Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Nainen rakennusalalla

Lähettäjä: Diudiu 
Päivämäärä:   27.6.25 19:08:34

Löytyykö keltään kokemuksia rakennusalalta? alanvaihto ravintola-alalta mielessä, rakennusalano perustutkinto olis mahdollista suorittaa tässä lähellä ja alkoi tämä kiinnostamaan🤔 koneella istuminen ja toimistotyö ei todellakaan ole mun juttu, tämä ei ainakaan olisi sitä. Rakennusalalla sanotaan menevän huonosti, mutta toisaalta työkkärin sivuilla rakennusalan tekijöitä etsitään melkeen jokapuolella.

Re: Nainen rakennusalalla

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   27.6.25 19:14:45

Seksismiä, kestätkö niitä miesten juttuja ja käpelöintejä ? Arvostusta et saa, pitää osata 10 kertaa enemmän kun miehet ja silti saat haukut päälle. Hanttihommat ja kahvin keitto.

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   27.6.25 19:18:33

Rakennusala on vielä konservatiivinen ala verrattuna vaikkapa ravintola-alaan. Naiset ovat statisteja ja joutuvat tekemään miehiä enemmän töitä saadakseen arvostusta ja järkevää palkkaa. Jos se sopii sinulle, niin esim. maalarin työt sopivat hyvin naisille, koska ne vaativat tarkkuutta ja ovat kevyempiä hommia verrattuna esim. timpurin tai muurarin töihin. Sähköasentajille ja putkiasentajillekin on töitä ja niitä ei tekoäly voi tehdä.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   27.6.25 19:23:06

"Rakennusala on vielä konservatiivinen ala verrattuna vaikkapa ravintola-alaan. Naiset ovat statisteja ja joutuvat tekemään miehiä enemmän töitä saadakseen arvostusta ja järkevää palkkaa. Jos se sopii sinulle, niin esim. maalarin työt sopivat hyvin naisille, koska ne vaativat tarkkuutta ja ovat kevyempiä hommia verrattuna esim. timpurin tai muurarin töihin. Sähköasentajille ja putkiasentajillekin on töitä"

Ihan juuri näin. Maalariksi, hiljalleen erikoistaitoja opetellen niin mikä ettei !

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.6.25 19:26:54

No minä en kelvannut sähköasentajan tutkinnolla kuin sähkövehkeiden kokoamiseen urakkatahdilla ja kympin tuntipalkalla. Toki töitä nekin oli.

Lähettäjä: Sokka 
Päivämäärä:   27.6.25 19:30:32

Suosittelen rakennusalan insinööriksi opiskelua mieluummin. Ei tarvii olla ihan siellä pölyä syömässä ja otetaan paremmin vastaan.

Tosin osa max 40v työnjohtajista on jo tällä vuosisadalla ja suojelevat naisia myös rakentajan töissä. Naiset yleensä tuntee vastuunsa, haluaa tehdä työnsä hyvin. Fiksu mestari ottaa mielellään naisia porukkaan.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   27.6.25 19:54:43

Käpelöintiä ei tarvitse sietää missään. Itsestä se riippuu, miten työkaverimiehet suhtautuvat. Epäilemättä tarvitaan vähän ronskimpaa huumoritajua ja jonkin verran tikkuista luonnetta, niin silloin pärjää. Itsekin miesvaltaisella alalla olen tämän todennut.

Päivämäärä:   27.6.25 20:03:25

" Itsestä se riippuu, miten työkaverimiehet suhtautuvat."

Ei se nyt ihan noin mene.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   27.6.25 20:26:34

Mun serkku on sähkärinä ja töitä on kyllä ollut. On alle nelikymppinen nainen.

Mutta suosittelen lukemaan suoraan raksapuolen inssiksi. Jos sulla on taustalla yo tai joku amispuolen tutkinto.

Infran puolella riittää hommia taantumienkin aikana.

Lähettäjä: dressage 
Päivämäärä:   28.6.25 10:34:39

Mun miniä valmistui rakennusinsinööriksi, oli ennen sitä talonrakentaja.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   28.6.25 10:51:42

Kaveripiirissä paljon naisia miesvaltaisilla aloilla ja kyllä se vaan vaatii naisilta tietynlaista persoonaa, että otetaan vakavasti. Fyysinen puolin kannattaa ottaa tosiaan huomioon ja moni onkin lukenut itsensä insinööriksi ja sitä kautta päässyt kevyempiin hommiin.

