Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Aikuisen naisen autismi ILplus juttu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.6.25 10:28:20

Voiko joku avata vähän, alkutekstit kun näkyi jutusta tuli mieleen että kohta kaikilla pitää olla joku nepsyjuttu.

Re: Aikuisen naisen autismi ILplus juttu

Päivämäärä:   28.6.25 10:31:58

Sehän on ollut jo pitkään muotia.

Päivämäärä:   28.6.25 10:32:02

Ei kukaan sinua diagnosoi väkisin, ei huolta.

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   28.6.25 10:32:08

Itse olen todennäköisesti autisti (asperger), ikää 53 eikä silloin minun lapsuudessa mistään nepsyistä oltu koskaan kuultukaan.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   28.6.25 10:41:42

Ei todellakaan ole mikään pikainen lääkärissäkäynti mikäli aikuisena meinaa jonkun nepsydiagnoosin saada.

Päivämäärä:   28.6.25 10:45:46

"Tietyillä naisilla on omalaatuisia rutiineja ja isoja vaikeuksia ottaa muita huomioon. He jäävät huomaamatta, toisin kuin vastaavassa tilanteessa olevat miehet. Kiinnitä huomiota näihin erityisiin piirteisiin. Psykologian tohtori kertoo, miksi naiset osaavat maskata niin hyvin."

Eiköhän jokaisella ihmisellä ole niitä omalaatuisia rutiineja. Siksi kait sinkutkaan ei pariudu kun etsitään sitä hömppäsarjan stereotypiaa, mutta todellisuudessa jokaisella on omia omituisuuksia jos ihmisen normi käyttäytyminen määritellään tiukasti.

Päivämäärä:   28.6.25 10:49:37

Kertoo ettei ymmärrä asiaa jos pitää normaalin ihmisen rutiineja samana kuin autistin.

Jokaiseen meistä myös sattuu välillä, kipu on normaalia. Onko siis kroonisesti kipusairaat vain jotain turhia vinkujia? Vai olisiko heidän kipunsa määrässä ja laadussa jotain eroa normaaliin kipuun verrattuna?

Päivämäärä:   28.6.25 10:49:40

Ei kait tässä kukaan ollut hakemassamitään diagnoosia vaan sitä mitä tuossa jutussa on.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   28.6.25 10:49:49

Nepsytutkimukset ovat kohtalaisen perusteelliset ja aika pitkätkin. Veikkaan, että harva niihin huvikseen haluaa.

Päivämäärä:   28.6.25 10:51:36

No missä menee normaalin ja autistin raja, kuka heittää ekan kiven.

Päivämäärä:   28.6.25 11:00:40

Eikös niiden piirteiden tule häiritä elämää että saa diagnoosin? Ei tosiaan vaan kävellä hakemaan sitä diagnoosia, jo pelkkä esiselvitys lääkärin kanssa kesti tunnin, lomakkeita oli lähemmäs 50 sivua, lähetteestä unohtui joku liite ja koko homma alusta, sitten odotellaan että josko nyt tärppäis vai unohtuko taas jotain. Puol vuotta jo menny eikä edes tietoa pääsenkö tutkimuksiin ylipäätään

Lähettäjä: ööc 
Päivämäärä:   28.6.25 11:13:46

Paljon on puhuttu autismista ja diagnoosista mutta mitä autisti hyötyy diagnoosista? Lääkitystä ei kai ole, mutta saako esim. jotain terapiaa ilmaiseksi diagnoosin myötä? Eikö monille riittäisi pelkästään se, että tajuavat itse syyn sille miksi ovat vähän erilaisia tai samanlaisia kuin jotkut, mutta muuta varsinaista hyötyä diagnoosista ei ole?

