Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Painon ilmoittaminen hopotiin tms.

Lähettäjä: ii 
Päivämäärä:   27.6.25 12:16:36

Kun kerrot painosi ratsastuskoululle, hopotiin, vuokra- tai liikutushevosen omistajalle tms., niin laitatko sinne sen kilomäärän minkä painat vaatteet ja omat varusteet päällä keskellä päivää (syöneenä ja juoneena, ehkä myös turvonneena), vai sen painon, jonka painat aamulla vessakäynnin jälkeen alastomana ennen aamiaista, kun olet (yleensä) kevyimmilläsi? Pyöristätkö lukemaa johonkin suuntaan tai liioitteletko sitä ylös- tai alaspäin?

Minä laitan/kerron aina painoni vähän yläkanttiin ja nimenomaan sen lukeman, jonka painan vaatteet ja varusteet päällä syötyäni ja juotuani. Ja yleensä vielä vähän liioittelen sitä ylöspäin, niin ei ole niin gramman tarkkaa, vaikka talvivaatteista tulisikin vähän lisää painoa tai jostain syystä lihoisin kilon tai pari. Ilmoitan painokseni 56 kg, vaikka oikeasti aamupaino on 51-52 kg. Tällä myös vältän joutumasta pienimpien pikkuponien selkään ratsastuskoulussa, kun en oikeasti niiden pikkusatuloihin pituuteeni nähden pitkien reisieni kanssa mahdu, vaikka pyllyni ei kookas olekaan.

Tuntuu, että moni muu tekee päinvastoin, eli kertoo painokseen liian alhaisen lukeman. Sen, mitä painaa aamulla mahdollisimman "kuivana" alastomana punnittuna ja senkin vielä vähän alaspäin liioiteltuna. Ja vaikka lihoisikin 5 kg, niin edelleen väittää olevansa samanpainoinen.

Re: Painon ilmoittaminen hopotiin tms.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   27.6.25 12:18:32

Ja tämä jäätävä ero painossa on...?

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   27.6.25 12:19:41

Mulla paino vaihtelee menkkakierron mukaan 62-63. Voisin ilmoittaa kumman tahansa painon, ei sillä ole merkitystä käytännössä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.6.25 12:21:02

En ole koskaan punninnut itsestäni mitään ”aamupainoa”, en edes tiedä mitä se näyttäisi. Mun punnitukset muutenkin on satunnaisia kesken työpäivän sellaisia ”ai kato vaaka, mitähän se näyttää” ja hyppään siihen vaatteet päällä ja kengät jalassa.

Toisaalta kun pituutta on 170cm ja paino alkaa vitosella, niin ei ole koskaan tarvinnut painoa mihinkään ilmoittaa, koska kyllähän musta näkee, että olen hoikka. Jos kumminkin pitäisi ilmoittaa, kertoisin jonkun viimeisimmän lukeman. Kilon-parin vaihteluitahan siinä painossa on muutenkin.

Päivämäärä:   27.6.25 12:34:28

"Mulla paino vaihtelee menkkakierron mukaan 62-63"

Onko tämä punnittu vaatteet päällä kun olet syönyt ja juonut, vai onko se kuiva aamupaino alastomana? Sitähän tässä kysyttiin.

"Ja tämä jäätävä ero painossa on...?"

Tarkennatko vähän kysymystäsi, en ihan ymmärtänyt, mitä haluat tietää?

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   27.6.25 12:36:05

.: hienoa, ettei missään ole tarvinnut ilmoittaa painoaan. Sehän ei kuitenkaan kerro mitään hoikkuudesta, vaan on enemmän sattumaa.

Päivämäärä:   27.6.25 12:39:08

...sitä vaan että kuinka monta kiloa se paino nyt voi heittää päivän aikana. Tuskin niin monta kiloa että sillä olisi mitään merkitystä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.6.25 12:39:27

Laitan sen, mitä vaaka on viimeksi näyttänyt, kun olen sillä käynyt. Muutamalla kilolla sinne tai tänne ei ole mitään väliä ja jos on, niin tallin kannattaa tehdä asialle jotain.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   27.6.25 12:46:24

Ensimmäinen kerta kun kuulin, että paino pitäisi ilmoittaa jollekin/johonkin! Onko tämä yleinenkin käytäntö? En käy ratsastuskoulussa, vaan minulla on oma hevonen.

