Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Katoavat koirat hihnan päästä

Lähettäjä: Hooka 
Päivämäärä:   30.6.25 21:00:51

Tässä kun etsitään aina välillä näitä koiria jotka katoaa esim kansallispuistoihin esim flexi kimpoaa kädestä niin eikö ihmiset enää juokse niiden koiriensa perään? Itsekin juoksin hulluna kun oma koira lähti aikanaan pupun perään kansallispuistossa ja sain kiinni, mutta sai kyllä juosta sydämensä kyllyydestä että sai kiinni mutta ei siinä jääty vaan katsomaan vaan lähdettiin samantien perään. Ja aikani perässä juoksin ja vikkelään mentiin puskaan. Veikkaisin että aika moni näistä katoavista koirista ei olisi kadonnut jos omistaja ottaisi muutaman juoksuaskeleen koiransa perään. Ja ylipäätään harrastaisi jotain sellaista että jaksaa pitää koiran hihnasta kiinni tai laittaa mieluiten vyötäröön kiinni.

Re: Katoavat koirat hihnan päästä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.6.25 21:05:21

Onko sinulla joku pikkufifi vai luopuiko koira itse jahdista?

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   30.6.25 21:06:13

Onkohan aloittaja yrittänyt joskus juosta ison koiran perässä?

Lähettäjä: Xx 
Päivämäärä:   30.6.25 21:10:28

Ihanan runollinen, sointuva otsikko. Teksti olikin sitten ihan muuta.

Lähettäjä: Hooka 
Päivämäärä:   30.6.25 21:11:07

Mun koiralla on painoa 28kg. Edellinen koira painoi 80kg.

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   30.6.25 21:13:10

No varmaan jonkun bulldogin tai mastiffin saakin juostua kiinni, mutta kokeile vaikka vinttikoiraa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.6.25 21:14:31

En tiedä mutta aloitus kuulostaa ihan hiukan asenteelliselta ja kapeakatseiselta.

Jos mun koirat päättäisi lähteä penkomaan, niin en totisesti saisi juoksemalla kiinni. Remmikin multa tippuu melko usein (ei nykäistessä eilä voiman puutteesta vaan ihan koska oon hömelö). Siksi oon opettanut koirat nostamaan ja ojentamaan sen mulle takaisin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.6.25 21:23:27

Minulla on kissa päässyt muutaman kerran karkuun, kun on äkisti nykäissyt fleksiä, joka oli löysässä otteessa. Sitten keksin siihen lääkkeen. Kengän paulasta tein reilun kokoisen renksun, jonka kiinnitin fleksin kahvaan. Renksun lisäsin sellaisen kiristys jutun, joka takkienkin nauhoissa on. Nyt laitan renksun ranteen ympärille ja kiristän sen niin ettei käsi mene läpi. Enää ei fleksi karkaa kädestä, vaikka kevyesti pitäisinkin siitä kiinni.

Päivämäärä:   30.6.25 21:30:20

Me juostiin kerran cairnin perässä, kun se lähti hirven perään koirametsässä. Kyllä se sai jalat alle niin, että ei sitä saanut heti kiinni. Toki sitten kuuli, missä haukkui, niin sinne suunnattiin.

Lähettäjä: Nappi 
Päivämäärä:   30.6.25 21:36:25

Joo voin sanoa, että sopii yrittää juosta porokoiran perässä kun se lähtee kaurista ajamaan =D Tästä syystä lenkkeilen sen kanssa aina juoksuvaljailla, parin kerran jälkeen opin ettei ole kiva odotella sitä viittäkään minuuttia kunnes palaa reissultaan, ne tuntuu aika pitkiltä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.6.25 21:40:09

Ottaen huomioon että hötönetin leidien normaali kävelynopeus on vähintään 10km/h, niin on hyvin uskottavaa, että hötöleidit kykenevät myös helposti juoksemaan karanneen koiran kiinni.

