Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Työnantaja uhkaa koko ajan potkuilla...

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   29.6.25 21:19:16

...koska en vastaa vapaa-ajalla puhelimeen. Lääkäri taas on neuvonut, että kaikki ylimääräinen kuormitus vapaa-ajalla pois.

Onko tämä liiton asia?

Re: Työnantaja uhkaa koko ajan potkuilla...

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   29.6.25 21:20:20

On liiton asia, toivottavasti on mustaa valkoisella tai nauhoituksia. Jos antaa potkut, niin syyksi on kirjattava ettet tee työtä vapaa-ajallasi.

Lähettäjä: Tuuli 
Päivämäärä:   29.6.25 21:20:41

Jos sulla ei ole mitään päivystysvelvollisuutta, niin siinähän uhkaa. Jos on uhannut viestitse, niin pidä viestit tallessa. Jos tuosta syystä oikeasti annetaan potkut, niin voinet viedä asian eteenpäin.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   29.6.25 21:26:53

On! Onko uhkaus viestinä tms

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   29.6.25 21:27:30

Joo, viesteinä tulee.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   29.6.25 21:28:55

Liittoon vaan ja AVIn työsuojeluun. On meinaan kaulaansa myöten kusessa toi tyyppi nyt.

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   29.6.25 21:29:37

Pidä viestit tallessa. Jos et ole ammattiliiton jäsen, ota yhteyttä AVI:n työsuojeluun. Jos päivystysvelvoitetta ei ole eikä siitä makseta, ei tarvitse vastata.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.6.25 22:03:51

Sen lisäksi tuo on henkistä väkivaltaa.

Päivämäärä:   29.6.25 22:04:06

Ja kiristämistä.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   29.6.25 22:54:54

No... Mä vastaan vapaa-ajalla siltä varalta puhelimeen, että jonkun sairastumisen takia tulee vuoromuutos. Teen vuorotyötä. Jos päivävuorossa on joku sairaana, se saadaan usein paikattua tehtävämuutoksilla, mutta iltavuorossa on pakko olla täysi miehitys. Eli jos iltavuorolainen on sairaana, päivävuorolainen voidaan pyytää tuuraamaan ja päivävuorolaisen tehtävät jaetaan muille.

Näitä soittoja tulee onneksi aika harvoin. Ja ap:n tapauksessa ilmeisesti ei ole kyse tällaisista asioista, vaan muusta enemmän tai vähemmän häiriköinnistä.
En minäkään muita asioita hoida vapaa-ajalla, tai ole asentanut työpaikan sähköpostia, Teamsiä tmv. omaan puhelimeeni.

Lähettäjä: piip 
Päivämäärä:   30.6.25 02:37:37

Vastaan minäkin, _jos_ sattuu olemaan puhelin lähistöllä ja äänet päällä - useimmiten ei ole. Tai soitan takaisin. Mutta niin kauan kuin ei ole päivystysvelvollisuudesta (ja siitä luonnollisesti maksettavasta eri korvauksesta) sovittu, niin en todellakaan ala puhelinta siltä varalta kyttäämään että josko joku töistä soittaisi.

Päivämäärä:   30.6.25 06:48:11

Meillä on tässä vain toisen puolen näkökulma. Kokemusta on niin hankalasta kollegasta, jota ei esim. saanut puhelimella kiinni juurikin koska "hän ei vastaa vapaa-ajalla työpuheluihin" että fiilaan aloittajan työnantajaa. Tyyppi ei siis voinut sen vertaa auttaa että olisi kertonut mitä asiakaskäyntejä pitää perua hänen puolestaan, kun hän milloin milläkin syyllä oli yllättäen melkein joka perjantai poissa. Jos työnantaja on ikävä eikä aloittajaa selvästi haluta töihin, niin olisiko paras vaan ihan itse vaihtaa työpaikkaa?

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   30.6.25 07:22:46

.: jos hänellä oli perjantaisin vapaata (esimerkiksi ta:n myöntämä sairasloma tai vapaapäivä) niin silloin ei tarvitse. Tai jos oli vaikkapa leikkauksessa.

Lähettäjä: 0987654321 
Päivämäärä:   30.6.25 07:56:27

"Meillä on tässä vain toisen puolen näkökulma. Kokemusta on niin hankalasta kollegasta, jota ei esim. saanut puhelimella kiinni juurikin koska "hän ei vastaa vapaa-ajalla työpuheluihin" että fiilaan aloittajan työnantajaa. Tyyppi ei siis voinut sen vertaa auttaa että olisi kertonut mitä asiakaskäyntejä pitää perua hänen puolestaan, kun hän milloin milläkin syyllä oli yllättäen melkein joka perjantai poissa. Jos työnantaja on ikävä eikä aloittajaa selvästi haluta töihin, niin olisiko paras vaan ihan itse vaihtaa työpaikkaa?"

