Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kaveri jää asumaan koko päiväksi meille

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   30.6.25 15:44:01

Jos kaverini on meillä käymässä, jää hän asumaan koko päiväksi. Joskus ollut jopa klo 11-22 meillä, eli todella monta tuntia. Tuntuu vähän tökeröltä käytökseltä, mitä mieltä olette? Toki eri asia jos kaveri tulisi jostain kaukaa vierailemaan tms, mutta nyt tilanne ei ole tämä.

Re: Kaveri jää asumaan koko päiväksi meille

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.6.25 15:51:57

Puhu hänelle asiasta? Sopikaa etukäteen milloin vierailun pitäisi loppua?

Päivämäärä:   30.6.25 15:54:53

”Moneltako olisit kotona, jos nyt lähtisit?”

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   30.6.25 16:17:57

Ensi kerralla sanot, että sulla on siihen ja siihen asti aikaa kunnes on jotain menoa, niin ymmärtää lähteä.

Päivämäärä:   30.6.25 16:22:51

Sanot että jaahas, hei nyt mun täytyy lähteä käymään naapurissa kastelemassa kukat, jotta heippa ja nähdään sitten ens kerralla.

Ymmärrän, että voi olla väsyttävää kun kaveri asettuu koko päivänsi aloilleen, mutta... täällä myös moni potee yksinäisyyttä, ja varmasti ottaisi mielummin tuon sun tilanteen. Joten älä ärsyynny ihan liikaa, vaan vihjaset vaan kaverille, että nyt ois aika lähteä.

Päivämäärä:   30.6.25 16:33:55

Todennäköisesti kaveri ajattelee, että olisi tökeröä lähteä sun luota sen sijaan, että hengailisitte yhdessä koko päivän.

Olen joskus itse tajunnut jälkeenpäin, että olin liian kauan vierailulla. Olin ystäväni luona syömässä ja kahvilla. Kun ystäväni lapset tuli kotiin koulusta, ne oli tosi väsyneitä ja villillä tuulella. Painiskeli ympäriinsä ja huuteli pissajuttuja jne. Ajattelin, että olisin epäkohtelias jos lähtisin heti kun lapset vähän riehuu ja ystäväni luulisi, että hänen lapsensa karkottaa vieraatkin riehumisellaan. Halusin näyttää, että minua ei todellakaan haittaa jos hänen lapsensa vähän villiintyvät.

Vasta jälkeenpäin tajusin, että kaverini kutsui minut vain päiväkahville ja olisi todellakin toivonut minun lähtevän siinä vaiheessa, kun lapset alkaa väsyneenä riehumaan, jotta he saisivat illan rauhoitettua perheelle.

Minullakin on ollut vieraita, joiden olisin toivonut lähtevän silloin kun rupean nukuttamaan vauvaa yöunille. Ystäväni puolestaan on ajatellut, että jos hän lähtee heti kun vauva alkaa nukkumaan, niin luulen että yksin minun seura ei enää kelpaakaan, vaan kaikki ovat vain vauvaa katsomassa.

Eli kannattaa avata suunsa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.6.25 17:48:44

Apua minä olen juuri tuollainen nurkkiin jäävä ystävä aika ajoin. Onneksi ystäväni osaavat (ainakin nykyään) sanoa milloin vierailuni riittää. :D Toki osaan poistua paikalta myös selkeistä vihjeistä (esim. ”meillä pitää nyt alkaa syömään/kokkaamaan/siivoamaan”), mutta en kyllä pahoita mieltäni jos sanotaan suoraankin et kiitos käynnistä ja ollaan kuulolla.

Minulla on vaivana autismi ja en ole paras sosiaalisissa tilanteissa, mutta kyllä suoraa puhetta ymmärrän. Eikä mielestäni ole syytä edes keksiä mitään tekosyitä. Parhaat ystävät ilmoittavat jopa tapaamista sopiessa, että nyt on aikaa siihen ja siihen asti. Ja eikä sekään ongelma ole, jos vaikka väsymys iskeekin päälle aikaisemmin. Kaikkkihan me joskus ollaan sillä tavalla väsyneitä, ettei meinaisi jaksaa edes keskustella. :)

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   30.6.25 17:50:27

Aloittajan pitää sanoa kaverille (vaikka viestissä, jos et muuten halua), että ''tule vain kello kahdelta, meillä voi olla viiteen asti, sitten on muuta hommaa''.

Eli puhu ja avaa suu tai kirjoita se viesti.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   30.6.25 17:56:45

Minulla on myös yksi ystävä, jonka kanssa pitää nähdä aina vähintään 12 tuntia. Minulta löytyy harvoin ihan noin paljon aikaa. Harmi, sillä mukavaa ihmistä olisi kiva nähdä useamminkin.

Sitten on toinen ystävä, joka ottaa tyyliin panttivangiksi kotiinsa, ei vaan päästä lähtemään. Hyvää varmaan tarkoittaa, mutta jos olen luvannut käydä tekemässä jokun 20 min jutun, on vähän tylsä viettää aikaa 8 tuntia. Varmaan yksinäinen.

Päivämäärä:   30.6.25 19:07:13

Kun on tulossa sano etukäteen et pitää lähteä kello jotain, koska sulla on sen jälkeen menoa. Tätä me ja kavereiden kesken tehdään jos on oikeasti jotain. Valehtelisin samalla tavalla kaverillesi.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   30.6.25 19:18:09

Sanot että nyt pitää lähteä ja lehdet samalla ovenavuksella itse, käyt vaikka lähikaupassa tms ja palaat kotiin

Lähettäjä: Help 
Päivämäärä:   30.6.25 20:06:16

Tai sit sanot vaan, että haluan olla rauhassa, mee nyt pois. Pahat ihmiset on kohteliaisuudesta ystävällisiä. Ku ei uskalleta normista poiketa pelottaa nii kauheesti :))

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.