Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kokoaikatyö vankila?

Lähettäjä: Työ 
Päivämäärä:   1.7.25 11:15:09

Vältteleekö kukaan muu kokoaika sopimuksia? Itse olen tehnyt nyt joitain vuosia 0-max 10h/vko sopimuksella töitä ja tämä tuntunut vain oikealta itselle. Saatan siis tehdä välillä täyttäkin viikkoa mutten ole sidoksissa mihinkään. Saan lomat sumplittua hyvin ja palkatonta tarvittaessa. Näen vieläkin painajaisia lomien sopimisista kokoaikaisena. Kaikki oli sellaista tiukkaa vääntämistä loppuun asti. Ei edes palkatonta meinannut saada... Sitten kun lomat julkaistiin tietenkin niin ettei itselle osunut toivomiini kohtiin niin ei enää siinä vaiheessa ollut kuin kalliimpia matkoja tai äkkilähtöjä jotka ei sopineet koska palkatonta ei saanut yhtäkään päivää... Tosin suurin osa lomista menikin sitten sairastaessa sillä paloin loppuun josta toipuminen on vieläkin vaiheessa. Vaikka olin kokoaikainen niin palkka oli paljon pienempi mitä nyt osa-aikaisena/tuntilaisena sillä nyt pystyn tekemään myös sunnuntaita ja muita pyhiä. Samalla opiskelen mutta silti leppoisampaa elämää tämä näin.

Muilla ajatuksia aiheesta?

Re: Kokoaikatyö vankila?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.7.25 11:17:06

Jaa palkka parempi, kun tekee 0-10 h/vko kuin jos tekee 40 h/vko? Millä matikalla?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.7.25 11:20:00

Miksi kokoaikatyö estää pyhien tekemisen?

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   1.7.25 11:21:16

Raikas näkökulma, että asian voi nähdä noinkin päin. Millä alalla on noin hyvät pyhälisät, että osa-aikaisena saa niillä 'paljon' parempaa palkkaa kuin täyspäiväinen arkityöläinen?

Päivämäärä:   1.7.25 11:25:03

Tekisin mieluusti vajaata työaikaa, mutta elämiseen tarvii rahaa, joten pakko kituutella töissä se vajaa 40h joka viikko.

Onneksi meillä sentään loma-asiat sujuu, tänä kesänä sumplittiin työkavereiden kanssa keskenään. Palkatonta saa aina kun pyytää.

Lähettäjä: Työ 
Päivämäärä:   1.7.25 11:27:20

Palkka oli aiempaa koulutustani vastaavassa kokoaikatyössä alle 1700e. (Ei oikeastaan lisiä) Jos teen nykyistäni välillä kokoaika tunneilla niin palkka reilu 2300+lisät kk. (Lähes kaikki sunnuntait) Mutta siis työviikot vaihtelee. Yleensä teen sen 10h vko ja välillä sitten enemmän tai vähemmän. Saan myös opintotukea ja alennukset.

Lähettäjä: Huli 
Päivämäärä:   1.7.25 11:40:45

Olen harkinnut siirtymistä tuntityöläiseksi, voisin siis jatkaa omassa asiantuntijatyössä ilman paineita saada viikon tunnit täyteen. Lomien kanssa ei ole ollut ongelmia, ne olen voinut pitää silloin kun haluan, koska en halua lomailla kesällä.

Ainoa miinus olisi, että sairauslomia ei enää olisi, kun ei ole ennakkoon sovittuja työvuoroja, vaan sairastamiset menisi aina omasta pussista. Toki harvoinpa olen niin kipeä, että ottaisin sairauspäivän. Edellisen kerran olin yli vuosi sitten kaksi päivää saikulla. Mutta jos jotain isompaa/vakavampaa tulisi, tyyliin oikea käsi kipsissä neljä viikkoa, niin sitten ois vähän ikävämpi tilanne. Periaatteessa pitäisi neuvotella tuntipalkka sen verran ylöspäin nykyisestä, että saisi puskuria kerättyä tuollaisen varalta.

Päivämäärä:   1.7.25 11:47:34

Yleensä tunti töissäkin vuorot sovitaan paria viikkoa ennen jakson alkamista ja jos pidempää saikkua niin on saanut palkan tuntien mukaan.
Itsellä 30h/3vko joten saikkuraha tullut sen mukaan. Tämä soppari on siitä hyvä siitä että voi tehdä tarvittaessa yhdellä viikolla tunnit täyteen ja olla tekemättä seuraavat kaksi viikkoa.