Ei työntekijä ole velvollinen vapaa-ajallaan olemaan missään yhteydessä työnantajaansa, jos siitä ei ole erikseen sovittu. Aivan älytön ajatus, että täytyisi olla tavoitettavissa, vaikka siitä ei makseta.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   30.6.25 08:10:13

. //Toisaalta onko tuo työntekijän vika, että töissänne on asiakastapaamiseen liittyvät asiat järjestetty niin hölmösti ettei niistä kukaan muu ole tietoinen kuin vain se poissa oleva työntekijä. Tuollaisessa paikassa pitäisi sopia mitenkä toimitaan, jos työntekijä poissa eli onkin työntekijän oma tehtävä ilmoittaa asiakkaille tapaamisen peruuntumisesta vai sitten asiakastapaamiset tulee olla esihenkilöllä yms. Tiedossa joka tarvittaessa voi ne perua. Vähän nyt siis työnanatjaltakin typerää toimintaa.

Tosin mehän emme tiedä mitä sinne soppariin on laitettu.

.-. //Minkään pakkohan tuollaiseen ei ole suostua, mutta toki moni venyy kun harvoin pitää venyä. Valitettavasti itsellä kokemusta myös siitä että ihan jokaikinen vapaapäivä yms. Lauloi puhelin, kun haluttiin töihin, vuoron muutosta yms. Jossain vaiheessa tuo alkoi stressaamaan ja olikin yksi suurimmista syistä miksi vaihdoin lopulta kokonaan alaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.6.25 08:36:48

"Meillä on tässä vain toisen puolen näkökulma. Kokemusta on niin hankalasta kollegasta, jota ei esim. saanut puhelimella kiinni juurikin koska "hän ei vastaa vapaa-ajalla työpuheluihin" että fiilaan aloittajan työnantajaa."

Hankala kolleega joka ei vastaa vapaa-ajalla työpuheluihin? Kun vapaa-ajallaan ei noin ylipäätään ole pakko vastata puhelimeen ollenkaan, ja työpuheluihin todellakin tarvitsee vastata vain työajalla, eli ajalla jolla siitä vastaamisesta maksetaan. Työaika on sitä varten, että silloin voidaan sopia ja keskustella kaikista työhön liittyvistä asioista. Vapaa-aika on omaa aikaa.

Päivämäärä:   30.6.25 09:21:26

"Tyyppi ei siis voinut sen vertaa auttaa että olisi kertonut mitä asiakaskäyntejä pitää perua hänen puolestaan, kun hän milloin milläkin syyllä oli yllättäen melkein joka perjantai poissa."

Tässä työpaikassa oli jotain pahasti vialla. Jokaisessa työpaikassa pitäisi olla joku yhteinen kalenteri tai muu, jonka perusteella asiaa voi jatkaa siinäkin tapauksessa, että työntekijä kuolee työmatkalla, kun on tulossa töihin.

Eikö se ole kaikille työssä oleville itsestään selvää, että vapaa-ajalla ei tarvitse olla puhelinta käytössä ollenkaan, jos siitä ei makseta eikä ole erikseen sovittu. Tarvittaessa töihin kutsuttavalla on vähän eri tilanne. Silloinkin voi erikseen etukäteen ilmoitta ne ajat, kun ei ole tulossa töihin.

Lähettäjä: Seppo–setä 
Päivämäärä:   30.6.25 09:24:31

Olen ollut tarvittaessa työhön kutsuttava nuorena, ennen kuin minulla oli omaa kännykkää. Kävin päivät koulussa joten en todellakaan päivystänyt lankapuhelinta, vaan työvuorot sovittiin töissä ollessani. "Tuu huomenna", " pääsetkö joka ilta tällä viikolla ".

Päivämäärä:   30.6.25 09:47:53

Minä merkkasin joka ikisen minuutin työajaksi, jos vapaalla häirittiin. Alkuun en vastannut, mutta kun se viestien ja puhelujen tulva oli aivan järjetön niin lopulta vastasin. Loppui se häiriköinti kun alkoi menemään maksuun ylitöitä ja listalla näytti ettei ole vapaapäiviä tarpeeksi.
Ja noistakin soitoista ja viesteistä kaikki oli sellaisia mitkä olisi voinut hoitaa työajalla.

