä asioita, joiden kanssa painin muutoin jossain määrin lähes jatkuvasti. Poikaystäväparka parhaansa mukaan yritti minua tukea, mutta ei hän tietenkään käytöstäni jaksanut loputtomasti, vaan lopulta hän jätti minut. Olimme vielä jonkin aikaa kaverillisissa väleissä, mutta näin jälkikäteen ymmärrän hyvin hänen myöhemmän päätöksensä katkaista kaikki välit minuun. Se ei tapahtunut mitenkään dramaattisesti, vaan eri paikkakunnalle muutettuaan hän ei enää vain vastannut mihinkään viesteihini tai soittoihini. Olin asiasta pitkään murtunut ja jopa katkera.

Tätä nykyä olen ihan tasapainoinen aikuinen ja minulla on terveitä ihmissuhteita sekä perheenjäsenteni että ystävieni kanssa. En muuttunut yhdessä yössä, mutta aika auttoi, kun pääsin itsekin opiskelemaan ja sitä kautta tutustuin ihmisiin, joilla oli kanssani samoja mielenkiinnon kohteita, ja sain useita kavereita ja jopa hyviä ystäviä. Aina silloin tällöin nuo teiniajat nousevat kuitenkin mieleen ja koen tietynlaista häpeää käytöksestäni ja säälin silloista poikaystävääni. Toisaalta silloiset yksinäisyyden tunteen muistaen olen nykyään äärimmäisen kiitollinen läheisistä ihmisistä enkä ota heitä itsestäänselvänä.

Re: Ajanjakso, jonka aikainen toimintasi hävettää?

Lähettäjä: Kjg 
Päivämäärä:   1.7.25 11:38:29

Varmaan just teini-aika jonkin verran... Kotona väkivaltaa ja alkoholin huurteisia riitoja...

Eka poikaystävä... Kaikki tunnelukot kostautui hänelle.

98-2005 aika paljon tuli käytettyä alkoholia ja sen myötä mokailtua. Koin itse samaa mitä oli vanhempien suhteessa.

2015-2018 ei niinkään mokailua enää mutta olisi voinut käyttää alkoholia vähemmänkin. :(

Lähettäjä: ei nyt 
Päivämäärä:   1.7.25 11:49:39

Kyllä minä häpeän tavallaan esim. lukiossa käytöstäni. Toimintani oli jälkikäteen katsottuna kiusaamista. Olin itsekin samantyyppisen käytöksen kohteena, mutta ei se toki hyvä puolustus ole. Jos tapaisin näitä luokkatovereita joskus kasvokkain, pyytäisin varmaan tiettyjä asioita anteeksi.

En ehkä muuten näe elämässäni sellaista käytöstä, jota häpeäisin. Minulla oli kyllä todella rankkaa nuorena ja oli ongelmia perheessä alkoholistin takia. En varmasti aina ole ollut huipputytär, mutta olosuhteet huomioden loppujenlopuksi ei minulla ole hävettävää.

Toki joku muu voi ajatella minusta toisin. Mutta hyvä olisi jokaisen yrittää aina reflekoida omaa käytösto objektiivisesti tai jonkun muun perspektiivistä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.7.25 12:01:18

Täysi-ikäistymisen aikoihin tuli tehtyä jotain mitä välillä miettii että olisi voinut jättää tekemättä. Ja niin teki moni muukin. Esimerkiksi eräs kaveri parin jälkeen tönäisi minua takaa selästä kumoon, niin että kaaduin. Onneksi sain käsillä vastaan, asfaltille kaatuminen olisi voinut aiheuttaa minulle aivovamman. En muista pyysikö edes anteeksi. Joskus myöhemmin eräs toinen minun läheisempi kaveri sanoi pahasti tälle kaataja kaverille, joka sitten loukkaantui, häneltä pyydettiin anteeksi. Välit lähtivät siitä silti viilenemään. Eli tuollaista nuorten sekamelskaa. Mutta toisaalta en varsinaisesti kadu, yksikään niistä ihmisistä ei ole enää elämässäni muutenkaan. Aivan varmasti olen aiheuttanut omilla psyykkisillä haasteilla mielipahaa toisille, mutten ole sitä silloin tehnyt tarkoituksella tai sen vuoksi että halusin satuttaa toista. Omat psyykkiset haasteet ovat myös johtuneet muiden ihmisten sanoista, teoista ja niiden seurauksista.

Sellaiset omat tiedostamattomat kokemukset tai traumat vaikuttavat käytökseen. Olen itse lohduttanut suhteellisen usein muita ihmisiä joiden käytös ollut rumaa ja raskasta seuraa. Ja olen joskus ollut hyvin raskasta seuraa myös itse. Se harmittaa ja hävettää, mutta olen vain ihminen siinä missä kaikki muutkin. En sanoisi olevani paha, sillä toivon muille ihmisille hyvää. Mutta uskon myös, että jonkun toisen ihmisen elämässä minä voin näyttäytyä heille pahana ihmisenä.