Päivämäärä:   27.6.25 12:52:11

"...sitä vaan että kuinka monta kiloa se paino nyt voi heittää päivän aikana. Tuskin niin monta kiloa että sillä olisi mitään merkitystä."

Jos paino heittelee paljonkin päivän mittaan, niin ilmoitatko sitten jonkun keskimäärin-lukeman, vai sen alhaisimman/korkeimman? Tai jos lihot (tai laihdut) muutaman kilon, niin päivitätkö lukeman? Harva tuntuu päivittävän, ainakaan jos lihoo...

Kirjoitanko minä jotenkin epäselvästi, vai miksi on niin vaikea vastata? :D

Pointti siis on se, että kun tällä foorumilla puhutaan paljon ratsastajien painosta ja moni pohtii, minkä painoisena voisi (taas) ratsastaa, niin he tuntuvat kertovan painokseen sen alhaisimman lukeman, jonka ovat aamukuivuudessaan onnistuneet itsestään tiristämään, vaikka se voi olla montakin kiloa vähemmän kuin se todellinen kuorma, joka heistä satulan päälle tulee.

Ja minua kiinnostaisi, ilmoitatteko te painoksenne sen oikean satulaan tulevan kuorman vain jotain sen alle tai yli? Minä itse ilmoitan minusta tulevan kuorman aina vähän yläkanttiin. Moni taas tuntuu tekevän päinvastoin, koska ei suostu myöntämään olevansa aika painava ja on pakko päästä ratsastamaan.

Päivämäärä:   27.6.25 12:59:48

En ratsasta, mutta jos johonkin pitää ilmoittaa paino, niin se on tietenkin aamupaino. Ihan sama juttu muidenkin terveysmittareiden suhteen (esim. pituus, verenpaine, jopa verikokeet on suositeltavaa ottaa nimenomaan aamulla).
Vain näin saadaan vertailukelpoista dataa.

Lähettäjä: Polle 
Päivämäärä:   27.6.25 13:05:10

Jos ilmoittaisin oman painon, ilmoittaisin se niin kuin paino virallisesti kuuluu mitata eli aamupaino ilman niitä päällysvaatteita. Koska tässä ei ole kyse hengestä ja terveydestä, niin ei ole kuitenkaan kovin vakavaa.

Päivämäärä:   27.6.25 13:07:46

Aloittaja tekee tästä tähtitiedettä.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   27.6.25 13:07:56

Kyllähän kuiva aamupaino voi olla helposti viisikin kiloa vähemmän kuin iltapäivän paino puettuna. Jos ratsastajan paino osuu juuri painorajojen rajoille, niin todellisella painolla on väliä.

En ole koskaan Hopotia käyttänyt, mutta kuulostaa siltä, että siellä on puutteelliset ohjeet. Ratsastajien pitäisi ehdottomasti ilmoittaa kokonaispainonsa varusteineen. Sehän massa sinne hevosen selkään päätyy kudoksia painamaan ja niveliä rasittamaan.

Päivämäärä:   27.6.25 13:13:45

"Vain näin saadaan vertailukelpoista dataa."

Tässä nyt EI puhuta vertailukelpoisesta datasta, vaan tiedosta, joka vaikuttaa eläinten hyvinvointiin. Omat datat kerätään sitten erikseen

Päivämäärä:   27.6.25 13:15:55

"Jos ratsastajan paino osuu juuri painorajojen rajoille, niin todellisella painolla on väliä."
Muutamalla kilolla sinne tai tänne ei ole mitään väliä ja jos on, niin tallin kannattaa tehdä asialle jotain. Jos painon on oltava täsmällinen, se pitää mitata kontrolloidusti joka kerta uudelleen.

Lähettäjä: shettis 
Päivämäärä:   27.6.25 13:18:26

Ei ne kudoksia paina vaan lihaksia. Jos se kuormittaa luita tai kudoksia niin silloin on hepan varusteet täysin väärin puettu. Satulan kuuluu levätä selkälihasten päällä! Jos lihaksia ei ole niin hevoselle sen verran massaa ja vahvistusta jolloin hevosenkin on helpompi työskennellä oikein päin.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   27.6.25 13:25:28

Laitan normaalin painoni Hopotiin. Ei siis mitään varusteita.