Lähettäjä: Snipper 
Päivämäärä:   30.6.25 09:53:51

Ei ole velvollisuutta vastata vapaalla ilmaiseksi puhelimeen. Omassa työssä on paljon nuoria alle 30v työkavereita, ja he ottavat vallan henkilökohtaisena loukkauksena jos ei vastaa vapaalla työasioihin puhelimitse tai viesteillä.

Nykyään puhelin on niin iso osa ihmisten elämää että rajat sen käytölle hämärtyvät työelämässä hyvin helposti. Työnantaja ei voi vaatia olemaan puhelimen päässä ilman korvausta, ja niitä vaateita tulee monilla aloilla yllättävän paljon. Samoin yllättävän harva saa päivystyksestä korvausta vaikka TES sen määrää, ja vielä oudompaa on se ettei kukaan vie asiaa eteenpäin koskaan.

Lähettäjä: Yrittäjä 
Päivämäärä:   30.6.25 10:41:42

On se hyvä vaikkapa viestillä vastata että mikä tilanne on. Ei siinä mene "päivä pilalle" tai muutakaan. Itse oletan työntekijöiltä jonkunlaista aktiivisuutta, ei siis töitä tarvi tehdä vapaalla.

Päivämäärä:   30.6.25 13:08:45

Yrittäjä: Niin, siihen riittää että työajan ulkopuolella on puhelimessa vastaajaviesti, joka kertoo "Olen tavoitettavissa seuraavana arkipäivänä klo 8.00"

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   30.6.25 21:53:35

Piste: juuri näin! Itse yrittäjänä pidän todellakin kiinni vapaapäivistäni ja en välttämättä vastaa puhelimeen. Viestiin vastaan kun on sopiva hetki. En ole työnantaja, mutta ymmärrän hemmetin hyvin sen,ettei työntekijä voi eikä tarvitse olla vapaa-ajalla tavoitettavissa, ellei päivystämisestä makseta erikseen. Minäkin olen tehnyt aika selkeäksi että tiettyinä päivinä en ole tavoitettavissa, jos se kaataa asiakassuhteen, niin ei ole sopiva asiakas minulle. Palautumiseni ja hyvä vointini on työni suorittamisen kantilta paljon tärkeämpää kuin se että taputellaan olalle...

Päivämäärä:   30.6.25 23:26:24

Ota kuvakaappaukset niistä viesteistä, jos työnantaja poistaa ne.

Lähettäjä: Siivousliina 
Päivämäärä:   1.7.25 05:17:11

Ihan normitoimintaa siivousalalla, jossa palkataan alisteisessa asemassa olevaa porukkaa ja suut saadaan suppuun irtisanomisuhalla. Ollut ihan arkipäivää vuosikymmeniä, eikä kukaan puutu tai välitä edelleenkään..
Tietyissä firmoissa ei ole mahdollisuutta ottaa yhteyttä mihinkään tasoon tai tahoon, koska sellaista ei ole tai se taho on omaa porukkaa.
Jospa joskus paljastuisi pari lestafirmaa, jotka vastaa toiminnan tasoltaan mafiaa.

Lähettäjä: moppi 
Päivämäärä:   1.7.25 08:39:13

Siivousalalla työskenneenä tuo edellisen kertoma on niin tuttua.
Kun kyseenalaistat kohtelun tai et suostu orjaksi niin olet hankala ihminen josta on päästävä eroon.
Liittoon yhteydenotto on yhtä tyhjän kanssa, minullekin sanottiin vain että tuttua on,
työnantajani on tunnettu työntekijöiden pyöröovista eikä mitään konkreettista apua saanut.

Lähettäjä: Hippo 
Päivämäärä:   1.7.25 09:04:24

Käsittämätön ajatusmaailma että puhelin menee kiinni työpaikan ovella ja "olen tavoitettavissa seuraavan kerran arkiaamuna klo 8". Tai että työpaikan kaikki tapaamiset pitäisi olla kaikkien tiedossa siltä varalta että joku kuolee työmatkalla...

Ihan normaaleissa työpaikoissa normaalien aikuisten kesken voidaan kommunikoida myös työajan ulkopuolella jos tilanne sitä vaatii, esim sairastapaukset saati kuolemantapaukset joissa työtä joudutaan uudelleenorganisoimaan. Se ei ole häirintää eikä kenenkään palautuminen siihen tyssää. Meillä on onneksi kiva työporukka jossa muita kiinnostaa muiden sairastumiset, joustaminen tarvittaessa ja ihmiset ihan haluaa niitä ylimääräisiä vuoroja koska meillä on töissä aika kivaa ja siitähän saa kuulemma ihan rahaakin.