Lähettäjä: .2 
Päivämäärä:   1.7.25 12:05:17

Ei teini-ikä mitään, mutta lapsiperheenäitinä alkoholisoiduin "pikkutissuttelusta" . Hoidon koko ajan kodin ja työt, mutta vasta ratista kärähtäminen aiheutti sen heräämisen ja juominen loppui siihen. Olin siis jo aiemmin tiedostanut alkoholismin, mutta alko vei motivaatio puuttui.

Nyt en ole juonut pisaraakaan moneen vuoteen eikä ole kertaakaan edes tehnyt mieli, vaikka ennen se oli siis päivittäistä. Mutta voi helkkari että häpeän sitä, että rattiinkin piti sen "parin" (totuushan oli useampi kuin pari, mutta alkoholistina sitä ei myöntänyt edes itselleen) jälkeen lähteä!

Loppu hyvin, kaikki hyvin. Perhekin pysyi ja nyt on ihana raitis elämä.

Lähettäjä: Pilvi 
Päivämäärä:   1.7.25 12:11:43

Ikävuodet 0-22.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   1.7.25 12:12:32

Koko elämä tähän asti

Päivämäärä:   1.7.25 12:18:30

Kaikki ihmiset tekevät typeryyksiä nuorena. Itse ei olisi pitänyt seurustella kun ex kuoli, koska kaadoin suruni sitten muutaman seuraavan miehen niskaan. En ole näistä vuosista ylpeä.

Ehkä kannattaa kuitenkin päästää näistä vanhoista asioista irti kun kukaan muu kuin sinä itse ei todennäköisesti näitä aktiivisesti mieti. Minä en pidä eksiini mitään yhteyttä vaikka toivon heille kaikkea hyvää ja minusta on ihan terveellistä antaa niiden vanhojen ihmisten ja asioiden olla.

Lähettäjä: (tyhjä) 
Päivämäärä:   1.7.25 12:20:22

Ehkä noin 11-14 v. Ala-asteen lopulla kiusattiin porukalla yhtä luokkakaveria. 14-vuotiaana puolestaan tekstailin parikymppisen miehen kanssa ja tavattiinkin pari kertaa, mutta onneksi mitään ei tapahtunut kuitenkaan. Muutenkin tuo varhaisteini-ikä oli sellaista ärsyttävän kömpelöä itsensä etsimisen aikaa.

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   1.7.25 12:32:24

Varmaan 4v-28v. Olin hirveä lapsi, järkyttävä teini ja @!#$ nuoriaikuinen. Varsinkin vanhempiani kohtaan.
Ja 38v eteenpäin olen hirveä äiti.
Eli paras olisi, jos en olisi syntynyt ollenkaan.

Lähettäjä: ekru 
Päivämäärä:   1.7.25 12:38:09

Ehkä joskus nuorempana. Koulukiusaamisaikojen jälkeen olisin toki voinut vaan ryhtyä mukavaksi ja empaattiseksi kaikille. Mutta varmaan pelkäsin, että joudun taas iusatuksi, joten tein paljon asioita vain jotta saisin kokea itseni suosituksi ja "kovikseksi". Olin tosi pahasti pick me girl ja ilkeä monia heikompia kohtaan.

Ekan seurustelusuhteen olisin voinut osata päättää nätimmin, hävettää miten ikävästi kohtelin eksää silloin.

Lähettäjä: HEJ 
Päivämäärä:   1.7.25 13:29:05

Varmaan joku 18-24v. Olin aika sekaisin, käytin alkoholia holtittomasti ja tein sen vaikutuksen alaisena todella noloja ja typeriä asioita jotka edelleen 10 vuotta myöhemmin hävettävät, enkä ole koskaan kertonut niistä kenellekään enkä suostu puhumaan niistä edes ihmisten kanssa, jotka olivat elämässäni silloin (suurin osa onneksi jäänyt menneisyyteen). Jätin alkoholin kokonaan tuon jakson jälkeen.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   1.7.25 13:43:01

Pari poikaystävää tuli dumpattua kylmästi ja lennettyä toiseen kukkaan. Ekan avioliiton viimeinen puol vuotta: tiesin et haluan erota, en saanut suusta ulos, dokailin ja sekoilin ihan huolella. Nyt lähtisin ensin menemään.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.7.25 14:04:49

Jätin ensimmäisen poikaystäväni tekstiviestitse. Emme olleet pitkään yhdessä, kun muutin opiskelujen perässä Helsinkiin ja hän jäi kotipaikkakunnalle. Olin jo aiemmin alkanut ahdistua suhteesta (ajatus seksistä ahdisti, myöhemmin ymmärsin olevani aseksuaali) ja opiskeluista sain tekosyyn lopettaa suhde. Hän jopa pyysi viestini jälkeen että saisi soittaa minulle, mutta väitin etten pysty sillä hetkellä puhumaan. Jälkikäteen on hävettänyt oma raukkamaisuus.