Päivämäärä:   30.6.25 21:49:29

Mulla on cockeri ja kerran on kadonnut minulta noin tunniksi. Tuli sitten omin nokkinensa kotiin lopulta. Lähti peuran perään, minulla oli liukas jälkiliina koirassa kiinni ja pidin huolimattomasti kädessä.
Ja ei todellakaan edes Usain Bolt saisi juostua kiinni, kun lähtee riistan perään. Puolessa minuutissa ajohaukku kaikui jostain kilsan päästä.

Päivämäärä:   30.6.25 21:51:11

Olisi hauska nähdä tuultakin nopeamman hötöladyn kirmaavan ajokoiran perässä, joka ajattaa vaikka sitä pientä porotokkaa.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   30.6.25 21:53:50

No ei siinä kovin äkkiä juosta kiinni pientäkään koiraa jos se päättää lähteä. Ja jos koiralla sattuu olemaan vahvempikin ajovietti siltä katoaa korvat päästä sillä hetkellä kun se näkee tai haistaa jotain minkä perään se pinkaisee. Jos naru irtoaa kädestä sille voi olla ihan turha huutaa perään, se ei kuule eikä välitä.

Ja eiköhän ne omistajat ole koiransa perään lähteneet, mutta minne suuntaan menet, jos koira katoaa näkyvistä eikä jälkiä näy niin että sitä voisi seurata? Nopea koira on kilometrien päässä muutamassa minuutissa eikä omistajalla ole aavistustakaan siitä missä sunnassa se liikkuu. Äänestä toki kuulee jos koira sattuu haukkumaan, mutta maasto saattaa vääristellä äänen suuntia ja todellisuus voi olla jotain aivan muuta kuin miltä kuulostaa.

Pitäisi olla gps-panta koirilla, niin ne olisi helpompi löytää signaalin avulla kun tietäisi minne se on mennyt tai edes menossa.

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   30.6.25 22:23:56

Meillä on keskikokoinen villakoira. On päässyt peuran perään, kun hihna on kompastuessa irronnut kädestä. Ja on juostu perään, mutta ei mitään mahdollisuuksia saada kiinni ennen kuin itse pysähtyy. Ollaa käyty myös viehejuoksemassa sen kanssa. Sitä vauhtia kun katsoo, niin ei ole mikään ihmisen juoksuvauhti.

Lähettäjä: hupi 
Päivämäärä:   30.6.25 22:33:15

Olen yrittänyt juosta whippetin perään, en saanut kiinni :D joo oli tuhoontuomittua mutta jotenkin vaistolla sitä aina lähtee

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   30.6.25 22:38:17

Juu todellakin pysyy umpipuskaan rusakon perässä säntäävän mäyräkoiran perässä. Helposti!

...Tai sitten ei.

Lähettäjä: Jeps 
Päivämäärä:   30.6.25 22:46:21

Juu saa tulla juoksemaan meidän seisojaa kiinni ku ottaa lähdöt...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.6.25 23:21:07

Noin naiivin ihmisen elämä mahtaa muutoinkin olla aika yksinkertaista. Melkein kateeksi käy.

Päivämäärä:   30.6.25 23:24:05

Ahaha, minulle tuli yhtäkkiä tästä mieleen Vauvapalstalla hetken viihtynyt trolli, joka kyseli miksei pingviineitä kouluteta hakemaan vuoristokiipeilijöiden ruumiita Everestiltä. Tai miksei niitä vain haeta helikopterilla tai robotilla pois. Nyt vuorossa on "miksi et vain juokse koiraasi kiinni".

Lähettäjä: Tipsu 
Päivämäärä:   30.6.25 23:36:49

Kannattaisiko niitä koiria ruokkia vähän enemmän niin ei olisi tarvetta juosta perässä kovin kauaa?
Tai sitten jos ei ole kykenevä juoksemaan koiran perässä tai hankkimaan GPS laitetta niin sitten ei osta mitään juoksukoiraa vaan jonkun kilpikonnaa vastaavan koiran

Päivämäärä:   1.7.25 01:44:41

"Kannattaisiko niitä koiria ruokkia vähän enemmän niin ei olisi tarvetta juosta perässä kovin kauaa?"

