Lähettäjä: .
Päivämäärä: 3.7.25 10:11:44
Itse hyppäsin asentajasta ensin insinööriksi ja sitten DI:ksi. Otin opintolainaa ja kävin töissä. Asentaja tason työ oli todella stressaavaa, työnjohto naurettavaa ja kokoajan piti miettiä rahaa ja olla super nopea. Nykyään teen tutkimusta, joka on kyllä stressavaa ja edelleen on aikatauluja, ja arvostelu tulee nykyään ihmisiltä joilla on tohtorin tutkinto. Siltikin, nykyisestä työstä maksetaan paremmin, palaute on asiallista, omaan työhön ja työaikoihin voi vaikuttaa ja minua aidosti kiinnostaa oma työni.
Neuvoni on siis että hanki työpaikka, jossa stressitaso, vastuu, työolot ja johto sopii sinulle. Ei tarvitse vaihtaa kokonaan alaa toiseen jos ei halua, mutta voit astua esim siltä johdon pallilta alas ja liittyä johonkin toiseen yritykseen konsultiksi tai rivityöntekijäksi. Jos kouluttaudut toiselle alalle niin työtilanne ja palkkaus kannattaa tsekata etukäteen. Minun alan vaihto vaati lainana noin 20 000e, joten ei tullut ilmaiseksi monen vuoden opiskelut vaikka elin köyhää opiskelija elämää. Lisäksi tällä hetkellä kaikkien alojen vasta valmistuneet rämpii syvässä suossa kun töitä ei ole.
|