Päivämäärä:   1.7.25 14:16:53

Nämä dokailu sekoilut on varmasti kaikilla olemassa. Onneksi ne tuli tehtyä ennen tätä pahinta some aikaa ja laadukkaita puhelin kameroita... Kukaan niitä oikeasti enää muistaa :D

Lähettäjä: Ei ikinä omalla 
Päivämäärä:   1.7.25 14:21:50

22-23v. Vaikka olin aina tiennyt, että en halua lapsia, perinteistä perhekuviota tai edes yhteenmuuttamista ja seukkailua, hurahdin aivan uskomattoman ihanaan (ulkonäkö) jantteriin ja teeskentelin aktiivisesti vuoden olevani aivan täydellinen vaimoke ja jantteri elämäni mies ja tulevien lapsieni isä.

Sain toki sitten näpeilleni omasta perseilystäni, kun se ihana jantteri kiinnostuikin vuoden "seurustelun" jälkeen jostain muusta naisesta ja miettikää: sillä naisella oli vielä pikkuinen lapsi edellisestä suhteesta.

Jäin siis valehtelijana ja huijarina lehdellä soittelemaan ihan ansaitusti. Olin aivan törkeä ja umpihullu tapaus, enkä ihan hirveästi halua muistella..*shameshameshame*.

Päivämäärä:   1.7.25 14:26:22

No teki se jantterikin aika tempun.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   1.7.25 14:33:41

Olin 12-vuotiaana koulukiusattu mm isäni kuoleman vuoksi ja ajoittain olin todella yksinäinen, vaikka koulussa olikin muutama kaveri. En tiedä miksi ja miten, mutta kai hyväksyntää hakeakseni varastin kaupasta kaikkea pientä - karkkia, pyyhekumeja, tarroja. Sellaista, mitä voi antaa pienenä lahjana muille. Tätä jatkui varmaan kuukauden tai puolitoista ja jäin lopulta kiinni.

Hävetti ihan jumalattomasti ja muistan yhä, millainen pakokauhu ja ahdistus ja häpeä oli, kun odottelin kauppakeskuksen vartijan kanssa äitiä kaupan takatilassa. Se oli ihan hirvittävää.

Opin läksyni ja en ole ikinä koskaan milloinkaan enää varastanut mitään. Jos huomaan, että joku asia on jäänyt kassalta piippaamatta, mainitsen siitä heti.

Olisin todellakin voinut tuon ajan tekemiset jättää tekemättä. Hävettää yhä miettiä tätä, vaikka aikaa tästä on pian 30 vuotta.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   1.7.25 15:46:22

Varmaan joka ajanjaksolta löytyy jotain mitä häpeän :D toki eri tasolla. Hävettää kouluajoilta ja nuoruudesta oma ylimielinen käytös monia muita kohtaan. Myös aikuisiän tekemisiä häpeän paljon. On ollut monia hetkiä jolloin esim. olen ollut tosi huono ystävä enkä oikeastaan ole pysähtynyt sitä miettimään ollenkaan. Usein harmittelen ja ylianalysoin tosi paljon kaikkea mitä olen tehnyt.

Lähettäjä: twin 
Päivämäärä:   1.7.25 17:10:42

Sama juttu. En kuitenkaan jaksa uhrata enää aikaa vanhojen asioiden murehtimiseen. Kyllä itsekin sain ylimielisiä katseita jne muilta kouluaikoina. Ketä tänä päivänä jaksaa kiinnostaa.

Lähettäjä: hpöj 
Päivämäärä:   2.7.25 01:14:08

Hävettää vieläkin uskottomuuteni vaikka siitä on jo parikymmentä vuotta. Avioliitossa vähän vaikeaa ja mies oli kiinnostava ja tosi ihastunut muhun. Puolisen vuotta tapailtiin salaa, sitten mies halusi että teen päätöksen. No loppujen lopuksi tajusin että kyseessä oli vain joku itsetuntobuustaus mulle, oikeasti halusin elää mun oman miehen kanssa. Se loppui siihen. En usko että mieheni tietää, en ole kertonut yhdellekään ihmiselle asiasta. Ja sen jälkeen avioliitto on siis jatkunut jo yli 20 vuotta.
Mutta oisihan tuo saanut jäädä tekemättä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.