Siis ehdotatko vakavissasi lihottamaan koirat ylipainoisiksi tursaiksi, niin etteivät ne enää jaksaisi edes juosta? Se on eläinrääkkäystä.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   1.7.25 01:53:03

Tipsu, sinulla ei taida olla koiraa? Jos on, anna se pois ja hanki pehmolelu.

Päivämäärä:   1.7.25 01:55:32

On tainnut olla aika huonokuntoinen koira, tai sitten aloittajalla ei ole mitään käsitystä miten kovaa koirat juoksevat.

Päivämäärä:   1.7.25 01:57:43

Ihmisellä on kaksi jalkaa ja koiralla neljä. Juoksemalla et saa kiinni normaalikoiraa.

Päivämäärä:   1.7.25 04:39:10

Kerikää ne rekut remmillä itseenne kiinni alueilla, joissa ei auta sanoa, että hups, joskus flexi pettää jne.
Älkää ängetkö sen holtittoman hurtan kanssa suojelualueille, toisten tonteille rauhoitusaikana, toisten tonteille, metsiin rauhoitusaikana, ylesille rannoille/poluille/kulkureiteille, jos se ei pysy kyljessä kiinni.
Näitä talven häkissä pidettyjä isännän ja emännän kullannuppuja taas metsästetään ympäri ämpäri tehtyjen tuhojen perusteella ja niitä asuntokoiria ihan mystisesti lipsuu karkuun.

Kouluta ja ota se koira tarpeeseen. Ja jos et sitä jaksa tai osaa tehdä, niin pidä se remmin nokassa.
Kaikkia ei kiinnosta jahdata sitä rakkia ympäri kyliä.
Aloittaja on ihan oikeassa, että jos pidät elukkaa, joka yhtäkkiä juoksee karkuun, niin pitää olla omistajilla samat paukut juosta perään, eikä pudota kuin kersa keinusta ja nyyhkyttää somessa, että rekku hävisi ja ajella autolla etsimässä..

Lähettäjä: guyg 
Päivämäärä:   1.7.25 05:48:20

Jokainen aikuinen ymmärtää ettei koiraa oteta juoksemalla kiinni.

Sen sijaan varmistukset vieraassa retkimaastossa, kunnon valjaat/lisävarmistus flexin kädensijalle/juuri sinun koirallesi sopiva juttu kannattaa ottaa käyttöön.

Päivämäärä:   1.7.25 06:58:19

Onneksi erämaassa ei ole kyliä niin ei tarvitse silloin kylillä koiraa kenenkään etsiä.

Päivämäärä:   1.7.25 07:11:43

” Älkää ängetkö sen holtittoman hurtan kanssa suojelualueille, toisten tonteille rauhoitusaikana, toisten tonteille, metsiin rauhoitusaikana, ylesille rannoille/poluille/kulkureiteille, jos se ei pysy kyljessä kiinni.”

Eli metsästyskoiria ei saa liikuttaa ollenkaan rauhoitusaikana? :D

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   1.7.25 07:20:58

No jos kuvaat itse koiraasi "holtittomaksi" niin missä mättää?

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   1.7.25 07:25:04

Mun seisoja katkaisi 4cm leveän pannan rynnätessään pyrähtävän linnun perään junnuna. Aikuisena sai aivopierun ja ryntäsi rusakon perään ja minä lensin isoon ja syvään ojaan kun en päästänyt irti. Ojanpohjatutkimuksen jälkeen koiralla on aina kuonopanta nahkapannan lisäksi vaikkei vedäkään hihnassa, mutta mä en enää noita äkkirykäyksiä halua kokea 40kg salamannopean lihaskimpun toimesta :D eli toimivien vehkeiden puolesta liputetaan täälläkin!