Aloittajan tilanteessa olisi syytä kolmikantakeskusteluun työantajan ja hoitavan lääkärin kanssa kun kerran lääkärin kanssa on jouduttu miettimään työssä jaksamista. Kolmikanta ei ole vain työntekijää varten vaan myös ohjeistamaan työnantajaa lepoajoista ja työntekijöiden lakisääteisistä vapaista sekä tietysti infoksi siitä, että työntekijä ei nyt voi hyvin ja tarvitsee jotain muuta kuin toistuvaa vapaa-ajalla soittelua.

Päivämäärä:   1.7.25 09:11:26

"Käsittämätön ajatusmaailma että puhelin menee kiinni työpaikan ovella ja "olen tavoitettavissa seuraavan kerran arkiaamuna klo 8"."

Tämähän on ainoa järkevä ajatusmaailma. Teen asiantuntijatyötä, jossa työnantaja teettää minulla täysin surutta palkatonta työtä, jos en aseta rajoja.

Tietenkin on totta, että monesti työt seisovat, jos jokin asia on minun hallussani enkä ole tavoitettavissa, mutta se on työnantajan ongelma eikä minun ongelmani. Minä olen työntekijä, jolle maksetaan sopimuksessa määritellyssä tehdystä työstä, enkä yrittäjä, jolla on vastuu kokonaisuudesta.

Käsittämätöntä, miten ihmiset suostuvat hyväksikäytettäviksi. Työnantajalla on kaikki mahdollisuudet tarjota minulle sopimus, jolla hyväksyn, että olen tavoitettavissa, mutta se maksaa. Ja paljon. Todella paljon.

Päivämäärä:   1.7.25 09:21:04

hippo: olen mennyt työntekijän sijaiseksi sellaisessa tilanteessa, että hän on joutunut äkillisesti sairaalaan. Ei kuitenkaan kuollut, mutta oli pitkään poissa töistä eikä vastannut puhelimeen. Työt organisoitiin tyyliin "kauanko sinulla menee ennen kuin ehdit tänne". Suurin (ja ainoa) ansioni siihen työhön oli se, että työttömän ollessa pystyin aloittamaan siinä työssä noin puolen tunnin varoitusajalla.

Siksi pidän tärkeänä sitä, että hyvinkin itsenäistä työtä tekevillä on jälkeenjääville jonkinlainen tilannekartta siltä varalta, että on aamuisella työmatkalla päättänyt päivänsä autokolarissa tai muuten estynyt vastaamasta puhelimeen. Olen esihenkilönä saanut puhelun työntekijän omaiselta tuollaisessa tilanteessa. Ei kuollut, mutta ei voinut itse vastata puhelimeen. Ei silloin voi jättää sen varaan, että kyllä voi soittaa ja kysyä poissaolevalta vaan on selvittävä muuten.

En ole silti fanaatikko. Olen itse vastannut sairauslomalla ollessa pääkonttorilta soitettuun puheluun ja juuri tänään lähetin vuosilomalla olevalle työkaverille kysymyksen omaan puhelimeen. Sen verran hyvät välit on työkaveriin, että saatoin kysyä asiaa yksityispuhelimen kautta, ja sain yhtä lyhyen vastauksen asiaan, jota käsitellään hänen lomansa aikana mutta hänenkin vastauksensa on tärkeä.

Päivämäärä:   1.7.25 09:43:55

"Käsittämätön ajatusmaailma että puhelin menee kiinni työpaikan ovella ja "olen tavoitettavissa seuraavan kerran arkiaamuna klo 8". Tai että työpaikan kaikki tapaamiset pitäisi olla kaikkien tiedossa siltä varalta että joku kuolee työmatkalla..."

Mitä käsittämätöntä on siinä, että hoitaa työnsä työaikana? Jos työnantaja haluaa, että työtehtäviä on hoitamassa joku joka päivä aamusta iltaan, niin hän palkkaa kolme ihmistä. Tai jos yhden työntekijän tavanomaisen työajan lisäksi riittää päivystys, niin työnantaja sopii päivystysajoista ja -korvauksista.

Työkalenterit ovat avoimessa jaossa, eli kuka tahansa osaston työntekijöistä näkee kyllä mitä sovittuja palavereita menehtyneellä/sairastuneella työkaverilla on sovittuna, jos sellainen tilanne tulee.

Lähettäjä: Emppu 
Päivämäärä:   1.7.25 10:51:49

Olisko aika vaihtaa duunia?

Päivämäärä:   1.7.25 11:00:38

Täähän on unelma. Jos antaa potkut joutuu maksamaan hyvät korvaukset laittomista potkuista :D Mutta realistisesti ettisin kyllä uutta työpaikkaa. Työjutut kuuluu hoitaa työajalla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.