En tiedä olenko autisti. Voi olla että olen, kun lapsenakin siitä on jotain sanottu, mutta minun kohdallani ihan yhtä todennäköinen vaihtoehto on ihan vain sosiaaliset ja fyysiset traumat, joiden vuoksi en ole osannut olla luontevasti. Synnyin keskosena kasarin alussa ja minua on silloin kohdeltu aika törkeästi, kun tuohon aikaan ajateltiin, että vauvat ei tunne kipua. Lapsenakin minuun suhtauduttiin lääkärissä rumasti ja vaikka äitini ei yleensä ole uskaltanut sanoa kenellekään mitään, niin jollain kerralla oli sanonut lääkärille, ettei minua tarvitse repiä. Muistan itsekin kun itkin kivusta ja pelosta kun lääkäri vain retuutti ja paiskoi sen sijaan että olisi sanonut, "mene tuohon seisomaan niin mitataan/punnitaan sinut". Myös jatkuva arvostelu, kun en ollut terve lapsi, aiheutti sen, että pelkäsin ihmisiä. Ja siihen sitten syrjintä tarhassa ja koulukiusaaminen, vähättely, halveksinta, seksuaalinen hyväksikäyttö, ja kaikki muu, niin voi olla, että tämä minun "outouteni" on ihan vain pelkoa. Tai sitten minulla on oikeasti joku vika päässä, kun synnyin tosiaan hätäsektiolla ja kärsin hapenpuutteesta. En tiedä. Mutten ole kokenut hyötyä autismidiagnoosista. Olen jonkin verran perehtynyt aiheeseen ja ajattelen, että helpointa on kun saan olla sellainen kuin olen ja annan muiden olla sellaisia kuin ovat ilman, että alan sen kummemmin jaotella ihmisiä lokeroihin ja hokemaan "Tohon pitää suhtautua eri tavalla ku se on autisti". Ajattelen, että "Tuokin on ihminen".

Päivämäärä:   28.6.25 11:23:15

Ööc, diagnoosin jälkeen voi ymmärtää itseään paremmin ja voi saada tukea esim vammaispalvelujen kautta. Voi löytää kaltaisiaan ja saada vertaistukea. Voi saada helpommin kelan tukemaa terapiaa, voi sasda vähän hellempää kohtelua tilanteissa jotka on haastavia... mutta arvokkainta on minulle se linssi jonka läpi voi katsoa itseään ja elämäänsä ja ymmärtää paremmin miksi tietyt asiat tapahtuu.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   28.6.25 11:25:26

"Olen jonkin verran perehtynyt aiheeseen ja ajattelen, että helpointa on kun saan olla sellainen kuin olen ja annan muiden olla sellaisia kuin ovat ilman, että alan sen kummemmin jaotella ihmisiä lokeroihin ja hokemaan "Tohon pitää suhtautua eri tavalla ku se on autisti". Ajattelen, että "Tuokin on ihminen"."

Hyvin sanottu. Tosin joskus voi olla hyödyllistä tiedostaa suhtautuvansa tilanteisiin eri tavalla kuin keskiverto.

Mutta siis oliko jutussa mitään uutta aiheesta? En ala tilata kaikkia Suomen lehtiä vain siksi, että kerran kesässä jossakin lehdessä on kiinnostava aihe maksumuurin takana.

Päivämäärä:   28.6.25 11:36:05

Ei minunkaan lapsuudessa mistään nepsyistä puhuttu kun ei niistä tiedetty. Autistit jotka olivat tyyliä Sademies, saattoivat saada jonkun diagnoosin. Jos jotenkuten sai rämmittyä elämässään, niin muulla ei ollut väliä.

Sain autismidiagnoosin 48- vuotiaana. Vihdoin saatoin ymmärtää itseäni ja muita, etsiä sopivaa terapiaa ja vertaistukea sekä alkaa päästää itsevihasta ja häpeästä irti.

Tutkimukset kestivät itsellä liki kolme vuotta, toki siihen tuli korona väliin joka hidasti kaikkea. Mutta tutkimukset eivät olleet mikään läpihuutojuttu. Erotusdiagnostiikalla suljetaan ensin kaikki muut mahdollisuudet pois.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   28.6.25 11:43:12

^^
Mitä vaadittiin, että pääsit tutkimuksiin?

