Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi et pysty laihduttaa

Lähettäjä: Fädi 
Päivämäärä:   27.6.25 18:46:43

Tässä kun ihmettelen että miksi syön ja mässään vaikkei pitäisi niin miksi sun on vaikea laihtua?

Re: Miksi et pysty laihduttaa

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   27.6.25 18:47:18

Aivot ei tajua

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.6.25 18:49:18

Koska olen toipunut anoreksiasta jo kerran enkä halua koskaan enää tehdä sitä toiste. Ei siis laihduttamista minulle enää ikinä :)

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   27.6.25 18:59:05

Tiedän olevani ylipainoinen (ja myös näyttäväni siltä), mutta kun en tunne itseäni lihavaksi. Ei ole motivaatiota laihduttaa, ja toisaalta olen herkästi lihovaa ja hitaasti laihtuvaa tyyppiä, niin aloittaminen tuntuu ylivoimaiselta jo ajatuksenakin. Ei ole itsekuria ottaa itseäni niskasta kiinni ja aloittaa.

Lisäksi minulla on lapsesta asti ollut se ongelma, että minulle ei yleensä tule nälän tunnetta. Minulle vain tulee äkillinen pahoinvointi jos edellisestä ateriasta tai välipalasta on kulunut liikaa aikaa, ja siksi syön ikään kuin varmuuden vuoksi, välttääkseni pahoinvoinnin. Diabetesta ei ole, se on tutkittu. En vain osaa arvioida sitä mitä, milloin ja paljonko pitäisi syödä, ja helposti tulee sitten syötyä liikaa ja/tai liian usein mikä ei ainakaan auta laihtumaan.

Olen yrittänyt säännöllistää ruoka-aikojani, mutta jos puuhailen jotakin minä saatan keskittyä siihen liikaakin, ja sitten ruoka-aika menee ohi ja tunnit kuluvat, ja huomaan tarvitsevani syötävää siinä vaiheessa kun tulee huono olo.

Ja sitten tulee taas syötyä liikaa.

Pitäisi hommata lasten lautasia tai alkaa syödä asetilta. Niihin ei mahdu ruokaa kovin paljon.

Suklaasta olen sentään päässyt eroon, sitä en ole syönyt moneen kuukauteen vaikka ennen sitä meni melkein päivittäin.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   27.6.25 19:00:14

Olen laiska p*ska, joka ei yksinkertaisesti saa itseään motivoitua hommaan. Eikä "hyvän rehunkäyttäjän" geenit ainakaan auta asiaa...

Lähettäjä: Toinen ... 
Päivämäärä:   27.6.25 19:41:10

Syöminen on ainoa tapani hoitaa ahdistusta ja pahaa oloa.
Muuta en osaa...

Lähettäjä: gw 
Päivämäärä:   27.6.25 19:42:36

Arki on niin kuormittavaa etten yksinkertaisesti jaksa panostaa syömiseen ja ruuanlaittoon. Nopea roskaruoka on väsyneenä helpompi ratkaisu kuin kokkaaminen.

Lähettäjä: jf 
Päivämäärä:   27.6.25 20:20:54

Sokerikoukun takia, joka päivä syön jotain makeaa eikä se kyllä auta laihtumisessa.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   27.6.25 20:35:31

@!#$ päivittäin ja tuntuu että muutama olut helpottaa, siihen vähän sipsejä... Niin paljo hommaa, aina väsyttää ja @!#$ ja mies vetää lonkkaa. @!#$. En jaksa 🤣

Lähettäjä: Makia 
Päivämäärä:   27.6.25 20:57:00

Kaikki neljä edellistä. En jaksa kopioida.

Päivämäärä:   27.6.25 21:55:40

kuules nyt aloittaja. syö ihan niin paljon kuin haluat mutta jätä pois sokeri ja vehna. hiivalla nostatettu leipä eli jäljelle jää näkkärit ja esim maissikakut.
ei tarvitse laihduttaa.tee vain valintoja.
syö jukurtti, viili, rahka, mozzapallo päivässä, kauheeta eikö?
magnesiumsitraatti pitää makeanhimon pois eli tämä ehdottomasti.
kokeile.

Päivämäärä:   27.6.25 22:21:03

En jaksa. En välitä.

Lähettäjä: Lady D 
Päivämäärä:   27.6.25 22:34:29

Olen kahteen otteeseen laihduttanut ( -20 kg molemmilla kerroilla), ekan kerran jo lukiossa. Vedin ne veren maku suussa itseäni syvästi vihaten ja inhoten. Mitä niistä jäi käteen? Seonnut aineenvaihdunta ja tuplasti läskiä tilalla sekä kunnon uupumiset päälle.

