Lähettäjä: janada
Päivämäärä: 27.6.25 12:46:35
Joskus hoettiin, että "hyvä paino naiselle on jotain pituus miinus sata ja pituus miinus satakymmenen välillä". Hoikalle ja sirolle on hyvä se pituus miinus sata ja rotevalle ja lihaksikkaalle pituus miinus satakymmenen. Myös miehille on hyvä pituus miinus sata tai maksimissaan pituus miinus 90, jos on todella lihaksikas.
Miten on nykyään, vieläkö tuota hoetaan? Mahdutko itse noihin rajoihin, tai päteekö nuo rajat sinuun?
Minä olen aika harvoin tuohon enää nykypäivänä törmännyt, 10 v sitten sitä hoettiin lähes joka puolella, varsinkin täällä kaikissa painoon ja erityisesti ratsastajan painoon liittyvissä keskusteluissa. Itse menen aika lailla tuohon pituus miinus 110 -kategoriaan. Minun ruumiinrakenteellani pituus miinus 100 on jo ihan liikaa, vaikka BMI:n mukaan olisin edelleen normaalipainoinen. Vaikka voimaa olisikin, niin lihakset ei kasva, ja omenavartaloisuuteen taipuvaisena kilot kertyy keskivartaloon, joten näytän jo todella paksulta 58-59 -kiloisena, vaikka BMI on tuolloin vain jotain 22! Olen 163 cm pitkä ja painan 53-54 kg ja ruumiinrakenteeltani olen kapea. En siro, mutten rotevakaan. Ja joskus, kun mässäilin pitkään ihan liikaa eikä hypotyreoosia oltu vielä diagnosoitu, lihoin lähes 60-kiloiseksi. Mutta laihdutin kilot pois. Ja hypotyreoosidiagnoosin sain vasta muutaman vuoden myöhemmin.
Ainakin aiemmin tuohon laskukaavaan on suhtauduttu todella negatiivisesti, kun se antaa ihan liian alhaisia lukemia ja moni on sanonut, että olisi ihan nälkiintynyt luuranko jo tuolla pituus miinus sata -kaavallakin. Eli 160-senttinen 60-kiloisena ja 170-senttinen 70-kiloisena ja niin edelleen.
|