Päivämäärä:   28.6.25 12:37:11

Työterveyspsykologin kautta työterveyslääkärille, joka kirjoitti lähetteen tutkimuksiin. Toki itsellä oli taustalla 25 vuoden tausta mielenterveyspuolen ongelmista, hoidettu mm hoitoresistenttiä masennusta joka paljastui hoitamattomaksi autismioireiluksi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.6.25 12:38:04

Naisten muotiylidiagnosointia ja lääkeyhtiöiden metkuja.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   28.6.25 12:41:36

Joo ja muun väestön pitää sietää kaikki se paska käytös "koska on se diagnoosi"..

Päivämäärä:   28.6.25 13:35:24

"Naisten muotiylidiagnosointia ja lääkeyhtiöiden metkuja."

Ai kun tää ylisviiva jaksaa mainostaa tietämättömyyttään ketjusta toiseen. Luulis että jossain vaiheessa alkaa hävettää mutta ei kun jatkaa vain :D

Vinkkinä että tyttöjen ja naisten autismi on ihan tunnetusti ollut alidiagnosoitua jo pitkään ja koko autismin kriteerit on rakennettu poikien ja miesten oireilun pohjalta.

Päivämäärä:   28.6.25 13:37:24

as, nelikirjain on nykyään piste kanssa.

Päivämäärä:   28.6.25 13:38:39

Awww, onko pistekin rakastunut nelikirjaimeen <3

Päivämäärä:   28.6.25 14:03:43

Nainen ei voi olla autisti.

Päivämäärä:   28.6.25 14:07:44

Ällöllä on aivan varmasti kaikki hankittavissa olevat muotidiagnoosit.

Päivämäärä:   28.6.25 14:28:18

Viiva tietää rakkaastaan kaiken <3

Päivämäärä:   28.6.25 14:32:12

Se on kertonut itsestään kaiken.

Lähettäjä: Hyvä vertaus 
Päivämäärä:   28.6.25 14:37:22

Lähettäjä.
Päivämäärä28.6.25 10:49:37

Kertoo ettei ymmärrä asiaa jos pitää normaalin ihmisen rutiineja samana kuin autistin.

Jokaiseen meistä myös sattuu välillä, kipu on normaalia. Onko siis kroonisesti kipusairaat vain jotain turhia vinkujia? Vai olisiko heidän kipunsa määrässä ja laadussa jotain eroa normaaliin kipuun verrattuna?

Tämä. Siskoni on autisti. Jos joku näkee hänet vain pikaisesti, niin voi hyvin olla ettei asiaa edes huomaa. Mutta kun häntä oppii tuntemaan, niin sitä ei voi olla huomaamatta. Ja se mitä joku hyvän päivän tuttu tai kaveri näkee hänen käytöksestään on vain pienen pieni pintaraapaisu kokonaisuudesta ja siitä miten paljon ongelmia ja murhetta autismi ns kulissien takana hänen elämäänsä aiheuttaa.

Lähettäjä: ehkä 
Päivämäärä:   28.6.25 15:20:58

Kun netissä mainitaan rutiinit tärkeinä autisteille, päteekö tämä kaikkiin, vai voiko autisti olla tässä asiassa boheemimpi ja useimpia rutiineja vihaava?

Aistiyliherkkyyksistä ääniherkkyys ylitse muiden, en kestä edes nokkahuilun soittoa.

Ahdistuneisuus, masentuneisuus ja univaikeudet niin normia, että olen tottunut niihin.

Kouluissa olen pärjännyt hyvin, jopa akateemisissa kuvioissa. Muut ihmiset ovat välillä mysteeri, mutta se ei haittaa, kun viihdyn hyvin yksin.

Onko missään nettitestiä, jossa voisi kokeilla, mille kirjolle asettuu?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.