Lähettäjä: ööc
Päivämäärä: 28.6.25 11:13:46
Paljon on puhuttu autismista ja diagnoosista mutta mitä autisti hyötyy diagnoosista? Lääkitystä ei kai ole, mutta saako esim. jotain terapiaa ilmaiseksi diagnoosin myötä? Eikö monille riittäisi pelkästään se, että tajuavat itse syyn sille miksi ovat vähän erilaisia tai samanlaisia kuin jotkut, mutta muuta varsinaista hyötyä diagnoosista ei ole?
En tiedä olenko autisti. Voi olla että olen, kun lapsenakin siitä on jotain sanottu, mutta minun kohdallani ihan yhtä todennäköinen vaihtoehto on ihan vain sosiaaliset ja fyysiset traumat, joiden vuoksi en ole osannut olla luontevasti. Synnyin keskosena kasarin alussa ja minua on silloin kohdeltu aika törkeästi, kun tuohon aikaan ajateltiin, että vauvat ei tunne kipua. Lapsenakin minuun suhtauduttiin lääkärissä rumasti ja vaikka äitini ei yleensä ole uskaltanut sanoa kenellekään mitään, niin jollain kerralla oli sanonut lääkärille, ettei minua tarvitse repiä. Muistan itsekin kun itkin kivusta ja pelosta kun lääkäri vain retuutti ja paiskoi sen sijaan että olisi sanonut, "mene tuohon seisomaan niin mitataan/punnitaan sinut". Myös jatkuva arvostelu, kun en ollut terve lapsi, aiheutti sen, että pelkäsin ihmisiä. Ja siihen sitten syrjintä tarhassa ja koulukiusaaminen, vähättely, halveksinta, seksuaalinen hyväksikäyttö, ja kaikki muu, niin voi olla, että tämä minun "outouteni" on ihan vain pelkoa. Tai sitten minulla on oikeasti joku vika päässä, kun synnyin tosiaan hätäsektiolla ja kärsin hapenpuutteesta. En tiedä. Mutten ole kokenut hyötyä autismidiagnoosista. Olen jonkin verran perehtynyt aiheeseen ja ajattelen, että helpointa on kun saan olla sellainen kuin olen ja annan muiden olla sellaisia kuin ovat ilman, että alan sen kummemmin jaotella ihmisiä lokeroihin ja hokemaan "Tohon pitää suhtautua eri tavalla ku se on autisti". Ajattelen, että "Tuokin on ihminen".
|