Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  vuokraaja: apu vai rasite?

Lähettäjä: omistaja 
Päivämäärä:   28.6.25 04:32:08

Tässä on vuosien varrella ollut vuokraajia ihan laidasta laitaan hevosilla ja viime vuosina on tuntunut ettei hyviä vuokraajia enää löydy.

Nykyään ei sitouduta, hävitään vain yllättäen tai asetetaan kaikenlaisia vaatimuksia, ilmoitetaan ettei haluta maksaa pyydettyä ja luullaan olevan korvaamattomia. Ja sitten muka ollaan niin tietäviä, vaikkei oikeasti edes huomata millon kyse on omasta osaamattomuudesta ja milloin kyse on hevosesta. Päätetään sillä "tiedolla", mikä on hyväksi tai huonoksi sille hevoselle, vaikkei ihan perusasioiden tietokaan ole ollut kovin hyvää.

Nyt alkanutkin miettimään, että missä kohtaa sitä vetää pelin poikki? Että missä kohtaa se vuokraaja alkaa olemaan enemmän rasite kuin apu?

Ihan yleistä keskustelua saa tulla aiheesta ja omia tuntemuksia niin omistajilta kuin vuokraajiltakin.

Nyt omalla kohdalla selkeästi tuntuu siltä, että vuokraaja ei ymmärrä, että vaatimuksineen alkaa olemaan tosiaan ennemmin rasite kun apu, jonka pillin mukaan juoksen. Hän luulee olevansa iso apu, vaikkei hän hevoselle liikutuksellisestikaan ole välttämätön, koska puksuttaa hevosen pää ylhäällä, selkä alhaalla eli kunhan lompsivat menemään kentällä tai maastossa.. hänelle pitäisi antaa lisää alennusta käynneistä, vaikka jo nyt on hintaa pudotettu ties mistä ulkoisista tekijöistä, kun tallipaikkakin on niin huono jne. Nyt hän tahtoisi käydä useammin ja halvemmalla, mutta alan jo stressaamaan kun joka kerta tulee jotain viestiä miksei hevosella voi ratsastaa ja kun lähden tarkastamaan tilannetta, ei siellä oikeasti ole vastassa kun terve hevonen. Ei onni tai mitään muutakaan mitä väitetään. En tiedä, että hakeeko tällä niitä ilmaisia kertoja, että käy ratsastamassa, sit keksii syyn ettei muka ole päässyt ratsastamaan ja menee uudelleen toisena päivänä.

Ja nyt kun luen tätä tekstiä itse, mietin, miksi minä edes pidän moista vuokraajaa...

Re: vuokraaja: apu vai rasite?

Lähettäjä: yt 
Päivämäärä:   28.6.25 05:07:26

No tuollainen vuokraaja on tietenkin rasite, kuten itsekin huomaat. Tavan harrastehevonen ei kärsi vapaapäivistä, kunhan se saa ulkoilla kunnollisessa tarhassa toivottavasti kaverin kanssa. Eli ellet kaipaa rahaa niin irtisano vuokraaja, hoidollisestikaan tuollaisesta ei ole apua jos joudut kuitenkin ajamaan tallille hänen päivinään katsomaan hevosta niin samalla teet ne hommat mitä hän muuten tekisi, jos siis tallin puolesta on jotain mitä omistajan tulee päivittäin hoitaa.

Tiedän tunteen kun puhelimen viestiääni stressaa jo valmiiksi kun tietää että sieltä tulee jotain epämiellyttävää.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.6.25 05:24:56

Mä ymmärrä koko vuokraussysteemiä.

Mulla on ollut hevonen tai kaksi yli 50 vuotta, eikä ikinä ole käynyt edes mielessä ottaa ketään vuokraajaa. Enkä ota.

Mulla on kaksi hevosta, mutta en ole mikään ratsastuskoulu.
Hevosenhoitajia mulla on ollut vuosien aikana neljä.
Yhden kanssa piti homma lopettaa lyhyeen, koska mikään ei mennyt perille.

Mun hevoset, niin niille ja niiden kanssa tehdään just eikä melkein niin kuin minä sanon.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.6.25 06:46:44

Tuollainen on rasite, mutta kyllä siellä niitä hyviäkin on.

