Lähettäjä: Ällö
Päivämäärä: 30.6.25 04:29:50
"Lähettäjä: vanha M
Päivämäärä: 28.6.25 17:23:25
Kiusaamista en ymmärrä, enkä sitä että aikuisena antaa sen anteeksi
Enkä kyllä väitteitä että kiusaamista ei olisi"
Tähän piti ottaa kantaa jo aiemmin, unohtui. En oikeastaan ymmärrä laisinkaan tätä katsantokantaa - miksei olisi ok unohtaa menneet ja antaa anteeksi? Tai vaan yksinkertaisesti lakata ajattelemasta niitä ihmisiä? En ole vuosikymmeniin ollut tekemisissä eikä tarvitsekaan olla. Miksi uhraisin heille ajatustakaan? Toki muistan hyvin ne tappouhkaukset, mitä lemmikkiäni kohtaan huudeltiin ja samoin sen, miten tavaroitani piiloteltiin ja minulle naureskeltiin ja väitettiin syyksi isäni kuolemaan. En minä niitä unohda, mutta enpä juuri mietikään.
Jo vuosikausia sitten ymmärsin, että 90-luvun laman lapsilla oli monesti paha olla. Meillä oli asiat kuitenkin hyvin - sain tulla kotiin, jossa oli sisarukset, äiti ja usein vasta leivottua pullaa tai sämpylöitä, kaverit olivat tervetulleita ja ruokaa riitti kaikille, vaikkei meillä rikkaita oltu - vaatteet kierrätettiin nuoremmille rai ostettiin vanhana. Kaikkea ei voinut harrastaa,mitä olisi halunnut. Oli kuitenkin myös perheitä, jossa kaverit passitettiin odottamaan toiseen huoneeseen siksi aikaa, kun perhe syö. Meillä ei koskaan ollut niin, aina kaikki olivat tervetulleita syömään. Minulla oli jotain, mitä monella muulla ei - rakastava koti, jossa sitä rakkautta riitti myös lasten ystäville. Edelleen, vaikka siskoni onkin jo päälle viisikymppinen, niin useampi hänen lapsuudesta tuttu ystävänsä muistelee, miten meille sai tulla aina. Niin myös minun ystäväni ja veljieni.
Aikuisena ymmärrän hyvin, miten lama-ajan epävarmuus heijastui lapsiin ja monilla ei ollut samanlaista ympäristöä kasvaa kuin meillä oli. Siksi olikin helppo kiusata muita, joilla oli jotain, mitä itsekin olisi halunnut. Paha olo oli helpompi siirtää edelleen niihin, jotka sitä eivät kokeneet.
|