Olin kaunis ja muodokas nuori nainen, mutta silloin näin vain läskin mahani, en mitään muuta.

En laihduta enää ikinä!

Lähettäjä: Tiffani 
Päivämäärä:   27.6.25 23:02:54

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 27.6.25 18:49:18

Koska olen toipunut anoreksiasta jo kerran enkä halua koskaan enää tehdä sitä toiste. Ei siis laihduttamista minulle enää ikinä :)

Sama täällä, ei enää koskaan siihen he*vettiin.

Päivämäärä:   27.6.25 23:51:45

Koen laihduttamisen helppona kun asun yksin. Kun mies oli reissutyössä, laidun ihan itsestään koska pystyin pitämään ruokavaliosta kiinni. Nyt mieskin kotitoimistolla ja urheilevana syö hirveitä määriä usein = meillä on "ruoka aika" usein. Tähän päälle kaikenlaiset kissanristijäiset pitkin vuotta (miehen puolella on iso suku joka juhlii ihan kaikkea) ja minun on todella vaikea olla syömättä kun muut syövät. En myöskään koe kylläisyyttä, eli arjessa minun on pakko laskea joka ateria sillä muuten syön liikaa koska en "tule täyteen". Joskus laskin, että syön päivässä noin banaanin verran liikaa kaloreita, koska lihon vuosittain noin 3kg. Minulla ei ole mitään keinoja eikä jaksamista tämän korjaamiseen eikä lääkäristäkään saa apua. Käskevät vain liikkua enemmän ja syödä vähemmän :D

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   28.6.25 00:13:19

Koska mulla on aina nälkä ja olen laiska paska.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   28.6.25 00:18:03

Olen huono kestämään nälän tunnetta. Toimistolla hävettää kun vatsa murisee ja tulee siksi syötyä pitkin päivää kaikenlaista, ja jonkinlainen kehollinen paniikki tulee aina kun on nälkä ja ruokaa ei saatavilla. Tykkään myös herkuista tietty. Olen tosin normaalipainoinen (BMI 20) sinänsä ei tarvitsekaan mutta minulla ei kyllä ole itsekuria siihen.

Lähettäjä: Olk 
Päivämäärä:   28.6.25 03:18:11

Miksi et pysty kirjoittamaan kunnollista suomea?

Lähettäjä: Ikuinen 
Päivämäärä:   28.6.25 05:55:17

En tiedä ihan aidosti mikä minua laihduttaisi. Olen laskenut kaloreita (esim. 1000 kaloria vain keräsi nestettä, paino ei tippunut), laihdutuslääkkeitä, ketoa ja vähähiilihydraattista, liikunnan lisäämistä. Lopputulema liikunnasta on että läskin alla on paljon lihasmassaa. Nyt sitten liikun lisäksi matalalla sykkeellä pitkiä parin tunnin settejä, mutta eipä ole vielä näkyviä tuloksia tullut. Enempää en vaan jaksa panostaa, tätä tuloksetonta laihdutusta on takana koko aikuisikä. Tämä jatkuva yrittäminen vie suunnattomasti ajatteluenergiaa ja on pois muusta, mitään muuta ei ehdi harrastaa kuin liikuntaa. Olen kahden vaiheilla lyönkö hanskat tiskiin. Liian ilotonta elämää, kieltäytymistä ja loputonta pipo kireällä elämistä.

Lähettäjä: Solar 
Päivämäärä:   28.6.25 05:59:20

Tykkään vaan ruoasta ja syömisestä hyvin paljon :D Onneksi mun ei nyt varsinaisesti tarvitse laihduttaa, bmi 19 ja risat päälle, mutta toki ns puhtaammin voisi syödä.

Lähettäjä: yt 
Päivämäärä:   28.6.25 06:24:48

Siis miksi yrität laihduttaa, Solar? Mihin painoon tai painoindeksiin olet pyrkimässä ja minkä takia, jos tiedostat ettei normipainoisena sinun tarvitsisi?

Lähettäjä: vikke 
Päivämäärä:   28.6.25 06:28:51

Tällä hetkellä elämäntilanne on niin stressaavaa etten ehdi keskittyä laihduttamiseen. Yritän tehdä hyviä valintoja, esim. lounaaksi nappaan kaupasta vaikka salaatin ennemmin kuin lihapiirakan, mutta väsyneenä ja huonolla mielellä tulee syötyä suruun. Olen bmin mukaan normipainossa mutta pienikokoisena 5 ylimääräistä kiloa tuntuvat, vaatteet kiristävät ja olo on epämukava. Liikunta on jäänyt ihan kokonaan, onneksi töissä sentään seison/liikun päivän ajan.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   28.6.25 06:38:35

Pystyn olla pitkän ajan syömättä mutta siedän huonosti nälkää. Ja iltaisin on huono tapa syödä, vaikkei enää tarvitsisi. Eikä kylläisyys taida toimia normaalisti, kuten tuolla jollain muullakin.