Lähettäjä: Polle 
Päivämäärä:   27.6.25 13:33:53

"En ole koskaan Hopotia käyttänyt, mutta kuulostaa siltä, että siellä on puutteelliset ohjeet. Ratsastajien pitäisi ehdottomasti ilmoittaa kokonaispainonsa varusteineen. Sehän massa sinne hevosen selkään päätyy kudoksia painamaan ja niveliä rasittamaan."

Ei, vaan ratsastaja ilmoittaa ihan vain sen oman painonsa. Ratsastuskoulun henkilökunnan tehtävänä on sitten arvioida varusteiden lisäpaino siihen päälle. Ratsastuskoulun tehtävänä on myös miettiä, että jos hevosen ehdoton painoraja on 65 kg, niin voiko sinne laittaa 64 kg painokseen ilmoittanutta ratsastajaa vai ei.

Ihmettelen myös Taviksen turvotusta, jos hänellä paino voi heittää päivän aikana jopa 5 kiloakin. Se ei ole enää normaalia. Yleensä painossa tapahtuu päivän aikaista vaihtelua se 1-3 kg.

Lähettäjä: Lilia 
Päivämäärä:   27.6.25 13:49:38

Minä painan aamuisin päivävaatteet päällä 49 kg, hopotiin olen laittanut painokseni 55 kg. Ihan jo senkin takia, että en joutuisi vahingossakaan liian pienten ponien selkään (toisella tallilla missä käyn herkästi on taipumus lykätä pienikokoiset aikuiset aikuisille liian sirojen ponien kyytiin, en halua joutua siihen tilanteeseen).

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   27.6.25 13:53:09

Ei ole tarvinnut ilmoitella, mutta laittaisin yläkanttiin. Olen 170cm, ja melko pitkäjalkainen, joten pienet ratsut ei oikein toimi. Painoa aamulla 58-59kg, sanoisin turvallisesti 65kg.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   27.6.25 14:07:14

Ei ne kudoksia paina vaan lihaksia. Jos se kuormittaa luita tai kudoksia niin silloin on hepan varusteet täysin väärin puettu.

^ Nyt vähän hymyilyttää. Mutta suosittelen että jos lukeminen onnistuu (hiukan saa kommenttisi tätä kyllä epäilemään) niin ota vaikka joku hevosen anatomianopas käteesi, lue ja mieti.

Päivämäärä:   27.6.25 14:14:30

Jos ponin painoraja on 50, niin pääsääntöisesti se lienee pikkulasten käytössä. Ei sillä ole mitään merkitystä, laittaako sen selkään joskus 48-kiloisen vai 51-kiloisen ihmisen. Pääasia, että pääsääntöisesti sillä menee reilusti kevyemmät.

Lähettäjä: äm 
Päivämäärä:   27.6.25 14:19:46

En tiedä omaa aamupainoani, käyn vaa'alla pari kertaa vuodessa (vaatteet päällä) ja lukema on aika samoissa pyörinyt jo useamman vuoden (noin 59-62 kg). Jos pitäisi esim. Hopotiin ilmoittaa joku paino, niin laittaisin varmaan tuon 62 kg.

Päivämäärä:   27.6.25 14:20:53

”Sehän ei kuitenkaan kerro mitään hoikkuudesta, vaan on enemmän sattumaa.”

Ei kai se sattumaa ole, jos kasvotusten tällaiset asiat hoitaa? Vuokrahevosia etsiessä mulla on ollut tuore ratsastuskuva ilmoituksessa mukana ja toki kokeilukerralla omistajakin oli paikalla, joten hän on ihan nähnyt minut.

En myöskään oo hopotin kautta ilmoittautunut mihinkään vieraalle tallille tunnille. Viimeks kun oon vieraalla tallilla käynyt niin ei hopoteja/ratsukkoja edes ollut.

Päivämäärä:   27.6.25 16:14:57

laitan kehonpainoni

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   27.6.25 16:20:54

Jos aamulla on merkittävästi kuivunut, kannattaa kyllä huolehtia nesteensaannistaan vuorokauden mittaan paremmin.

Päivämäärä:   27.6.25 16:27:11

En ole käynyt vaa'alla moneen vuoteen, joten painoni saattaa heittää kyllä siitä ilmoitetusta suuntaan tahi toiseen vaikka aika samoissa kiloissa olen aina pysynyt. Muuta en ole ikinä katsonutkaan kuin aamupainoa, joten ilmoitan n. 5v takaisen aamupainoni jos painoa kysytään. Se on sitten tietoa tarvitsevan tehtävä arvioida mahdollisten vaatteiden, päivän aikana tehtyjen syömisten yms. aiheuttama lisäpaino jos asialla on jotain merkitystä.

