Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuinka pitkään häät yleensä kestää?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.6.25 20:30:28

Mietin että jos vihkiminen alkaa klo 14, niin mihin asti itse juhlat keskimäärin kestää. Tai että mihin aikaan sieltä kehtaa lähteä kun kuitenkin 4 tunnin ajomatka. Oon varautunut olemaan klo 22 asti, mutta olis kiva olla kotona ennen kolmea yöllä.

Re: Kuinka pitkään häät yleensä kestää?

Päivämäärä:   30.6.25 20:32:01

Ja en ole aikuisena ollut häissä niin en tiedä, lapsena kun olin niin ei hirveän myöhään oltu, mutta mulla ei ole lapsia tekosyynä lähteä aikaisemmin. Oon vaan kuullut että häät kestää yöhön asti niin hiukan mietityttää :D Majoitusmahdollisuuksiakaan ei oikein ole.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.6.25 20:33:18

Eiköhän pääse jo kasilta ihan hyvin hipsimään kotiin ilman sen kummempaa ihmettelyä.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   30.6.25 20:33:32

Muistan nuoruudesta kun enoni häät kesti kolme päivää. Kilju vissiin loppui silloin.

Päivämäärä:   30.6.25 20:34:02

Riippuu häistä. Missä viimeksi oli niin alkoi kello 10 ja päättyi kello 23. Paikka oli oltava tyhjänä seuraavana aamuna kello 8 (eli joutuivat heräämään kello 4), joten hääpari halusi päästä nukkumaan :D

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   30.6.25 20:35:15

Riippuu täysin häistä. Olen ollut häissä, joissa oli tarjolla kolmen ruokalajin illallinen ravintolassa, häissä, jotka olivat yksityiskäyttöön varatussa yökerhossa oleva iltatilaisuus ja monissa häissä, joissa ollaan ltapäivän vihkimisestä maksimissaan yökahteen. Joillakin voi olla pelkkä kahvitilaisuuskin. Voit myös lähteä aiemmin pois. Sanoisin, että perinteisissä, vihkimisen sisältävissä häissä + juhlatilassa ruokailu ohjelmineen vienee ainakin viisi, kuusi tuntia. Sen jälkeen vapaampaa.

Ota yhteyttä hääpariin ja kysy.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   30.6.25 22:20:02

Mdneekö hääpark kuvaan ennen vai jälkeen vihkimisen? Kyllä varmasti 20 jälkeen voitte lähteä silllin on jo ehditth syödä ja leikit alkaa jos niitä on.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.7.25 01:34:05

Liian pitkään. Olen jaksanut olla tuollaisissa iltapäivällä alkaneissa häissä yleensä klo 21 saakka ja sekin on ollut aina muiden mielestä liian aikainen ajankohta poistua. Myöhemmin sitten moititaan, että miksi lähdit niin aikaisin.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   1.7.25 08:16:46

Normaalisti juhlan kuin juhlan elinkaari on 6h. Alkoholistit juhlii niin kauan kun viinaa on tarjolla, mutta ei nyt huomioida niitä. Eli kotiin voit hyvin lähteä joskus klo 20- 21.

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   1.7.25 09:24:09

Ei tuohon ole mitään yksiselitteistä vastausta. On olemassa tiloja, jotka varattu klo 18 saakka ja sen jälkeen on poistuttava. Ja on niitä, jotka on varattu vuorokaudeksi ja majoitusta on ihan lähellä niin, että häitä voi juhlia vaikka 24 tuntia.

Lähettäjä: bezoz 
Päivämäärä:   1.7.25 10:13:36

Mjeillä ömericassa we celebreit kolme paivaa, oolweis! Mecco pjitää maxaa about eititausenddollars, you know.

Päivämäärä:   1.7.25 10:18:49

Riippuu häistä, mutta hyvin voi lähteä kun pöytäosuus on ohi ja kyllä yleensä kahvitkin on 21-22 juotu.

