Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  vuokraaja: apu vai rasite?

Lähettäjä: omistaja 
Päivämäärä:   28.6.25 04:32:08

Tässä on vuosien varrella ollut vuokraajia ihan laidasta laitaan hevosilla ja viime vuosina on tuntunut ettei hyviä vuokraajia enää löydy.

Nykyään ei sitouduta, hävitään vain yllättäen tai asetetaan kaikenlaisia vaatimuksia, ilmoitetaan ettei haluta maksaa pyydettyä ja luullaan olevan korvaamattomia. Ja sitten muka ollaan niin tietäviä, vaikkei oikeasti edes huomata millon kyse on omasta osaamattomuudesta ja milloin kyse on hevosesta. Päätetään sillä "tiedolla", mikä on hyväksi tai huonoksi sille hevoselle, vaikkei ihan perusasioiden tietokaan ole ollut kovin hyvää.

Nyt alkanutkin miettimään, että missä kohtaa sitä vetää pelin poikki? Että missä kohtaa se vuokraaja alkaa olemaan enemmän rasite kuin apu?

Ihan yleistä keskustelua saa tulla aiheesta ja omia tuntemuksia niin omistajilta kuin vuokraajiltakin.

Nyt omalla kohdalla selkeästi tuntuu siltä, että vuokraaja ei ymmärrä, että vaatimuksineen alkaa olemaan tosiaan ennemmin rasite kun apu, jonka pillin mukaan juoksen. Hän luulee olevansa iso apu, vaikkei hän hevoselle liikutuksellisestikaan ole välttämätön, koska puksuttaa hevosen pää ylhäällä, selkä alhaalla eli kunhan lompsivat menemään kentällä tai maastossa.. hänelle pitäisi antaa lisää alennusta käynneistä, vaikka jo nyt on hintaa pudotettu ties mistä ulkoisista tekijöistä, kun tallipaikkakin on niin huono jne. Nyt hän tahtoisi käydä useammin ja halvemmalla, mutta alan jo stressaamaan kun joka kerta tulee jotain viestiä miksei hevosella voi ratsastaa ja kun lähden tarkastamaan tilannetta, ei siellä oikeasti ole vastassa kun terve hevonen. Ei onni tai mitään muutakaan mitä väitetään. En tiedä, että hakeeko tällä niitä ilmaisia kertoja, että käy ratsastamassa, sit keksii syyn ettei muka ole päässyt ratsastamaan ja menee uudelleen toisena päivänä.

Ja nyt kun luen tätä tekstiä itse, mietin, miksi minä edes pidän moista vuokraajaa...

Re: vuokraaja: apu vai rasite?

Lähettäjä: yt 
Päivämäärä:   28.6.25 05:07:26

No tuollainen vuokraaja on tietenkin rasite, kuten itsekin huomaat. Tavan harrastehevonen ei kärsi vapaapäivistä, kunhan se saa ulkoilla kunnollisessa tarhassa toivottavasti kaverin kanssa. Eli ellet kaipaa rahaa niin irtisano vuokraaja, hoidollisestikaan tuollaisesta ei ole apua jos joudut kuitenkin ajamaan tallille hänen päivinään katsomaan hevosta niin samalla teet ne hommat mitä hän muuten tekisi, jos siis tallin puolesta on jotain mitä omistajan tulee päivittäin hoitaa.

Tiedän tunteen kun puhelimen viestiääni stressaa jo valmiiksi kun tietää että sieltä tulee jotain epämiellyttävää.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.6.25 05:24:56

Mä ymmärrä koko vuokraussysteemiä.

Mulla on ollut hevonen tai kaksi yli 50 vuotta, eikä ikinä ole käynyt edes mielessä ottaa ketään vuokraajaa. Enkä ota.

Mulla on kaksi hevosta, mutta en ole mikään ratsastuskoulu.
Hevosenhoitajia mulla on ollut vuosien aikana neljä.
Yhden kanssa piti homma lopettaa lyhyeen, koska mikään ei mennyt perille.

Mun hevoset, niin niille ja niiden kanssa tehdään just eikä melkein niin kuin minä sanon.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.6.25 06:46:44

Tuollainen on rasite, mutta kyllä siellä niitä hyviäkin on.

Oma vuokraajani on taitavampi ratsastaja kuin minä, on sitoutunut jo vuosien ajan, maksaa sovitun summan, hoitaa sovitut hommat sovittuina päivinä. Joustaa tarvittaessa. En voisi tyytyväisempi olla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.