Päivämäärä:   28.6.25 11:01:58

Mä kävin amiedussa sähköjuttuja lukemassa niin hämmästyin sitä asennetta naisia kohtaan opettajien puolelta. Rasvaset vanhat maikat keksii muka hauskoja juttuja. Tyyliin, "sitten katsotte ettei holkista tursua karvoja, tietty jos karvaisesta tykkää heh heh". (monisäikeinen johto joka laitetaan holkkiin oli aihe). Aina puhuttiin kauniimmasta asentajasta jne.

Lähettäjä: Diudiu 
Päivämäärä:   28.6.25 11:44:18

Kiitos vastauksista! Pitää tässä miettiä asiaa🤔 eihän tuo ihan hirveän houkuttelevalle kuulosta🙈

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   28.6.25 11:45:38

"Kyselyyn vastasi 464 liiton naisjäsentä. 44 prosenttia vastanneista oli kohdannut jossain vaiheessa työuraansa seksuaalista häirintää työssään."
https://rakentajalehti.fi/seksuaalista-h

"Ymmärrän kyllä rankkaakin huumoria, mutta kun sanotaan, että mietittiin poikien kanssa, onko sulla tiukka pillu, niin se ei mielestäni enää ole vitsikästä. Tai se, että onko sut ostettu tänne taukoviihteeksi."
https://yle.fi/a/74-20099123

Lähettäjä: ninni 
Päivämäärä:   28.6.25 11:52:42

Olen ollut yli 20 vuotta rakennusalalla enkä kyllä tunnista mitään alentamisia tai lääppimisiä. Ja ainakin niillä työmailla missä itse olen ollut, on osaavat naisammattilaiset otettu ihan yhtä tosissaan kuin miehetkin. Uran alussa kaikki joutuu todistamaan kykynsä! Fyysisyyttä vaatii joo, mutta niin vaatii myös hevoshommat, pihahommat jne. Kerran on firman pikkujouluissa koitettu kouria, sillon vedin avarilla korvaan ja sanoin että @!#$ eminuun et koske! Se loppui siihen. Huumori on varmasti härskimpää mutta siihen pitää asennoitua - ignooraa tai heittää takaisin. Teitä kohdellaan kuten annatte teitä kohdella.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   28.6.25 11:53:54

Et tunnista lääppimistä paitsi kerran kun lääpittiin. Ja se härski huumori ei varmaan olekaan yhtään alentavaa?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   28.6.25 12:01:07

Tosissaaan ottamiseen naisen pitää olla osaava ammattilainen, miehelle riittää että on mies.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   28.6.25 12:04:11

20 vuotta alalla, kertaakaan en ole ollut käpälöitävänä, ei ole kohdeltu huonosti vaan olen työkaveri siinä missä muutkin. Osaan hommani ja pystyn samaan kuin miehetkin. Toki huumori on hurttia, mutta sellainen on mulle ok.

Lähettäjä: Vattu 
Päivämäärä:   28.6.25 12:17:28

Alkuun yritin olla ”cool girl”, naureskelin mukana ja heitin vielä härskimpää, pärjäsin sillä ihan ok. Iän karttuessa tajusin ettei tarvii kuunnella, keskityin vain töihin ja juttujen ylittäessä rajan sanoin suoraan. Ei mitään ”minusta tuntuu pahalta” -ulinaa vaan ihan suoraan ”v*tun tyhmää läppää, en halua kuulla tuollaista ikinä enää”. Ihan hyvin on silläkin onnistunut.

Mihinkään firman juhliin en mene, kun tulin kerran lääpityksi. Pomo näki, ei puuttunut asiaan. Olo oli turvaton.
Olen muutaman ok kaverin saanut miehistä töissä, pelkään että jos näen ne humalassa niin kaveruus loppuu. Naisia on tullut viime vuosina lisää ja se on parantanut apinalauman käytöstä, asiat muuttuu pikkuhiljaa.

Lähettäjä: ninni 
Päivämäärä:   28.6.25 12:24:41

"Lähettäjä .-.
Päivämäärä 28.6.25 11:53:54

Et tunnista lääppimistä paitsi kerran kun lääpittiin. Ja se härski huumori ei varmaan olekaan yhtään alentavaa?"

Ja sinä et tunnista eroa työaikana tapahtuvaan ahdisteluun ja kännisten ihmisten vapaa-ajan toimintaan?

Siinä olet ihan oikeassa että en koe ihmisten huonoakaan huumoria alentavana. Olemme kanssasi erilaisia, se on ihan ok.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.6.25 12:32:09

En tiedä mutta sykkii raksanaisille.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.