Päivämäärä:   1.7.25 10:20:25

En tiedä menevätkö hääkuvaan ennen vain jälkeen vihkimisen, juhlapaikka joku rustholli missä yleensä ruokatarjoilu sellainen että pitopöydästä otetaan itse, voihan siellä jotkut annostarjoilutkin olla. Mutta ei mikään fine dining missä sen seitsemää lajia tarjoillaan nenän eteen. Ei majoitusmahdollisuutta siellä ainakaan vieraille eikä myöskään kävelymatkan päässä, joten ajokunnossa siellä on pysyttävä. Ja jos jotkut ryyppää myöhään niin ei kai ole epäkohteliasta lähteä ennen niitä. Muistan kuulleeni että perinteisesti vieraat ei saisi lähteä ennen hääparia mut se on varmaan vanhanaikainen sääntö.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   1.7.25 10:26:36

Useissa omanikäisteni häissä nuorena meni seuraavaan aamuun asti. Tiedettiin, että on "yökattaus" ja varauduttu, että juhlapaikalta ei tarvi lähteä minnekkään.
Sitten myös niitä häitä, joissa pienemmälle porukalle varattu joku toinen jatkopaikka johon on järjestetty kuljetus.
Ei oikein voi sanoa mitään "yleensä kestää" aikaa, jälkiruokakahvin jälkeen monet poistuvat, jos ei ole mitään ohjelmaa.

Päivämäärä:   1.7.25 10:27:39

Entisaikaan hääpareilla oli kiire sänkyyn, niin lähtivätkin aikaisin. Nykypareilla on jo lapsetkin tehtynä ja sänky liiankin tuttu, niin viettävät mieluummin aikaa häissään ja juhlivat aamuyöhön.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   1.7.25 10:29:06

Yleensä siinä klo 01-02 aikaan lopeteltu tai siirrytty baariin.

Osa lähtee jo klo 18, osa kotiutuu aamulla baarin jälkeen.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   1.7.25 10:31:14

” Muistan kuulleeni että perinteisesti vieraat ei saisi lähteä ennen hääparia mut se on varmaan vanhanaikainen sääntö.”

Tää on kyllä vanha sääntö. Lienee peruja ajalta, jolloin häiden järjestäjinä toimi ennemminkin hääparin vanhemmat ja hääyöllä oli vähän enemmän merkitystä.

Nykyään hääpari järjestää juhlansa itse ja juhlivat yleensä ihan loppuun asti. Joskus heidän on pakkokin, jos heidän pitää vaikka itse sulkea juhlapaikka tai siivoilla siellä.

Kyllä juhlista voi lähteä sitten kun siltä tuntuu. Todennäköisesti ruokailu on viimeistään siinä 17-18 aikoihin ja siinä menee parisen tuntia. Sen jälkeen yleensä on vapaampaa ohjelmaa ja siinä on hyvä aika sitten poistua jos siltä tuntuu.

Mutta häät on useimmille ainutlaatuinen juhla (harva järjestää useampia isoja hääjuhlia) ja oletettavasti hääpari on sinulle läheinen, joten onhan se kiva jos sieltä ei olla heti sopivan hetken tullen ryntäämässä pois (ellei tietysti ole erityistä syytä siihen). Mutta ei mikään pakota yömyöhään siellä olemaan.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   1.7.25 10:31:27

?: sinulla on omituinen tuttavapiiri.

Päivämäärä:   1.7.25 10:56:14

Olin vasta häissä, ei minulle mikään läheinen, mutta kutsu tuli. Vihkiminen alkoi klo 12, josta siirryttiin ruokailemaan läheiseen seurakuntakotiin. Syötiin lämmin ruoka ja sen jälkeen kakkukahvit. Taisin hieman klo 16 jälkeen käydä kiittämässä avioparia kutsusta ja tarjoiluista sekä kerroin poistuvani. En tiedä mihin asti häät oikeasti kestivät, mutta näissä ei ollut mitään iltabileitä ja muutenkin oli aika ”ohjelmaköyhä” ruokailu.