Oma vuokraajani on taitavampi ratsastaja kuin minä, on sitoutunut jo vuosien ajan, maksaa sovitun summan, hoitaa sovitut hommat sovittuina päivinä. Joustaa tarvittaessa. En voisi tyytyväisempi olla.

Lähettäjä: mimmi 
Päivämäärä:   28.6.25 08:43:24

Minulla vuokraajat ovat olleet sitoutuneita ja luotettavia. Toki alkuun pitää opastaa ja kertoa miten toimitaan mutta sen jälkeen on kaikkien kanssa homma toiminut.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   28.6.25 08:58:52

Minun hevosella liikuttaja joka on huippu! Sovitaan miten käy ja jos ei sovi niin ei käy. Tekee just eikä melekeen kaikki, osaa lukea hevosta ja muuttaa suunnitelmia sen mukaan. Käy pyydettäessä tekeen päivätallin (pyydän vain pakottavassa tarpeessa). Raha ei liiku kumpaankaan suuntaa, vaikuttaakohan. On lisäksi aikuinen.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   28.6.25 09:03:05

Jos vuokraajalla ottaa rahaa, niin on aika paksua samalla kovin suurta apua odottaa ellei hinta sitten ole ihan nimellinen..

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   28.6.25 09:17:09

Rasite. Tulee jos tulee, yleensä katoaa johonkin. Ei voi ihmisiin luottaa, ongelma oli jo 15 vuotta sitten kun koitin kilttiä tammaani vuokrata. Tai sitten tallinpitäjä puhuu vuokralaisen ympäri vaihtamaan omaan hevoseensa. Keskimäärin vuokralaiset tykkää eniten hevosista jotka on automaatteja eikä niiden kanssa tarvi tehdä töitä.

Oman hevoseni kanssa tuokin vuokraaja olisi oppinut oikeasti ratsastamaan, mutta halusi mieluummin automaatin, joka hänelle puhuttiin ympäri. Sitten ne vielä myi sille selästä vammautuneen hevosen, jonka kanssa paini vuosia, ilmeisesti painii edelleen mitä olen kuullut. Harmi hänen puolestaan siis. Yksi alalla työskentelevä sanoi luottamuksella minulle, että se hevonenhan on aivan rikki ja kipeä. Eikä se minun ex-vuokralainen tajua sitä, että on ollut jo myydessä. Aivan sinisilmäinen.

Vuoden 2011 jälkeen en ole vuokrannut hevosiani.

Lähettäjä: Tuuma 
Päivämäärä:   28.6.25 09:22:49

En ole koskaan ollut hevosenomistaja tai vuokraaja, mutta hevosenhoitaja (harrastuksena) kyllä. Hommahan toimii parhaiten, kun hoitaja/vuokraaja/mikälie tekee juuri niin kuin omistaja sanoo, eikä sooloile omiaan. Kysyy, jos ei ymmärrä jotain, ja reilusti lopettaa homman jos tuntuu, että omat ja omistajan periaatteet menevät ihan ristiin. Pitää kiinni sovituista käynneistä ja ilmoittaa ajoissa, jos ei pääsekään.

On ollut ilo hoitaa sellaisen ihmisen hevosia, jonka kanssa homma toimii molemmin puolin. Kun omistajakin pitää kiinni sovituista asioista ja ajoista, ymmärtää että vuokraaminen/hoitaminen on toiselle harrastus eikä työ ja huolehtii hevosestaan hyvin, niin homma käy. Mielestäni hevosenomistajan ja hoitajan/vuokraajan ei tarvitse edes olla kavereita tai ystäviä, kunhan hommat hoidetaan asiallisesti ja ystävällisesti.

Lähettäjä: Pai 
Päivämäärä:   28.6.25 09:25:19

Etkö nähnyt vuokraajan ratsastavan, ennen kuin teitte diilin? Kai hän silloinkin ratsasti ”pää ylhäällä ja selkä alhaalla”? Ei kai sinun olisi tarvinnut häntä ottaa vuokraajaksi, jos hän on niin huono?

Kohtuuttomat vaatimukset vuokraajan puolelta ovat kyllä ikäviä.

Minä en ole kummoinen ratsastaja, ratsastan varmaan juuri noin kuin kuvasit. Silti sain vuokrata ratsastuskoulun hevosta ja ostin sen myöhemmin omaksi. Ollaan molemmat tyytyväisiä, muttta voihan se olla, että minun liikutuksellani ei ole hevoselle mitään hyötyä.