Se nyt on hevoselle se ja sama onko sen selässä 61kg, 62kg vai 63kg ihminen. Se ei sitä parin kilon eroa huomaa kun en pikkuponien selkään kapua kuitenkaan.

Päivämäärä:   27.6.25 16:32:01

En olettaisi että kukaan punnitsee itseään turvaliivin, kypärän, ratsastuskenkien jne kanssa, saati satulan, vaan olettaisin että annettu paino on ihan se aamupaino, mahdollisesti alaston. Eikä sitä nyt ihan kilon tarkkuudella katsota, hevoselle on aika sama onko selässä 60kg vai 65kg, kun taas 60 ja 80 on jo huomattavasti eri asioita. Riittää että se paino on suunnilleen oikeassa painoluokassa.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   27.6.25 16:36:39

Aloittaja vaikuttaa aika neuroottiselta painonsa suhteen.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   27.6.25 19:44:46

"LähettäjäMä

Päivämäärä27.6.25 16:36:39

Aloittaja vaikuttaa aika neuroottiselta painonsa suhteen."

Tämä.

Vaaka on näyttänyt viime aikoina kaikkea väliltä 70-72, laittaisin Hopotiin painoksi 70kg

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   27.6.25 21:06:07

Ilman varusteita oleva paino tietysti.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   27.6.25 21:58:45

Kyllä ne osaavat painoon lisätä ne tykötarpeet, jos jonkun ponin raja on ehdoton. Sitä en tiedä, miten se paino siellä kysytään. Onko oma paino vai paino haarniskan kera.

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   28.6.25 00:46:54

Parin kilon takia en muuta hopotin tietoja, mutta jos laihtuisin tai ilhoisin 10 kiloa, niin sitten muuttaisin tiedot

Lähettäjä: 40+ 
Päivämäärä:   28.6.25 10:27:33

Mä laitan sen painon mikä oli parikymppisenä, nuorena ja hoikkana.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   28.6.25 10:41:50

Siis miten joku jaksaa tehtailla näitä painoon liittyviä aloituksia tällä tahdilla tänne?

Lähettäjä: pioi 
Päivämäärä:   28.6.25 10:54:50

Kyllähän ratsastajasta tulevan painon määrällä on väliä, esim. ponien ja pienten hevosten kohdalla sekä jos ratsastaja on painava. Ei voi laittaa ketä tahansa minkä tahansa hevosen/ponin selkään.

Jos ratsastajat ilmoittavat painonsa alastomana aamupainona ilman syömisiä, niin silloin voisi olettaa, että syömiset ja varusteet toisivat vähintään 5 kg lisää jos painolla on tapana heittää montakin kiloa päivän aikana.

En ole koskaan miettinyt kun en ole painoani mihinkään ilmoittanut, mutta olen sen kokoinen että helposti laitetaan pikkuponien selkään.

Tuntuu että täällä moni muu on neuroottinen painonsa kanssa eikä niinkään aloittaja. Häntä ei haittaa kertoa olevansa todellista painavampi, knu taas moni muu täällä kommentoi että laittaa alastonpainonsa eikä päivitä lukemaa jos lihoo alle 10 kg.

En kylläkään tiedä myöskään että miten ratsastuskouluilla imloitettuihin painoihin suhtaudutaan ja millaiset ohjeet hopotissa on. Oletetaanko että ratsastaja ilmoittaa aloittajan laittamalla tavalla vai lisätäänkö siihen ilmoitettuun painoon 5-10 kiloa + vielä satula varusteineen kun hevosjakoa tehdään. Mutta fakta on se että ratsastajat ovat nykyään isoja, eli painavan lisäksi myös pitkiä, joten onhan näillä asioilla väliä. Minua ei haittaisi jos jokainen ratsastaja käytettäisiin vaikka pari kertaa vuodessa vaa'alla ennen satulaan menoa niin nähtäisiin, paljonko kukakin selkäänmenokamoissa painaa. Mutta yleisesti tuo taitaa olla kamala ajatus kun muut ovat asian suhteen niin herkkiä. Ehkä ratsastus on heille väärä laji.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.