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   1.7.25 07:33:03

Minä haluaisin nähdä sinut juoksemassa pupun ja ajokoiran perässä. Jos saat siitä koiran juoksemalla kiinni, näen sinut myös olympialaisissa juoksukilpailun kultamitalin voittajana.

Lähettäjä: Metsäkoira rules 
Päivämäärä:   1.7.25 07:52:15

Oli se koira mitä tahansa; laittakaa ne kunnon remelillä kiinni, jos itse tosiaan ei saa sitä juoksemalla kiinni, kun ei olla nopeita kuin pikajuoksijat.
Ei lohduta väsyneet pönäkät akat ja ukot selittämässä, että naru katkesi ja rekku yhtäkkiä keksi jotain.
Terästä käsivarteen.
Pantataanhan niitä riistavaistoisia talvet sisätiloissakin tai häkissä ilman omantunnontuskia..

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.7.25 08:21:13

Koira, jonka ihminen saa juostua kiinni, ei ole elinkelpoinen.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   1.7.25 09:08:03

No melkoinen pikajuoksija saa olla jos normaalin nopean koiran juoksee kiinni... Ja jos puita yms niin mihin päin se sitten loppujen lopuksi on juoksemassa. Kyllä varmaan jokainen ryntää koiransa perään mutta ei niitä juosten kiinni saa...

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   1.7.25 09:13:18

:D :D koiraihmiset suuttui

Päivämäärä:   1.7.25 09:27:44

EM- kisoissa 3000 metrin juoksijat juoksivat hitaammin kuin aloittelevat sh-ravurit. Tavallinen koira on paljon nopeampi kuin aloitteleva sh-ravuri, että tavallisen koiranomistajan pitäisi olla paljon nopeampi juoksija, kuin Euroopan huiput?

Päivämäärä:   1.7.25 09:30:35

N, ei täällä kukaan ole tainnut suuttua :D

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   1.7.25 10:03:37

Kyllähän ajokoiran juoksee kiinni vaikka lastenvaunuja työntäen.

Päivämäärä:   1.7.25 10:08:06

” Kyllähän ajokoiran juoksee kiinni vaikka lastenvaunuja työntäen.”

Ei ole hötöleidi ollenkaan, jos tästä ei suoriudu!

Päivämäärä:   1.7.25 17:20:33

Kunnon hötöleidin koira on Tokon MM tasolle yltävä, ei tietenkään kouluttamalla vaan koira on arjessa oppinut käytöstavat ilman erillistä koulutusta. Kisoissa ei kuitenkaan käydä, koska ei viitsi muita mennä nolaamaan! Hötöleidin koira ei myöskään koskaan leiki/riehu pihalla, koska se on merkki aktivoinnin puutteesta, ja hötöleidin koiraa aktivoidaan 24/7 rodunomaisesti, tähänkään ei tietenkään kulu hetkeäkään aikaa, vaan kaikki tapahtuu siinä muun arjen ohessa kymmenen hevosen tallia ylläpitäessä ja kokopäiväistä asiantuntija työtä tehdessä.

Päivämäärä:   1.7.25 18:05:19

... Ja alle kouluikäistä lasta pyörii mukana, nekin menee siinä sivussa.

Päivämäärä:   1.7.25 18:37:28

En pärjännyt edes teininä 4kg perhoskoiralle juoksukisassa vaikka siihen aikaan nimenomaan juoksin kilpaa ihan hyvin pärjäten, eli nopeutta oli omissakin kintuissa keskivertotallaajaa enemmän siihen aikaan. Silloisen perhosen kanssa aina juostiin lenkistä tietty pätkä ja aina oli koira edellä remmi kireänä vaikka miten täysillä pingoin.

Tuota nykyistä kelpietä ei sitten saisi kiinni maailman nopeinkaan pikajuoksija. Etenkään kun katsoo millaisessa ryteiköissä se pystyy juoksemaan ihan vaivatta. Siellä on ihminen heti turvallaan jos samanlaista vauhtia edes harkitsee :D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.