Käytännössä siis hormonitoimintani on sekaisin, siksi olen ollut varmaan aina lihava. Silloinkin kun tein isoja talleja päivät ja iltaisin kävin vielä salilla, olin ylipainoinen. Tai treenasin 5-6 kertaa viikossa ja söin noin 2000 kcal päivässä, olin ylipainoinen. En ehkä näyttänyt siltä, mutta kyllä niitä kiloja vaan oli edelleen 15 liikaa.

En ole teini-iän alettua ollut koskaan kokoa 44 pienempi.

Päivämäärä:   28.6.25 06:39:06

Olen liian väsynyt. Stressitasot tapissa enkä saa edes nukuttua riittävästi. Sokeri, roskaruoka ja herkut on about ainoa millä selviän mun päivistä.
Olen normaalipainossa vaikkakin ylärajoilla, joten laihdutus ei ole nyt tärkeysjärjestyksessä ekana. Kertyneet kilot kyllä häiritsee.

Lähettäjä: Solar 
Päivämäärä:   28.6.25 07:30:15

Lähettäjä: yt
Päivämäärä: 28.6.25 06:24:48

Siis miksi yrität laihduttaa, Solar? Mihin painoon tai painoindeksiin olet pyrkimässä ja minkä takia, jos tiedostat ettei normipainoisena sinun tarvitsisi?

Ratsastus syynä. En ole valitettavasti niin taitava (tai rikas) ratsastajana, että olisi vara valikoida ratsuja ja kun treeni-/kisakaveriksi tarjotaan karvan yli ponikokoista ratsua niin…

Päivämäärä:   28.6.25 08:05:39

Tosi tervettä, kannattaa vaihtaa harrastusta.

Päivämäärä:   28.6.25 10:34:33

Silloin kun heräsin aamulla klo 5, poljin 5 km tallille pyörällä, tein 30 hevosen aamu- ja päivätallit 6h, ratsastin kaksi hevosta perään, poljin takaisin sen 5 km, menin kouluun tai muuten opiskelemaan ja tulin illalla kotiin niin väsyneenä etten ehtinyt ajatella ruokaa ja päivän aikana olin syönyt kahdesti jotain nopeaa kävellessä. Silloin olin normaalipainon ylärajalla. Tuota jaksoin kuusi vuotta kunnes sain opinnot valmiiksi ja muutin pois. Aloin oikeisiin töihin toimistossa ja aloin syödä normaalisti (siis myös jotain lämmintä välillä) niin painoa onkin tullut heti reilusti. En pysty tuohon liikunta määrään enää ajallisesti enkä kykene olemaan noin vähillä ruuilla enää.

Lähettäjä: Viiru 
Päivämäärä:   28.6.25 10:48:47

Olen laihduttanut kitudieeteillä nuorempana, aineenvaihdunta ei toimi, hormonit sekaisin ja insuliiniresistenssi vaivaa. Olen ollut vhh-ruokavaliollakin, mutta tällä hetkellä ei ole varaa, peruna, pasta ja riisi ovat vain niin paljon halvempia kuin kasvikset. Olen aina itse tehnyt ruoan, joten mitään valmisruokia, limsoja, karkkeja, sipsejä, pullaa jne. en käytä. Syön aamiaisen, lounaan ja illallisen, en mitään välipaloja, iltapalaa tai naposteluja.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   28.6.25 11:00:34

"mutta jätä pois sokeri "

Helpommin sanottu kuin tehty jos sokerikoukussa on ! En pysty siis päivääkään olemaan ilman sokeria, viimeistään 21 rapsahtaa suklaalevy auki jos koko päivän on sinnitellyt ilman pullaa tai muuta makeaa.. Ravintoterapeuttien ohjeilla on yritetty aamupaloilla, hiilareiden ajoituksilla ja vaikka millä, sokerilääkkeitä pistetään jo ja ei, ei onnistu. Ja siis "älä osta sokeria kotiin" ei toimi, minä vaikka leivon keskellä yötä, ajan 15km 24h huoltikselle, teen vaikka tomusokerista ja kahvista makeaa mössöä. Toki olen niin pahalla tuulella siinä taistellessani, että mies menee alakertaan..On tässä se hyvä puoli, että ruokasyömiset on tosi järkeviä ja kasviksia menee paljon ja laihtunutkin olen, mutta tiedän että olisin helposti normaalipainoinen ja terve jos en makeaa niin paljon söisi. "jätät vaan sokerin pois" -no niinpä, tekisin kohta jo melkein mitä tahansa, että onnistuisin !!