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   28.6.25 09:35:50

Mulla kävi sellainen ilmaiseksi ratsastava ihminen. Ja siinä vaiheessa kun minun olisi pitänyt olla kentän laidalla koko ajan neuvomassa, loppui se homma. Olisin töideni vuoksi tarvinnut omatoimisen ihmisen liikuttamaan hevosen pari kertaa viikossa, muttei onnistunut. Vuokraajia en ota enää ikinä, pelkkää vaivaa. Nähtävästi myöskään ilmaiseksi ratsastavista löydy omatoimisuutta niin olkoot.

Lähettäjä: Been there 
Päivämäärä:   28.6.25 09:56:51

Rasite.
Myisin osuuden hevosestani, jos en haluaisi hoitaa ja huolehtia sen liikunnan tarpeesta itse.

Mulla on ollut oma hevonen vuodesta 2001, ja aina hyvä hevosenhoitajat sitä varten, jos sairastun tai työeste tai loma. Lomat yleensä hevosen lepojaksojen mukaan, ne on pääsääntöisesti hoitunut tallin kautta. Esim. laidun 24/7, pidemmät tarhavuorot ja kävisi tai oon sopinut, että valmentajani ratsuttaa. Hoitaja käy sovitusti mukana kisoissa ja saa tottakai käydä tallilla niin paljon muutenkin, kuin haluaa, mutta mun hoitajat ovat aina olleet 18v tai vanhempia, niin opiskelu yms muu elämä onnistuu heillä helposti myös. Hoitajakseni olen valinnut henkilön, jonka ratsastustaidot myös riittää hevoselleni, vaikka diili ei lähtökohtaisesti sisällä ratsastusta niin kyllä ovat kaikki hevosillani ratsastaneet ja menneet valmennuksissakin paikallani esim. sairastuttuani. Heistä on tullut mulle tärkeitä ystäviä ja meillä on kivoja reissumuistoja. Mulle on kunnia-asia, että mulle on kiva hoitaa.

Tallikavereiden kesken autetaan toisiamme myös, ei ole homma eikä mikään vaikka kylmätä joku jalka tai välillä mulla kaveri tallilla mukana, joka ridaan mun hevosen ja mä tallikaveri hevosen vaikka maastokävelyllä.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   28.6.25 10:07:24

Mulla on ollut useampi hevonen ja niistä kahta olen vuokrannut. Yhdellä hevosella kävi vanhempi täti maastoilemassa ja toisella n. kolmekymppinen nainen. Jälkimmäinen ratsasti vain kentällä ja kävi tunneillakin. Molemmat olivat luotettavia ja mukavia. Heistä oli suuri apu, ja sain itselle tallivapaata kerran-pari viikossa. Kerran vuokraaja huomasi, että hevosella oli ähky ja jäi taluttamaan sitä siksi aikaa kun pääsin töistä tulemaan tallille.

Tiedän, että toinen näistä vuokraajista osti myöhemmin itselleen oman ponin. Että hyviä kokemuksia täällä. Vaatii kyllä kärsivällisyyttä löytää sopiva vuokraaja.

Päivämäärä:   28.6.25 10:27:14

Suuri apu, en tiedä miten pärjään enää jos lopettavat. Tänäänkin olen lähdössä reissuun niin vuokraajat hoitavat koko tallin pyörityksen tämän päivän ajan. Heillä on melko vapaat kädet kenet ja montako hevosta haluavat päivässä liikuttaa, mitä haluavat tehdä ja mihin aikaan käyvät. Laitan vain viestiä tyylillä "pollella oli eilen valmennus, tänään sillä on kävelypäivä" tai "Pillillä on tämä vklp vapaata" yms. Raha ei vaihda omistajaa, tekevät niin paljon tallihommia että aikani vapautuu toisen yrityksen pyörittämiseen. Saan riittävän "korvauksen" siitä. Olin viime vuonna viikon poissa kotoa ensimmäistä kertaa ikinä ja vuokraajat pyörittivät tallia ilman ongelmia. Tykkäävät myös harjoitella maastakäsin työskentelyä, maastoilla, hoidella yms. Hyppääminen meillä on itsenäisesti kiellettyä. Molemmat vuokraajat ovat täysi-ikäisiä, mutta aloittaneet meillä 16 ja 17 vuotiaina. Eivät ole ikinä peruneet sovittua, toinen on tainnut olla kerran sairaana hänen päivänään.

