Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Paljonko rahaa rippilahjaksi

Lähettäjä: Pöllöeinari 
Päivämäärä:   29.6.25 12:01:17

Kyseessä kahdet rippijuhlat. Toinen kummilapsi, toinen nuoruuden ystävän lapsi.

Mitä laittaisit? Mietin itse kummilapselle 70€, toiselle nuorelle 20€.

Liikaa ylimääräistä ei minulla ole..

Re: Paljonko rahaa rippilahjaksi

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.6.25 13:15:53

Kummina ostaisin lahjan enkä antaisi rahaa. Toki esim lahjakortti johonkin tapahtumaan, risteilylle tms käy myös. Itse olen ostanut kummilapsille korun, nykyaikaisen kalevalakorun tms, arvo +/- 100 €.
Muille rippilapsille joko lahja tai rahaa n 30- 40 €. Usein hienon lahjan saa jo n 20-30 eurolla. + ruusu ja kortti.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.6.25 13:18:30

No mitä täältä kyselet, kun olet jo päättänyt summat.

Minä veisin kummilapselle 250 €, ja nuoruudenystävän lapselle saman, tai sitten 100 €. Riippuen siitä, miten läheinen ystävän lapsi minulle on.
Lisäksi antaisin kummilapselle kultaisen rippiristin. Se on meidän sukulais- ja ystäväpiirissä perinne, että kummeilta saa myös sen ristin.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   29.6.25 13:20:02

Kummilapselle kummi ostaa ristin, jos useampi kummi niin sylikummin homma.

Muuten ihan hyvät summat, tulee kuitenkin se ruusu ja kortti päälle, jos ei liikoja ole laittaa. Itse laitoin ystävän lapselle sen 50e, mutta tiesin heillä olevan pieni suku ja esim äidin vähissä varoissa (autoin myös tarjottavien kanssa), se oli vähän sellainen "köyhät yrittää yhdessä tehdä lapselle kivaa. Mutta se on aina ihmisen omasta, senhetkisestä rahatilanteesta eniten kiinni mikä on ok !

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.6.25 13:21:27

”Kummilapselle kummi ostaa ristin”

Ei osta, jos ripiltä pääsevä ei halua ristiä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.6.25 13:22:11

Tottakai voi antaa rahaa, korulahjat ja muut alkaa oikeasti olla vähän vanhanaikaisia ELLEI niitä yhdessä nuoren kanssa valita. Jos ostaa vaan "jonkun kalevalakorun" voi olla, että rahat menee aivan hukkaan. Myöskin jos oma rahatilanne on nyt kehno, voi hyvin antaa kummilapselle 50e ja toiselle sen 20e. Tai vaikka toiselle pelkästään kukkia eikä edes rahaa, kyllä se juhlissa vierailu ja onnittelu on tärkempää kuin lahjan arvo, eikä kenenkään kuulu antaa enempää kuin mihin on varaa.

Päivämäärä:   29.6.25 13:35:34

Ei mitään ristiä lahjaksi ellei ole varma, että sellaista toivotaan.
Minä en olisi halunnut mennä riparille ollenkaan, mutta ei ollut vaihtoehtoja. Sain kummeilta lahjaksi rippiristin, joka oli niin turha kuin olla voi. En käyttänyt sitä koskaan.

Ja 20€ on riittävä lahja kyllä.

Lähettäjä: Pöllöeinari 
Päivämäärä:   29.6.25 13:37:07

Risti tulee muualta ja toiveina muutoin vain rahaa.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   29.6.25 14:26:13

"
Minä veisin kummilapselle 250 €, ja nuoruudenystävän lapselle saman, tai sitten 100 €. Riippuen siitä, miten läheinen ystävän lapsi minulle on."

Kiva, jos taloudellinen tilanne sen sallii, mutta aika harvalla sallii laittaa 500€ rippilahjoihin. Aloittaja kertoikin jo mikä taloudellinen tilanne on. Eikä meilläkään keskituloisena perheenä olisi varaa noin paljoa laittaa.