Muutama vuosi sitten olin läheisen kaverin häissä. Vihkiminen taas klo 12, josta siirryttiin juhlapaikalle noin tunnin ajomatkan päähän. Lämminruoka, kakkukahvit, erilaista ohjelmaa, alkoholit, iltapala jne. Lähdin kotiin yöllä kahden aikoihin, mutta tiedän bileiden jatkuneen aamukahdeksaan asti. Toki iltabileisiin jäi lähinnä vain ystävät, sukulaiset tuolta lähtivät siinä klo 20 aikoihin kun ohjelmana oli enää iltabileet.

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   1.7.25 11:43:26

Ja olen ollut myös häissä, joissa seuraavana aamuna oli vielä brunssi lähimmälle ryhmälle, koska asuimme kaikki samassa hotellikompleksissa hääparin kanssa. Sovitusti .
Että aloittajan kannattaa kysyä hääparilta, ja taas toisaalta, jos tämmöisiä pitää kysyä, niin ei niissä juhlissa kauaa tarvitse olla, jos ei halua ja hääparikin on aika vieras.

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   1.7.25 12:33:37

Vanhukset lähtevät häistä monesti ruuan ja kahvin jälkeen, tai katsovat häävalssin. Samoin pienten lasten kanssa kanssa häissä olleet ihmiset.
Oon joskus lähtenyt häistä aamu kolmelta. Paikalla olleen porukan jäädessä jatkamaan juhlia.
Meidän seurantalolla olleet häät loppuivat puolen yön jälkeen.

Päivämäärä:   1.7.25 12:46:01

Yksissä häissä kesti vihkimisen jälkeen 4h että päästiin edes syömään, kun hääpari halus ottaa kuvia vihkimisen jälkeen.

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   1.7.25 13:18:39

Minusta 4 tuntia kestävä valokuvassa käynti ei oo kohteliasta vieraita kohtaan.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   1.7.25 13:21:42

En minäkään käsitä, miksi jotkut tekevät (ainakin ennen tekivät) niin, että kirkosta menivät kuvaukseen ja hääväki odotti juhlapaikalla ilman tarjoilua, pahimmillaan ulkona paahteessa tai vesisateessa autoissaan. Nopea kuvaus tai vaikka haudallakäynti tai muu juttu on ok, kunhan vieraille on tarjoilua tai vaikka ohjelmaa.

Lähettäjä: ok 
Päivämäärä:   1.7.25 13:24:03

Poikani häissä vuosi sitten, kakku ja kahvi oli sellainen, että sen jälkeen osa lähti kotiin eli noin 21.30. Hääpaikka piti olla tyhjä 02.00.

Päivämäärä:   1.7.25 13:37:18

Olet sen aikaa kun viihdyt ja jaksat olla paikalla.

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   1.7.25 14:21:36

Mikä kiire on häistä pois ?
Itse varaisin yöpymispaikan ja kotiin vasta seuraavana päivänä.

Päivämäärä:   1.7.25 14:36:48

"Mikä kiire on häistä pois ?
Itse varaisin yöpymispaikan ja kotiin vasta seuraavana päivänä"

Mulla on seuraavana päivänä muuta menoa. Lähin majoitusta tarjoava paikka on melkein tunnin ajomatkan päässä ja sekin oli täyteen varattu jo keväällä, pieni kun on.

Eli häistä on kiire pois jos on lähdössä klo 22-23 pois kun on 4,5h tunnin ajomatka kotiin? Eihän siellä edes voi juoda mitään alkoholia että viihtyisi pidempään kun pitää olla ajokunnossa :D Tätä just mietin kun tän aloitin että vissiin 8-9h varattuna häihin ei riitä. Pitää vaan ostaa energiajuomaa ja ajella kotiin sitten kahdelta yöllä niin on puoli kuudelta perillä.

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   1.7.25 18:21:52

Varaan yöpaikan pidemmän matkan päässä oleviin häihin. Eli saatan nukahtaa yöllä ajaessa.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   1.7.25 18:54:41

"Mikä kiire on häistä pois ?"

No yleisesti ottaen häät on tylsää pakkopullaa, ellei kyseessä oman hyvän ystävän tai oikeasti läheisen sukulaisen häät.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.