Joskus aikaisemmassa elämässä kun asuttiin kahden hevosen kanssa vielä vuokrapaikalla minulla oli yksi valmentautuva vuokraaja ja yksi hoitaja joka tykkäsi käydä palautuskävelyillä. Olivat silloinkin pelastus ja edelleen käyvät kylässä, vaikka aikaa on kulunut se kymmenen vuotta ja kilometrejä välissä useampi sata.

Lähettäjä: Feta 
Päivämäärä:   28.6.25 10:40:54

Olen ollut vuokraaja, hoitaja ja/tai liikuttaja erilaisilla sopimuksilla eli osasta olen maksanut kerta- tai kuukausisumman ja osalla käynyt ilmaiseksi. Itse tykkään erityisesti maastoilla, enkä ole ollut lainkaan nirso hevosen osaamistason, nuorempana en juuri luonteen tai käytöksenkään puolesta. Hevosina ollut kaikenlaista iäkkäästä entisestä kisaponista hetken aikaa ratsastamatta olleeseen lastenponiin ja muutamaankin vasta hetken ratsuna olleeseen entiseen ravuriin. (Pakko sanoa, että vaikka teininä pääasia oli päästä tallille ja hevosten pariin ja olin valmis maksamaan vaikka sitten ratsastaakseni sillä lapsia pudottelemaan ja niiltä karkailemaan oppineella ponilla tai kaikkia kuskaavalla entisellä ravurilla, niin näin aikuisena omaa aikaansa ja elämäänsä on oppinut arvostamaan sen verran, etten ehkä moisesta ilosta enää olisi valmis maksamaan ja aikaani siihen käyttämään. En edelleenkään ole koskaan vaatinut hevoselta (oli se ratsastuskoulun tai yksityisomistajan) automaattiutta tai pystyynkuolleisuutta tai kummoista osaamista, mutta sellainen perusjärkevä ja -tapainen saisi olla. Ei siis enää työkseen ryöstäviä tai rodeoponeja minulle, kiitos. Toisaalta olen aina tykännyt ja tykkään kuitenkin edelleen hevosista, joissa on vähän sellaista särmää tai omaa persoonaa.)

Olen muutoinkin luonteeltani erittäin tunnollinen ja huolellinen, joten sitä olen ollut myös hevosten kanssa. Itselleni sattunut tuuri vuokrahevosten ja omistajien suhteen ja hommat toimineet pääosin tosi hyvin. Yleensä omistajat kerran tai max. kaksi käyneet katsomassa toimintaani ja näyttäneet jutut, sen jälkeen olen saanut käydä omatoimisesti (joka sopii minulle paremmin kuin hyvin). Osalla omistajista on ollut tarkat kirjalliset ohjeet liikutukseen ja hoitamiseen, osa ollut tosi suurpiirteisiä ja käytännössä antaneet vapaat kädet hevosen kanssa. Näitä olen aina hyvin tarkasti noudattanut ja ”vapaat kädet” -tapauksissakin jopa teininä osasin käyttää järkeä. Minulle on ollut selvää, että hevosesta riippumatta ratsastus määräytyy pohjien, sään, hevosen edellispäivän tekemisten ja kunnon mukaan. Toipilasaikana on käyty taluttelemassa tai selästä kävelemässä omistajan ohjeen mukaan. Olen aina saanut hyvää palautetta omistajilta ja muilta tallilaisilta ja vastaavasti olen itse ollut tosi kiitollinen minuun luottaneille omistajille. Hevoset ja varusteet olen aika pyrkinyt huoltamaan varmaan vielä huolellisemmin kuin omani.