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   1.7.25 11:49:15

Työkavereiden kanssa yhdessä sovitaan lomat. Aina olen saanut kaikki haluamani. Joustan silloin, kun ei oikeasti ole mitään väliä milloin loma on. Mieluummin lomailen niin, että on varaa tehdäkin jotain. Nyt on varattuna kaksi reissua ensi vuoden touko-kesäkuulle.

Lähettäjä: Ei O'Mallah 
Päivämäärä:   1.7.25 11:52:19

Minä yritän myös parhaani mukaan saada osa-aikaisia töitä.

Lähettäjä: Ei O'Mallah 
Päivämäärä:   1.7.25 11:52:50

Sori yritän palata asiaan myöhemmin, oli minulla muutakin kommentoitavaa :D

Lähettäjä: Tykkään 
Päivämäärä:   1.7.25 11:54:12

Tein vuosia osa-aikaista. Toki palkkaa sai kiitettävästi kun teki iltaa, pyhiä, otti extra vuoroja ja venyi sekä paukkui, mutta itse uuvuin. Nyt teen täyttä työaikaa jossa suht säännölliset työvuorot jotka sijoittuu arkipäviin. Pyhät vapaata jne. Paljon helpommalla saan kiitettävän palkan ja palkka senkun nousee ja vuosilomat lisääntyy toisin kuin vanhassa työssä jossa tein jo maksimi ikälisillä yms. Töitä eikä vuosilomat päivät lisääntyneet.

Lähettäjä: Tilallinen 
Päivämäärä:   1.7.25 12:03:53

Esimerkiksi paljon matkustavan kannattaa valita osa-aikatyö. Kotonaan ja arkikuvioissa viihtyvälle sopii perus arkityö. Itse nuorempana tein osa-aikatöitä juurikin sen tuoman vapauden takia. Vuosia olen ollut jumissa normi palkkatyössä josta aion irtaantua omaan yritykseen ja osa-aikatyöhön lähivuosina. Ainoa hyvä puoli nykytilanteessa saikuttamisen kannattavuus ja varma palkka.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   1.7.25 13:17:26

Olen tehnyt kahta työtäni useamman vuoden ns. Tarvittaessa töihin kutsuttavana. Vaikka nimike on tuo, minulla on käytännössä aina täydet tunnit tai enemmän. Toisaalta voin myös aina pitää itse vapaata, jos haluan. Tämä malli on sopinut minulle erinomaisesti ja koen sen vähemmän kuormittavana, sillä aiemmassa kokoaikatyössä oli vaikeampaa saada vaikka 3-4:n päivän vapaita, vaikka se työvuoroteknillisesti olisi ollut mahdollista. Aina niistä silti kitistiin. Lisäksi työpäiväni ovat nykyään pidempiä, aina 10-11 h kerrallaan, joten viikkotunnit tulee tehtyä nopeammin täyteen.

Tykkään kovasti ja tämä malli mahdollistaa elämäntapani parhaiten. Varmasti ei kaikille sopisi samoin, minulle kyllä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.7.25 15:44:47

Oletko siis vankilassa töissä vai mikä tuo otsikko on?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   1.7.25 15:49:09

Aloittaja halusi keskustella siitä, onko kokoaikatyö vankila, eli koetaanko se kahlitsevaksi. Ehkä huonosti muotoiltu, mutta ihan ymmärrettävää.

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   1.7.25 16:28:45

Työ: oletko ajatellut sitä, että opintotuet peritään takaisin, jos tuolla palkalla vielä opintotuen nostat? Alennukset kyllä saat.
Et sinä ainakaan matematiikan opiskelija ole. Tai sitten tästä yhtälöstä puuttuu joku tekijä, jota et kerro meille.

Otsikkoon palatakseni en ole koskaan tuntenut kokoaikatyötä vankilaksi. Päin vastoin, se antaa vapautta suunnitella tulevaisuutta, kun tietää työ- ja vapaa-ajat.

Lähettäjä: Mo 
Päivämäärä:   1.7.25 18:29:22

Vuodessa saa tienata reippaasti yli 13t vaikka nostaisi 12kk täyttä opintotukea ja jtn yli 16t jos nostaa vain 9kk. Onhan tuo mahdollista saada helpommalla rahat kasaan ja pitämällä paljon vapaata. Eihän aloittaja sanonut työskentelevänsä täysiä tunteja eli ei silloin tienaa tuota kuukausipalkkaa joka kuukaudelta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.