Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vanamon siirto

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.6.25 10:22:20

Onko joku onnistunut siirtämään vanamoa puutarhaan? Miten siitä löytää paremmin juurtuneen osan? Saisiko versoon kasvatettua juuria esim. vesilasissa?

Maanomistajan lupa on ja kasvustot niin runsaita, ettei pienen palan siirto niihin vaikuta.

Re: Vanamon siirto

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   30.6.25 10:25:54

Itse olen muutaman kerran yrittänyt siirtää kasveja juuret kaivamalla. Ei ole koskaan onnistunut; yksi vaahtera eli 3 vuotta.

Päivämäärä:   30.6.25 10:31:15

Mä olen kyllä onnistunut kuusen, männyn, katajan, lepän, pihlajan, vaahteran, koivun, puolukan, mustikan, valkovuokkojen, jne. kanssa. Kanerva ei ole onnistunut, vanamoa en ole vielä kokeillutkaan, kun en tiedä miten siitä löytäisi juuria repimättä kovin isoa palaa turhaan ylös.

Päivämäärä:   30.6.25 19:36:37

Hop!

Päivämäärä:   1.7.25 07:44:41

Kukaan onnistunut?

Lähettäjä: Metsämaata mukaan 
Päivämäärä:   1.7.25 08:43:11

En ole edes yrittänyt koska metsissämme niitä näkee luonnollisessa ympäristössä. Viimeksi ihailin ihan metsätien varrella kiven päällä kukkivaa kaunistusta.
Ehkä mökkipihan metsikköön voisin kokeillakin siirtoa. Olen tyytynyt ihailemaan luontaista varvikkoa.
Kyllä se siirto varmaan onnistuu jos esim.Pentti Alanko sitä metsäpuutarhaan suosittelee. En vaan löydä nyt yhtään niksiä siihen muuta kuin sen vanhan eli kasvutekijät kuntoon.
Paikka samanlainen kuin luonnossakin eli kosteahko sammalmättäinen paikka. Ehdottomasti pitäisi siirtää myös sitä metsämaata mukana jos sitä ei luontaisesti löydy.Varmaan pitäisi kastella ahkerasti alkuvuosina.
Tämän metsämaan siirtämisen kasvin mukana kuvittelen auttavan kaikissa tapauksissa ja havainnut todeksi esim.havupuiden taimia siirtäessä metsästä puutarhaan.

Päivämäärä:   1.7.25 17:02:28

Kasvupaikka ei ole ongelma vaan vanamon kasvutapa: Miten löytää sen juuret. Tekeeköhän vanamo keräämiskelpoisia siemeniä?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   1.7.25 18:13:50

Olen siirtänyt valkovuokkoa pihaan metsän viereen onnistuneesti. Lapiolla pitää kauhaista sen verran, että tulee juurakkoa riittävästi mukaan, sammaleineen päivineen. Sitten perkaa saman kokoisen alueen metsän reunasta poistamalla kasvustot, ja laittaa juurakkomöykyn siihen. Alussa pitää kastella juurakkoa, kunnes se juurtuu paikkaan.

Tästä nyt noin 7 vuotta kun siirsin, joka kesä kukkii ja on viihtynyt. Voisin kuvitella, että vanamo onnistuisi vastaavalla tavalla.

Lähettäjä: Puutarhuri 
Päivämäärä:   1.7.25 18:19:36

Teos Metsäkukkia (Viherympäristöliitto 1996) mainitsee vanamon lisäystavaksi pistokaslisäyksen.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   1.7.25 19:40:17

Wikipedia kertoo, että vanamo viihtyy mustikkatyypin metsässä. Voiko olla, että vanamo tarvitsee hieman happamamman kasvualustan? Ehkä ei niin hapanta kuin mustikat, mutta selvästi neutraalia happamamman. Metsänpohjahan on muutenkin suht hapanta.

Päivämäärä:   1.7.25 20:26:15

Puutarhuri, kiitos. Pitänee yrittää kasvatella muutamaan pätkään juuria vesilasissa. Jostain syystä en oikein saa multaan pistettyjä juurtumaan niin hyvin.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   1.7.25 21:10:50

Tulipa muuten mieleen, että katsoin juuri videota kaikenlaisista virherkasvivinkeistä. Siinä kerrottiin, että vesilasissa juurtumista auttaa, kun laittaa samaan lasiin kultaköynnöksen pistokkaan. Ne kuulemma juurtuvat suunnilleen pelkästä ajatuksestakin ja samalla tuottavat jotain kasvuhormonia tms. joka saa hankalammin juurtuvan kasvin myös kasvattamaan juuria. En ole koskaan kokeillut käytännössä, olisi mielenkiintoista tietää toimiiko.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.