Vuokrahevosteni omistajilla on ollut monta syytä vuokrata tai antaa hevostaan toisen hoidettavaksi ja ratsastettavaksi, yleisimpinä syinä ajanpuute tai muut syyt, minkä vuoksi he eivät itse kykene sillä hetkellä tarjoamaan hevoselleen niin paljon tai sen tyyppistä liikuntaa kuin ne heidän mielestään tarvitsisivat. Kuka ei uskalla itse maastoilla, mutta kokee sen tekevän hevoselleen hyvää ja haluaa siksi jonkun maastoilemaan hevosella, kenellä oma terveydentila ei salli sillä hetkellä ratsastusta, mutta kokee hevosen hyötyvän säännöllisestä ratsastamisesta (kaikilla talleilla kun ei valitettavasti vaan ole niitä hehtaarien tarhoja saati laumoja) ja kenellä on kiireinen arki ja kaipaa vapaapäiviä tallilta, mutta hevonen taas vaatii esim. vaivansa vuoksi säännöllistä liikutusta… Onhan näitä. Kun joku ylempänä kirjoitti, ettei ymmärrä vuokraamisen ideaa.

Lähettäjä: *'* 
Päivämäärä:   28.6.25 11:42:28

Riippuu siitä mistä roikkuu.

Valkkaat vuokraajaksi sellaisen, jonka osaamiseen luotat. Jos et halua sellaista mikä ei saa sun hevostasi menemään peräänannossa, niin sitten et varmaan ota sellaista. Kokeilukerralla tietysti olet katsomassa miten homma toimii.

Riippuu myöskin paljon sun omasta suhtautumisetasi. Jos tahdot jokaisen tavaran olevan millilleen samassa paikassa kuin ennen vuokraajan käyntia ja jokaisen asian tehtävän juuri niinkuin sinä haluat, niin älä ihmeessä ota vuokraajaa tai älä ainakaan oleta että kukaan maksaa siitä. Ja tällä mä en tarkoita mitään itsestäänselvyyksiä, tottakai vuokralaisen on toimittava niinkuin sanot, mutta jos tahdot että jokainen lantapallero pyöritellään talikkoon samalla tavalla kuin sinä teet, ja että jokainen karsina siivotaan just niin nopeasti kuin sinä siivoat, niin älä hukkaa kenenkään aikaa, vaan ole ilman vuokraajaa.

Lähettäjä: jassu 
Päivämäärä:   28.6.25 11:42:46

Sulle on ap osunut oikkeuksellisen huono vuokraaja. Taidat olla melko huono ihmistuntija kun et ongelmaa tunnistanut vai painoiko sittenkin vaakakupissa enemmän raha.

Omistajana mennään mun ehdoilla. Pientä joustoa ja parit oharitkin vielä siedän mutta kun alkaa tulla vaatimuksia ties mistä puhallan pelin poikki. Pari ikävää kokemusta oli mullakin, yksi jätti maksamatta ja yritti käydä salaa ratsastamassa ilmaiseksi, toinen oli ihan hyvä muuten mutta päästi luvatta kaverinsa ratsastamaan ja piti jopa tunteja niille. Lopulta päätin että jos ei ole varaa pitää hevosta ilman ulkopuolista rahallista tukea niin sitten ei pidetä hevosta. Mulla on onneksi useampi osaava ratsastava kaveri/tuttu jotka kävi puttea ratsastamassa huvin vuoksi aina silloin tällöin. Osalle jopa maksoin hepan "tuunauksesta" :D Kun olin itse estynyt eli työt, perhetilanne, sairaus, reissut tms. joku kävi liikuttamassa ja hoitamassa aina. Tällä hetkellä ei ole omaa mutta jos hevosen hommaisin niin vuokralaista en edes harkitsisi.

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   28.6.25 13:47:12

Mulla on ihan kultakimpale vuokraajana. Hänellä on ollut omia hevosia, niin osaa jo ”kaiken”. Lisäksi ratsastaa erittäin hyvin. On luotettava, 5 vuoden aikana ei yhtään oharia.