Kummitytön lahjaan 3v sitten varattiin 150€, josta 90€ meni ristiin jonka itse valitsi ja loput tilille. Sama summa budjetoitiin yo-lahjaan nyt keväällä. Kummitytön pikkusisko, joka myös läheinen, sai rippilahjaksi 50€, mutta vieraammalle annettaisiin 20-30€, jos mentäisiin juhliin. Jos ei mentäisi, ei annettaisi mitään.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   29.6.25 14:51:21

Mistä asti juhlissa on saanu valita lahjansa itse? Jos rippiristiin sijoitettu raha on "turhaa", niin onko se sitten talteen laitettua, kun teini ostaa rippirahoilla EDiä?

Kyllä juhlissa lahja on just se, jonka vieraat tuo. Ja sehän ei ole mitenkään pakollinen edes. Sille on turha nyrpistellä.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   29.6.25 15:04:06

Itse olen menossa serkkuni pojan rippijuhliin, jota en oikeastaan edes tunne. Pari kertaa olemme nähneet juhlissa viime vuosina. Serkku halusi kutsua meidät kaikki serkukset poikansa juhliin lähinnä siksi, että me aikuiset tapaisimme taas toisiamme, kun harvoin tulee nähtyä. Ajattelin antaa lahjaksi 30e S-ryhmän lahjakortin.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   29.6.25 15:05:44

O: mutta risti saadaan perinteisesti kummilta.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   29.6.25 15:06:24

Siis tarkoitan, että kaikkien vieraiden ei kannata sitä ostaa, vaikka sankari ei lahjoja päätäkään.

Päivämäärä:   29.6.25 15:24:37

Toki saa viedä mitä haluaa, mutta miksi viedä sellaista jolle ei ole käyttöä?

Minä sain aika paljon astioita ym mitkä oli sitten valmiina omaa asuntoa varten eli tarpeellista tavaraa. Risti oli täysi turhake.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.6.25 15:44:38

”Mistä asti juhlissa on saanu valita lahjansa itse?”

Mä kysyisin enemmänkin, että mistä lähtien vieras on päättänyt, mitä hän juhlittavalle tuo. Kyllä yleensä on tapana kysellä toiveita ja mieltymyksiä ja niiden mukaan toimia. Jos ripiltä pääsevä ei ristiä halua, on aivan idioottimaista silti viedä se risti lahjaksi.

Eikä raha välttämättä mene energiajuomaan. Nuori voi säästää autoon/mopoon/muuhun kalliimpaan hankintaan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.6.25 17:57:23

"Jos rippiristiin sijoitettu raha on "turhaa", niin onko se sitten talteen laitettua, kun teini ostaa rippirahoilla EDiä?"

Mieluumin sitten vaikka se ED eikä tavaraa mitä lahjan saaja ei halua eikä käytä. Vai onko den lahjan tarkoitus ilahduttaa antajaa eikä saajaa?

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   29.6.25 18:07:16

Voi hyvänen aika. Nyt vasta tajusin, että mun joulu meni viime vuonna ihan pilalle. Kerään rahaa uuteen omakotitaloon, mutta sain lahjaksi silti vain villasukat! Anoppi pilasi joulun.

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   29.6.25 18:16:16

Lähettäjäo 

Päivämäärä29.6.25 18:07:16

Voi hyvänen aika. Nyt vasta tajusin, että mun joulu meni viime vuonna ihan pilalle. Kerään rahaa uuteen omakotitaloon, mutta sain lahjaksi silti vain villasukat! Anoppi pilasi joulun.

IHANA.

Lähettäjä: ------------ 
Päivämäärä:   29.6.25 18:21:41

Ite annoin kummilapselle viime vuonna 100€ ja ruusun. Sylikummi osti ristin.
Töissä silloin pidin gallupia sopivasta summasta ja useimmat olivat sitä mieltä että 20-50€ on hyvä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.