Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  mikä ammatti eläimiin liittyen

Lähettäjä: el 
Päivämäärä:   26.6.25 17:02:05

hevosala(hevostenhoitaja) ja maatalousala(tuotantoeläimet) kiinnostaa. Eläinlääkäri on pois suljettu, ei oo yo-todistusta, eikä se ois mua varten.
Maatalousalassa mietityttää ne kaikki traktorihommat esim.

Mutta siis perustelujen kera vastauksia, kiitos.

Re: mikä ammatti eläimiin liittyen

Lähettäjä: hyh 
Päivämäärä:   26.6.25 17:13:20

Eläinalalla on lähes poikkeuksetta paskat palkat, huonot työajat ja kaupan päälle hajotat kroppasi. Töitä on tarjolla melko huonosti, työtä kyllä olisi mutta palkanmaksajia ei. Lomittajille taitaa löytyä aika hyvin töitä.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   26.6.25 17:21:51

Lomittaja taitaa olla ainoa mille on töitä.

Itse olen eläintenhoitaja, pieneläimiä eläinsuojeluyhdistyksellä. Tunteja vähän ja palkka pieni, työ henkisesti todella kuormittavaa. En suosittele ihan ensimmäisenä lähteä tähän hommaan, mutta ei suomessa montaa yhdistystä olekkaan jotka pystyy palkkaamaan.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   26.6.25 17:30:02

Suosittelisin minäkin pitämään lemmikit harrastuksena ja keksimään muun leipäpuun.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   26.6.25 18:28:35

Ei lähellekään kaikki lomittajat tee konehommia, varsinkaan traktorilla. Mutta nekin oppii.

Ite opiskelin oppisopimuksella tuotantoeläinten hoitajaksi, siinä ohessa pääsi opettelemaan konehommia. Nykyään teen apetta (oon alkujaan kaupunkilainen nuori nainen eli siten erilainen apetta tekeviin lomittajiin nähden).

Haluatko ottaa yhteyttä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.6.25 19:25:43

Ei traktoreita ja pyöräkuormaajia tarvitse pelätä. Jos autolla osaat ajaa niin opit kyllä nekin. Moni ajaa traktoreilla jo ennen kuin saavat autoilla ajaa. Itsekin aikanaan maatalouskoulussa opin traktorilla ajamisen hetkessä vaikka kokemusta mistään ajamisesta ei ollut ja vaikka koin autolla ajamisen hankalaksi kun kortin sain (ja senkin tuurilla :D). Pyöräkuormaajilla opettelin ajamaan vasta eräässä työpaikassa, pari kierrosta pihaa ympäri ja olin valmis lähtemään keikalle sen kanssa. Ei ne kummoisia ajettavia ole ja näkyvyys on parempi kuin tavan henkilöautosta, ahtaisiin koloihin on helpompi mennä ja peruuttelu on mukavampaa kuin autolla.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   26.6.25 19:50:44

Agrologi. Erikoistua voi moneen eri eläimeen, oikeastaan ihan kiinnostuksen mukaan. Vaikka hevosiin. Asiantuntijatyötä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.6.25 19:51:57

Agrologeilla ei ole työpaikkoja.

Lähettäjä: Haukionkala 
Päivämäärä:   26.6.25 20:06:11

Luontokartoittaja jos villieläimetkin käy.

Lähettäjä: Viiru 
Päivämäärä:   26.6.25 22:16:31

Agrologeilla ei ole töitä, eikä luontokartoittajillakaan kesän ulkopuolella.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.6.25 23:12:19

Miksi juuri eläinala? Tykkäät siis hankalista ihmisistä, raskaasta työstä ja pienestä palkasta?

Lähettäjä: Nina 
Päivämäärä:   26.6.25 23:27:35

Tottakai lähdet alalle mistä tykkäät. Itse opiskelin nuorena hevostenhoitajaksi. Sitten opiskelin terveydenhoitajaksi, koska piti saada siisti sisätyö ja parempi palkkaus. Eläimet ovat minulle harrastus, mutta se ei vaan riitä. En halua olla terveydenhoitaja 5 päivää viikossa. Siksi opiskelen nyt unelma-ammattiini, eli jatkan hevosalan opintoja ohjaajaksi. Elämäni on parasta silloin, kun pääsen tallille pari kertaa viikossa ja saan siitä vielä palkkaa. Lisäksi opiskelut pitää mielen virkeänä.

Mutta jos mahdollista niin opiskele ihmeessä perustutkinto ja AMK, niin pääset myös saamaan ansaitsemaasi palkkaa. Itsellä tulisi mieleen klinikkaeläinhoitaja, agrologi

Lähettäjä: ._. 
Päivämäärä:   26.6.25 23:30:44

Mulla on hevosenhoitajan paperit. Hevosalalla en kuitenkaan viihtynyt fyysisyyden ja työolojen ollessa monessa paikkaa vähän sinne päin. Hakeuduin työkkärin työkokeilun kautta lypsytilalle töihin. Mulla sattui aivan ihana onni, työnantaja palkkasi vakituiseksi heti työkokeilun loputtua. On opettanut kaiken tarvittavan tilalla. Nyt viimeisimpänä minut nakattiin traktorin kyytiin ja opettelin tekemään appeet. Ei se ole ollenkaan niin vaikeaa kun se aluksi saattaa tuntua :)
Olen viihtynyt lehmien kanssa paljon hevosia paremmin. Suurin osa töistä tehdään koneellisesti ja perinteistä talikointia ja kottikärryrumbaa on todella paljon vähemmän mitä keskivertohevostallilla. Palkkaus ja työajat on tietty vähän huonot ja koneellisuudesta huolimatta askelia kertyy. Mulla on tuntipalkka pikkasen päältä 11e, työkavereilla tiedän olevan muutaman euron enemmän - heillä on useamman vuoden pidempi työkokemus ja he mm. siementävät lehmiä. Päivät on joko kaksiosaisia tai vaihtoehtoisesti voi tehdä osa-aikaisesti vaan puolta päivää. Nämä kaikki tietty on ihan tilakohtaisia. Isommilla tiloilla on käsittääkseni myös mahdollisuus myös yksiosaisiin päiviin täysillä tunneilla.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   26.6.25 23:50:57

Lähettäjä: hyh
Päivämäärä: 26.6.25 17:13:20

Eläinalalla on lähes poikkeuksetta paskat palkat, huonot työajat ja kaupan päälle hajotat kroppasi. Töitä on tarjolla melko huonosti, työtä kyllä olisi mutta palkanmaksajia ei. Lomittajille taitaa löytyä aika hyvin töitä.

Olen täysin erimieltä, 20 vuotta lomittajana, 20 vuotta talliyrittäjänä ja viis vuotta palkattuna tallityöntekijänä. Joka aamu olen tykännyt lähteä töihin ja tällä paskalla palkalla olen ostanut oman paikan ja rakentanut siihen tallin. Ikää on jo 66 vuotta, kroppa ja mieli pelittää hyvin, edelleen hoidan tallini ihan yksin, hevosia on tällähetkellä vain 5.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.