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   28.6.25 14:35:56

En ole koskaan ottanut vuokraaja, tosin nykyään ei ole hevostakaan. Kun mulla on ollut kiireempi hetki elämässä ja olen tarvinnut apua hevosen liikutuksen, olen etsinyt henkilön, joka on tarpeeksi osaava ja haluaa omaehtoisesti liikuttaa ja jolta onnistuu hommat tallilla. Siis varusteiden ja hevosen huolto ja mahdollisti hevosen ruokinta tai ruokien laittaminen valmiiksi. En ikinä olisi ottanut vuokraajaa, jolta perisin maksun. Silloin ihmisestä tulee asiakas ja alkaa vaatimukset nousta. Olen aina etsinyt sopivan ihmisen win-win sopparilla, eli minä olen saanut vapaapäivän tai kaksi viikossa ja toinen on päässyt ratsastamaan osaavalla hevosella maksutta. On saanut omakustanteisesti osallistua myös valmennuksiin. Yksi pitkäaikainen liikuttaja myös kisasi hevosellani jonkun verran. Mulla on ollut neljä eri ihmistä hevosurani aikana ja kaikki oli ihan huippuja ja luotettavia. Lomamatkat ja pidemmät tuuraukset kysyin hyvissä ajoin erikseen ja jos liikuttaja kävi tyyliin 5-7 krt viikon aikana tallilla, maksoin korvauksen käynneistä. Jos hänelle ei sopinut, niin sitten hevonen sai vapaata.

Lähettäjä: omistaja 
Päivämäärä:   28.6.25 19:12:00

Pai: aina koeratsastetaan jos haluaa alkaa vuokraamaan. Itselle riittää, että hevonen hyväksyy ratsastajan ja heillä näyttää sujuvan, koska en vaadi, että vuokraaja saisi sen hevosen toimimaan kuten itse, edes lähellekään, mutta luulisi, että sillä vuokraajalla olisi ymmärrys myös itsellä, että se, että käy ratsastamassa, ei ole mulle välttämättömyys.
Nyt siis kuvitellaan ilmeisesti, että hänen käyminen olisi mulle niin win-win tilanne, että tahtoisin tiputtaa vielä lisää hintaa, koska hevosen kanssa saa tehdä mitä vaan, minä päivänä vain jne. Voi hypätä, mennä koulua, ajaa, maastoilla jne. On osaava, jos osaa pyytää ja kilttinin siihen päälle.

Eli mulle riittää, että hevosen kanssa synkkaa ja hevosen terveys edellä mennään, että hevonen voi hyvin, mutta nyt on jatkuvasti erilaisia vaatimuksia, joiden vuoksi joudun menemään tyyliin yötä vasten tallille tarkistamaan asioita, kun hevosella sitä, tätä ja tuota. Kaikki pitää tapahtua nyt jne. Eli mulla menee periaatteessa rahaakin tähän enemmän vuokraajan vuoksi tällä hetkellä kun ilman vuokraajaa, joka alkaa nyt jo hieman rassaamaan.

Tämä nyt siis viime aikoina alkanut pahentumaan. Aiemminkin oli jotain sillon tällöin, mutta nyt koko ajan jotain.

Ja siis itselläkin ollut joskus vuosia sama vuokraaja, joka oli aivan ihana, kaikki sujui jne. Ja yhä edelleen ystäviä, vaikkei käy omalla hevoselleni, kun osti oman hevosen. Häntä edelleen aina tarvittaessa autan asioissa, jos jotain on hänellä mielen päällä, niin kysyy mielipidettä.

Ja itsellä kun ei ole vuokraajille mitään sen kummempia vaatimuksia, kunhan on kaikille osapuolille turvallista touhua, eikä hevosta rikota tms.

Saa siis käydä mikä päivä haluaa ja mikä kellon aika on hyvä. Tavarat ei tarvi olla millin tarkasti missään ja toivon että varusteita putsataan jos kuraiset tms, muuten en vaadi ihmeitä.

Itsekin kun nautin siitä, että hevosen kanssa voi touhuta mitä tykkää ja tämä hevonen on turvallinen kaikki käy tyyppi ja en tosiaan vaadi ihmeitä ja todella vapaat kädet.
Vuokraaja jättää tavaroita miten sattuu, harvemmin niitä putsaa tms, koskaan en ole näistä edes sanonut, vaan putsaillut itse jne.

Ja tosiaan kun tämä ongelma ei ole ollut alusta asti vaan nyt koko ajan lisääntyvästi. Alku sujui oikein hyvin. Nyt jo hänen asenteensa on ollut valmiiksi, että ei käy, ei toimi tämän hevosen kanssa.

Hän siis tosiaan ei ole sikäli osaava, että näihin asioihin voisi puuttua, koska ei ole niin tietoinen näistä asioista.