Lähettäjä: adda 
Päivämäärä:   28.6.25 11:16:37

Aloin 5 v sitten syödä hiilaripitoisesti ja vähensin liikuntaa. Lihoin ihan näkyvästi. Tuon jälkeen on ollut vaikeaa päästä irti hiilarikoukusta joten myös painonpudotus on vaikeaa. Vaikka olen vähentänyt hiilareita niin silti ajaudun syömään näkkäriä ja puuroa kun ne on niin helppoja ja sitten ostan kaupasta karkkia ja... No, painonnousu pysähtyi ja muutaman kilon sain pois, mutta on tässä vielä muutama jäljellä...

Lähettäjä: Tt 
Päivämäärä:   28.6.25 22:17:45

Lihoin raskauksien aikana tosi paljon, niin että viimeisen jälkeen ylipainoa jäi 18-20kg. Viime vuoden juhannuksesta lähtien oon yrittäny laihtua mutta käytännössä ekaan puoleen vuoteen ei lähtenyt juuri mitään (0-2kg päivästä riippuen). Mutta tän vuoden puolella sain painon kunnolla laskusuuntaan ja jostain huhtikuun alusta oon ollu pätkäpaastolla ja tää on toiminu mulla! Käytännössä siis vaan skippaan iltapalan, ei sen kummempaa. Ja nyt uusimpana jätin alkoholin pois ni näyttää että se on tehny seuraavan sysäyksen matkalla alaspäin.

Eli en pystyny laihduttaa kun en ollut löytänyt itselle sopivaa tapaa ja koska tissuttelusta kertyi liikaa kaloreita vaikka muuten koitti syödä fiksusti.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   28.6.25 23:47:01

Arki istumatöineen kuormittaa henkisesti liiallisesti, jotta kykenisin vaatimaan itseltäni läheskään riittävää määrää liikuntaa voidakseni syödä edes lähes normaalisti, saati että kykenisi suoriutumaan arjesta nälästä kireän pinnan kanssa. Fyysisesti äärimmäisen passiivisen arjen kalorinkulutus tarkoittaisi sellaista kitudieettiä, ettei terveen ihmisen elimistö moiseen kovin helposti sopeudu.

Lähettäjä: havkur 
Päivämäärä:   29.6.25 03:35:48

Laihduttajan ei kannata juoda alkoholia. Sen lisäksi, että alkoholissa on paljon kaloreita, niin maksa ei voi samanaikaisesti polttaa sekä alkoholia että rasvaa. Eli kun juotte, ja maksan pitää polttaa alkoholia, pysähtyy rasvanpoltto.

Lähettäjä: Lyydia 
Päivämäärä:   29.6.25 07:00:53

Ihan vaan koska tykkään syömisestä ja ruoasta, ei mulla mitään muita syitä tai tekosyitä ole. En ole ylipainoinen tai mikään kovin pullea onneksi, mutta kropasta kyllä pitäisi pari turhaa pehmeää kiloa kiristellä esteettisistä syistä pois, että lihakset erottuisi paremmin ja minulla olisi henkisesti parempi olo omissa nahoissani.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   29.6.25 07:45:02

Pätkäpaastosin hetken/jokusen viikon ja se hieman auttoi taas insuliinien kanssa. En jaksa sitä loputtomiin tehdä, mutta se tuntui auttavan ja nyt olen taas vähemmillä kaloreilla vaihteeksi. Tuossa välissä söin jo "normaalisti" eli liikaa toisinaan.

Ehkä tällainen kausittainen laihdutus/mässäily on ollut ihmiselle aina normaalia. Välillä ruokaa ei ole ollut ja välillä sitä on ollut paljon. Kunhan vaihtelee riittävästi.

Nyt painoa on alkanut tippua ja nälkä on jotakuinkin pysynyt poissa, välillä tosin liian pitkällä välillä on ollut nälkää paljonkin. Pitäisi muistaa pysyä erossa makeutusaineista, ne tuo itselleni nälän tunnetta. Hiilareita syön, tällä hetkellä en välitä proteiinin saannista niinkään. Välillä tuntuu että olen kun suomenhevonen, nekään ei siedä lihomatta liikaa valkuaista.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.