Jos jotain sanotaan hevosesta, varusteista jne, niin minä aina kuuntelen, katson, selvitän jne. Oli asia mikä hyvänsä. Mutta nyt alkanut tosiaan tulemaan asioita, jotka ovat ihan höpöä, mutta koska hän nyt on päättänyt, että asia on näin.

Ja tällä rahallisella korvauksella mitä maksaa, ei kyllä pääse rikastumaan, saati saa katettua edes normikuluja, saati niitä kaikkea, mitä nyt taas pitäisi kuulemma hankkia. Tämä vuokraaja tulee mulle paljon kalliimmaksi, mitä tuo korvaus hänen käynneistään mulle on, eli raha ei ole se, mikä nyt on painanut, vaan oli alussa ihan ok, ei ongelmia.

Päivämäärä:   28.6.25 20:22:02

No mitä sä oikein mietit? Sanot, että nämä on säännöt (mm. likaiset suojat pestään), jos ei kelpaa - heippa. Jos vinkuu jotain olemattomia tai hinnan alennusta - heippa. Fiksujakin ihmisiä on, ota semmoinen tilalle.

Lähettäjä: Bree Vandekamp 
Päivämäärä:   28.6.25 20:31:15

Jep, vuokraaja vaihtoon, ei selvästikään osaa arvostaa mitä hänellä on vaan luulee itsestään liikoja.
Itse vuokraajana teen aina parhaani ja omistajan ohjeiden mukaan hevosen hyvinvointi edellä. Ikävää kun jotkut huonot vuokraajat pilaavat sitten niiden hyvienkin maineen, eivätkä omistajat sitten uskalla enää ottaa vuokraajia ollenkaan. Se on ymmärrettävää. Olen aina ollut kiitollinen omistajille siitä, että olen saanut käydä heidän hevosiaan hoitamassa ja liikuttamassa.

Lähettäjä: Vuokraajista 
Päivämäärä:   29.6.25 09:29:09

Minulla on ollut hevosellani eri aikoina pari pitkäaikaista vuokraajaa. Hevoseni oli peruskiva ja kiltti. Valitsin vuokraajat joiden ratsastus näytti tasaiselta, ja jotka ihmisinä vaikuttivat mukavilta tyypeiltä. Rahallinen hyöty vuokraajista oli minimaalinen vaikka maksoivat käyntikerran karsinavuokran osuuden, eli jos 2xviikko maksaa esim 30e niin ei se hevosenpidon konkurssissa paljoa tilannetta heiluta. Suurin apu heistä oli, että pari kertaa viikossa pystyi suunnittelemaan tallivapaata muiden arjen asioiden hoitoon. Kivan, avuliaan vuokraajan saa jos on kiva hevonen ja itse tekee vuokraamisesta kivaa myös vuokralaiselle. Itse esim vein vuokralaista pari kertaa vuodessa lähitallin seurakisoihin, hän toki maksoi matkakustannukset mutta olin koko päivän mukana kisahoitajana. Näitä päiviä oli vuodessa aina muutama, niihin kulutin omaa aikaani ilman palkkaa mutta vastavuoroisesti vuokralainen esim kävi taluttelemassa hevosta kun se oli saikulla, ja itsellä oli kiireinen aika töissä

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   29.6.25 09:45:24

Ehkä se vuokraaja on käynyt liikaa ht.netissä XD

Miksi muuten ei voi vaan sanoa kun toinen kysyy että hinta on tämä, joko käyt tai et käy. Siis eihän asian kysyminen ole ongelma, siihen pitää vaan itse vastata että ei käy. Jos tallilla on ongelma (hevonen ontuu), sano että ottaa videon niin että sinä voit arvioida tilanteen ennen kuin lähdet käymään paikan päällä.

Minä en ota vuokraajia koska haluan sanellatarkkaan mitä hevosella tehdään. Silloin tällöin on ollut liikuttajia mutta harvemmin koska hankala löytää etenkin kun oma hevonen ei ole ihan helppo ja taitoa pitää olla. Tällä hetkellä hevonen liikkuu kolme kertaa viikossa siitä syystä ja oikein tyytyväinen on tilanteeseen

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   29.6.25 10:32:46

Suuri apu ollut, vain yksi nuori nainen oli ongelma. En enää koskaan ota alle 25v vuokraajaa, paitsi jos joku vahvasti suosittelee. Vaikka osaisivatkin ratsastaa hyvin, niin hevosen hoito, sopimusten ja aikataulujen noudattaminen vähän niin ja näin. Eikä perustu vain minun kokemukseen, vaan koko talliyhteisö on omien kokemustensa kanssa samaa mieltä.

Otan vuojraajia jatkossakin, mutta en alaikäisiä enkä nitä nuoria aikuisia.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   29.6.25 10:35:33

Vuokraaja vaihtoon, saat taatusti paremmankin joka maksaa sovitun summan ja osaa putsata varusteet käytön jälkeen. Eikä valita turhista.

Lähettäjä: jhh 
Päivämäärä:   29.6.25 11:00:55

Riippuu ihan vuokraajasta. Minä olen ollut useammalla hevosella vuokraajana, sittemmin liikuttajana ihan ilmaiseksi, ja eräs omistaja jopa maksoi minulle siitä että kävin. Ei tosin rahalla vaan tavaroilla, esim pyytämättä osti minulle lampaannahkakintaat ja teetti hevosestaan taulun, joka maksoi 500 e. Hänellä kaksi hevosta, joista toinen jäi käytännössä kokonaan minun käyttööni ja sain pitää sitä kuin omaani, liikutin ja hoidin myös toista hevosta. Kaikki nuo tapaukset, joilla kävin lopulta ilmaiseksi olivat sellaisia, että minusta oli omistajalle hyötyä ja pärjäsin niiden kanssa paremmin kuin omistaja itse. Hän siis vain tykkäsi katsoa kun minä liikutin hänen hevosiaan tai sitten kävin liikuttamassa ja hoitamassa ne kun omistaja ei itse ehtinyt. Tein myös muutkin tallityöt ja olin käytännössä tallityöntekijä, joten en ollut pelkkä liikuttaja joten myös sinänäsä olin hevosten omistajalle hyödyksi. Noissa tapauksissa hevoset olivat omistajan omassa pihassa eli tilanne on ihan eri kuin silloin, jos omistaja maksaisi tallipaikasta jollekin muulle tallinpitäjälle. Kävin siis ensin yhdellä tallilla, mutta kun hän möi hevoset pois, siirryin toiselle tallille. Lopetin, kun muutin toiselle paikkakunnalle, mutta kävin edelleen satunnaisesti, kun olin paikkakunnalla.

Mutta jos vuokraajan jäljiltä on itsellä enemmän hommaa ja saa käytännössä vain "siivota toisen jälkiä", niin eihän siinä mitään järkeä ole. Ei sellaista kannata pitää edes maksusta.

Päivämäärä:   29.6.25 11:14:58

En ikinä ottaisi hevoselle vuokraajaa. Harva ratsastaa niin, että siitä on oikeasti hyötyä, saatikka että olisi linjassa oman tekemisen kanssa. ts. käsittely ja apujen käyttö olisi riittävän samanlaista. Väärin liikutut kilometrit kuluttavat ja huonot toistot jättävät aina jonkinlaisen jäljen ja vaativat korjausta.

Kolme kertaa viikossa on maksimi tavoitteellista treeniä, loput on sitä tukevaa ja palauttavaa tekemistä. Joten jos haluan itse ratsastaa tavoitteellisesti vuokraajaksi sopisi lähinnä joku, joka haluaa maastoilla rauhallisesti.

Jos en halua tai ehdi ratsastaa tavoitteellisesti, miksi ylläpitäisin hevosta, jotta joku muu voisi treenata sillä riskittä ja ylläpitokustannuksiin nähden minimaalista korvausta vastaan? Toisin kuin moni tuntuu kuvittelevan, vähän pidempikään treenitauko ei tee hevoselle yhtään huonoa, kunhan se saa ulkoilla riittävästi ja olosuhteet ovat muutenkin kunnossa. Ja jos mielestäni hevosta täytyy kehittää johonkin suuntaan, etsin hevosen kannalta optimaalisen ratkaisun, ja se ei taatusti ole vuokraaja.

Eikä vähemmän tavoitteellisesti treenaavalle harrastehevosellekaan ole, sen enempää fyysisesti kuin psyykkisesti, hyvä ratkaisu kiertää kehää eri ratsastajien kanssa 5-6 pvää viikossa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.